lady 0 Report post Posted February 9, 2009 Hurdana är vägarna i Bangkok och Koh Lanta? Kommer man fram med en syskonvagn eller skulle enkelvagn + ståbräde vara bättre? Hurdana bagageutrymmen har taxin? Ryms vagnarna in i dem? Tacksam för svar Share this post Link to post Share on other sites
cotton 0 Report post Posted February 10, 2009 Generellt är Thailand inte ett barnvagnsanpassat land (i samma grad som Sverige). Barnvagn är inte alls lika vanligt där. Skulle vilja påstå att ju mindre och smalare vagn ni har - desto enklare blir det. I Bangkok skulle jag nog bli tokig om jag tvingades köra en syskonvagn. Det är generellt trångt på trottoarerna och ofta mycket höga trottoarkanter. På Lanta kan det nog gå lite bättre. Det är mest uppe i Saladan (där shopping och restauranger lockar) som det kan bli lite trångt. De flesta småbarnsfamiljer bor på stranden Klong Dao, och där kör man ofta vagn även ute på stranden. Det innebär alltså att en lättare vagn (inkl. barn) blir lättare att köra (en tung vagn med 2 barn kan kanske bli lite svårkörd i sanden). Man går nämligen längs stranden eftersom restaurangerna ligger längs den. När min syster rest till Thailand med 2 barnvagns-barn, har hon ändå tagit 2 paraplyvagnar med sig. Ibland har ju dessutom den äldsta kunnat gå (om man inte ska ta sig så långt), och då behöver man bara ta en vagn med sig. "Taxi" på Lanta är en pick-up med tak på flaket (och bänkar man sitter på). Där får nog alla slags vagnar plats. Annars tar man en tuk-tuk, vilka på Lanta är moppar med sidovagn (där man får plats en 4-5 personer). Där skulle jag tro att en syskonvagn kan vara svår att få plats med. "Vanliga" taxibilar (ex. i Bangkok) är aldrig av kombi-modell, utan vanligt bagageutrymme gäller. Beror alltså på hur mycket övrigt bagage ni har (som väl också ska få plats). Summa summarum - jag skulle satsa på 2 nätta paraplyvagnar. Alternativt en sulky med ståbräda (men kom ihåg att det ofta är höga trottoarkanter och inte alltid så jämn asfalt där man kör vagnen). Share this post Link to post Share on other sites
klina10 0 Report post Posted February 10, 2009 Vi åker till KohLanta om en vecka med en 1 åring och en 3 åring. Planen är att en paraplyvagn och 2 Ergobärselar ska med. Hur gamla är dina barn? Share this post Link to post Share on other sites
nevelius 0 Report post Posted February 10, 2009 Att tänka på är att oftast är stora delar av bagageutrymmet på taxibilarna i Bangkok redan upptaget av en stor gastank. Det gör det ännu svårare att få in skrymmande saker som en stor barnvagn. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted February 27, 2009 I Bangkok finns det ju gott om minivan. Större, säkrare och gott om plats. Share this post Link to post Share on other sites
leobkk 0 Report post Posted February 27, 2009 I Bangkok finns det ju gott om minivan. Större, säkrare och gott om plats. Visst finns det väldigt gott om dem här, men de går inte som taxi utan som hyrbilar med chaufför så de går inte att stoppa på gatan. Cotton ger ett väldigt bra svar, har bara ett tillägg: Om jag skulle ta mig fram med barnvagn i BKK så skulle jag se till att bo nära, och röra mig utmed, tunnelbanan. Alla stationer har rulltrappor, men när man väl kommer upp från rulltrappan blir det besvärligare. Skytrainstationerna har rulltrappor upp - men inte ner, fem av dem har hiss, men de brukar inte fungera. Leo Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 17, 2009 Vi hade våre 3 sista dagar i Bangkok och bodde på Sukhumvit road soi 20. Första dagen gick vi ut med barnvagn till soi 4, tog sedan taxi tillbaka. Inte roligt att gå runt med barnvagn i Bangkok, våran resterande tid tog vi alltid taxi och eller promenerade en stund. Share this post Link to post Share on other sites
peaceful 0 Report post Posted April 17, 2009 Hade syskonsulky för ett par år sedan och var bland annat både i Bangkok och på Koh Lanta. Det största problemet var faktiskt just då den skulle in i bakluckan på taxibilarna, tyckte inte det var svårt att ta sig fram på något ställe under promenader. Jag tycker att det var super att ha syskonvagnen, då kunde jag ensam ta mig ut med de små och min man kunde hitta på annat med vår äldre son. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 18, 2009 Beror nog på var i Bangkok man befinner sig, jag har alltid bott på Sukhumvit och där tycker jag att det är riktigt jobbigt med barnvagn. Share this post Link to post Share on other sites