Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Skumberg

(TIPS) Vett & Etikett i Thailand

Rekommendera Poster

De flesta vet säkert att det i Thailand är ett brott att uttrycka sig nedsättande om kungen,  och att man vid besök i religiösa helgedomar skall klä sig på ett passande sätt. Här följer andra råd avseende beteende och etikett.

- Kasta aldrig något över någons huvud.

- Klappa aldrig någon på huvudet.

- Be om ursäkt ifall du råkar röra vid någons huvud.

- Undvik fysisk kontakt och rör inte vid thailändare.

- När du stiger in någonstans, trampa inte på tröskeln

- Peka inte på någon/något med foten/fötterna.

- Res dig upp när Thailands nationalsång spelas: på morgonen vid 8-tiden, på kvällen vid 6-tiden, och dessutom i

teatersalonger och på biografer vid föreställningens början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag håller nog med om det mesta, men sitter thailändarna klockan 8 eller 18, så "behöver" givetvis man inte resa sig heller.

Det är främst i vissa delar av landet (Lumpiniparken tex) där civila folk (i regel) fortfarande står upp dessa tider.

Däremot är det som sagt en självklarhet att på bion stå upp när de spelar Kungasången som heter Phleng Sansoen Phra Barami (inte nationalsången, Phleng Chat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...de spelar Kungasången som heter Phleng Sansoen Phra Barami (inte nationalsången, Phleng Chat).

Ja, jag tyckte den lät lite annorlunda... ;D  Nu har man väl avslöjat hur kasst musiköra man har...  ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte skämmas Skumberg. Detta är en av de absolut vanligaste missuppfattaningarna som upprepas över nätet och även i de flesta guideböcker  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Något som jag tänker på ofta när jag ser det...är hur många/en del av kvinnorna tar av sig överdelen o solar toppless...nja det är ju inte det bästa man kan göra precis,när man är i Thailand.

Det tycker jag tyder på att man inte respekterar seden dit man kommer.

Därför tycker jag att det är varje persons skylldighet att läsa lite om landet man besöker så att man kan respektera detta lands seder och inte bara går på som om man var hemma. :o

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tryggve

När det gäller pengar är det även ouppfostrat att stoppa ner sedlar i plånboken, plånboken i bakfickan, och sedan sitta ner, ty då sätter man sig på en bild av kungen. Också ett oskick att trampa på en sedel man råkar tappa av samma orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst F117

Och när vi ändå är inne på ämnet ska det sägas att när man betalar med sedlar ska man vända sidan med kungens porträtt på uppåt.

Sedlar ska man egentligen inte heller vika eller skriva något på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när vi ändå är inne på ämnet ska det sägas att när man betalar med sedlar ska man vända sidan med kungens porträtt på uppåt.

Sedlar ska man egentligen inte heller vika eller skriva något på.

:cr

Och du tror att någon bryr sig om det  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då jag vek sedlar hejvillt när jag var nere annars måste man ju ha med en väska vart man en ska  :-[

Vi var i bangkok på mbk o såg på bio o snopen blev man när det alla ställde sig upp o såg en filmsnutt med musik. Sunt förnuft sa mig att vi gör samma som thaifolket.

Tror nog att vissa saker har de överseende med likadant som vi har förståelse för när olika folkslag kommer till Sverige.

Att använda sunt förnuft o le lite skadar inte om man som jag säkert gjort småfel.

Ullis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sedlar viks även ofta av thailändare. Min fru brukar ha dem i bakfickan (tips till klåfingriga). Vissa butiksägare skriver på dem och häftar ihop dem. Det kan man dock kanse undvika :D

filmsnutt med musik

Kungasången (inte nationalsången) till hyllning av Thailands regent Bhumibol Adulyadej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sedlar viks även ofta av thailändare. Min fru brukar ha dem i bakfickan (tips till klåfingriga). Vissa butiksägare skriver på dem och häftar ihop dem. Det kan man dock kanse undvika :D

filmsnutt med musik

Kungasången (inte nationalsången) till hyllning av Thailands regent Bhumibol Adulyadej.

Skulle aldrig våga tafsa på din fru ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst My

Jag knycklade också ihop mina... illa, fast det var ingen som sa någonting, de kanske inte såg det...  :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är nog inte så att man per automatik får en knölpåk i skallen så fort man behandlar sedlarna aningen "vårdslöst", men det kan absolut anses som respektlöst att ta upp några ihopknöglade sedlar ur fickan när man skall betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att dom flesta thai inte bryr sig när man som falang betalar på semesterorterna. Kanske lite annorlunda när du är på ej så turistiska ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde tabben att klappa en jätte söt flicka på huvudet. Det går helt automatiskt att jag gör det. Jag gör alltid det på barnen på min förskola. Jag visste inte att man inte fick klappa på huvudet.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde tabben att klappa en jätte söt flicka på huvudet. Det går helt automatiskt att jag gör det. Jag gör alltid det på barnen på min förskola. Jag visste inte att man inte fick klappa på huvudet.  :o

Det är ännu värre om jag gör det på äldre som man ska visa respekt...det är verkligen skam...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde tabben att klappa en jätte söt flicka på huvudet. Det går helt automatiskt att jag gör det. Jag gör alltid det på barnen på min förskola. Jag visste inte att man inte fick klappa på huvudet.  :o

Jag har sett Thailändare som klappar små barn på huvudet. Har hört att det inte är sååååååååå illa att klappa små barn och att det är toppen på huvudet man ska undvika framförallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×