Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Hasse

Trafikregler i Thailand

Rekommendera Poster

Kopierat från ett annat forum, skrivit av en f.d. forummedlem som numera bor i Thailand:

Efter att under ca 10 månader kört drygt 2,000 mil i Thailand börjar jag äntligen få kläm på trafikreglerna. De är inte så många men viktiga att förstå så man inte råkar illa ut. Följande gäller i oprioriterad ordning.

1. Det är höger OCH vänstertrafik (samtidigt) som gäller i Thailand.

2. Störst går först.

3. Genom att blinka med helljuset ges man automatisk företräde, vilket innebär väjningsplikt för andra fordon.

4. Stoppskyltar är ditsatta i utsmyckningssyfte.

5. Långsamgående pick-up, gärna gammal och framförd av en risbonde från Isaan, samt kvinnor i liten bil har företrädesrätt till höger körfält. Regeln gäller på så sätt att ju långsammare man kör desto större rätt har man att ligga kvar i det högra körfältet.

6. Omkörning bör helst ske till vänster om framförvarande fordon.

7. MC-förare och bussförare är undantagna från trafikreglerna och för dem gäller fri väg. Se dem som en slags utryckningsfordon så går det bra.

8. Om någon försöker byta körfält skall man skyndsamt täcka till luckan så att det andra fordonet håller sig på sin plats.

9. Vid köbildning i tättbebyggt område skall man eftersträva att täppa till gatukorsningarna.

10. Blir man stoppad av en polis skall man ha 200 - 300 baht tillgängligt eftersom poliserna i Thailand är kända för att dricka mycket te. Det är en sorts vägskatt som vi inte har någon motsvarighet till i Sverige.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man muta poliserna i Thailand vid eventuellt trafikbrott?

Du kan muta polisen vid alla former av brott, även om du inte gjort några. Cash is king.

Sjukt men sant.

Smyger in med ett boktips också (Welcome to hell, av Colin Martin)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

typ läst alla fängelseböcker på engelska från Thailand å alla är samma "snyft storys" det var inte mitt fel jag vart lurad. .  tönteri! ta ditt straff som en man! (eller som en kvinna i dom böckerna kvinnor skriver)

Escape är däremot lite annorlunda .. han hymlar inte med om sitt brott å ger en liten annorlunda bild av fängelse tiden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, säkerligen är alla skyldiga till något av det de blivit dömda till. Dock kan man inte frångå att om du har pengar så kan du köpa dig fri från det mesta i thailand (allt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Utanför initialämnet:

Jag håller med om att Escape av David McMillanär bra. Lite krånglig engelska om man inte är så begåvad i det anglosaxiska språkbruket, men den finns numer även översatt till svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte vara för kaxig och tro man kan muta sig fram, det kan stå en ännu dyrare om det är "fel" man man försöker med.

Jag har inte egna erfarenheter bara blivit varnad när vi skojpratat om det en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte vara för kaxig och tro man kan muta sig fram, det kan stå en ännu dyrare om det är "fel" man man försöker med.

Jag har inte egna erfarenheter bara blivit varnad när vi skojpratat om det en del.

Hjalper om man smorjer for dem dock, innan nagot har skett eller ha kontakter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"8. Om någon försöker byta körfält skall man skyndsamt täcka till luckan så att det andra fordonet håller sig på sin plats."

Just detta fick mig fly förbannad när jag körde i Bangkok i början, numera så vet jag att det "bara" är att "trycka" sig ut. På med blinkersen och sväng...till slut har de inget val mer än att släppa in dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originella posten bra skriven och så sann.

Jag skulle lägga till en annan observation som är lika sann:

"Rött trafikljus skall enbart tolkas som en rekommendation att man bör stanna."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originella posten bra skriven och så sann.

Jag skulle lägga till en annan observation som är lika sann:

"Rött trafikljus skall enbart tolkas som en rekommendation att man bör stanna."

Alla "regler" är väl rekommendationer, i varje fall när dem inte passar riktigt för tllfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till: Varningsblinkers visar att man tänker köra rakt fram i en korsning, alternativt att man parkerat mitt i vägen för en lite matbit eller besök på karaokeklubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till: Varningsblinkers visar att man tänker köra rakt fram i en korsning, alternativt att man parkerat mitt i vägen för en lite matbit eller besök på karaokeklubb.

Ja detta är en annan idiot ide Thai har för sig. Oftast ser man inte bilen från alla vinklar och man tror då att han ska svänga tex vänster för du ser att det blinkar, sen kör han rakt fram och du ser att alla hörn på bilen blinkar, suck. Blinkers uppfanns för att visa åt det håll man SKA SVÄNGA åt  ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till: Varningsblinkers visar att man tänker köra rakt fram i en korsning, alternativt att man parkerat mitt i vägen för en lite matbit eller besök på karaokeklubb.

Eller när man kör privat sjuktransport  :)

Nat körde mig till sjukhuset så för ett par år sedan och han räknade kallt med att varningsblinkersen säkrar snabb körning.

Jag var definitivt inte dödssjuk men jag var rädd för att det skulle bli min sista resa  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chalong-rondellen är ett mysterium från år till år och poliserna som ibland står där bidrar inte till mycket hjälp. Men om man kör väldigt sakta och ler väldigt mycket och anger färdriktningen med armarna så går det som på ett smort bananskal!

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chalong-rondellen är ett mysterium från år till år och poliserna som ibland står där bidrar inte till mycket hjälp. Men om man kör väldigt sakta och ler väldigt mycket och anger färdriktningen med armarna så går det som på ett smort bananskal!

;)

Chalong-rondellen tror jag enbart är byggd för att polisen ska få lite extrainkomster  >:D Och trafiken flyter alltid betydligt bättre om det inte står en polis och viftar mitt i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"8. Om någon försöker byta körfält skall man skyndsamt täcka till luckan så att det andra fordonet håller sig på sin plats."

Just detta fick mig fly förbannad när jag körde i Bangkok i början, numera så vet jag att det "bara" är att "trycka" sig ut. På med blinkersen och sväng...till slut har de inget val mer än att släppa in dig.

Jodå, ett val till. Att köra på dig och få det till att du körde på dem. Därför har jag avbärarräcken på pickupen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du glömde att man gasar extra mycket ifall man ser någon som försöker gå över gatan eller ifall man är ute i byn så gasar man lite extra när man ser en hund som sover på vägen.

Sen är det alltid fullast som kör hem efter krogrundan.

Gärna med så många som möjligt på flaket. (om det är en pickup)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man muta poliserna i Thailand vid eventuellt trafikbrott?

ja det kan man men bara på vissa ställe.jag fick betala en gång när jag inte har körkort. han ville ha 200 baht i fickan, men 500 baht till staten. vet inte det jag gjorde var smart eller dum  :cr men jag ville inte att de skulle få tjäna pengar på det viset. (är själv en thai människa och hatar när de gör så där)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×