Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
MyDream

Första resan..

Recommended Posts

Jag o sambon planerar att resa till thailand med våra 3 barn för första gången. Tar gärna emot tips om när det är bäst att resa, vilket bolag som är bäst/billigast, resmål osv!

Jag o sambon planerar att resa till thailand med våra 3 barn för första gången. Tar gärna emot tips om när det är bäst att resa, vilket bolag som är bäst/billigast, resmål osv!

Smaken är som baken.

-När? Beror på vart i landet du ska, kolla runt på lite "info om Thailand".

-Vilket bolag? Omöjligt att svara på, varierar som allt annat, pröva www.allaflygbiljetter.se.

-Vart? Som sagt, beror helt på vad man är ute efter

Jag är rätt säker på att de flesta reser mellan november och mars. Då det ger bäst chans till bra väder. Det varierar dock lite vart i Thailand man ska.

Jag reser allra helst med Thai Air, bra med benutrymme samt direktflyg till Bangkok. Inte det billigaste alternativet, men det bekvämaste och snabbaste. De flesta andra bolag har minst en mellanlandning. När du reser med Thai är alltid ombord "gratis" (som man egentligen betalt genom en något dyrare biljett).

Vart? Själv reser jag helst söderut. Vi har själva inte riktigt bestämt oss vart vi ska åka den här gången, men lutar åt Aonang/Phi-Phi/Lanta/Bangkok.

Någon annan får svara på vart det är lämpligt att resa med barn. Men kan tänka mig att Koh Lanta är ett sådant ställe. Beroende på hur gamla de är kanske?

Jag har själv åkt med barn både reguljärt (Finnair, som landar i Bangkok) och charter. Nu sist åkte vi med Fritidsresor, och vad gäller komforten så tycker jag det var likvärdigt med Finnair. Jag tyckte tyckte att det var skönt att slippa gå ner i Bangkok för att byta plan. Vi flög från Borlänge och gjorde en kort mellanlandning på Arlanda, för att tanka. Sen var det raka spåret till Phuket. Ingen mellanlandning på vägen hem. Tog ca 11 timmar. Visst man får betala för drycker osv, men det kan jag stå ut med. Tog med egen dvd-spelare och egna filmer. Hur länge skall ni vara borta?

Vi har åkt med Thomas Cook å ska även göra det i vinter oxå. Vi flyger med deras 330-200. Bra benutrymme och tv skärm på alla platser. Är 190 cm själv å har inga problem med benutrymmet :) Direkt flyg båda till Phuket å hem. 10.45 dit å 11.40 hem :)

Åkte med våra barn för första ggn för 1,5 år sedan. De var då 2 o 4 år. Vi åkte med Thai till Phuket via Bangkok.

Vid hemresan kom vi fram till att nästa ggn som vi skulle åka till Thailand med

barnen skulle vi åka charter (direkt till Phuket). På ditresan med Thai funkade allt bra, enda kruxet var att mellanlanda i Bangkok. Vänta på nästa flyg, sedan sätta sig på ytterligare ett plan för att flyga 1 h till. Inte helt populärt hos barnen att flyga ytterligare en sväng.

Tyckte det var jobbigast när vi åkte hem. Planet från Phuket var ju bara 1 h men det var ganska jobbigt att ha 2 mindre barn och vänta på Sthlms flyget som avgår strax efter midnatt från Bangkok. Finns ju roligare saker än att sitta på Bangkok flygplats i timmar med småbarn till en bit efter midnatt. Inte speciellt billigt på flygplatsen heller. 

Nackdelen med charter om nu benutrymmet är dåligt (?fråga). Huvudsaken för mig är att barnen har det bra och för dem spelar benutrymmet mindre roll. Ok, man får betala för pilsnern, inte bra.  >:( Däremot finns det säkert massor av barn att leka med under flighten. Thai är fantastiskt på alla sätt o vis men jag tycker det är ganska dåligt att det inte finns individuella skärmar vid varje säte, dags för en upprustning! Åkte till Brasilien med KLM och dessa skärmar / entertainment system gjorde resan 100 ggr kortare.  :kla

Nåja, man glömmer ganska fort hur det var förra ggn. O barnen har blivit större. Är inbokad på en Thai flight den sista okt, borta en månad. Åker till Phuket  :D 

Som sagt, man glömmer fort och priset var det rätta. Men faktum kvarstår att en direktflight är att föredra när man åker med barn.

Ha det bra

Våran första Thailandsresa var vi på i januari i år och den gick till Phuket och Kata beach. Vi åkte med Apollo och flög med Novair. Vi bodde på Alpina Phuket Nalina resort och spa. Vi tyckte det var en riktigt bra förstagångsresa. Vi var två vuxna och en tioårig tjej. Nu åker vi igen i februari till Bangtao beach och ska bo på Dalar resort (Fritidsresor). Den här gången ska vi åka med en till familj :).

Ang priser:

3 år har vi köpt flygstol till Phuket av fritidsresor i februari. Har bokat ca 3 veckor i förväg och fått stolen för mellan 4200-5000 kr varje gång. Verkar bli rätt billiga resor i slutet av februari år efter år.

Reguljärt köpte vi gbg-bangkok rätt nyligen med china airlines. 23.000 för 2 vuxna 2 barn. sökte på lite olika ställen såsom mrjet.se och några andra som jag tyvärr inte minns namnet på nu.

Phuket fungerar bra med barn. Kata är rätt litet och behagligt så det är min favorit på phuket.

Om man landar Bangkok och inte vill flyga inrikes så finns några orter sydöst några timmar med buss. Kika på kartan. Koh samet ca 3 timmar, koh Chang 4,5 timmar te.x. Billiga bra bussar som går från flygplatsen.

Trevlig resa