Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Samen

Malaysian lägger ned till Stockholm

Recommended Posts

Ingen större förslut, Malaysian Airlines är de SÄMSTA jag någonsin åkt med (och då har jag flygit ca 100 gånger i mitt liv). Åkte med dem Stockholm-New York-Stockholm i juni... Aldrig varit med om sådan attityd, neglekt och arrogans!

Fastän jag meddelat att jag var allergisk mot jordnötter (som är luftburet) så serverade de jordnötter till alla passagerare i planet! Jag satt med en mask och över masken en filt - under den 8 timmar långa flygningen. Jag kunde inte ens äta eftersom jag satt med mask och filt över huvudet.

Får jag i mig ett korn av jordnötter kan jag DÖ. De sket i det och bad mig skriva på ett papper att om jag dör så har de inget ansvar. Jag flyger på egen risk. Jag var tvungen att skriva på pappret för att få gå ombord på planet. Annars hade de strandat mig i New York utan att ersätta mig med ett annat flyg eller utan pengar att ta mig hem.

Säger man att man är allergisk mot jordnötter på de flesta flygbolagen så stoppar de all jordnötsförsäljning (om de nu ens har det i sortimentet) och gör ett announcement att medtagna jordnötspåsar inte får öppnas. Det är liksom inget snack om saken. Sista gången jag åker med Malaysian, och jag kommer nog aldrig prova Thai och de där andra asiatiska flygbolagen heller. Västerländska flygbolag respekterar allergier i alla fall.

Det låter som en vidrig flight du var med om!! Personligen har jag inte sett de där jordnötspåsarna på massor av år, loch trodde att alla bolag hade bytt ut dem mot sådana där crackers.

Förstår din frustration. Men nyfiken som jag är, hur klarar du dig i vardagen, buss, t-bana, jobb, matsal mm. Måste vara jättekämpigt?

Pelle

Inget problem alls. Eftersom jag alltid kan ta mig av bussen, tbana etc om någon skulle öppna en jordnötspåse (jag känner det direkt i luften om någon gjort det).

Men flygplanet finns det ingenstans att ta vägen! Jag kan heller inte få akutvård ombord på planet om jag behöver. Så det är det enda stället där jag verkligen utsätts.

Annars i vardagslivet har jag inga som helst problem med min allergi...

Det låter som en vidrig flight du var med om!! Personligen har jag inte sett de där jordnötspåsarna på massor av år, loch trodde att alla bolag hade bytt ut dem mot sådana där crackers.

Det stämmer. De flesta serverar inte ens jordnötter längre, eftersom det är så pass vanligt med nötallergi i västvärlden idag. Och om någon nu har det i sortimentet och man säger till om allergin så är det inga problem, då serverar dom inte det.

Och jag har åkt med alla möjliga från Ving, Fritidsresor, Apollo, RyanAir, Iberia, KLM, Air France, Air Jamaica, American Airlines, bara för att nämna några, bara Malaysian som betedde sig illa.

Får jag i mig ett korn av jordnötter kan jag DÖ. De sket i det och bad mig skriva på ett papper att om jag dör så har de inget ansvar. Jag flyger på egen risk. Jag var tvungen att skriva på pappret för att få gå ombord på planet. Annars hade de strandat mig i New York utan att ersätta mig med ett annat flyg eller utan pengar att ta mig hem.

Med all respekt för din extrema allergi mot jordnötter, men hur kan man skriva på ett papper med risk för att man ska dö ombord??!! Då är det väl värt alla pengar i världen att boka om sig till ett annat flyg där dom garanterat förbjuder jordnötter ombord? Du hade ju flugit med dom på ditresan, var det "jordnötsfritt" på planet då?

Med all respekt för din extrema allergi mot jordnötter, men hur kan man skriva på ett papper med risk för att man ska dö ombord??!! Då är det väl värt alla pengar i världen att boka om sig till ett annat flyg där dom garanterat förbjuder jordnötter ombord? Du hade ju flugit med dom på ditresan, var det "jordnötsfritt" på planet då?

När jag reste dit fick jag också sitta med mask och filt över huvudet hela resan. Jag tyckte dom var otrevliga redan då. Men flyget var redan i luften när jag fick reda på det. Och jag tänkte att "jag borde ha sagt något innan" (inte för att det någonsin behövts förut). Men jag skyllde väl en del på mig själv...

Men inför hemresan sa jag till, men då ville de istället inte släppa ombord mig. Jag tänkte att eftersom jag hade klarat mig på resan dit så klarar jag mig tillbaka också. Men det är ju inte kul att sitta med en mask som om man har SARS eller svininfluensan, och med en filt över. Alla passagerarna var nog oroliga att jag hade svininfluensan eller nått, det var flera som frågade kabinpersonalen. Det var svårt att andas, kunde inte äta, gå på toaletten eller se på underhållning. Värsta flygningen jag varit med om, men tänkte inte stanna i USA för att de var skitstövlar. Det var bara att bita ihop och uthärda förolämpningen och "komforten".

Sen undrar man hur de tänker om de tycker att det är okej att dö under deras flygning (bara det är på egen risk så att de inte kan bli stämda). Så om jag dog mitt under den 8 timmar flygningen, hur kul hade det varit för de andra 500 resenärerna, och hur mycket bra publicitet tror ni att de hade fått? Hah! Malaysian Airlines är ju ett jävla skämt.

Vi bokade en resa direkt på MA's hemsida till Phuket (via KL) i december med hemresa i januari. Läste sedan på Aftonbladet att sträckan ska läggas ner.

Då vi inte fått nån info runt den 20/7 av MA så ringde vi MA i Sverige som sa att vi var ombokade via Amsterdam. Vi fick också infon att vi kunde avboka om alternativet inte passade. Ett par dagar senare kontaktade vi MA i Sverige och sa att vi ville avboka och få pengarna tillbaka. Det skulle ta ca 3 veckor sa dom då.

Den 21/8 ringde vi och frågade vart våra pengar höll hus, fick då svaret att vårat ärende skulle prioriteras.

Den 4/9 ringde vi igen och fick en massa ursäkter och svaret att ärendet skulle skickas ner till KL direkt. Pengarna skulle dyka upp inom max en vecka.

Ringde igen den 14/9 och fick då åter igen info om att ärendet skulle prioriteras och pengarna skulle finnas på mitt kort inom ett par dagar...

Det är nu den 20/9 och fortfarande syns inte ett spår av våra pengar!!

Vet inte vad man ska tro... är MA på väg att gå i konken? Det lustiga är att vi inte fått något mail från MA att vi fått vår resa ändrad...

Vad tror ni, får vi några pengar eller ska man glömma de 15300:- vi ligger ute med??

Fiasko...

Man blir ju lite smått orolig när man läser hur du behandlats av flygbolaget. Vi har precis som alla andra som bokat in en resa mot KL blivit ombokade på en flight via Amsterdam och har valt att acceptera detta då priset är förhållandevis bra och jag har av alla jag pratat med fått informationen att MA ska vara ett av världens bästa bolag att flyga med.

Nu återstår det ju att se hur vi själva upplever flygningen (som tur är ingen av oss allergisk mot något)

Som sagt, en minst sagt dålig start på den kommande resa vi har men förhoppningsvis så kommer MA att leva upp till sitt höga betyg som flygbolag..

Vet inte vad man ska tro... är MA på väg att gå i konken? Det lustiga är att vi inte fått något mail från MA att vi fått vår resa ändrad...

Anledningen att ni inte fått nått mail om ändringen är nog för att ni avbokat och gjorde det nästan direkt när det här skedde.

Idag fanns pengarna på kontot, skönt!  :kla

Härligt! :dan

Själv har jag nyligen fått något som inte direkt ser ut som biljetter men som skall vara det. Hoppas innerligt att allt stämmer så det inte blir något krångel när man skall kliva planet!

Solia: Vad är det som är "konstigt" med dina biljetter då? Antar det är eticket?

Pelle: Har en resa med Swiss redan bokad, fast till Bangkok då istället.

Pengarna får gå oavkortat till fickpengar=)

Pelle: Har en resa med Swiss redan bokad, fast till Bangkok då istället.

Pengarna får gå oavkortat till fickpengar=)

Just det ja, samma som mig! Blev ju riktigt bra, hittade biljetter för 5200 någonting så det blev lite över. Vart i Thailand ska du?

Funderar på Khao Lak, men ska byta ut Bangkok mot KL den här gången. Hittade otroligt billiga biljetter med Air Asia under deras kampanj.

Ja det blev bra till slut, 5500kr har jag för mig att mina "nya" biljetter gick loss på. Kommer flyga till Phnom Penh efter några dagar i Bangkok (37kr med Airasia...) och sedan blir jag i Kambodja tills jag tröttnar eller pengarna tar slut=)

"Phnom Penh efter några dagar i Bangkok (37kr med Airasia...)"

you gotta be shitting me! 37 spänn?

Jag åker till krabi 30 nov-14 dec.

Man kanske skulle hinna med en avstickare på 2 nätter till något grannland?

Malaysia eller Kambodja?

Jag skulle vilja prova på Sinoukoville (ursäkta stavningen).

Airasia har nästan alltid billiga biljetter, men ibland kör dom kampanjer och då är det nästan gratis, eller ja...37kr till exempel=)

Om jag var er skulle jag stanna i trakterna runt Krabi hela tiden då istället, finns mycket fina öar där. Ett par dagar i Phnom Penh skulle väl kanske kunna funka om ni flyger men att ta sig ner till Sihanoukville dessutom blir alldeles för stressigt.

Solia: Vad är det som är "konstigt" med dina biljetter då? Antar det är eticket?

Jo, det står e-ticket och allt är säkert ok! Det är väl snarare jag som inte är van att boka så här... ::) och med allt krångel som varit så skall det bli väldigt skönt när vi sitter på planet :)

Ni som valde att inte avboka utan tog MA erbjudande att flyga via AMS har ni fått era biljetter än? Jag skall flyga i början på november men har ej fått några biljetter.

Fick mina biljetter Sthlm - Ams - KL redan någon dag efter meddelandet om nedläggningen av Sthlm - Kl, alltså i mitten av Juli. Åker på söndag och jag har checkat med Malaysian att allt är i sin ordning.

Ring direkt till Malaysian så får du dina biljetter på nolltid!