Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
susanne

Flytt till Thailand? Behöver hjälp av er experter!!

Rekommendera Poster

Om man nu har kontakter och upphället kanske ordnar sig? Hur ofta måste man ur landet för visum och hur många gånger kan man göra det. Begränsning?

Kom hem från Thai i tisdags, på onsdagen blev jag varslad, makens jobb hänger löst, dottern trivs inte i skolan och sonen är arbetslös sen han slutade skolan i juni!

Vi har i många år pratat om att dra, känns som läge nu? Även om man inte får ut några överpriser på huset?

Enda kruxet är vår Berner Sennen hund som blir 8 år nästa gång. Skulle han orka med resan? Till Endoo? Hur går det till att ta med hunden? Kostnad, karantän? Var åker han i planet? Han är pigg och kry men börjar ändå bli lastgammal. Hade väl lite tänkt att vänta ut honom men nu blev det läge!!

Flera frågor till olika experter:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är jag ju långt ifrån expert, men en så pass gammal hund (rasen är ju inte känd för att bli lastgammal tyvärr) så skulle jag inte ens fundera på att ta med h*n till thaiand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har ni försörjningsfrågan löst är det nog inga problem. Men glöm inte att semester och heltidsboende inte riktigt kan jämföras.

Många stormtrivs i Thailand på semestern, men det kommer alltid en "vardag" förr eller senare i Thailand. Landet har givetvis ett annat skyddsnät och säkerhetstänkande än Sverige. Vill man ha en någorlunda motsvarande standard på boende som i Sverige så rusar helt plötsligt boendepriserna i höjden. Även skolgång kan kosta en hel del.

Om ni har barn i skolan här kan även föräldern få sitt visum pga av detta i form av anhörigvisum (två flugor i en smäll).

Eftersom ni verkar taggade är det nog bara att satsa. Glöm inte täckande försäkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som CT skriver, kommer det alltid en vardag, oavsett var man bor.

I Thailand kan den vardagen vara lite varmare men oavsett så blir det vardag där också.

Min erfarenhet av att bo utomlands har alltid varit relaterad till ett jobb. Jag har haft rutiner och fort skaffat mig en umgängeskrets.

Oavsett var jag bor vill jag ha folk omkring mig som jag tycker om och kan umgås med, samt att få känna mig någorlunda nyttig, ha ett jobb eller liknande att gå till. Jag hade nog inte orkat med att bara slå dank på ett ställe i ett halvår-år.

Vi är givetvis alla olika och jag vill inte på något vis låta negativ men det är nog viktigt att man ställer sig själv vissa frågor, innan man säljer hus och hem och ger sig iväg. Vardagen ska som sagt fyllas med någorlunda vettiga aktiviteter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som CT skriver, kommer det alltid en vardag, oavsett var man bor.

I Thailand kan den vardagen vara lite varmare men oavsett så blir det vardag där också.

Min erfarenhet av att bo utomlands har alltid varit relaterad till ett jobb. Jag har haft rutiner och fort skaffat mig en umgängeskrets.

Oavsett var jag bor vill jag ha folk omkring mig som jag tycker om och kan umgås med, samt att få känna mig någorlunda nyttig, ha ett jobb eller liknande att gå till. Jag hade nog inte orkat med att bara slå dank på ett ställe i ett halvår-år.

Vi är givetvis alla olika och jag vill inte på något vis låta negativ men det är nog viktigt att man ställer sig själv vissa frågor, innan man säljer hus och hem och ger sig iväg. Vardagen ska som sagt fyllas med någorlunda vettiga aktiviteter.

Bor du och jobbar i Thailand....var och med vad i så fall ?

*lite nyfiken bara*  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor du och jobbar i Thailand....var och med vad i så fall ?

*lite nyfiken bara*   :)

Nej, det gör jag inte och har aldrig gjort men varit på semester där ett hundratal ggr, känns det som i alla fall..

Bott och arbetat i Singapore och UK. Jobbar inom sjöfartsbranschen.

När jag bodde i Sing, var jag uppe i Thailand minst en helg i månaden, bara för att bada och ta det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×