Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Lasse Thai

Kan man ta med sig en "papplåda" vin i handbageget ...???

Recommended Posts

Hej på er!

Åker nu på torsdag 5/2 med Finnair till Bangkok och vidare med Bangkok Air till Koh Samui och undrar vilka restriktioner som gäller nu när man flyger.

Är det fortfarande förbud att ta ombord "flytande varor" i handbagaget?

mvh

Lasse

Ja, det är tyvärr fortfarande förbjudet att ta med flytande varor i handbagaget, såvida du inte köper det på flygplatsen och får det i en förseglad påse. Så det bästa är nog att packa boxen i bagaget som du checkar in. :)

varför inte dricka upp det innan du åker till thai,(varför inte ta med allt ni har till thai eller stanna hemma ?????) ja är i Thai för ja gillar det,vissa saker är inte bra en då undviker ja dem,andra får ja klara mej utan,,6 mån i thai å 6 i svedala

Två liter vin är vad man får föra in i Thailand. Påsarna i bag-in-box går inte sönder i första taget. Vi har provat att blåsa upp dem hårt (när de varit tomma) och hoppat på dem.. de höll! De lär hålla att köra över med en bil också, men det har jag inte testat själv. Så de ska nog tåla lastningsproceduren i flygplanet också.

Två liter vin är vad man får föra in i Thailand. Påsarna i bag-in-box går inte sönder i första taget. Vi har provat att blåsa upp dem hårt (när de varit tomma) och hoppat på dem.. de höll! De lär hålla att köra över med en bil också, men det har jag inte testat själv. Så de ska nog tåla lastningsproceduren i flygplanet också.

Det är nya regler i alla fall om man kommer från Thailand och ska till Sverige. 4 liter/person!  :JC_burp:

Det fungerar hur bra som helst att packa ned det i resväskan.. Har aldig läckt eller gått sönder och ett plus om det är vitt är att det är lagom kallt när man kommer fram.  ;)

Kul att få höra ordet tyken! Härstammar från västkusten.

Om man själv får vara lite tyken, vissa saker kanske är enklare att ta reda på genom att gå direkt till en källa (Luftfarsverket etc) än att gå via denna väg. Samtidigt så är det ju kul med sociala kontakter.

Pelle

Ett klart och tydligt svar på din fråga är det är fortfarande förbjudet att ta vinet i handbagaget. Det går utmärkt att ta vinet i resväskan. Utöver din fråga. Det sitter väldigt bra med ett glas vin på balkongen/altanen efter en dag i värmen och är alldeles utmärkt att bjuda på om/när man får besök. Själv tar jag en box med och om jag fastnar i tullen så får jag väll gråta en skvätt  :mebiro_01: eller försöka med att halva boxen är frugans 3/2 = 1½L = lagligt(hoppas jag)  :dr

Vill även denna gång ha med oss några bib för har inte hittat något gott vin på plats som inte kostar skjortan. Hur ofta görs stickkontroller? Och om oturen skulle vara framme vad får man då betala? Är det ngn som vet?

Jag vet inte hur det är egentligen, men min jobbarkompis hade en trea BIB för mycket sist hon landade på Phuket. Det kostade henne 2000 baht, frågan är om de tog dunken av henne, hmmm.... det måste jag fråga henne.

Vill bara säga...fast det inte är svaret på din fråga....det finns rödvin som är HELT ok att köpa och dricka i Thailand...flaskor som ligger på 2 liter för mellan 500-1000 Bht, som smakar som sagt helt ok...

Finns ett riktigt gott BIB att köpa i Thailand. Mont Clair, finns både rött och vitt i 5-liters box. Köpte på Tesco när vi var på Phuket, THB 899. Rekommenderas!

;)

Håller med senaste inlägg. Hittade bra BIB på Macro i Krabi och Trang.

Om det är rödvin så in med det i kylen då rött vin ska vara rumstempererat och då inte efter dagens svenska rumstemperaturer utan ca 16 - 17 grader.

Skål

Pelle

Bara för att komplisera frågan ytterligare så vill jag bara påtala att jag trotts sökande aldrig lyckats skaffa ett bra vin i Thailand. Om detta beror på att jag har letat på fel ställen (bl.a rekomenderat här på forumet), Haft otur i min sökning eller helt enkelt är bortskämd (har höga krav) vet jag inte.

En teori jag har är att vinet behandlats olämpligt ofta stående i mycket höga temperaturer under lång tid för att sedan kylas ner innan försäljning.

Så mitt råd är ta med vin om du ställer lite högre krav och vill vara säker. Sedan är det förståss så att man måste själv avgöra om det är viktigt att dricka bra vin i Thailand eller om man kan vänta till man kommer hem.

Frågan har diskuterats i tidigare trådar.

Smaken är ju liksom baken ......

Om man befinner sig på Koh Lanta kan man gå till "the Frog" som är en restaurang och vinbar. De säljer även "riktigt" vin på flaska. Men smakar det så koster det.

Balkongvin eller finvin det är frågan:

Two beer or not two beer. Shakesbeer.

Man kan oxå säga som vinguiden i Napa Valley sa:

"Var inte så oroliga. Det finns bara fyra sorters vin.

Rött vin.

Vitt vin.

Vin man tycker om.

Vin man inte tycker om."

It´s up to you!

Pelle

Rött vin.

Vitt vin.

Vin man tycker om.

Vin man inte tycker om."

It´s up to you!

Pelle

På min ära, mycke kloka ord

Rött vin.

Vitt vin.

Vin man tycker om.

Vin man inte tycker om."

It´s up to you!

Pelle

Det var en klok guide det där...  :)

Håller fullkomligt med!

Det påminner mig om någon klok person som sade "Jag dricker bara champagne vid två tillfällen - när jag är törstig, och när jag inte är det..."

Jag tror det var Mae West, kan det stämma?

:sun

Håller fullkomligt med!

Det påminner mig om någon klok person som sade "Jag dricker bara champagne vid två tillfällen - när jag är törstig, och när jag inte är det..."

Jag tror det var Mae West, kan det stämma?

:sun

Jag för min del kan hoppa över skumpan..... om det finns Chang altså ;)