Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lillamom

Blir knasig... vart ska vi? Koh chang eller inte?

Rekommendera Poster

Jag och min man landar i Bkk tisdag 24/3. Tänkte att vi skulle ta oss ner till Pattaya för att golfa där en dag. Mest för att testa golfen i thailand, detta är alltså ingen golfresa. Sen vidare ner till Koh Chang, sen möjligen Koh samet.

Men jag vet inte om det är resfeber men jag börjar fundera om vi kanske har valt fel sida, att det är bättre stränder, finare vatten m.m på "andra sidan"

Ja ni kanske förstår hur mina tankar går...

Har läst en massa på forumet men blir inte klok  :id

Vädret är ju tydligen inget vidare heller på Koh chang nu.

Jag ni hör, jag behöver alltså lite tips.

Vi är i 30+ och vill ha lite av varje, stannar i två veckor.

Tackar på förhand, ni verkar så himla gulliga allihopa här. Har hängt och läst mycket ni skrivit  :girl_angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är början på regnperioden nästan över allt så ni kommer med stor chans få regn var ni än åker. visst statistiskt sätt är det liiiiite mer regn vid koh chang men ingenting att vara orolig över. om ni ändå ska till pattaya för lite golf så åk dit! ni har en kort resa så varför ödsla tid på å resa runt i hela landet?

lite regn den här perioden är rätt skönt, de rensar luften å drar ner värmen lite grann. Koh Chang är också en otroligt vacker ö och är alltid värt ett besök

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner ni att det blir för bökigt att "byta sida" efter halva tiden eller liknande?

Jag har tyvärr inte hunnit med att utforska den del ni pratar om, främst Koh Chang och Samet.

Att vädret är sämre just nu på Koh Chang vet jag inget om.

Vattenkvaliten om man jämför västsidan och öst sidan (jämför främst med Samui) så är det stor skillnad, det skiljer så mycket mer och jag kan inte säga vad som är bäst just för er  :)

Skulle det varit jag och jag inte varit på något ställe så tror jag att jag skulle vilja se så mycket som möjligt för att vid nästa resa ha lite mer kött på benen  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh chang och koh samet är thailands finaste ställen (utom chang mai).

Ni har absolut inte gjort fel. Åk runt på småöarna runt koh chang, ta en tur in i kambodja och festa loss lite i pattaya så har ni en helsemester garanterat!

Phuket är fint och bra, men det börjar bli alldeles för turistigt samt dyrt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh chang och koh samet är thailands finaste ställen (utom chang mai).

Ni har absolut inte gjort fel. Åk runt på småöarna runt koh chang, ta en tur in i kambodja och festa loss lite i pattaya så har ni en helsemester garanterat!

Phuket är fint och bra, men det börjar bli alldeles för turistigt samt dyrt där.

Åh vad glad jag blir :kla, gärna lite tips på boende o.dyl. Om ni som kan koh chang hur vädret kan tänkas bli :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var på koh Chang runt song-krahn ifjol. Regn nästan varje dag, men först vid 15.00 ungefär. Nästan samma tid, men innan dess, så sken solen och det var skönt.

Vi gillade koh Chang, bodde på Klong prao resort, trivdes bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh chang och koh samet är thailands finaste ställen (utom chang mai).

Ni har absolut inte gjort fel. Åk runt på småöarna runt koh chang, ta en tur in i kambodja och festa loss lite i pattaya så har ni en helsemester garanterat!

Phuket är fint och bra, men det börjar bli alldeles för turistigt samt dyrt där.

Åh vad glad jag blir :kla, gärna lite tips på boende o.dyl. Om ni som kan koh chang hur vädret kan tänkas bli :)

Meterologer brukar ha hyfsat fel och att någon här på forumet ska kunna sia om hur det blir om 1-3 veckor känns ju lite si så där  :)

Du kan ju alltid leta runt efter vädertabeller, jag har själv postat ett flertal i en tråd för länge sen. Koh Chang är känt för att det kommer hiskliga mängder jämfört med andra ställen, därav att det är enda trakten med äkta regnskog.

Här hittar du en utförlig tabell för att mätta dig lite  :cool

http://iamkohchang.com/Koh_Chang_Weather/koh_chang_weather_statistics.htm

Men låt inte någon statistik sätta ännu mer snurr i huvet. Eran plan låter underbar  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tar man sig enklast (eller bekvämast) till Koh Chang eller Koh Samet från Phangan /Samui?

Jag och mina två vuxna bara kanske vill dit när de tröttnat på Phangan, Vi har inte varit där tidigare, men med tanke på allt jag läst om ställena verkar de vara i vår smak.

Jag själv kan tänka mig att var kvar hela  tiden (4 veckor ) här på Koh Phangan (nordöstra delen):)  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lättast är väl flyg, skulle tro att det går från samui till trat, bangkok Air äger ju båda flygplatserna. trat är däremot en säsongs flygplats å stänger nångång i mars april efter det är det buss som gäller. ca 5 - 6H från bangkok om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ar nu pa koh chang, det har regnat 20 minuter en dag sedan vi kom i fredags, de va pa kvallen.

white sand beach ar fin och lagom turistig.

vi bor nu pa klong prao beach pa klong prao resort lugnt som attan nastan sjalv pa beachen.

sol bla himel, 30 35 grader c.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ar nu pa koh chang, det har regnat 20 minuter en dag sedan vi kom i fredags, de va pa kvallen.

white sand beach ar fin och lagom turistig.

vi bor nu pa klong prao beach pa klong prao resort lugnt som attan nastan sjalv pa beachen.

sol bla himel, 30 35 grader c.

Det låter inte lockande  :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från BKK till Koh Samet är det en bilfärd på ca 2,5 timma till Ban Phe och sedan färja till Koh Samet som tar ca 30-45 min. Färjan kostar mella 100-150 B beroende på vart man ska.

Vi bodde på Vong Duern Villa för 1800 B / natt. Helt ok, mysiga små bunglows uppe i sluttningen nära havet. Kan jag rekommendera om man inte vill bo lyxigt utan mer budget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hittar inte flyg mellan Samui och Trat

lättast är väl flyg, skulle tro att det går från samui till trat, bangkok Air äger ju båda flygplatserna. trat är däremot en säsongs flygplats å stänger nångång i mars april efter det är det buss som gäller. ca 5 - 6H från bangkok om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack responsen, finns det fler tips om boende i pattaya, man vill ju gärna ha så billigt och bra som möjligt. Även Koh chang, har förstått att man kan få en hyfsad bungalow för 12-1500 bath? Oj oj, det närmar sig :Archie_07:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom hem från koh chang i morse, under 1 vecka kom det en liten skur.

men att ta sig till koh chang va lite stökigt,

alt 1: flyg bkk- trat och sen taxi till nåt av färjelägena. flyget är dyrt på den sträckan.

alt.2: pruta med en taxikille hårt och länge ca 5000 bht från bkk tar ca 4 timmar.

alt 3: diverse olika bussar t.ex 999 från bkk flygplats subrarnu direkt till färjeterminalerna. 250 bht, men att skumpa buss i 6 timmar visserligen moderna men trista.

Men ni kanske ska tänka på att många ställen bommar igen för säsongen med början nu och fram till slutet av april.

Nere i BangBao  färjeläget sålde dom ut det mesta krimskramset, för säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom hem från koh chang i morse, under 1 vecka kom det en liten skur.

men att ta sig till koh chang va lite stökigt,

alt 1: flyg bkk- trat och sen taxi till nåt av färjelägena. flyget är dyrt på den sträckan.

alt.2: pruta med en taxikille hårt och länge ca 5000 bht från bkk tar ca 4 timmar.

alt 3: diverse olika bussar t.ex 999 från bkk flygplats subrarnu direkt till färjeterminalerna. 250 bht, men att skumpa buss i 6 timmar visserligen moderna men trista.

Men ni kanske ska tänka på att många ställen bommar igen för säsongen med början nu och fram till slutet av april.

Nere i BangBao  färjeläget sålde dom ut det mesta krimskramset, för säsongen.

oj, stänger för säsongen... :o det lät ju inget vidare. Tycker du trots det att vi skall åka dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till Koh Samui och eller Koh Phangan + Koh Tao solsäkrast och absolut inget fel på vattnet. Spelar själv ingen golf men någon golfbana finns det säkert på Samui. Väler ni någon av dessa 3 öar + en avstickare till Koh Nangyuan kommer er semester att bli en riktig hit....garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från BKK till Koh Samet är det en bilfärd på ca 2,5 timma till Ban Phe och sedan färja till Koh Samet som tar ca 30-45 min. Färjan kostar mella 100-150 B beroende på vart man ska.

Vi bodde på Vong Duern Villa för 1800 B / natt. Helt ok, mysiga små bunglows uppe i sluttningen nära havet. Kan jag rekommendera om man inte vill bo lyxigt utan mer budget...

Hittar inte Vong duern villa, har du ngn adress? verkar underbart... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från BKK till Koh Samet är det en bilfärd på ca 2,5 timma till Ban Phe och sedan färja till Koh Samet som tar ca 30-45 min. Färjan kostar mella 100-150 B beroende på vart man ska.

Vi bodde på Vong Duern Villa för 1800 B / natt. Helt ok, mysiga små bunglows uppe i sluttningen nära havet. Kan jag rekommendera om man inte vill bo lyxigt utan mer budget...

Hittar inte Vong duern villa, har du ngn adress? verkar underbart... :)

Hemsida: http://www.vongduernvilla.com/

Recensioner: http://www.travelfish.org/accommodation_profile/thailand/eastern_thailand/rayong/ao_wong_duen/all/548

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×