Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Pelé

Är grottan på Koh Mook lämplig för barn 5-10 år?

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om man kan ta med sig sina barn på en tur till grottan på Koh Mook. Barnen i vårt sällskap är mellan 5 och 9. Vi kommer att bo på grannön Koh Ngai och ett besök i grottan kan kanske vara en bra idé.

Är grottan värd ett besök?

Finns flytvästar att låna?

När skall man åka (med hänsyn tagen till låg- och högvatten resp om man vill undvika andra turister)?

Vi hade med oss vår då sexåriga dotter in. Flytväst fanns att låna och det gick bra att simma in med henne. Akta er för högvatten för då kommer ni inte ut igen. Vi var där runt 10-11-tiden har jag för mig.

Tack för snabbt svar!

Då kan vi säkert också ta med barnen. Hur långt är det att simma förresten, har för mig att jag läst att det är ca 80 meter?

Behöver man ta med ficklampa, eller har man guide med sig som har det? För det är väl mörkt på vägen in?

Tack för snabbt svar!

Då kan vi säkert också ta med barnen. Hur långt är det att simma förresten, har för mig att jag läst att det är ca 80 meter?

Behöver man ta med ficklampa, eller har man guide med sig som har det? För det är väl mörkt på vägen in?

När vi var där hade guiden som simmade längst fram ficklampa med sig och man får, om man åker i guidad grupp, låna flytväst. Det är en liten bit, dryga 70 meter men det är väl värt det när man kommer ut på andra sidan. Och som föregående skrev, kolla när det är högvatten, annars fastnar ni där inne

Vi var i grottan i julas med våra barn (8 och 13). Vår 8-åring tyckte det var rätt otäckt. Det blir verkligen beck-svart i grottan och kan vara svårt att hänga med guiden med ficklampan (men det är säkert olika med olika turer - såg någon tur som hade ett rep som alla deltagare fick hålla i och på så sätt hängde ju alla med). Inget för den mörkrädde eller klaustrofoben med andra ord...

Dessutom - Snälla ta med egen flytväst hemifrån åtminstone till er 5-åring. Läs gärna de miljoners inlägg som redan finns här på forumet vad gäller just flytvästar.

Vår son var 3 år när vi besökte grottan. Vi bogserade honom i flytväst. Å andra sidan tyckte jag redan då (7 år sedan) att grottan var överreklamerad.

Tror dessutom att tidvattnet spelar en stor roll. Vi kom dit efter lunch och då var nog tidvattnet på väg in. Det var rätt trögt att simma, vilket ju kan ha berott på det inkommande tidvattnet. Inte kul att simma i beckmörker samtidigt som man ska försöka halv-bogsera en 8-åring..... :P.