Samen 0 Report post Posted May 11, 2009 Är det någon som har en känsla av prisbilden på hotell inför kommande vintersäsong (09/10) i Phuket? De flesta pratar om vikande turistsiffror med kommer det att märkas på hotellpriserna? Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 11, 2009 Hej, Det beror nog på hur bokningarna ser ut i år. Scenario ett: Får hotellen förhållandevis lite bokningar i sommar och höst kommer nog många av dessa att sänka sina (normalt dyra) julpriser rejält. Scenario två: Börjar turismen ta sig och julbokningarna visar sig bli bra kommer nog många hotell tillämpa priser som liknar tidigare högsäsonger. Jag tror personligen på ett mellanting mellan dessa med övervikt åt "scenario ett varianten". Share this post Link to post Share on other sites
thomlea88 0 Report post Posted May 11, 2009 Sen är det vi Thailand vi snackar om... Några kommer att höja sina priser för att få samma inkomster med färre turister. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 12, 2009 Hej, Några kommer att höja sina priser för att få samma inkomster med färre turister. Fenomenet känner man igen. Men nu kommer nedgången vara så markant och långvarig att jag tror det blir få som gör så denna gång. Men det är ju bara min personliga gissning. Share this post Link to post Share on other sites
sm0gnu 0 Report post Posted September 12, 2009 Hur ser det ut tycker ni? Share this post Link to post Share on other sites
bootis 0 Report post Posted September 12, 2009 Sen är det vi Thailand vi snackar om... Några kommer att höja sina priser för att få samma inkomster med färre turister. Second that. Fast ändrar Några till de flesta ^^ Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted September 12, 2009 Hej, Det verkar som de flesta hotell och resort kör vidare med (extra) höga priser på julen, även om det finns några få undantag. Share this post Link to post Share on other sites
thomlea88 0 Report post Posted September 14, 2009 Hej, Det verkar som de flesta hotell och resort kör vidare med (extra) höga priser på julen, även om det finns några få undantag. Jag kan väl köpa högre priser, men blir totalt rabiat på ställen som har tvång på dyra middagar med mat jag inte gillar under jul och nyår. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted September 14, 2009 Hej, Jag kan väl köpa högre priser, men blir totalt rabiat på ställen som har tvång på dyra middagar med mat jag inte gillar under jul och nyår. Instämmer till fullo. Det mest bisarra exemplet jag sett på Samui torde vara The Library som tar 11.653 Baht per person för nyårsmiddag!!! Ps. Annars är The Library ett toppenställe. Share this post Link to post Share on other sites
pelle77 14 Report post Posted September 14, 2009 Hej, Jag kan väl köpa högre priser, men blir totalt rabiat på ställen som har tvång på dyra middagar med mat jag inte gillar under jul och nyår. Instämmer till fullo. Det mest bisarra exemplet jag sett på Samui torde vara The Library som tar 11.653 Baht per person för nyårsmiddag!!! Ps. Annars är The Library ett toppenställe. 11 000 baht för en middag? Jeeesus, dyrare än Operakällaren.. Är det en tolvrätters då? När jag kollat runt så har jag hittat billigt boende framförallt på Samui och ännu med på Koh Phangan. Vet inte om det finns kvar men 5 * Rasananda hade 50 % rabatt i Januari, liksom Santhiya, där de dessutom gav 200 $ att spendera på mat. Sitter fortfarande i valet o kvalet om man ska skippa den redan betalda biljetten till västkusten.. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted September 15, 2009 Hej, Är det en tolvrätters då? Jag har inte den blekaste, men gissar att underhållning och champange etc ingår. Alltid något, men jag undrar om jag personligen inte hellre ätit julbordet på Operakällaren, haha. Faktiskt tycker jag priserna på boende under jul och nyår generellt är humanare här på östkusten än på västkusten. Själv ska vi till Khao Lak några dagar över julen, men "snåla jag" har faktiskt ingen överdriven lust att punga ut med 5-7000 baht natten för en ganska enkel strandbungalow som kostar 1500-2000 på lågsäsong. Det tog ett tag att hitta ett pris som inte var mer än det dubbla lågsäsongspriset. Share this post Link to post Share on other sites
ralnar 0 Report post Posted September 15, 2009 Vi har bara varit på Phuket under lågsäsong, april och juni, och tyckt det varit bra priser. Tittade nu på lite hotellpriser för december (ej jul) och det känns inte prisvärt. Håller Thailand på att prisa ut sig ur marknaden? Share this post Link to post Share on other sites
Martin 0 Report post Posted September 15, 2009 Jul- och nyårspriserna har varit i för sig höga många år tillbaka. För de som reser lite off-season är dessa priser makalösa. De som dock reser alltid under den perioder, ser kanske inte de skillnader. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted September 15, 2009 Hej, Många av resort/hotellägarna anammar marknadsekonomin till sin ytterlighet. Tillgång och efterfrågan styr till den nivå att det nästan blir bisarrt. Personligen gynnar jag hellre rörelser som istället konsekvent ger valuta tillbaka för pengarna, även under peaksäsongen. Visst är det rimligt att priset på boende höjs under högsäsong, men personligen skulle jag aldrig betala tre-fyra gånger mer för ett boende för att det jul (som jag firar "måttligt"). Share this post Link to post Share on other sites
ralnar 0 Report post Posted September 15, 2009 Just under jul/nyår peakar väl efterfrågan, så då kan man förstå att de lägger på lite extra. Däremot tycker jag priserna generellt ligger lite för högt i december och januari-mars. Jag vet inte hur beläggningen var förra säsongen. Share this post Link to post Share on other sites
pelle77 14 Report post Posted September 15, 2009 Av allt jag har hört och läst så var ju förra året ett av de svartaste åren på länge för hotellen i Thailand, så om priserna då ändå var skyhöga borde det bero på det vi diskuterat här inne tidigare, att hotellen försöker ta igen förlorade gäster med att de befintliga gästerna får betala mer. I längden gräver de nog sin egen grav om de inte inser vad de håller på att göra. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted September 15, 2009 Hej, Jo, men höjningen av hotellpriserna under peaksäsongen var ungefär densamma under "guldåren". Här på Samui verkar lyxhotellen ha det tungt medan de etablerade och välrenomerade medelklasshotellen går bättre. I varje fall om man tillåts generalisera. Förmodligen en självklarhet i en ekonomisk svacka som förmodligen bara befinner sig i början av återhämntningsstadiet. Share this post Link to post Share on other sites
HANSJO 0 Report post Posted September 15, 2009 Hej, Det verkar som de flesta hotell och resort kör vidare med (extra) höga priser på julen, även om det finns några få undantag. Jag kan väl köpa högre priser, men blir totalt rabiat på ställen som har tvång på dyra middagar med mat jag inte gillar under jul och nyår. Har gjort det "nybörjar-misstaget" för riktigt många år sedan. Tror det var -00 på Orchidacea (Pop Cottage på den tiden) i Kata. Totalt bortkastade pengar. Största behållningen var fyrverkeriet... Share this post Link to post Share on other sites
Eja 0 Report post Posted September 16, 2009 Är inte möjligheterna större till att diskutera fram ett bra pris pm man står där och det finns tomma rum. De borde ju tycka att det är bättre att få in något eller inget alls? Share this post Link to post Share on other sites
Martin 0 Report post Posted September 16, 2009 Är inte möjligheterna större till att diskutera fram ett bra pris pm man står där och det finns tomma rum. De borde ju tycka att det är bättre att få in något eller inget alls? Nej, inte på större hotell för det mesta, även om undantag finns. Share this post Link to post Share on other sites
pelle77 14 Report post Posted September 16, 2009 Jag har testat och har aldrig hittat bättre priser på plats än de som finns på tex Sawadee. Frinätter är ju ett sätt att spara tusenlappar, som oftast finns på sådana sajter. Att hotellet skulle sänka sina priser med flera tusen finns inte (även om som sagt undantag finns). Jag tycker också det verkar konstigt att de då står med tomma rum, men det är min erfarenhet. Share this post Link to post Share on other sites
man99024 0 Report post Posted September 22, 2009 åker till Kata nu i nov. Mailade ett hotell och fick billigare pris än vad som står på hemsidan, ca 700 bht billigare. Mailade då två andra hotell jag var intresserad av, nämnde det pris jag fått av det första hotellet varvid även de hotellen sänkte sina priser ca 600 bht / natt. Värt ett försök att pruta. Inte så mycket pengar det rör sig om men många bäckar små... Share this post Link to post Share on other sites
pelle77 14 Report post Posted September 22, 2009 Jodå, håller med ovanstående. Jag har själv mailat ett par hotell och de flesta kan ge rabatter på sina internetpris. Om det är ett smakprov av senare planerade kampanjer vet jag inte, men det börjar märkas att de inte räknar med samma anstormning av turister i alla fall nu till vintern! Share this post Link to post Share on other sites