Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
katja

boende och övriga tips för en resa på ca 8-10 veckor

Recommended Posts

Hej

Vi tänkte åka ner i februari nästa år och stanna 8-10 veckor. Har tänkt på Koh Lanta men har även förstått att det är ganska mycket barnfamiljer i Kamala. Vi har två barn och då kommer dom vara 3 och 5. Helst skulle vi vilja hyra ett mindre hus eller lägenhet. Är det någon som har bra tips på boende? Har ni hyrt ett toppenställe så tar vi tacksamt emot tips. Ös oss med tips om allt möjligt som är bra att tänka på.

Ett helt år kvar och ändå känns det nära  :dan

Tycker det låter som en jätte bra idé, något ni inte kommer att ångra :kla

Jag bodde med mina båda barn (då 8 och 10 år) i kamala i 8 månader. Vi hyrde ett litet hus (ca. 75-80 kvm) med två sovrum, thai-kök, dusch, vardagsrum och altan för 3000 SEK/månad. Det låg ca. 10 min från stranden och 15 min från skolan (om man alltså går sträckan).

Som flera av oss kommit fram till, är det bäst att hyra hotell ett par nätter hemifrån och sen leta hus när ni kommer ner. Då kan ni inte bara se allting på nära håll utan oxå lukta (mögel) och förhandla er till ett bättre pris. Tyvärr är det ju så att det flesta helst hyr ut på halvåret eller året, men det finns säkert hus att hitta för 2-3 månader (även om inte priser blir så himla bra då).

Kompisar för barnen är det inga som helst problem att få. Mina gick iofs på Svenska skolan, så det löste ju sig av sig själv...men som ni säger är det mycket svenska barnfamiljer där nere.

Tycker oxå att Phuket är ett bra ställe att utgå ifrån när man ska på utflykter. Nära till flygplatsen och massor av båtar från Phuket Town och Chalong.

Tips är; laptop - man vill ju hålla kontakt med alla hemma, sköta bankärenden osv utan att springa till ett internet café stup i kvarten. Försäkringar - A och O...åk inte utan att vara helförsäkrade. Flytvästar - Det finns aldrig eller sällan flytvästar till barn på båtarna. Vaccinationer - men det vet ni säkert redan.

Sen kan jag inte komma på mer just nu, men det är bara att fråga på. Vi är många här på forumet som bott några månader i Kamala och säkert de som bott på Lanta oxå ;)

Lycka till!

Generell skillnad mellan Lanta och Kamala (Phuket) kan väl sägas är att Lanta är otroligt mysigt, lugnare tempo och många svenska barnfamiljer. Väldigt mycket tid spenderas på stranden (både dag- och kvällstid), vilket vi tycker är riktigt trevligt.

Dock ska man vara medveten om att Lanta är mindre och ligger längre ifrån större platser än Kamala.

Kamala är också fint. Många svenskar (inte minst de som bor på Phuket en längre tid). Dock tycker jag personligen att mysfaktorn är mindre. Inte samma närhet till stranden. Här står också solstolarna med sina parasoller på rad. Dock är ju Kamala lugnare än ex. Patong. Fördelen med Phuket är att man har relativt nära till ex. större varuhus och livsmedelsbutiker, där det går att få tag på många "västerländska" produkter.

tack för era svar  :JC_ThankYou:

Att åka ner och endast ha bokat de första nätterna och sedan på plats fixa ett mer permanent boende känns jätteosäkert men ändå väldigt bra. Kan det inte vara risk för att det inte finns så mycket att hyra då? Vi har väl tänkt åka slutet januari el början av februari. Är det någon som vet hur stort tryck det är tex i år och hur det var förra året? Inte för att det är en garanti hur det ser ut nästa år men men.

Det känns som Lanta är ändå där vi kommer att landa. Var i Lanta för ca 10 år sedan men det har ju hänt mycket sen dess men jag blev bara helt frälst i ställe då.

Är det någon som har en hum om hur mycket pengar ex boende man kan behöva en period av 10 veckor. Vi har väl inte tänkt resa runt I Thailand men någon sväng blir det väl och lite utflykter.  :Laie_44:

Tyvärr har jag aldrig varit på Lanta, men har fått för mig att framför allt boende är mycket dyrare där. Jag betalade som sagt 3000 SEK för mitt hus på 75 kvm och tycker det är ok. Vill du ha bilder på huset får du höra av dig  :) Vad man får på Lanta för 3000 har jag ingen aning om, kanske ngn annan vet?