Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Lena_ulrika

Är det så dåligt på koh Lanta?!

Rekommendera Poster

Jag ska ner till Koh Lanta den 19 april och vara där till slutet av maj.

Nu har jag läst runt här om inlägg om Koh Lanta och jag har inte riktigt fått en positiv bild.

jag är ute efter lugnet - det har jag fattat att jag kommer att få

Jag är ute efter en underbart vacker exotisk strand - det kommer jag inte att få?

utan ett grumligt vatten istället för ett klart vatten?

Jag vill veta allt positivt med Koh Lanta!!!!

tack på förhand! /Lena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vet inte vilka som säger att det är grumligt vatten! men jag snorklade och hade då inga svårigheter att se "långt" under vattnet.

Att vara på stränderna där alla hotel ligger kan jag väll hålla med om att det inte är en exotisk strand. Men är man flyttbar, så kan man hyra en bil och åka söder ut på ön, där hittade jag i alla fall stränder (utan hotell och en massa solstolar)som var exotiska. För mig är exotiska stränder fin sand,grottor,palmer,inget folk och bra sikt under vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få det jättebra på Koh Lanta det kan jag lova. Vattnet är helt ok men det är inget snorkelvatten men det finns ju turer ut till öar som kan bidra med det. Vi åkte aldrig ut på ö turer för vi skulle vidare sen till andra ställen men man såg att det gick båtar från stranden varje dag.

Vattnet är runt 30 grader och underbart. När vi var där i dec var det inga vågor  och hur det är när ni ska dit det vet jag inte.

Nåt vi gjorde som var väldigt roligt det var att hyra moppar och med dom körde vi runt hela ön från norr till söder och även över till andra sidan ön. Det tog en hel dag och kostade ung 75 kr att hyra en nästintill ny vespa i 24 timmar.Ang trafiken så tyckte inte jag alls att det var nån fara så länge man höll sig söder om Long Beach, så det ska man inte behöva oroa sig för.

Vi stannade på många småstränder som låg längs västra sidan av ön en del av dom var nästan helt öde och med väldigt klart fint vatten så det är inte helt fel o se sig om efter smultronställena.

Maten på Koh Lanta var den absolut godaste av av alla ställen vi var på. Billigast var den också och störst portioner fick man också.

Ni kommer få det kanoon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få det jättebra på Koh Lanta det kan jag lova. Vattnet är helt ok men det är inget snorkelvatten men det finns ju turer ut till öar som kan bidra med det. Vi åkte aldrig ut på ö turer för vi skulle vidare sen till andra ställen men man såg att det gick båtar från stranden varje dag.

Vattnet är runt 30 grader och underbart. När vi var där i dec var det inga vågor  och hur det är när ni ska dit det vet jag inte.

Nåt vi gjorde som var väldigt roligt det var att hyra moppar och med dom körde vi runt hela ön från norr till söder och även över till andra sidan ön. Det tog en hel dag och kostade ung 75 kr att hyra en nästintill ny vespa i 24 timmar.Ang trafiken så tyckte inte jag alls att det var nån fara så länge man höll sig söder om Long Beach, så det ska man inte behöva oroa sig för.

Vi stannade på många småstränder som låg längs västra sidan av ön en del av dom var nästan helt öde och med väldigt klart fint vatten så det är inte helt fel o se sig om efter smultronställena.

Maten på Koh Lanta var den absolut godaste av av alla ställen vi var på. Billigast var den också och störst portioner fick man också.

Ni kommer få det kanoon

det var dyrt för vespan! vi betalade 400 sek för tolv dagar.

vi var på lanta i okt-nov, vattnet just vid stranden var inte sådär kristallklart, men väldigt klart ändå och när vi var ut och dök vid Koh Haa var det riktigt paradisvatten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag som bor här kan väl inte säga annat än att Koh Lanta är en skön ö att vara på.

Sedan är ju allt vad man jämför med...

Varför så många trivs här o kommer tillbaka talar väl sitt språk antar jag.

Det finns fina snorklings öar att åka till,men även några ställen här runt på ön som man faktiskt kan snorkla o få se lite...men självklart inte som ute vid öarna.

Vädret då vågar man inte spå något om längre. Då det ändrar sig över hela vår värld så är ju inte Koh Lanta o Thailand något undantag där ...

Men varmt o gott lär jag garantera att du får.

Välkommen till Koh Lanta

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag som bor här kan väl inte säga annat än att Koh Lanta är en skön ö att vara på.

Sedan är ju allt vad man jämför med...

Varför så många trivs här o kommer tillbaka talar väl sitt språk antar jag.

Det finns fina snorklings öar att åka till,men även några ställen här runt på ön som man faktiskt kan snorkla o få se lite...men självklart inte som ute vid öarna.

Vädret då vågar man inte spå något om längre. Då det ändrar sig över hela vår värld så är ju inte Koh Lanta o Thailand något undantag där ...

Men varmt o gott lär jag garantera att du får.

Välkommen till Koh Lanta

MVH Laila

Du skriver att det går att snorkla på några ställen runt Lanta! Kand du berättta var och vilket som är bäst om det finns fler.

:Laie_44::l_sunny:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag måste erkänna att jag inte snorklat här från Lanta själv.

Men de vänner som säger att det är ok har provat nere på Klong Kong Beach.

Även här uppe vid Kaw kwang ska det gå att se lite fisk ute vid udden.

Men räkna inte med den sikt eller djurliv som du kan se ute vid öarna.

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi snorklade lite runt några klippor vid Klong Nin, men det är ganska grumligt. Inte alls som på exempelvis Koh Samui där du på många ställen har fin snorkling i klart vatten precis utanför stranden. Men åk gärna på utflykt till Koh Rok, där var det riktigt fina förhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har inte själv varit på Lanta men vi kommer att stanna över där 2 nätter på väg från Phuket ned mot Lipe. Har gjort lite efterforskningar på nätet och vill du ha lugn och fina stränder så verkar sydvästra delen vara klockren. Fanns en resort där som hade fått toppenbetyg på Tripadvisor. Skulle själv gärna testat den men eftersom vi bara gör ett kort stopp på Lanta denna gång får det kanske bli en framtida plan. Kolla på www.tripadvisor.com, sök på Koh Lanta och boende så får du upp en jättebra lista med betyg från de som varit där samt priser osv. Lycka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få det jättebra på Koh Lanta det kan jag lova. Vattnet är helt ok men det är inget snorkelvatten men det finns ju turer ut till öar som kan bidra med det. Vi åkte aldrig ut på ö turer för vi skulle vidare sen till andra ställen men man såg att det gick båtar från stranden varje dag.

Vattnet är runt 30 grader och underbart. När vi var där i dec var det inga vågor  och hur det är när ni ska dit det vet jag inte.

Nåt vi gjorde som var väldigt roligt det var att hyra moppar och med dom körde vi runt hela ön från norr till söder och även över till andra sidan ön. Det tog en hel dag och kostade ung 75 kr att hyra en nästintill ny vespa i 24 timmar.Ang trafiken så tyckte inte jag alls att det var nån fara så länge man höll sig söder om Long Beach, så det ska man inte behöva oroa sig för.

Vi stannade på många småstränder som låg längs västra sidan av ön en del av dom var nästan helt öde och med väldigt klart fint vatten så det är inte helt fel o se sig om efter smultronställena.

Maten på Koh Lanta var den absolut godaste av av alla ställen vi var på. Billigast var den också och störst portioner fick man också.

Ni kommer få det kanoon

det var dyrt för vespan! vi betalade 400 sek för tolv dagar.

vi var på lanta i okt-nov, vattnet just vid stranden var inte sådär kristallklart, men väldigt klart ändå och när vi var ut och dök vid Koh Haa var det riktigt paradisvatten!

anka68 kanske bara ville hyra 24 h och då blir priset säkert lite högre.

toke

:glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir också lite fundersam då jag läser så mycket negativt om Koh Lanta. Vi åker dit i slutet på mars. Men jag resonerar att det måste finnas någon anledning att så många älskar ön och återvänder gång på gång samt tom bosätter sig där en stor del av året. Och jag har hört så väldigt mycket positivt om Lanta också.

Vi har bestämt oss för att börja med 6 dagar på Lanta och sedan låta de 10 dagarna som är kvar vara helt öppna. Kanske vi stannar på Lanta hela resan, kanske åker vi vidare någon annanstans.

Vi får helt enkelt se hur vi trivs och hur det känns då vi kommer dit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är alltid så här. Människor är olika och tycker således olika. Även om Thailands öar, inklusive Koh Lanta.

Jag träffar ständigt på folk som har Koh Samui som sin favoritplats i Thailand. Men jag stöter även på de som tycker att det inte alls är lika fint/bra/paradisiskt/trendigt/lugnt/oförstört/häftigt/coolt/trivsamt som på just deras favoritplats.

Tur är det väl att vi människor är såhär, annars skulle vi tillslut häcka på samma ö allihop.

Koh Lanta ÄR paradiset, men dessbättre inte för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte läst tråden så vet itne vad folk har skrivit, men koh lanta har alltid varit å kommer fortsätta vara en av mina favorit oar i thailand, jag var där forsta gå¨ngen 1998 och senast forra gången och ca 10ggr där i mellan.

visst koh lanta har forandrats och det är på toooooooooooooooooooook får många svenskar for min smak (thailand forsvinner lite) men det är rätt lokalt och koh lanta har trots all utveckling behållt sin identitet och speciella stämmning!

nu åker jag bara dit på lågsäsong for jag gillar inte for mycket folk men även på hogsäsongen så är det lätt att en tränga sig ut från turismen och faktiskt få känna på riktiga koh lanta. ta moppe och åk 10 minuter åt vilket håll så kommer du komma till "riktiga" koh lanta där den muslimska traditionen och gästvänligheten lever starkt trots att on har blivit så populär! något koh lanta har lyckats med som många andra oar i thailand inte har är att behålla sin lokala egenhet och stolthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som i olika trådar skriver att det är för mycket svenskar på Koh Lanta?!

Frågan man då kan ställa sig är vilka svenkar är tillåtna/välkomna för att tillfredställa de som anser sig tillåtna?

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som i olika trådar skriver att det är för mycket svenskar på Koh Lanta?!

Frågan man då kan ställa sig är vilka svenkar är tillåtna/välkomna för att tillfredställa de som anser sig tillåtna?

Pelle

Ja det kan man undra??

Antar att folk vill känna sig lite "unika" när de åker till sitt drömställe på andra sidan jordklotet? Om det är massa andra svenskar där så blir det kanske inte lika exklusivt!?

Personligen så bryr jag mig inte så mycket, svenskar är väl trevliga  :laugh:

Jag tyckte Koh Lanta var trevligt, speciellt om man tar sig ut till öarna runt omkring. Men även Lanta var väldigt bra! De svenskar som vi träffade var också mycket trevliga människor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är Koh Lanta underbart. Vill ni inte höra svenska hela tiden så dra er söderut. När vi var där i november så bodde vi för andra gången på BeeBee Bungalow som ligger på Klong Kong Beach. Det fanns inga andra svenskar där på de nästan 14 dagar som vi var där. Detta är ett underbart ställe om man klarar sig utan swimmingpool och AC. Där finns ca 15 hyddor, alla olika, som ligger helt nere på stranden. Inga solstolar men däremot hängmattor under palmerna.

Helt underbar personal som får alla att känna sig som "hemma". ;) Priset är löjligt lågt, ca 400 bath per hydda och natt. Men som sagt inga större bekvämligheter, men fläkt, dusch och toalett i varje hydda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog inte man ska lyssna på vad alla andra säger,alla tycker ju olika!

Bättre o bilda sig en egen uppfattning.Jag tror du får en jätte härlig vistelse på Lanta.Här hemma har jag själv fått höra att jag är en idiot som bor i Patong under mina thailandsperioder....då utav folk som aldrig ens varit i Thailand!!

Dom har ju hört att Patong är ett enda stort getto,hehe.

Som sagt,alla har vi våra egna smultronställen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller du ska lyssna på andra. Vi åker runt i Thailand en del och kommer för tredje året i rad vara en vecka på Koh Lanta. Vi byter dock strand i år till Long Beach. Missa inte de härliga utflykterna med båt. De som klagar på Koh Lanta är nog besvikna för att det är fler som har hittat denna mysiga ö. Tänk att flanera en kväll i Saladan, äta gott i hamnen. Ja, jag ser fram mot ytterligare ett besök!

:l_sunny::Laie_77::JC_hurrah::friends:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som i olika trådar skriver att det är för mycket svenskar på Koh Lanta?!

Frågan man då kan ställa sig är vilka svenkar är tillåtna/välkomna för att tillfredställa de som anser sig tillåtna?

Pelle

Ja, exakt vad innebär för många? Den åsikten lär väl skifta från person till person. Befinner man sig på Klong Dao, träffar man garanterat på flera svenskar - sedan får man väl själv avgöra om man tycker det är störande eller inte.....

Koh Lanta är en toppenfin ö (vilket ju många redan skrivit). Är man ute efter värsta partyt eller supermycket shopping har man nog kommit fel, annars tror jag ön passar de flesta. Det är en stor ö, som är mest "svensk" och turistig längst upp, dvs på Klong Dao. Ön har flera fina stränder längs hela västkusten och som sagts tidigare är det förhållandevis billigt.

Dessutom kan man göra flera fina utflykter (antingen över dagen eller ett par dagar) till andra öar i närheten. Vill du snorkla, kan turen till Koh Rok rekommenderas. Man kan gärna passa på att ta ett par dagar på Koh Mook, Koh Kradan och Koh Ngai också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som i olika trådar skriver att det är för mycket svenskar på Koh Lanta?!

Frågan man då kan ställa sig är vilka svenkar är tillåtna/välkomna för att tillfredställa de som anser sig tillåtna?

Pelle

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning efter att jag läst tråden så verkar det som det enda negativa om Koh Lanta som kommit fram verkar vara att det är för mycket svenskar?

Om det inte är nåt mer som är dåligt med ön så verkar det mer som om det är så mycket svenskar just för att det är en underbar ö?

Skall själv ta reda på vad jag tycker då jag på söndag åker till just Koh Lanta.... Antar att smaken är som baken...... ;)

Hoppas ju givetvis att jag kommer att tycka om ön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×