Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Brunkulla

Geocaching

Rekommendera Poster

Klart vi är cachare!  :sunny_bespectacled:"pirates of Ystad" är vårt "nickname", siktar på att kunna ta någon eller några cachar i Bangkok, reser nu på fredag den 6 feb för 3v i värmen. Vi kommer också att placera en cache på Phuket, i Kamala by nära Fantasea... sugen nu?  :-)  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej här har ni en cachare till... Samma nick här som på gc.com.

Har tagit 2 gömmor i thailand på phuket i april 07.

Ska ta lite fler i Ao Nang nu i mars. Finns ett par nära hotellet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får en novis fråga, vad är detta för nåt  ??? klart jag kan goola men är väl trevligare att få något eget som berättas

Geocaching brukar också kallas "skattjakt med gps". Det går kortfattat ut på att med hjälp av en handburen gps hitta "skattgömmor" som någon annan har gömt. Det kan vara i en stad eller mitt ute i skogen och i vilket land som helst. Det är en internationell "sport".

Koordinaterna till var gömmorna, cacharna, finns får man på den officiella hemsidan, www.geocaching.com, och alla gömmor klassificeras i svårighetsgrad från ett till fem och detsamma gäller terrängen. En etta/etta kan till exempel vara en gömma som sitter lättillgängling på en skylt mitt inne i staden medan en femma i svårighet kan betyda att du måste lösa en klurig uppgift för att hitta cachen eller att den är extremt väl gömd. En terrängfemma kan exempelvis innebära att cachen sitter uppe i en hög mast (ja, vi har tagit en sådan, men det är inget man gör varje dag).

Man registrerar sedan på hemsidan att man har tagit dem. I varje cache finns också en loggbok av varierande format som man skriver sitt nickname i för att visa att man varit där.

De mest aktiva cacharna i landet hittar över 1 000 stycken på ett år. Vi tog drygt 300 förra året. Vi har också gömt ett tiotal själva.

Varför inte testa? Detta är underhållning på hög nivå, kan jag lova!

Har säkert glömt något viktigt, ni andra kan väl fylla på...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi är cachare!  :sunny_bespectacled:"pirates of Ystad" är vårt "nickname", siktar på att kunna ta någon eller några cachar i Bangkok, reser nu på fredag den 6 feb för 3v i värmen. Vi kommer också att placera en cache på Phuket, i Kamala by nära Fantasea... sugen nu?  :-)  :dan

Vi heter patojen i cachingvärlden. Har tagit två cachar i Thailand hittills, båda på Koh Lanta. Den ena är ganska ordinär, den andra är verkligen speciell och finns definitivt med på vår tio-i-topp-lista över cachar som gett den största upplevelsen.

I mars åker vi till Bangkok och Koh Samui och gps ska med förstås. Så tipsa gärna om ni stöter på några särskilt intressanta cachar i Bangkok!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var nytt för mig också. Häftigt!! Det låter verkligen jätteroligt. Frågan är om jag verkligen orkar (är en lat människa) sätta igång. Hade jag haft lite mer energi i kroppen hade jag nog börjat leta jag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var nytt för mig också. Häftigt!! Det låter verkligen jätteroligt. Frågan är om jag verkligen orkar (är en lat människa) sätta igång. Hade jag haft lite mer energi i kroppen hade jag nog börjat leta jag också.

Är lite slö jag också. Då är geocaching utmärkt. Ett skäl för mig att komma ut i naturen och få motion.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, vad kul det låter. Det verkar lagom galet för att vara i min smak. I veckan ska jag ta mig till Pantip Plaza eller Fortune Town och köpa en handburen GPS. Sedan ska jag utforska BKK ännu mer - det måste ju finnas en massa roliga ställen jag inte hittat än.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, vad kul det låter. Det verkar lagom galet för att vara i min smak. I veckan ska jag ta mig till Pantip Plaza eller Fortune Town och köpa en handburen GPS. Sedan ska jag utforska BKK ännu mer - det måste ju finnas en massa roliga ställen jag inte hittat än.

Leo

Lycka till! Vi har ägnat eftermiddagen åt att sitta och titta lite efter cachar att ta när vi kommer till Bangkok i mars. Finns en hel del. Stadscachning kan ju vara lite jobbigare än att vara mitt ute i skogen och leta eftersom man måste göra det i smyg för oinvigda. Ickecachare kallas för mugglare och man ska inte avslöja gömställen för dem.

Håll oss uppdaterade om hur det går!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi cachar också, men har inte testat Thailand än. Jag hade kolla upp cachar på Koh Lanta och söderut, men vi kom inte iväg med två små barn den här gången. En fundering jag hade innan och nu: vilken typ av containers är det som funkar i det klimatet? Och behöver man oroa sig för djurlivet när man kliver omkring och lyfter på saker och sticker ner/in händer på konstiga ställen i naturen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stadscachning kan ju vara lite jobbigare än att vara mitt ute i skogen och leta eftersom man måste göra det i smyg för oinvigda. Ickecachare kallas för mugglare och man ska inte avslöja gömställen för dem.

Håll oss uppdaterade om hur det går!  :)

Det verkar ju nästan vara lika roligt att hitta på nya gömställen. Har redan klurat ut ett par stycken, men de kräver kanske att jag inhämtar tillstånd från markägarna?

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stadscachning kan ju vara lite jobbigare än att vara mitt ute i skogen och leta eftersom man måste göra det i smyg för oinvigda. Ickecachare kallas för mugglare och man ska inte avslöja gömställen för dem.

Håll oss uppdaterade om hur det går!  :)

Det verkar ju nästan vara lika roligt att hitta på nya gömställen. Har redan klurat ut ett par stycken, men de kräver kanske att jag inhämtar tillstånd från markägarna?

Leo

Jag är dålig på juridiken i Thailand, men det kan nog vara så. I Sverige är det ju lätt tack vare allemansrätten. Här kan du placera cachar var du vill, så länge placeringen inte är olämplig på något vis. Jag vet att åtminstone en av de två cachar vi hittills tagit i Thailand var placerad med markägarens tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi cachar också, men har inte testat Thailand än. Jag hade kolla upp cachar på Koh Lanta och söderut, men vi kom inte iväg med två små barn den här gången. En fundering jag hade innan och nu: vilken typ av containers är det som funkar i det klimatet? Och behöver man oroa sig för djurlivet när man kliver omkring och lyfter på saker och sticker ner/in händer på konstiga ställen i naturen?

Burkarna vi hittade i Thailand skilde sig inte direkt från de vi stött på i Sverige.

Klart man får se upp lite om man är mitt ute i djungeln och cachar. Men att ta t ex en skyltcache i Bangkok skiljer sig nog inte så mycket mot att ta en i Stockholm. Mer folk runt omkring då, kanske...

Jag såg att cacharna vi tog på Lanta tyvärr är strukna nu...  :'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag faktiskt reggat mig och hittat flera gömmor i närheten av där jag bor. Vi funderar på att leta reda på en, som verkar lagom nybörjarlätt i helgen. Om det inte kommer mer snö, för då går det nog inte heller. Den har också fördelen av att jag tror att den går att hitta trots att vi inte har någon handburen gps, bara en vanlig till bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stadscachning kan ju vara lite jobbigare än att vara mitt ute i skogen och leta eftersom man måste göra det i smyg för oinvigda. Ickecachare kallas för mugglare och man ska inte avslöja gömställen för dem.

Håll oss uppdaterade om hur det går!  :)

Det verkar ju nästan vara lika roligt att hitta på nya gömställen. Har redan klurat ut ett par stycken, men de kräver kanske att jag inhämtar tillstånd från markägarna?

Leo

Hur går det Leo?

Har du kommit igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stadscachning kan ju vara lite jobbigare än att vara mitt ute i skogen och leta eftersom man måste göra det i smyg för oinvigda. Ickecachare kallas för mugglare och man ska inte avslöja gömställen för dem.

Håll oss uppdaterade om hur det går!  :)

Det verkar ju nästan vara lika roligt att hitta på nya gömställen. Har redan klurat ut ett par stycken, men de kräver kanske att jag inhämtar tillstånd från markägarna?

Leo

Hur går det Leo?

Har du kommit igång?

Har gjort ett par trevare, men företeelsen förefaller vara ett okänt fenomen här i Thailand och det som är okänt är man ofta rädd för. Att placera ut något i lönndom skulle säkert bara leda till att det snabbt blev bortstädat, de har ju björnkoll på allt här.

Finns det någon bra sida på thai som beskriver detta och som jag kan skriva ut för att presentera initiativet för berörda markägare?

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stadscachning kan ju vara lite jobbigare än att vara mitt ute i skogen och leta eftersom man måste göra det i smyg för oinvigda. Ickecachare kallas för mugglare och man ska inte avslöja gömställen för dem.

Håll oss uppdaterade om hur det går!  :)

Det verkar ju nästan vara lika roligt att hitta på nya gömställen. Har redan klurat ut ett par stycken, men de kräver kanske att jag inhämtar tillstånd från markägarna?

Leo

Hur går det Leo?

Har du kommit igång?

Har gjort ett par trevare, men företeelsen förefaller vara ett okänt fenomen här i Thailand och det som är okänt är man ofta rädd för. Att placera ut något i lönndom skulle säkert bara leda till att det snabbt blev bortstädat, de har ju björnkoll på allt här.

Finns det någon bra sida på thai som beskriver detta och som jag kan skriva ut för att presentera initiativet för berörda markägare?

Leo

Hm. Inte som jag känner till på rak arm. Återkommer om jag hittar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en utlagd cache 2009 på Phuket i Kamala by, vid Tsunamimonumentet. Hade tyvärr inte möjlighet att själv ta några, det finns ju inte sååå många i Thailand som i västvärlden, men i år siktar vi på någon i BKK och så såg vi att det kommit flera på Phuket, nu.

En jätterolig "sport" som ger en nya upplevelser och tar en till platser man aldrig trodde fanns.

Kicki & Janne

alias GCnickname "Pirates of Ystad"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×