Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Samen

Malaysian lägger ned till Stockholm

Recommended Posts

Hoppsan kerstin, höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste detta!

Jag och sambon har alltså bokat in biljetter med Malaysian i Jan/Feb 2010 och om jag tolkar detta rätt så kommer vi inte att kunna åka med något plan då?

Det här känns lite konstigt måste jag säga, det är iofs mycket tid kvar att dribbla med men ändå :)

Samma här, vi åker i oktober så vi har lite mer bråttom att få tag i nya biljetter. Måste ringa och kolla så att detta verkligen stämmer.

Har precis pratat med Malaysian, då vi skulle åka 4-25 oktober till Kuala Lumpur. Man undrar ju vad som händer med den bokade resan!

Svaret jag fick var att har du betalat din resa innan den 7juli 2009 så löser Malaysian din resa genom att du får ett anslutningsflyg till antingen Amsterdam el. Frankfurt för att därifrån flyga till KL, du ska som resenär stå helt skadelös (förutom tiden då). Har du bokat genom en resebyrå, så får du inom kort information från dem!

Fick samma svar nu att dom är lite kort på folk på Sverigekontoret iom semestrar och kommer återkomma till oss som redan betalt biljetterna.

Hon pratade om anslutningsflyg via amsterdam/london och att dom inväntar svar ifrån huvudkontoret i Malaysia.

Man blir ju lite orolig/irriterad när sånt här händer men det är ju som sagt rätt lång tid kvar så det ska nog lösa sig :)

Skönt att det inte verkar vara några problem.

Lite surt ändå med anslutningsflyg för det är ju lite av hela grejen att flyga med MAS att man slipper det.

Sa dom inget om att man kunde få pengarna tillbaka?

Jag håller på kollar om det finns några billiga platser med Thai istället.

Fan också!! Har letat efter och hittat en bra flight med direktförbindelse, fått det säte jag velat ha.. Konstigt att man inte hört något från flygbolaget? Bokat direkt via deras Sverigekontor. Har ingen tur med resor just nu.. Kom hem från Thailand i förrgår och kollade i mailen-hade vunnit en resa till Italien värd 17000 kr!! Kruxet är att jag inte kan då eftersom det är fixed dates på hotellet och inget alternativ fanns, man kunde inte ens överlåta resan till någon annan (avfärd om någon vecka bara).. o så nu detta!  >:(

Ja det kändes som väldigt snabba ryck. Lite tråkigt att hitta informationen på en nyhetssida innan man själv fått ett mail om det hela.

Nu återstår det att se vad det blir för alternativ förbindelse som Malaysian lyckas skrapa fram. Lite spännande innan man vet säkert måste jag säga :)

Spännande är inte vad jag känner just nu. hela fördelen med att åka från Stockholm är ju den snabba tiden ner, med direktflight. Åker man till Schipol eller Frankfurt blir det ju dels den resan ner, sedan väntetid innan planet mot KL går, sedan har jag svårt att tro att det skulle klaffa med de 55 minuter i väntetid som jag har på nästa plan från KL. men jag ska ringa Lotta imorgon och fråga. Hittills har jag bara sett att det är NY linjen som läggs ner, så med alla tummar i kors så berörs inte den här förbindelsen.. men dåligt att inte gå ut med information till de som redan betalat. Tur att man inte bokat hotell redan!! Kanske blir en helst annan semester i Januari 2010 nu..  :-\

Spännande blev kanske lite fel uttryck utan snarare lite "oroligt" innan man har ett klart besked. Det känns rätt drygt om det nu blir ett separat flyg till t.ex frankfurt.

Undrar om man får sina pengar tillbaks om man skulle önska det istället för att få rutten omgjord?

Kanske är lämpligare att åka med t.ex Thai istället till Phuket via BKK..

Jag tänker som dig najjz...känns just nu som att det vore bäst att man kunde boka om till thai. F*n va less jag blir på det här!

Ja, jag ringde Thai direkt och frågade och det kostade ett par tusen till för att komma till samma ställe. Men Lotta på malaysia air sa att man kommer att få ta morgon planet till Frankfurt, och sen vidare. Ner går det väl bra, men när man ska hem så har man ju inte lust att sitta i Frankfurt och vänta.

Jag har bokat via en resebyrå (doodle) och dom hade inte en aning om detta när jag hörde av mig, detta som skrämmer mig mest. Men det löser sig nog men är ju lite orolig.

Låt säga att man får ta morgonplanet till Frankfurt. Hur lång väntan blir det då innan avgången mot KL, på ett ungefär?

Man vill ju inte sitta flera timmar i väntan på nästa flight, iaf inte på hemvägen precis som Håkan säger..

det öppnar i alla fall möjligheten att kolla på andra resmål. Kom som sagt hem från Thailand i förrgår, rejält jetlagged fortfarande eftersom det var lite längre restid än med thai. Åkte med Qatar (som för övrigt var överlägset thai servicemässigt och allt annat), med hemresan tog 13 flygtimmar, två timmars mellanlandni. Kollade vad våra flyrtimmar till Langkawi skulle ge med anslutning i Amsterdam. Till KL från Arlanda är det 11.20 timmar, sedan 55 minuters flyg till Langkawi med ett stopp. Via amsterdam tar resan över 18 timmar...

FRA-KUL avgår 12.30 så det finns två flighter med Lufthansa/SAS som passar in.

En som avgår 6.40 från ARN och är framme 8.45 och en som går 9.15 och är framme 11.25, kan ju bli lite tight men kanske bästa alternativet.

Det här känns ju minst sagt surt när man precis som övriga nämnt hittat en direktflight till ett bra pris.

Tror ni man kan kräva pengarna tillbaks och leta vidare eller kan dom neka och tvinga än att ta den lösning dom erbjuder?

Man kan ju kolla restiderna via Mrjet tex, och en direktflight som tar 11.20 timmar från Stockhokm tar 15.05 via amsterdam och 17.20 timmar via Frankfurt. Nu vet jag inte om det blir just den kombinationen som det står på MrJet, det kan ju vara den billigaste komb och att Malaysian får in en på en annan flight men från dryga 11 timmar till 17 timmar känns som ett nerköp. Man kanske ska invänta lågkonjunkturen och ta de erbjudanden som brukar komma. Å´ker man när skolorna är igång brukar det vara rätt billigt, och jag gissar att det är många flygbolag som svettas just nu. Finnair kommer med kampanjer då och då och de har snabba tider ner till malaysia och thailand. Just nu känns det bara öken.. :(

Enligt ovan nämnd artikel ska man ju få pengarna tillbaka men jag har slängt iväg ett mail till deras kontor o hoppas att få svar imorgon om vad som gäller. Här spånar ju alla så man vill ju ha aktuell information om vad som verkligen gäller. Men som sagt, kampanjer med andra bolag kommer att komma, bara man undviker skolloven så!

Det här känns ju minst sagt surt när man precis som övriga nämnt hittat en direktflight till ett bra pris.

Tror ni man kan kräva pengarna tillbaks och leta vidare eller kan dom neka och tvinga än att ta den lösning dom erbjuder?