Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lillplopp

vädret i juli och augusti i Thailand

Rekommendera Poster

Hej!

Det kasnke känns konstigt för många av er men vi älskar vinter och skidåkning och vi vill istället åka till Thailand i juli (även om det kan vara fint väder i Sverige är det mest sannolikt att det regnar en hel del).

Vi är 2 vuxna och 3 barn som är 3, 5 och 6 år gamla. Vi har hört att man skall åka till västkusten i juli för att det brukar regna mindre där jft med östkusten. Stämmer detta? Och är det några större variationer mellan juli och augusti på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter väl i denna tråd då=)

Det du hört stämmer enligt mina erfarenheter, på västkusten kommer det ofta nån kort skur varje dag, brukar inte störa så mycket. På östkusten har det många gånger vart lite halvmulet hela dagar och regnat mer frekvent.

Detta är alltså mina erfarenheter, finns säkert någon som har mer korrekt statistik över hur mycket det brukar regna på respektive kust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro det skulle kunna skilja så markant att det är värt att vänta en månad pga vädret endast. Titta mer på när ni kan hitta biljetter till bra pris istället, ju mer flexibel desto billigare biljetter kan du hitta.

Luftgrop.se har en bra "flexibel sökning" som jag brukar använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Juliväderet på östkusten är oftast hyffsat. Som sagt kan det vara lite molnigt, men det är inte alls regnsäsong. Vissa julimånader bjuder tom på mestadels blå himmel och sol, men det kan man ju inte förutspå.

Monsunperioden börjar inte förrän i september/oktober på östkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Detta är alltså mina erfarenheter, finns säkert någon som har mer korrekt statistik över hur mycket det brukar regna på respektive kust.

Statistik Samui:

http://www.tmd.go.th/en/province_stat.php?StationNumber=48550

Statistik Phuket:

http://www.tmd.go.th/en/province_stat.php?StationNumber=48565

Sen varierar det ju från år till år...

Brukar själv åka till Samui och ffa Koh Tao på sommaren och har aldrig haft problem med vädret. Enstaka regnskurar och en del molniga dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är precis tvärtom. Vill man ha sol och lite regn så är östkusten solsäkrare under den svenska sommaren. Självklart kan man ju ha otur, men rrent statistiskt så regnar det mindre på Samui än i Phuket under juli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående. Det är snarare på östsidan man klarar sig bäst under sommaren. Juli augusti har enligt statistik klart mindre regn på tex Samui än västkusten och det gäller min personliga erfarenhet också och inte minst när det gäller sensommaren. Östsidan har dock Koh Chang som undantag där det regnar massor under sommaren. Sen kan man alltid ha tur och otur.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Däremot har vi också haft fint sommarväder på Koh Samet nära just Koh Chang, det verkar klara sig trots att man kan se hur molnen tornar upp sig på fastlandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra CaptainM,

Korrekt statistik regerar!

Där kom ju svaret, svart på vitt! :D

Så sant! Sen får var och en göra sina val utefter sina egna viljor.

Sen kommer alltid finnas någon som säger att det regnade HELA tiden då

och då eller precis tvärtom, det var sol HELA tiden.

Vädret blir alltid vad det blir och går inte att påverka, bara gilla

läget men med hjälp av stistiken kan man minimera risken för regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×