Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
MarkusZandra

Första gången jag reser med min son på 1 år och 2 månader:) Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag och min Sambo ska resa till Krabi i slutet på denna månad, tillsammans med våran son som är 1år och 2månader (när vi åker)!

Hur har ni alla gjort med mat (?) och blöjor (?) till era små (dem som är i ungefär samma ålder som våran) när ni reser till Thailand? Jag är såååå vilsen!!!

En annan sak, behöver jag mkt kläder till honom? Eller finns det att köpa till han där?

meeeera frågor kommer så småning om :)

Kramar från Oss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frugan som är barnsjuksköterska brukar poengtera vikten av att inte utsätta småbarn för solen/värmen utan se till att ha skugga och vätska ständigt tillhands. Solen är mycke starkare i Thailand är den varmaste sommardag hemma.

Hatt på huvet ska dom ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blöjor behöver du inte bekymra dig för. Det finns. Av olika modeller och kvalisorter.

Har sett att många rekommenderar Mamy Poko, men det vill jag inte göra. De är inte lika bra nu som de var för nåt år sedan.

Vi kör med Kodomo. Tycker de är bättre.

Pampers finns också. De är nog bäst, men kostar därefter.

Maten är det värre med. Om du nu föder upp honom på burkmat. Då lär han bli less efter ett tag eftersom det bara finns några få olika sorter att välja på.

Men han kan väl äta vanlig mat, så det borde inte bli några problem. Säg bara åt dem att inte stoppa i någon monsodiumglutamat så blir det bra. (det heter pong chuu rot på thai).

Kläder är billigt i Thailand, så packa inte ner för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va spännande!

Jag va första gången till Thailand i februari -08 och även första gången med dottern som då va 1 år och 3 månader.

Vi visste ju ingenting om hur vi skulle packa eller nåt sånt..

Vi använde mestadels solskyddsdräkt till henne, och annars bara någon enstaka t-shirts eller kortärmad body.

Blöjor köpte vi där nere, förutom ett paket badblöjor som vi hade med oss.

Burkmat hittade vi tråkigt nog först sista dagen, så vi klarade oss utan.

Det blev mycket chips, bananer och smörgåsar.

Så, ta INTE med mycket kläder! Det finns att köpa där. Speciellt om ni far till Tesco eller Lotus, där har dom mycket snygga barnkläder! :)

Och om inte sonen är kräsen på blöjor, så köp inte med er hemifrån.

Fråga på om du undrar nåt mer! :)

Ska ni till AoNang föresten?

De va dit som vi va. :)

Kram Clis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar så långt:)

Till Clis!

Tack för svaret, Ja det är aonang vi ska till :dan !

Vad är Tesco eller Lotus?  :cr

Vad hade ni med er i rese apoteket? jag vet inte riktigt vad det är som jag ska ha med mig ???

Hur gick flygresan? fanns det bra med utrymme? var det många som suckade och stönade när erat barn lät och sprang osv?

Det kommer nog mera frågor hehe :)

Kramar :girl_blum2:

Zandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarkusZandra

Jag ser att jag skrivit fel. Tesco-Lotus & Outlet ska de ju va.

Tesco Lotus är ett stort köpcenter. Jag tyckte inte att det fanns så jötte mycket där förutom en butik som påminner om coop. Där köpte vi en hel del billiga kläder till dottern. Och en massa annat förståss.  ;)

Det finns också en hel del matställen där, vi gjorde misstaget att gå till ett ställe där dom inte pratade enkelska och förstod oss inte alls. Vi fick kall och ätlig mat, men efter det hittade vi KFC (heter det så?). Lite som McDonalds, jättegott! Finns på andra våningen om jag inte minns fel. Tror att det va det enda stället på Tesco som man faktiskt fattade nånting av menyn på. Så ni vet, ifall ni inte hittar nåt som lockar, gå dit!

Jisses va jag babblar, hoppas att du hänger med  :D

Outlet är en byggnad med massor av kläder! Lite dyrare än i gatustånden i Aonang, men jag tror att det är äkta varor. Inte säker dock.

Där köpte vi också en hel del barnkläder!  :)

Vi hade inget reseapotek, men jag önskar att vi hade packat ner MicroLax till dottern som blev förstoppad under 2 veckor. Huvudvärkspiller köpte vi där.  :)

Flyget gick bra, vi hade bokad extra benutrymme just så dottern kunde sova på golvet. Och då gick det jätte bra! Hon skrek lite när vi inte lät henne springa runt, men annars var nog flygresan helt okej. Tror inte att någon suckade åt oss när hon skrek.. :)

Frga på du bara, skoj att kunna hjälpa till!

Är det första gången till Thailand med barn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej svejs!

Har inte åkt till Thailand själv med så små barn men till Cypern och Rhodos. Men hur som helst.. Kläder finns som sagt att köpa där om man nu har planerat att shoppa. Annars är det billigt att lämna in på tvätt. Det du kanske bör tänka på är att ha något som är långbent/långärmat i tunnt material på kvällen, för myggorna kan vara hemska.. De första dagarna kan de även vara bra skydd mot solen. Reseapotek: Flytande/supp alvedon, vätskeersättning för barn, (finns på apoteket) koksaltlösning, (bra till mycket) några plåster. Om du är osäker på det där med blöjor så ta med hemifrån om du ändå har hemma. På nervägen är ändå inte resväskan så fullpackad som hem... ;) Och som anders w skriver.. Vätska i massor och något på huvudet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clis

Det är super att du babblar på för då får jag även reda på sånt jag inte ens vet att jag ska fråga haha  :D !!!

har dem bra "apotek" där nere? finns det bra utbud med solfaktorer, både för vuxna och barn?

det dära outlet  ligger det i krabi? ett blöjpacket, vad kostar det i cirka pris?

kram så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi reste med våran ena son när han var ett o ett halvt. Tog med blöjor hemifrån o även burkmat, ta med nappflaska så kan han ha hela tiden med nåt i, lättare att få i dom flytande då :)

Det viktigaste är ju att han får i sig vatten !!!

Men som sagt, vi tog med ett GÄNG burkar ner dit, hem var det ju slut så då var det annat med :) När det gäller blöjor så går det inte så mycket som hemma. Vår som sprang naken i princip hela dagarna, förutom hatt på huvet o kortärmad så han inte skulle bränna sig.  Blöjan åkte på när vi badat klart.

Klädet finns det mängder av på plats....Ta bara med 2-3 ombyten så klarar ni er.

Apotek finns i Thailand, bättre att köpa på plats om nåt behövs.

Solkrämer finns bättre där också än här hemma. Vi kör alltid med solskydd 50 plus, det är en rosa flaska för baby....SUPERBRA !!!

Ha så kul !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips kan vara att ta med sig en tunn madrass att ha på planet för barnet att sova på. Vår yngsta, 16 mån, fick inte sova på golvet när vi flög hem i måndags från Krabi med Novair. Vi blev tvugna att ta upp honom och ha honom i knät. Vi hade den tunna madrassen man har i liggvagnen med oss och det är jag glad för idag då hud mot hud i 11 timmar blir väldigt varmt och jobbigt. En madrass fördelar trycket mycket bättre och gör det mycklet behagligare och rullar man ihop den tar den heller inte mycket plats i handbagaget. På nervägen gick det bra att sova på golvet men vi blev påpekade att det inte var lämpligt ur säkerhetssynpunkt. Kläder finns det gott om men se till att ha solhatt med er. Det mesta finns att köpa där nere och läkarmottagningen i Ao-nang fungerade perfekt när vi var där vad gäller apoteksbiten. Du behöver inte ta med dig en hel sjukhusväska ner ifall du inte ska ut på öarna vill säga och stanna där ett antal nätter. Myggmedel kan dock vara vettigt att ha med sig.

Lycka till... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarkusZandra

Va bra att du får ut nåt positivt av mitt babbel  :D

Apoteken va jätte bra! Nu behövde vi ju visserligen inte köpa nåt annat än huvudvärkspiller och plåster, men dom är hjälpsamma och har nog allt man kan tänkas behöva!

Solskydd finns det i mängder och av alla olika styrkor och med ett pris på ca hälften av vad det kostar hemma, så köp där!

Potlet och Tesco Lotus ligger i Krabi, men utanför Aonang. Minns inte exat hur länge det tar med bil dit. Men ca 45 minuter kanske? Så det är ju en passlig kvälls tur, man vill ju inte gärna åka på dagen i stekhet sol  ;)

Blöjor kommer jag tyvärr inte ihåg priset på. Men om jag inte minns fel så kostar dom nästan som hemma.

Men det är ju så mycket behändigare att köpa först där.

Vi tog med oss några hemifrån bara så att vi skulle klara oss första dagen, och sen köpa mera. Förutom simblöjor då, de hade vi ju ett paket hemifrån. Det hittade jag inte i någon butik. Men jag kan ha missat  :)

Vad ska ni bo på för hotell?

När far ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clis:

Vad hade ni med er i erat barns handbagage? till honom såklart, nått att tänka på att ha med sig som man säkert glömer?

Vi har bara bokat för första natten och det heter aonang paradise resort, skulle ha blivit två nätter men det var felbokat av oss! vart där? några tips på bra hotell? vill inte bo på nått skabbit alls utan det ska vara fint:) behöver itne vara just 5 stjärnit men du förstår vad jag menar:)

Kram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag vill inte verka överlägsen på nåt vis. Men det finns faktiskt barn i Thailand med! Och jag förstår att man orolig!

Det finns hur mycket mat som helst att mosa!! Be bara om att det inte ska vara starkt! Ta med er burkar i nödfall. Sen är nappflaskan ett bra komlement.

Sen håller jag med om nakenheten:) Vana att vara utan blöja som man aldrig kan prova hemma? Vår älsta dotter blev "torr" i thailand 10 mån gammal! Känns som man "duttar" för mycket hemma?

Flyget är en annan femma:) hoppas att ni får bra "grannar" som älskar småbarn:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag igen!

För 21 år sen reste vi med vår 9 mån dotter till Thailand och för folk hemma var det som att resa till månen!!

Därav att jag skriver att det finns inga problem. Det var det inte då heller, men då visste man inget. Fanns inga forum att fråga på t.ex. Det är guld nu:).

Fråga på så du/ni känner er säkrare, men jag tror att allt kommer att gå bra:)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarkusZandra

Vi packade bara lite leksaker, några burkar mat, blöjor, våtservetter, extra kläder och vattenflaska. Om jag minns rätt  :)

Vi bodde på Best Western Ban Aonang Resort som bara har 2+, men det var jätte fint, enkelt och trevligt! Super god frukost och bra service, och en fin pool med barndel. Vi ska bo där nästa gång också  :) Så det rekommenderar jag absolut!

Tar man in på ett hotell i spanien tex med bara 2+ så hänger dörrarna på snedden, kackerlackorna springer ut och in och det är smutsigt (vi upplevde tyvärr det där  :) ), men i Thailand är det lagomt fint för ett super bra pris!  :)

Gash va ni kommer att få det underbart! Själv har jag 387 dagar kvar till avresa  :-\

Kram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Susanne:

Självklart finns det barn i Thailand, men då jag inte har några kompisar som har vart utomlands alls med sitt barn så har jag absolut inge kött på benet, sen är det mitt första barn och allt man gör är ju, gör jag rätt? Hehe ville bara förklara mig lite lätt.

Sen har jag aldrig varit i thailand bara i turkiet 2 ggr och tunisien 1 gång. så jag vet inte riktigt hur saker och ting funkar, sen är jag väl lite mesig och tänker om allt, TÄNK OM ! :-X

Jag har nog hellre med mig för mkt och lämnar än har för lite och vet itne vilket ben jag ska stå på, tror jag!

Jag är tyvärr den osäkra av oss då(mig och min sambo) han är mer äh det löser sig TRO MIG!!=) Det är ju både på gott och ont:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarkusZandra

Jag tycker inte att du fjompar dig. Det är klart att man har mycket frågor när man reser första gången till ett nytt land, speciellt om man har barn!  :)

Sandflugor vet jag inte, dom har vi nog inte stött på.

Mygg led vi inte heller av, men vi hade med oss myggnät till barnvagnen i fall att. Annars finns det nog myggmedel på apoteket där, så släpa inte med dig så mycket onödigt  ;)

Du skulle ha sett hur jag höll på och forskade om ALLT före vi for dit första gången. Jag va galen!  :D

Men nu vet jag att man inte behöver oroa sig. Thailand har ungefär allt vi har hemma. Och skulle man bli sjuk så lär deras sjukvård vara bättre än hemma!

Men det är bra att du frågar, så kan du vara lugn sen på semestern! När bär det av föresten?  :)

Kramis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har bara skummat igenom tråden. Ska själv resa med tre barn nu på fredag.

Saker som jag tänkte på extyra mycket var/är:

Myggskydd till barnvagnen

Barnvagn

Alvedon supp, men se till att ha dem så de inte smälter.

solskydd

solhatt

täckande tunna kläder

bärsele på flygplatsen bland annat.

sandaler

som många säger finns det mesta där nere, men jag personligen åker inte på semester för att shoppa de första jag gör så jag har med det mesta och de blev inte alltför mycket ens med tre barn=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×