Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Samen

Malaysian lägger ned till Stockholm

Rekommendera Poster

Skulle vara kul att höra om någon vet, om Thai har samma ambitioner att dra ner med plan från Stockholm till Bangkok. Är det störst snurr från Stockholm eller Köpenhamn? För Malaysia air ligger väl som Thai under den Malaysiska "staten"? Och klarar de inte av denna svacka i ekonomin så tror jag att Thai inte är så långt efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har inget med att dom lägger ner linjen utan att Arlanda reparerar sin längsta startbana. Det gör att dom inte kan starta med full tank  utan mellanlandar i Amsterdam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suveränt!

Inte för att jag är insatt för fem öre men en renovering av den längsta banan på Arlanda bör ju inte orsaka ett stopp på 6 månader. Känns ju som att det borde vara rätt hög prio från deras sida att få igång den så fort det är möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det öppnar i alla fall möjligheten att kolla på andra resmål. Kom som sagt hem från Thailand i förrgår, rejält jetlagged fortfarande eftersom det var lite längre restid än med thai. Åkte med Qatar (som för övrigt var överlägset thai servicemässigt och allt annat), med hemresan tog 13 flygtimmar, två timmars mellanlandni. Kollade vad våra flyrtimmar till Langkawi skulle ge med anslutning i Amsterdam. Till KL från Arlanda är det 11.20 timmar, sedan 55 minuters flyg till Langkawi med ett stopp. Via amsterdam tar resan över 18 timmar...

Kan du beskriva vad som gör qatar bättre? Mat, dryck, trevigare personal ex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som åker med Malaysian. Är del målet att stanna i KL några dagar eller åker ni med dem av annan anledning? Är det bra pris?

Jag kikade runt lite och letade resor till kommande vinter. Hade en polare som åkt med Malaysian som sa att det var grymt bra service men det som främst gjorde att jag bokade var priset och att det är direktflyg från ARN-KL och sedan en kortare tur mellan KL och BKK/Phuket.

Var också in på lokala resebyrån i stan där jag bor och handläggaren där tyckte att priset (6200kr/pers) med Malaysia Airlines var ruskigt bra då dom jämt bokar in det bolaget med resebyråns chefer och ser det som ett "lyxigare" alternativ.

Har bara hört gott om bolaget helt enkelt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med deras kontor i Stockholm. Det är nästan helt säkert att linjen läggs ner, enda räddningen är att den malaysiska staten går in och skjuter till pengar (vilket tydligen hänt en gång tidigare). De hade endast hört vad som stått i pressreleasen och väntade mer information senare idag eller senast i morgon.

Man har rätt till full återbetalning av betald biljett eller ombokning via högst troligt Amsterdam till deras MH flight som går därifrån helt gratis. Resan skulle ta ca 3 timmar längre än från Stockholm. Inte så illa kanske, men man blir ju orolig innan man har all info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde att åka med Malaysia för att det var direktflyg till KUL och sen en kort flygresa till Krabi och sen såklart priset (5100 kr/vuxen). Hade tänkt stanna ett par nätter på Langkawi och KL innan resan hem men nu känns det mest som att jag inte vill dit över huvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde också mest pga restiden, tid är nästan värt mer än pengar när man har semester så det här känns inget kul alls. Jag ska till Langkawi och hade ett kort stopp i KL innan nästa flight på 55 min skulle ta oss till Langkawi. Nu blir det betydligt längre.

Undrar vad nästa steg kommer att bli, om det blir samma sak med Thai, då blir det väl ramaskri här. De kör ju sina sämre kärror från Arn, så det kommer att hända mer saker med fler bolag, det är jag övertygad om.

Jag tycker bara att det är otroligt dåligt att bolaget inte meddelar en direkt utan kör ett Twitter meddelande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, hur kan man gå ut med detta på twitter? Kan fortfarande inte hitta någon information på deras hemsida!?!

Pelle77, flighten från Amsterdam landar väl samma tid som den från Stockholm så du borde nog hinna med flighten till Langkawi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra!! Ser att det går flera kärror från Schipol. Gissar att man får åka med den som går kl 12 från Amsterdam. Man landar då 0645 istället för 0630 så det borde vara lugnt. Vill helst inte byta resmål. Har aldrig varit i malaysia, men däremot 8 ggr i Thailand så det känns som läge att testa något nytt. Blir 11 dar på Langkawi och 3 i KL på slutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som åker med Malaysian. Är del målet att stanna i KL några dagar eller åker ni med dem av annan anledning? Är det bra pris?

Jag kikade runt lite och letade resor till kommande vinter. Hade en polare som åkt med Malaysian som sa att det var grymt bra service men det som främst gjorde att jag bokade var priset och att det är direktflyg från ARN-KL och sedan en kortare tur mellan KL och BKK/Phuket.

Var också in på lokala resebyrån i stan där jag bor och handläggaren där tyckte att priset (6200kr/pers) med Malaysia Airlines var ruskigt bra då dom jämt bokar in det bolaget med resebyråns chefer och ser det som ett "lyxigare" alternativ.

Har bara hört gott om bolaget helt enkelt :)

Ok ja priset verkar ju onekligen bra. Annar så måste väl direkt flyg med Thai vara bättre tidsmässigt om man ska till thailand.

Fortfarande nyfiken vad som är så bra med Qatar? Har hört någon tidigare som nämnt att de var bättre än thai men inte fått något svar på vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geografiskt/Tidsmässigt så är det samma om man jämför Thai med Malaysian Airlines. Iallafall om man ska till Phuket då sträckan mellan KL-Phuket och BKK-Phuket är ungefär densamma. (För Thai mellanlandar väl i stort sätt alltid i BKK?)

Med facit i hand så kommer det ju ta lite längre tid nu än om man åkt med Thai men innan så var priset bättre och restiden ungefär densamma :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[

Fortfarande nyfiken vad som är så bra med Qatar? Har hört någon tidigare som nämnt att de var bättre än thai men inte fått något svar på vad?

Det kan jag svara på. Mycket fräschare plan, bland världens nyaste flotta. Flygvärdinnorna är genuint mycket trevligare än vad jag upplevt på Thai (i alla fall så har Thai blivit sämre de senaste åren mot hur det var).

Maten, har aldrig fått så mycket men framförallt god mat. En full bricka med god förrätt, färskt bröd, bra utbud av varmrätter som man får välja från en meny som de delar ut vid starten. Efterrätt, kex med ostar, ett vinutbud där du inte väljer rött eller vitt utan snarare druva och från vilket land.

På flighten från Doha till Bkk hade vi inte bara egen skärm utan även den funktionen som flygbolag brukar ha endast i business class, där man har touchscreen skärm, 200 filmer att välja bland som du startar o pausar som du önskar. Filmer som inte gått upp i Sverige än!  :kla Massor av tv-serier och musik som en stor mega jukebox!! Eftersom det blir två långa flygningar får man samma service på bägga sträckorna, så mat i massor!!  Jag tycker Qatar är överlägset de bolag jag testat o så är de ju femrankade på Skytrax, vilket även Malaysian är, så nu är jag nyfiken att testa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geografiskt/Tidsmässigt så är det samma om man jämför Thai med Malaysian Airlines. Iallafall om man ska till Phuket då sträckan mellan KL-Phuket och BKK-Phuket är ungefär densamma. (För Thai mellanlandar väl i stort sätt alltid i BKK?)

Med facit i hand så kommer det ju ta lite längre tid nu än om man åkt med Thai men innan så var priset bättre och restiden ungefär densamma :)

Ja det tar ca 10 timmar ner med Thai till BKK, det borde väl ta lite längre till KL då det ligger längre bort men det är väl kanske marginellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geografiskt/Tidsmässigt så är det samma om man jämför Thai med Malaysian Airlines. Iallafall om man ska till Phuket då sträckan mellan KL-Phuket och BKK-Phuket är ungefär densamma. (För Thai mellanlandar väl i stort sätt alltid i BKK?)

Med facit i hand så kommer det ju ta lite längre tid nu än om man åkt med Thai men innan så var priset bättre och restiden ungefär densamma :)

Ja det tar ca 10 timmar ner med Thai till BKK, det borde väl ta lite längre till KL då det ligger längre bort men det är väl kanske marginellt.

Till BKK går det ju säkert lite snabbare men den rutt jag talade om var om man ska till Phuket och skilnaden i tid mellan BKK-phuket och KL-phuket kan inte vara särskilt stor.

Totalt så går det säkert marginellt snabbare med Thai dit men priset med Malaysian låg så mycket bättre att vi valde att testa dom :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[

Fortfarande nyfiken vad som är så bra med Qatar? Har hört någon tidigare som nämnt att de var bättre än thai men inte fått något svar på vad?

Det kan jag svara på. Mycket fräschare plan, bland världens nyaste flotta. Flygvärdinnorna är genuint mycket trevligare än vad jag upplevt på Thai (i alla fall så har Thai blivit sämre de senaste åren mot hur det var).

Maten, har aldrig fått så mycket men framförallt god mat. En full bricka med god förrätt, färskt bröd, bra utbud av varmrätter som man får välja från en meny som de delar ut vid starten. Efterrätt, kex med ostar, ett vinutbud där du inte väljer rött eller vitt utan snarare druva och från vilket land.

På flighten från Doha till Bkk hade vi inte bara egen skärm utan även den funktionen som flygbolag brukar ha endast i business class, där man har touchscreen skärm, 200 filmer att välja bland som du startar o pausar som du önskar. Filmer som inte gått upp i Sverige än!  :kla Massor av tv-serier och musik som en stor mega jukebox!! Eftersom det blir två långa flygningar får man samma service på bägga sträckorna, så mat i massor!!  Jag tycker Qatar är överlägset de bolag jag testat o så är de ju femrankade på Skytrax, vilket även Malaysian är, så nu är jag nyfiken att testa dem.

Ok tack för det. Folk brukar annars bara komma med argument som egen skärm när man förespråkar andra bolag mot Thai, dock föga intressant om man vill sova större delen av resan. Dina argument lät ju dock mycket mer intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen får du en liten box med ögonskydd o öronproppar och ett toalettkit, så vill man skippa filmerna så är det bara att knoppa! Väldigt smidigt! Vill man bli väckt till måltider, eller inte bli störd, så klistrar man en klisterlapp på sitt säte så sköter flygvärdinnorna resten!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×