Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mia

Hur "Turist-Thailand" såg ut en gång i tiden... Bilder...

Rekommendera Poster

Första gången jag besökte Thailand var endast 7 år sedan. Har hänt mycket på de ynka 7 åren.

Men det skulle vara intressant att se lite bilder på de riktiga turistorter som exempelvis Phuket- Karon/Kata, Samui...Hua Hin...Lanta mfl ställen...

Lite före och efer bilder från er som verkligen var där i början när det var superexotiskt att åka till Thailand och inte lika vanligt med Thailand som Mallis...

Lite historier om hur det var då...jämfört med nu...

Var det bättre förr ?  :D Såklart att de flesta svarar JA...  ;)

.....Eller ?.....

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har några hundra egentagna pappersbilder här på kontoret från främst Koh Samui (men andra orter i Thailand). De är från 1989-1997.

Jag lovar (nästan) att scanna dem inom en månad. Jag skriver upp på whiteboarden nu, för jag har tänkt detta i fem år.

Ps. Det var finare förr, men jag har det bättre nu. :cr;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är 11år sen jag var i Thailand första gången, här är lite bilder från då:

Bangkok:

Chao Praya innan condo boomen

photo12.jpg

State Tower efter den ekonomiska krisen:

photo13.jpg

såhär fint bodde vi på Lanta för nu 10år sen:

photo1.jpg

Krabi stad nere vid vattnet (där restaurangbåten ligger idag):

photo13.jpg

Ao Luek Koh tao 1999:

photo38.jpg

"huvudgatan" över koh tao 1999, inte varit där sen dess så ingen aning om det ser likadant ut fortfarande :)

photo41.jpg

slutet på longbeach koh lanta där reggae house låg då:

photo61.jpg

vid bilfärgeläget på koh lanta 1999:

photo89.jpg

khaosan 1999:

photo95.jpg

har mycket mer som inte är scannat (det var jobbigare innan digital kameran :) ) men en litet tillbakablick blev det iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst El Arne

Har lite bilder från 1989 på bl a Phuket. Ska scanna in så fort jag hinner!

Ja gör de det skulle va kul å se :yes: :yes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har några hundra egentagna pappersbilder här på kontoret från främst Koh Samui (men andra orter i Thailand). De är från 1989-1997.

Jag lovar (nästan) att scanna dem inom en månad. Jag skriver upp på whiteboarden nu, för jag har tänkt detta i fem år.

Ps. Det var finare förr, men jag har det bättre nu. :cr;)

När besökte du Samui första gången ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

chaweng 89

CNV00067.jpg

maenam 89

CNV00047-1.jpg

Innan big budda 89

CNV00046.jpg

chaweng

CNV00062.jpg

Utsikt från restaurang västervik (östra sidan)

CNV00051.jpg

Avfarten till den restaurangen

CNV00053.jpg

Ute och åker på småvägar på samui

CNV00050.jpg

CNV00049.jpg

Partygänget 1989...

Känner ni igen nån?

CNV00072.jpg

Chawengstranden 89...

CNV00133-1.jpg

Bi budda innan ommålning

CNV00042.jpg

Skulle bli glad om nån har bilder frå Gamla Reggea Pub, dvs den med 10 kvadrat sanddansgolv

Snakefarm

CNV00028.jpg

På väg med färjan till samui, Nanthon

CNV00110.jpg

Kan även passa på att visa upp boendet på den lilla,lilla ön Leluvia januari 1990. frukost, lunch, middag och boende cirka 13 kronor/dag.....

CNV00018.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Har dia från 1974 o framåt, från Bangkok, Pattaya, HuaHin o Koh Samui. Ska försöka

scanna dom, när jag får tid. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CaptainM

Respekt! :kla

Vilka har tagit dessa? Har du fler (helst inte hämtade från nätet) är nog många här, inkluderat undertecknad, mycket intresserad av att se fler.

Ps. Om någon vill sälja gamla (70-talet och äldre) egentagna thaibilder är jag intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket land var egentligen först med att upptäcka Thailand som ett charterresmål---eller exotiskt intressant resmål överhuvudtaget ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket land var egentligen först med att upptäcka Thailand som ett charterresmål---eller exotiskt intressant resmål överhuvudtaget ?

Inget svar på just den frågan men när jag jobbade på SAS andra halvan av 70-talet så var det MÅNGA kollegor som nyttjade friresorna till att åka till Bangkok. Och de flesta hamnade då även i Pattaya.

Några av dom besökte också en ganska okänd ö som heter Phuket för att slippa det då större turistmålet Pattaya. På stranden Patong så hyrde dom hyddor att sova i och el var ingen given sak där då utan mer en lyxvara.

Jag själv då? Som nyutflugen ung gosse så skulle ett hem byggas upp och med den dåliga lönen då så räckte pengarna som mest till utflykter några dagar i Europa så Thailand blev aldrig besökt då. Men det var kul då att höra allas berättelser om tempel med guld, floden och marnaden i Bangkok, om aktiviteterna på Pat Pong Road med de olika klubbarna där tjejerna använda en kroppsdel till att skjuta pingisbollar i glas, öppna Cocacolaflaskor med samma kroppsdel m.m. m.m. Hörde också många historier om sällskapsdamerna och hur det på många ställen satt tjejer med nummer bakom glasväggar och där killar/män valde vilket nummer de ville ha. Det lät roligt och spännande då men idag tänker man lite annorlunda i det ämnet.

Jaja, lite kuriosa från en som vet utan att då varit där .....

Men gärna fler bilder att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en massa bilder från mina första resor -92 och -93, men dessa ligger på dia. Jag ångrar mig bittert att jag valde dia. Kan man få över diabilder till annat format eller är det kört??? Skulle gärna lägga ut här annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns speciella DIA scannerns tror det finns lite billigare tillsattser till vanliga scanners också . . men kanske är lite overkill om man inte har tusentals .. borde nog gå att lämna in och få scannat också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CaptainM

Respekt! :kla

Vilka har tagit dessa? Har du fler (helst inte hämtade från nätet) är nog många här, inkluderat undertecknad, mycket intresserad av att se fler.

Ps. Om någon vill sälja gamla (70-talet och äldre) egentagna thaibilder är jag intresserad.

Tyvärr var mitt fotointresse lika med noll i början av min sjömansbana,

fokus låg på en helt annan nivå...

Jag besökte beryktade "Myggan" för sista gången i slutet på 70-talet.

Några år senare rev de hela skiten och Bangkok Port Authority tog över marken.

Slänger in lite fler bilder från www.snesejler.dk, som för övrigt är en underbar

sida med mängder av bilder och text från en tid då skandinavisk sjöfart nådde

ut i alla hörn på jorden.

Bangkoks klonger någon gång på 60-talet.

Klong.jpg

klong1.jpg

klong2.jpg

Myggan igen

mosba1.jpg

mosqvisit.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket land var egentligen först med att upptäcka Thailand som ett charterresmål---eller exotiskt intressant resmål överhuvudtaget ?

Inget svar på just den frågan men när jag jobbade på SAS andra halvan av 70-talet så var det MÅNGA kollegor som nyttjade friresorna till att åka till Bangkok. Och de flesta hamnade då även i Pattaya.

Några av dom besökte också en ganska okänd ö som heter Phuket för att slippa det då större turistmålet Pattaya. På stranden Patong så hyrde dom hyddor att sova i och el var ingen given sak där då utan mer en lyxvara.

Jag själv då? Som nyutflugen ung gosse så skulle ett hem byggas upp och med den dåliga lönen då så räckte pengarna som mest till utflykter några dagar i Europa så Thailand blev aldrig besökt då. Men det var kul då att höra allas berättelser om tempel med guld, floden och marnaden i Bangkok, om aktiviteterna på Pat Pong Road med de olika klubbarna där tjejerna använda en kroppsdel till att skjuta pingisbollar i glas, öppna Cocacolaflaskor med samma kroppsdel m.m. m.m. Hörde också många historier om sällskapsdamerna och hur det på många ställen satt tjejer med nummer bakom glasväggar och där killar/män valde vilket nummer de ville ha. Det lät roligt och spännande då men idag tänker man lite annorlunda i det ämnet.

Jaja, lite kuriosa från en som vet utan att då varit där .....

Men gärna fler bilder att titta på.

Tänk att tjejerna gjorde sådana saker även då ;)

skämtosido. Känns som man är född på fel del av 1900-talet. Finns snart inga exotiska oupptäckta länder kvar. Hoppas på burma snart.

Häftiga bilder. Har alltid beundrat folk som åkt iväg till okända ställen och är lite grann av pionjärer.

Ska själv plugga nu i thailand, 4 år till ingenjör. Ok, inget speciellt med det, men min chef undrade vafan jag skulle dit och plugga. Han trodde knappt de hade el där, och att thailand var ett stort u-land med 0 i utbildningsnivå. Snacka om att leva i en bubbla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns stora orörda delar kvar i Thailand också, hela nordöstra och den djupa södern. sen ligger i princip hela Indonesien där också där väldigt små delar är oexploaterade på samma sätt som turist ställena i Thailand så regionen har väldigt mycket att bjuda på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×