Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
CheapCharlie

"Mördarapa" i Thailand

Recommended Posts

det är ganska många faktiskt! . . läste för massa år sen en artikel om det och bara i Thailand handlade det då om upp mot 50 pers på ett år! (ja det var året artikeln skrevs . .02 eller 03) efter att ha läst det har jag ALLTID haft bra koll på kokosnötter.

en polare kom in på sitt rum på koh lanta å såg ett hål i taket å på kudden låg en kokosnöt.

en annan kompis far är från sydamerika och hans bror var lite trött å skulle ta de lugnt, la sig i skuggan av en palm, vaknade inte . . kokosnöt i huvudet!  livsfarliga träd :)

Farligare än kubmaneten ju! (Räknat på antal döda alltså)

Hur många dör av sådana då?

F´låt,dum kommentar av mig för jag har ingen aning, men när diskussionen om kubmaneten var aktuell så verkade det som inte så många "kända" dödsfall fanns. Så det var bara en snabb slutsats jag gjorde, kan vara förhastad.

Farligare än kubmaneten ju! (Räknat på antal döda alltså)

Hur många dör av sådana då?

F´låt,dum kommentar av mig för jag har ingen aning, men när diskussionen om kubmaneten var aktuell så verkade det som inte så många "kända" dödsfall fanns. Så det var bara en snabb slutsats jag gjorde, kan vara förhastad.

Jag vet inte heller men det verkade som om dödsfallet förra året var ganska så unikt. I Australien blir fler skadade men långt från alla dör.

I Thailand skulle jag gissa att det inte ens är en incident per år, men det är helt en gissning baserat på det som skrevs förra året.

Angående apan

The monkey dutifully ascended the first tree and got all the coconuts without any problem, but after coming back down he refused to go up the next tree. Mr Leurit had to severely beat the primate before it would go up the tree. When it did finally climb the tree, it was clearly in a foul temper. Instead of twisting or biting off the coconuts one by one, he began to kick then off all at once – until one fell on Mr Leurit’s head.

However, another report said that following the incident the monkey appeared sorrowful and refused to leave the side of his owner until he was taken to hospital.

Ägaren fick ett hårt straff kan man ju säga. Kan inte va lätt att va en sån apa, och heller inte för en ägare som måste få in pengar, men så kan det gå om man inte är snäll.

kända fall av kubmaneter kunde räknas på 1 hand, så statistiskt sätt en av dom minst farliga farorna i Thailand.

Okej, inte så vanligt då. Men jag har hört flera som blivit brända av något när de badat, och även jag brände mig flera gånger av något. Eller det stack snarare till ordentligt, sen sved det lite. Som ett streck på kroppen. Finns det andra maneter i Thailand som inte är SÅ farliga, men som bränns?

kända fall av kubmaneter kunde räknas på 1 hand, så statistiskt sätt en av dom minst farliga farorna i Thailand.

Okej, inte så vanligt då. Men jag har hört flera som blivit brända av något när de badat, och även jag brände mig flera gånger av något. Eller det stack snarare till ordentligt, sen sved det lite. Som ett streck på kroppen. Finns det andra maneter i Thailand som inte är SÅ farliga, men som bränns?

Ja, det finns det,, och stundtals mycket gott om. Såg hundratals uppspolade på stranden för nån månad sen på Lanta. De absolut vanligatse är genomskinliga och är inte farliga även om dem bränns, såg även ett par stora röda bjässar. Om dem är värre eller ej vet jag inte men skulle gissa på det.

post-173-14768711426971_thumb.jpg

reven är fyllda av nässeldjur av olika slag, när man badar kan det ofta sticka i kroppen och kan vara allt från maneter (finns hur många arter som helst) som har tuggats sönder av propellrar till kroaller / anemoner som förökar sig (både ägg och "mjölke" kan innehålla nässelceller) och tusen saker där i mellan.. tropiska hav är smockfulla av nässelceller som till 98% är helt ofarliga, kan bränna mer eller mindre men heeelt ofarligt.

Har råkat ut för "stim" av nässeldjur (knappt synliga) när vi snorklat vid flera tillfällen. Otrevligt och känns som tusen nålar övar kroppen men är snabbt övergående.

"Vanliga" maneter kan jag inte minnas att jag sett men de finns säkert.