Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Unosons

Magsjuk bebis. Varmeomstallning eller?

Recommended Posts

Vi ar nu pa Koh Lanta med var 10-man bebis. Vi har bara varit i Thailand i tre dagar. Ar nu lite orolig for hans halsa. Igar borjade han fa diare och feber. Idag har han fortfarande diare, feber och ar mycket trott. Kan varmeomstallningen stalla till med detta? Han har inte fatt nagon lokal mat annu. Endast valling, grot och burkmat fran Sverige. Vi ger nu honom vatskeersattning och alvedon (samt later han vila inne eller i skuggan). Om han inte blit battre snart kommer vi att ga till en lakare, just for att vara sakra. Men det vore skont att hora om nagon annan har varit med eller har kunskap om detta.

Tacksam for svar

/Unosons

Hej

Har kanske inte riktigt kunskapen om detta...men om man ser rent praktiskt på det ni berättar så är det väl mkt typiskt vätskebrist!!!... så det ni har gjort låter mycket förnuftigt.. krävs en hel del vätskeersättning så länge diarren pågar och även febern torkar ut..kan ta ett par dagar innan man kommer i balans..

Varför jag också svarar på denna tråd är för att kolla om ni nyligen kommer från sverige...då jag hör via dagis/skolpersonal att det är många barn som är hemma med både feber och magproblem..   

Hoppas att han piggnar på sig snabbt  Lycka till

Ps... käka sand o liknande kan också ge lite konstiga symptomer..iallafall åt diarrehållet..

en sån liten skulle jag ta till läkaren ganska omgående, spec i värmen då det är så viktigt att han får behålla vätskan!

hoppas att lillkillen kryar på sig snabbt!

Ta honom till läkare tycker jag.

våran erfarenhet av sjukvården i Thailand är jättebra, faktiskt bättre än här hemma.

Tänk på att små barn torkar snabbt ut i värmen...

Håll stenkoll på er lilla killes allmäna hälsa. Börjar han "slöa till" är detta ett tecken på att han antagligen direkt behöver läkarvård.

Vätskebrist får små barn väldigt lätt (ofta i samband med någon liten magbacill eller annan bacill) - mycket lättare än vi vuxna.

Skulle nog uppsöka läkare för att känna mig själv lite tryggare och lugnare som förälder, och som tidigare inlägg indikerat, så är läkarvården väldigt bra i Thailand.

Finns en kvinnlig läkare på Hälsocentralen i Saladan som också har en privat mottagning på seneftermiddag/kväll utefter vägen vid Long Beach på höger sida när man kommer från Saladan. Tror det var i samma länga som baren Irish Embassy.

Pelle

Hej på Er!

Vi har åkt ett antal ggr till Koh Lanta och drabbats av att barnen blivit sjuka!

Nu har de inte varit så små.... men 1 år i alla fall....

Dr. Salarin i Saladan är väldigt bra....vänta inte med att åka....tänk på att semestern för er alla kan bli förstörd genom att vänta, se oxå till att få papper/intyg så ni kan fixa detta när ni kommer hem!  Spara allt, kvitton, ev. taxikvitton eller skriv upp vad ni fått betala för skjuts fram och tillbaka!

Vi fick tillbaka nästan 11000 pga detta...hade vi åkt 2 dagar tidigare så hade vi fått en ersättningsresa...

För 3 år sedan så blev vår son jättesjuk och det blev dagligen besök hos Dr. Salarin......jag känner inget problem med sjukdomar därnere eftersom jag hellre skulle välja thailändsk sjukvård framför vår egen....

I vintras blev våra barn så sjuk så de fick ligga med dropp, planet skulle gå om några timmar men det var osäkert om vi skulle få åka tillbaka till Sverige, men de fixade detta...läkaren som tog emot oss på "akuten" lämnade det han hade och satt med oss och hjälpte oss att få i barnen vätska tex......helt otroligt, vilken läkare här skulle göra detta???

Åk till läkaren, försök att inte känna oro.....de är så duktiga!!!

Lycka till!

Vi åker igen om 1 månad (med barnen)

Tack for all omtanke och alla svar!

Kan meddela att killen mar battre. Ar nu inte lika trott som igar och har inte lika mycket feber. Dock har han fortfarande diare. Vi planerar att aka in med honom idag. Antingen till Saladan eller till hennes mottagning pa Long Beach. Tror det senare ar battre da vi kan ta det lungt i vart AC rum tills det blir svalare.

Jag meddelar hur det gatt senare.

Guest Jonas70

Hoppas att han blir bättre och hoppas att ni har bestämt er för att åka till någon läkare.

Har själv ingen erfarenhet att resa med små barn, vi stod över resandet tills barnen va 2 och 4år, och tyckte nog att det va lite för tidigt att resa med våran 2-åring i den värmen, märkte också att det blev lite vätskebrist ibland.

Mkt vätska och dränk hatten i vatten ofta.

Lycka till.

Lillkillen mar toppen nu.

Vi gick aldrig till lakaren. Nar jag nar jag kommit tillbaka och han hade tagit sin eftermiddagsvila marktes det en klar skillnad. Vi akte anda till Long Beach for att traffa Dr. Salarin. Men hon hade bara oppet dar pa lordagar. Eftersom han sedan blev annu battre efter natten kanndes det inte som nagon ide att aka igen.

For att undvika att han skall bli dalig igen har vi vidtagit alla tankbara atgarder. Vi kopte bl.a. en liten badbalja som han kan bada i pa dagarna vid huset och kopt mer vatskeersattning. Vatskeersattningen har var bra for det var apelsinsmak. Varan fran Sverige gick inte hem sa bra om han inte var mycket torstig. Hemma fick han aldrig juice men nu har vi blandat i juice i vattnet for att han skall dricka och han dricker mycket...  :kla

Nu skall vi ha en fortsatt trevlig semester med en glad och rolig babis, precis som han brukar vara.  :) Tack for all omtanke an en gang!

MVH

Unosons 

Skönt att det ordnade sig! Ha en fortsatt trevlig semester!

Tips! Tänk på att även riktigt kall dryck kan orsaka diarre i en varm kropp. Alltså iskall dryck är inte bra, har egna erfarenheter av det. Hellre sval än kylskåpskall dryck. Likadant med glass, låt den smälta i munnen innan du sväljer ner den annan blir temperaturskillnaden för stor. Jag tror det är därför många tror de fått magsjuka av is och glass, det är bara temperaturskillnaden kroppen protesterar mot.