Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JessicaGävle

stödstrumpor?

Rekommendera Poster

Japp det har jag. Sist fick jag endå nån konstig grej med benen då jag fick gå till läkaren för att kolla att det inte var propp el dyligt men det var troligen att jag suttit böjd för mycket. Jag frös så om vaderna så jag gick med tjocksock + benvärmare å det hjälpte inte utan kändes som det kom inifrån men efter ett tag gick det bort. Låg och frös om vaderna på natten å svättades i övrigt... men nu är det borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska nog införskaffa mig o sambon stödstumpor.. vill ju inte ha elefanben... dessutom nyss haft en lungkollaps...  kanske är till nytta där med...  :)

tackar o bockar...

Då tycker jag verkligen att du ska ha stödstrumpor!!!! Läkarkontakt innan resa är ju att rekomendera vid dessa tillfällen, speciellt om du står under medecinering.

Jag måste själv alltid får klartecken av läkare innan långflygningar.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna gång blir det stödstrumpor, sist hade jag inga och ena benet svällde rejält + att jag had grymt ont i benet i 3 dar.

Men men man lär så länge man lever.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart använder jag stödstrumpor när jag flyger långflygningar och självklart använder jag säkerhetsbälte, när sådana finns, när jag åker bil.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste man nog spec. beställa. om det ska vara till barn. De har oftast inte samma besvär som oss vuxna delvis för att de rör sig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag inga stödstrumpor på när jag åkte ner i oktober. Dessutom åkte jag sedan nattbuss t/r Huahuin - Phuket inom 2 veckor. Även då utan strumpor.

Någon dag efter sista bussresan började vänster ben värka och svullna och efter besök på sjukan i HuaHin var det konstaterat blodpropp i vänster ben.

Kan ju nämna att det blev en räkning för reseförsäkringen med alla dom sjukbesök, sprutor och medicin som jag fick under den månad som var kvar innan hemresan. 

Så nu är det minst 6 månader på Waran + stödstrumpor varje dag. Även här hemma.

Dessa stumpor är dock mycket dyrare och inhandlas via sjukvården. Och storleken är mycket viktig. Dessutom använder man en plast tub för att lättare få på strumpan.

Så numer lär det nog alltid bli stödstrumpor inför varje resa. Om inte annat har man annat att göra än att springa på sjukan under semestern.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:JC_goodpost:

Tack för att du delade med dig, va tråkigt att du drabbades! Hoppas att du snart är helt återställd.

Att resa utan stödstrumpor kan få tråkiga följder, det är lite som att spela rysk roulett! You never know...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag verkligen att du ska ha stödstrumpor!!!! Läkarkontakt innan resa är ju att rekomendera vid dessa tillfällen, speciellt om du står under medecinering.

Jag måste själv alltid får klartecken av läkare innan långflygningar.  :)

går ej under medicinering nu.. det var i dec det hände... fick ej flyga alls månaden efter... men nu gått två månader o blir tre när vi ska åka.. så då borde det va lugnt... ska absolut köpa stödstrumpor.  Får dock ej dyka alls under mitt liv...:(    men snorkla iaf...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som får enorma elefant-fötter-vader efter en flygresa men inga men efter det förutom psykiska då han ser det själv hela tiden på stranden  :cr

Själv har jag inte det problemet.

Så använd stödstrumpa pm det behövs för gudskull.

  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Qoute "går ej under medicinering nu.. det var i dec det hände... fick ej flyga alls månaden efter... men nu gått två månader o blir tre när vi ska åka.. så då borde det va lugnt... ska absolut köpa stödstrumpor.  Får dock ej dyka alls under mitt liv...    men snorkla iaf..." Qoute

Jessica, Var rädd om dig om dig och ta det säkra före det osäkra, gå till läkaren innan och få klartecken.

Trist att du inte får dyka, men snorklig är ju underbart det med!

Tjiiiing!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack...  ja jag ska ringa läkaren o höra.. :)  snorkling jo.. det är ju underbart.. som att simma i saltvatten akvarium...  snorklade i egypten förra året.. så jäkla härligt...  lär väl vara lika om inte bättre i thailand.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen jätteskönt med stödstrumpor när man flyger. Jag kan inte tänka mig att lämna dem hemma och struntar högaktningsfullt i att ränderna sitter kvar länge :)

Jag har flera par att välja på eftersom jag gärna har mina när jag jobbar långa arbetsdagar (på helgerna har vi speciellt långa pass, upp till 12 timmar förutom raster). Jag går och står mycket på jobbet och trots att jag är hyggligt slank och har bra cirkulation så hjälper det inte att man rör sig mycket, benen blir tunga utan mina kära strumpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja blir tokig på alla olika sorters stödstrumpor... Får alltid in dom på jobbet blandat på en stor pall med så de tar evigheter att sortera upp och lägga in på rätt plats på lagret! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använder alltid stödstrumpor efter en mardrömsfärd med singapore airlines då jag fick blodtrycksfall och svimmade på planet och det var inte roligt. En kompis till mig har råkat ut för samma sak och det var innan planet hade lyft. De fick sitta och vänta så länge innan de lyfte att hon svimmade. Och från och med den här resan kommer min man att använda stödstrumpor också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig och kommer troligen inte heller att använda stödstrumpor. Har aldrig känt behov av några. Frugan använder inte heller några trotts att hon är sjuksköterska och borde känna till alla risker som ni nämnt här. När man läser här verkar det otroligt att vi överhuvud taget är i livet efter så många års flygande utan dessa strumpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör alla med såna stödstumpor?

Vi fick nån form av raggsocka eller nått, tänkte dock inte på stödstrumpor sist jag åkte men tror jag skippar det i år också... fråga mig inte varför men det är nog lathet att jag inte orkar inhandla några... hehe kanske dumt jag vet inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig och kommer troligen inte heller att använda stödstrumpor. Har aldrig känt behov av några. Frugan använder inte heller några trotts att hon är sjuksköterska och borde känna till alla risker som ni nämnt här. När man läser här verkar det otroligt att vi överhuvud taget är i livet efter så många års flygande utan dessa strumpor.

När behovet uppstår är det försent. Det är som att börja sätta på sig säkerhetsbältet när man inser att man är på väg att krocka. Stödstrumpor används i förebyggande syfte.

Tyvärr biter inte information på alla, en del har svårt att förstå den. Man kan se det här i Thailand på människor som kör bil utan bälten, moppe utan hjälm, dricker alkohol innan körning osv. Många av dessa, som anser sig osårbara, råkar ganska illa ut när olyckan är framme.

Att det inom den svenska vården finns personal som är ignorant och inte kan ta till sig nya rön, är inget argument mot att använda dessa strumpor. Tack och lov inrymmer vårdapparaten också mer insiktsfulla personer.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När behovet uppstår är det försent. Det är som att börja sätta på sig säkerhetsbältet när man inser att man är på väg att krocka. Stödstrumpor används i förebyggande syfte.

Tyvärr biter inte information på alla, en del har svårt att förstå den. Man kan se det här i Thailand på människor som kör bil utan bälten, moppe utan hjälm, dricker alkohol innan körning osv. Många av dessa, som anser sig osårbara, råkar ganska illa ut när olyckan är framme.

Att det inom den svenska vården finns personal som är ignorant och inte kan ta till sig nya rön, är inget argument mot att använda dessa strumpor. Tack och lov inrymmer vårdapparaten också mer insiktsfulla personer.

Leo

Jösses - det blir väldigt konstigt om man jämför ratt/styrfylla med att inte använda stödstrumpor, jag som inte använder stödstrumpor gör det knappast för att jag anser mig osårbar!

Man behöver inte vara så kategorisk mot andra åsikter, speciellt med en sån här sak där var och gör det som passar dom bäst.

Övriga risker som du nämner finns det lagar mot så jämförelsen haltar lite....

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När behovet uppstår är det försent. Det är som att börja sätta på sig säkerhetsbältet när man inser att man är på väg att krocka. Stödstrumpor används i förebyggande syfte.

Tyvärr biter inte information på alla, en del har svårt att förstå den. Man kan se det här i Thailand på människor som kör bil utan bälten, moppe utan hjälm, dricker alkohol innan körning osv. Många av dessa, som anser sig osårbara, råkar ganska illa ut när olyckan är framme.

Att det inom den svenska vården finns personal som är ignorant och inte kan ta till sig nya rön, är inget argument mot att använda dessa strumpor. Tack och lov inrymmer vårdapparaten också mer insiktsfulla personer.

Leo

Jösses - det blir väldigt konstigt om man jämför ratt/styrfylla med att inte använda stödstrumpor, jag som inte använder stödstrumpor gör det knappast för att jag anser mig osårbar!

Man behöver inte vara så kategorisk mot andra åsikter, speciellt med en sån här sak där var och gör det som passar dom bäst.

Övriga risker som du nämner finns det lagar mot så jämförelsen haltar lite....

TT

Tyvärr finns det människor som vägrar inse fakta och därför måste tvingas skydda sig själva och sin omgivning. Därför har vi numera tvingande lagstiftning på ett antal områden där man kan tycka att sunt förnuft hade kunnat räcka.

Bilbälten och cykelhjälmar har sparat miljarder åt den svenska statskassan = oss skattebetalare, genom minskad sjukvård. De har också sparat oerhört mycket i form av mänskligt lidande.

När bilbälten infördes i bilarna så förväntade man sig att bilisterna skulle använda dem, tråkigt nog var det alltför många som ansåg att det inte passade deras image att använda bälten. Andelen svårt skadade vid trafikolyckor sjönk inte förrän man tillgrep lagstiftning.

Uppenbarligen är det en del som inte låter sig övertygas förrän flygbolagen kräver att passagerarna har stödstrumpor vid långflygningar. Hela vinsten ryker när man tvingas göra en extra landning för att sätta av en passagerare med blodpropp. Det är inte bara landningsavgifter, det är kostnader för förseningen, övertid och missade anslutningar också.

Vad är problemet? Använd långbyxor i stället för shorts när ni flyger, så är det ingen som upptäcker att ni inte är stålmän.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När behovet uppstår är det försent. Det är som att börja sätta på sig säkerhetsbältet när man inser att man är på väg att krocka. Stödstrumpor används i förebyggande syfte.

Tyvärr biter inte information på alla, en del har svårt att förstå den. Man kan se det här i Thailand på människor som kör bil utan bälten, moppe utan hjälm, dricker alkohol innan körning osv. Många av dessa, som anser sig osårbara, råkar ganska illa ut när olyckan är framme.

Att det inom den svenska vården finns personal som är ignorant och inte kan ta till sig nya rön, är inget argument mot att använda dessa strumpor. Tack och lov inrymmer vårdapparaten också mer insiktsfulla personer.

Leo

Jösses - det blir väldigt konstigt om man jämför ratt/styrfylla med att inte använda stödstrumpor, jag som inte använder stödstrumpor gör det knappast för att jag anser mig osårbar!

Man behöver inte vara så kategorisk mot andra åsikter, speciellt med en sån här sak där var och gör det som passar dom bäst.

Övriga risker som du nämner finns det lagar mot så jämförelsen haltar lite....

TT

Tyvärr finns det människor som vägrar inse fakta och därför måste tvingas skydda sig själva och sin omgivning. Därför har vi numera tvingande lagstiftning på ett antal områden där man kan tycka att sunt förnuft hade kunnat räcka.

Bilbälten och cykelhjälmar har sparat miljarder åt den svenska statskassan = oss skattebetalare, genom minskad sjukvård. De har också sparat oerhört mycket i form av mänskligt lidande.

När bilbälten infördes i bilarna så förväntade man sig att bilisterna skulle använda dem, tråkigt nog var det alltför många som ansåg att det inte passade deras image att använda bälten. Andelen svårt skadade vid trafikolyckor sjönk inte förrän man tillgrep lagstiftning.

Uppenbarligen är det en del som inte låter sig övertygas förrän flygbolagen kräver att passagerarna har stödstrumpor vid långflygningar. Hela vinsten ryker när man tvingas göra en extra landning för att sätta av en passagerare med blodpropp. Det är inte bara landningsavgifter, det är kostnader för förseningen, övertid och missade anslutningar också.

Vad är problemet? Använd långbyxor i stället för shorts när ni flyger, så är det ingen som upptäcker att ni inte är stålmän.

Leo

Personligen har jag aldrig kortbyxor när jag flyger, tycker det blir för kallt.

Sen har det inget med att vara stålman att göra, bekvämlighet är vad det gäller för min del.

Under mina 22 år på Arlanda kan jag inte minnas en enda gång någon långdistansflygning begärt prioriterad landning pga förmodad blodpropp,

då sköter vi all asientrafik utom Malaysian och Aerosvit.

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är oxå sjuksköterska och vet om riskerna med långflygningar relaterat till DVT (djup ventrombos) och använder ALLTID stödstrumpor när jag flyger och det gör även min man. En enkel och billig försäkring mot detta! Har sett flera som kommer till sjukhuset med just detta efter flygningar som inte använt stödstrumpor, det är det inte värt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill förringa riskerna på något sätt, men lite konstigt känns det att vare sig jag själv eller någon anhörig har drabbats på alla dessa långresor utan stödstrumpor. Och inte någon i min vidare bekantskapskrets heller. Om en av 100 verkligen drabbas borde jag känna en hel bunt människor som råkat ut för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill förringa riskerna på något sätt, men lite konstigt känns det att vare sig jag själv eller någon anhörig har drabbats på alla dessa långresor utan stödstrumpor. Och inte någon i min vidare bekantskapskrets heller. Om en av 100 verkligen drabbas borde jag känna en hel bunt människor som råkat ut för detta.

:JC_goodpost:  Det är nog så att vissa har förmågan att överdriva, ser bara trådar om maneter, smittspridande myggor o.s.v det måste vara ett under att någon överlever en resa till Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det de som överdriver i vissa fall... Men vi som är utbildade, läst medecin osv kanske kan få ett litet erkännande för våran kunnskap i fallet och inte avskrivas som överdrivande!

Det handlar om prevention inte om att måla fan på väggen. Man kan vara lyckligt ovetande och inte känna till kosekvenserna, och kanske är skildnaden så enkel att vi vet vad som händer i kroppen.

Och kanske drabbas inte så ofta någon av en propp under själva flygningen, men det finns knappast någon statestik hur många som drabbas av propp, hjärtinfarkt, stroke osv när de väl har kommit fram eller hem. Och detta relaterat till att de inte använde stödstrumpor.

Med risk för att avskrivas som överdrivande så säger jag som min egen läkare sa, det är som att spela rysk roulett! You never know....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×