Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Lena_c

resväska/ryggsäck

Rekommendera Poster

Första gången jag är här, så vi får se om jag får iväg någon tråd! ;)

Vi åker till Bangkok/Krabi/Railey den 23 nov. och skall vara borta 4 v.Efter 5 nätter i Railey så ska vi vidare nånstans, vet ej vart ännu! Nästa bokning som är klar är på Koh Lanta 16 dec. Hur många stopp (vart )tycker ni att vi ska göra där emellan? Vi har även bokat sista natten i Ao Nang innan hemresa.Behöver vi längre tid där? Reser man enklast med stor ryggsäck eller resväska? Detta är vår 2:a resa till Thailand, så jag kommer säkert ha massor av frågor ju närmare vi kommer!Första gången var 2006, då vi låg stilla i Kamala 2 v.Så den här resan ska bli spännande. Lite nervöst när man inte är så jättevan resenär! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart reser man alltid lättare med en ryggsäck, man kan bära den på ryggen!

resväskor är enbart bra om du ska från a till b och vill ha skynkel fria kläder.--  men att resa runt med dom är enbart problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst livliness

Hade jag varit som er hade jag spenderat längre tid i Ao Nang, det finns så mkt att se där :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag känner också att vi kanske ska ta några fler dagar där, eller räcker det med våra 5 första dagar när vi bor på Railey, att vi tar oss in till Ao Nang? Men det är väl kanske bättre att avsluta Thai vistelsen med shopping där innan man åker hem! Om man nu hittar något vill säga. Jag drar ju strl.46/48, så det har jag inte så stora förhoppningar om! Men man kan ju handla julklappar till ungdomarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart reser man alltid lättare med en ryggsäck, man kan bära den på ryggen!

resväskor är enbart bra om du ska från a till b och vill ha skynkel fria kläder.--  men att resa runt med dom är enbart problem

Jag måste nog protestera lite på gosattas påståenden om resväska eller ryggsäck.

Fördelar med ryggsäck . Man kan bära den på ryggen

Fördelar med resväska. Har den hjul kan man dra den. Bekvämt och bra inte mist i inchecknings köer. Lättare att hålla ordning på kläder och andra tillhörigheter. Vid korta hotell vistelser behöver man inte packa upp rubbet för att komma åt något som ligger underst.

Personligen har jag svårt att se fördelar med ryggsäck om man inte skall leva backpackers liv. Om jag skulle ha ryggsäck skulle nog den mesta tiden jag har den på ryggen vara på flygplatsen, på hotellet och sådana platser där jag med fördel kan dra på min resväska. Ska man gå längre sträckor kan det ju inte vara någon höjdare med 20-30kg på ryggen.

Jag vill inte på något sätt tvinga någon att välja resväska istället för ryggsäck. Det väljer man naturligtvis bäst själv, men att säga att ryggsäck alltid är bäst och resväska alltid problem är bullskitt enligt mig.

Dock har jag alltid ryggsäck som handbagage med bland annat datorn i. Kan ju även utnyttjas vid kortare utflykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vid korta hotell vistelser behöver man inte packa upp rubbet för att komma åt något som ligger underst.

Min ryggsäck öppnas nästan som en väska, så man behöver inte gräva ner till botten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid korta hotell vistelser behöver man inte packa upp rubbet för att komma åt något som ligger underst.

Min ryggsäck öppnas nästan som en väska, så man behöver inte gräva ner till botten :)

Ja då blir det ju natuligtvis lättare, men jag tror ändå att det är lättare att packa och hålla ortning i en bra resväska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter jag kört med rygga ca 9 ggr provade jag en stor väska sist med hjul på

tyckte den var mycket bättre möjligtvis att den var lite för stor

brukar luffa runt lite när jag är i thailand så jag är ingen som tar taxi från flyget till hotelet och stannar där

tänk på att inte köpa för stor och bred väska samt se till att det är bra kvalitet på hjulen och att det är stora hjul och axelband om man vill bära den

dvs köp en hjulväska i offroadmodel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar en bra ryggsäck och min nästa ryggsäck blir en som man kan öppna som en väska. Då behöver man inte gräva i botten efter det man behöver.

Behöver man sedan plats för det man shoppar så kan man köpa en bag av något slag för en billig penning. Har fungerat bra för mig/oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har vi alltid rest med resväska, men förra resan blev det ryggsäck då vi visste att vi skulle besöka många öar som inte hade annat än stränder att komma iland på. Det är ju ganska jobbigt att lyfta en klumpig resväska över reling och sedan lyckas att inte doppa den i vattnet. Ryggan var perfekt för oss.Jag t.ex. packade mycket klokare. Den ska med denna gång också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Har en ryggsäck och en flightbag som jag använder vid flygtransporterna som skydd för säcken. På flygplatser finns rullvagnar att lasta på, så där behöver man inte bära. Sen har jag aldrig mer än ca 8 kg när jag åker. Flightbagen är bra om man shoppar mycket innan hemresan....det som inte ryms i säcken lägger man utanpå i flightbagen. Den rymmer hur mycket som helst. Allt detta funkar bra om man ska åka runt mellan olika orter i båt/longtail osv. Jag fick nog av att dra min resväska på hjul över sandstränderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väska eller ryggsäck är väll en smaksak ,ska luffa omkring mycke så är nog ryggan bättre,personligen väljer jag ryggsäck + en liten som handbagage och flightbag , som Sunny skrev är den suverän som reserv väska :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på en bra ryggsäck som man kan öppna upp som en resväska så man slipper riva upp allt?

Det måste vara ganska smala axelremmar/axelband då jag inte är så bredaxlad.

Har en ryggsäck nu som är superskön men skulle gärna vilja ha en som man kan öppna upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bra väska med hyfsat stora hjul som jag är helnöjd med. Lätt att dra på de flästa underlag (ej sand). Väskan är dessutom expanderbar så man kan ändra storleken efter behov. Eftersom den varit med i bra många år nu så kommer den att gå i pension efter nästa resa samt då ersättas av en liknande väska. Någom ryggsäck kommer jag aldrig att skaffa för jag gillar inte att konka en massa på ryggen när jag är ledig. Jag brukar tycka synd om ungdommar som kommer sviktande under ryggsäckar lika stora som de själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

resväska/ryggsäck

« Svara #13 skrivet: idag kl. 19:35 » 

--------------------------------------------------------------------------------

Någon som har tips på en bra ryggsäck som man kan öppna upp som en resväska så man slipper riva upp allt?

Det måste vara ganska smala axelremmar/axelband då jag inte är så bredaxlad.

Har en ryggsäck nu som är superskön men skulle gärna vilja ha en som man kan öppna upp.

Jag har en Haglöf SEC 55 Q. Den är anpassad för en kvinna.

Den kan man öppna som en bag, väldigt smidigt, och extra smidigt blir det om du packar i packpåsar. Finns på bla Stadium för ca 100 lappen.

Köpte min på rea för 1400 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en dum fråga, men vad är en flightbag, och var köper man en sådan? I dags läget har vi nog kommit fram till att vi ändå ska prova att åka med ryggsäck! Funkar inte det så får man väl köpa en resväska där nere! Tack för alla svar på denna tråd! Det är roligt att läsa allas åsikter! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

En flightbag är en stor säck med dragkedja i lätt men starkt materiel som rymmer en ryggsäck. Brukar finnas i flera storlekar. Jag köpte min på en sportbutik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en schysst rätt billig Everest-rygga för något år sen, finns nog fortfarande kvar vad jag har sett. Den går att vika upp 180 grader så man slipper gräva samt att den har remmar så man kunde spänna fast kläder o dyl i väskan. Dessutom hade den en smart finess så du kunde dra över ett skydd över alla bärremmar, perfekt när man flyger eller inte vill ha remmar hängandes.

Tyckte den var klockren, kostar runt en tusing beroende på storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har man rygga är det inte så lätt att ställa ner den när man gör en liten paus

om den är tung men man missar en del motion med resväska med hjul

beror oxå på hur mycket bagaget väger vilken typ av bärhjälpmedel man ska ha

10-15 kg är nog inget större problem att ha på ryggen men blir det 30 kg då

blir det både jobbigt och svettigt att bära

det bästa är kanske en kombinerad väska med hjul/ryggsäck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har man rygga är det inte så lätt att ställa ner den när man gör en liten paus

om den är tung men man missar en del motion med resväska med hjul

beror oxå på hur mycket bagaget väger vilken typ av bärhjälpmedel man ska ha

10-15 kg är nog inget större problem att ha på ryggen men blir det 30 kg då

blir det både jobbigt och svettigt att bära

det bästa är kanske en kombinerad väska med hjul/ryggsäck

Oj, där sa du något intressant. Finns det ryggsäckar som man kan ställa ner och dra på hjul? Kanske nåt för mig som så lätt får ont i axlarna av ryggsäck.???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×