Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
skruttan

Ban Krut - vad säger ni om det?

Rekommendera Poster

Förra året var vi det underbara Dolphin Bay men i år drar vi till Ban Krut. Tänkte ev ta tåget till eller från Hua Hin. Nån åsikt?

Vi har har bokat 6 dgr på en resort som heter "Ban Grood Resort". Känner någon till stället?

Tacksam för åsikter, kommentarer och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan bara gratulera till valet av Ban Krut. Ett mysigt och relaxat ställe utan en massa turister. Lång och fin strand som kan vara lite blåsig ibland. Perfekt att ta långpromenader på. Mysiga och billiga restauranger direkt på beachen, missa inte att käka på The Beach. Låna cyklar eller hyr moped och se er omkring.

Är det Baan Grood Arcadia Resort och Spa du menar, så får jag gratulera ännu en gång. Kanonbra ställe med jättepool och jacuzzi, trevlig och hjälpsam personal. Vi bodde där förra året och ska dit igen i februari. Har även bott på Ban Klaw Aow som var helt ok, men vi tyckte Arcadia var bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ytterligare en återkommande Ban Krut-resenär. :laugh:;)

Även vi bodde på Baan Grood Arcadia dock endast standardrum i hotelldelen. Vi tyckte faktiskt att rummet var i minsta laget.

Sedan var vi där över Songkran i år och det var en ofattbart stor skillnad med folk där mot tidigare år.

Normalt så trivs jag mycket bra i Ban Krut men tänker hålla mig därifrån under Songkran. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kilroy och Mari för svaren. Det låter förväntansfullt. Ja, det är på Baan Grood Arcadia resort & spa och vi är där den 2-7 februari så vi kanske ses!

Vet ni om det  finns "cyklar" (att de är skrala är man ju van vid från Cha Am) låna/hyra på hotellet?

Finns det bankomat eller ska man vara välförsedd med kontanter?

Det låter som ett ställe som vi behöver några dagar där vi kan sätta oss ner och "vänta in vår själ" och "bara kan vara", men några cykelturer också, skulle sitta bra!

Och så funderar vi på att ta lokaltåget från Ban Krut till Hua Hin som en upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en till som trivs i Ban Krut. Det finns en bankomat vid stationen. Tar fem till tio minuter att cykla till från stranden. Vi bodde på Ban Klaw Aow när vi var där förra året. Jag tror att dom flesta hotellen i Ban Krut har cyklar för gratis utlåning. Själva så kom vi med tåget från Hua Hin, men det var inget lokaltåg utan Bangkok tåget. Här är en bild på Ban Krut stranden

post-630-14768711568169_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även en ATM/bankomat vid Ban Klaw Aow. Cyklarna var riktigt bra, ungefär som vanliga damcyklar med korg. Det finns även internet och ni kan även ta med egen laptop och koppla upp er om ni vill. Frukosten serveras så ni har full havsutsikt. Det finns bilder på både hotell och stranden i bildforumet. Det finns flera bra billiga restauranger. En pizzeria, "best pizza in town" sa han. Sant(den var kanongod),eftersom det är enda pizzastället i Ban Krut :dan

Vi tog tåget fram och tillbaka till Hua Hin utan problem. Åker ni dit för att ta det lite lugnt så kommer ni att trivas tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi var där under songkran fick vi äta frukost i den nya matsalen utanför hotelldelen.

Kanske var det bara de som bor i hotelldelen som får äta där.

Övriga måltider fanns förstås på restaurangen vid poolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året var vi det underbara Dolphin Bay men i år drar vi till Ban Krut. Tänkte ev ta tåget till eller från Hua Hin. Nån åsikt?

Vi har har bokat 6 dgr på en resort som heter "Ban Grood Resort". Känner någon till stället?

Tacksam för åsikter, kommentarer och tips.

Tack för all information vi fått. Hittade i en annan tråd att standardrummen ligger en bit bort!?? Någon som vet vad som menas med 'en bit bort'. Men det bör väl vara i samma 'trädgård'?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hotelldelen med standard och superior rum ligger ca 80-100 meter från poolen. På vägen dit ligger även fitnessrummet och en stor konferenslokal. Läget för bungalowsen är naturligtvis närmare poolen och stranden men kostar också lite mer. Vill ni lyxa till det lite så kan ni väl ta en natt där också :dan

Hotelldelen är nybyggd och fräsch. Alla rummen har tv, vattenvärmare, fräsch toa med avskild dusch samt altan/balkong. Vi bodde där och tyckte det var mycket bra. Sedan vistas man ju ändå mesta tiden ute vid poolen,stranden eller något matställe.

Missa inte morgonmarknaden bredvid tågstationen samt kvällsmarknaden på lördagen. En genuin thailändsk upplevelse.

Gå in på www.bgaresort.com och kolla på bilderna så får ni en uppfattning om hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det var ca 2-2,5 timme med tåg. Under högsäsong kan det dock vara svårt med biljetter på vissa avgångar, så man bör förbeställa. Det går lite snabbare med buss.

Fördelen med tåget är att det stannar i Ban Krut. En del bussar släpper av vid stora landsvägen och då får man ta en taxi in till Ban Krut, så kolla det innan ni hoppar på bussen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ta bussen så ska du ta den som går till Ban Sapan för att komma ända in i byn Ban Krut.

Jag skickar med en bild som jag tagit från balkongen i hotelldelen så ser du hur långt in det ligger. Receptionen är längst fram mot gatan och havet där även poolerna ligger.

Till vänster syns matsalen.

post-46-14768711605009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marie.....på hemsidan stod det att standardrummet är 33 kvm ( o jag inte fattar/läser fel). Tänkte bara eftersom du skrev att det var i minsta laget?

Dyrt att boka på den hemsidan som länkas till här...billigare genom sawadee.

Någon som kan rek. något billigare hotell/guesthouse i ban krut eller bang saphan, helst med pool och nära havet.

Har inga jättekrav men vill ha rent och "vanlig" toalett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog att få ett standard rum på Arcadia för mellan 1200-1500 bath/natt och det tycker jag inte är dyrt för ett sådant hotell med den servicen. Arcadia, Keereewaree, Baan Klang Aow och Rachawadee är nog bästa boendet i Ban Krut. Även Suan Ban Krut är ok. Siripong nog det billigaste(ingen pool). Det finns flera hotell/resorts så det går att åka dit och pruta på plats.

Ban Krut youth hostel har dubbelrum för 800 bath (fläkt) men det ligger lite off även om det ligger vid stranden.

Jag vet vad jag skulle välja men smaken är som baken ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickar med 2 bilder till, inifrån rummet som absolut inte var 33m2.

På den ena bilden kan man se att sängen stod så nära dörren att det var precis att den gick att öppna. På andra sidan om toadörren var det ett slags skrivbord/sminkbord med en stol. Ingenstans att hänga kläder förutom de galgar som syns.

Jag står på balkongen för att kunna ta bilden. ;):laugh::wit

Nästa gång vi åker till Ban Krut kommer vi antagligen att ta in på vårt vanliga ställe, Baan Rimhaad.

post-46-14768711606294_thumb.jpg

post-46-14768711606403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips och upplysningar.

Standardrummet duger nog till oss att sova i. Sängarna verkar ju inte att höra till den hårdaste typen.

Jättebra bild att se läget. Vi kommer nog att försöka hyra cyklar att ha under veckan där så då går det ju att cykla ner till stranden. Annars är det ju ingen längre väg att gå (bara den tredje gången man ska springa tillbaka och hämta det man glömt.

På thailandresor.se kostar det 1050 bath.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte hyra cyklar eftersom det finns att låna gratis för hotellets gäster. Bara att hoppa upp på en ledig och cykla iväg. :laugh:

Då måste du/ni även ta en cykeltur till The Beach som har de största och godaste friterade räkorna man kan finna. :wit

......och ja, sängarna var mjuka och sköna. :good:

post-46-14768711607085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns gratis cyklar att låna på Baan Grood Arcadia resort & spa. Sängarna är sköna, och som någon annan skrev; världens minsta garderober!

Tillägg; Ooops, ser jag tjatar, missade inlägget av marie. Men du är vi två som tycker sängarna är sköna iaf  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×