Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
MarkusZandra

Första gången jag reser med min son på 1 år och 2 månader:) Hjälp!

Rekommendera Poster

Pluppiz

Bra att ta med solhatt! För vi tog med en värdelös som tyvärr fick duga, vi hittade ingen bra där nere! Så solhatt ska ni absolut ta med!

MarkusZandra

Myggnät hittar du i vilken barnaffär som helst hemma.

Jag köpte i en liten leksaksaffär som hade en liten hörna med barnsaker.

Vi köpte flytväst på öb som funkade superbra! Så det behöver inte kosta skjortan  :)

Solskyddskläder rekomenderar jag verkligen! De va ungefär det som dottern hade i hela 2 veckor. På henne satt den som en klänning, så vi behövde bara smörja ansikte, händer och fötter. Super smidigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clis:

Solhatt står resan på shopping listan inför helgens sista köp inför resan, det har ståt där i snart en månad! Myggnät ska jag kolla i barn butikerna på stan då! Är dem dyra?

Solskyddskläder är redan köpta, mitt bästa inköp:)

Men det hära med flyt väst såg en helly hansen begagnad för 80kr på nätet tänkte vilket super klipp tills jag råkade hamna på göteborgs postens sida när dem testat olika flytvästar för små barn där just den västen fick sämst betyg och då speciellt i hur många ggr flytvästen vänder barnet rätt  vattnet och då fick den 3 av 9 :( hmm, så det verkar vara en pers det med:(

tack

Zandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarkusZandra

Ajdå, ja de är nog inte lätt det där med flytväst. Hoppas att ni hittar en som känns trygg! Om ni har tip på er ännu så kan de ju vara värt att kolla på tradera. Där kan man ju hitta allt möjligt billigt!  :)

Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag betalade för myggnät, men ca 150 kronor kanske? Det passar ju rätt bra som solskydd också när dom sover i vagnen, sen drar man bara över en sarong lite halvt så är dom skyddade från solen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clis:

Vi åker nu den sista Januari:) Kanske inte har skrivit det tidigare:)

Så pytte lite tid har vi kvar men fortfarande några dagar:)

Har kollat lite tradera men där prisen snart är uppe i så pass att jag kna köpa en sprojlans ny hehe , vi har hittat en på blocket nu här så vi ska ringa på dne imorrn :)

Var det i Krabi ni var?

Kram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det några år sen vi hade så små barn, men det kommer att lösa sig. Nu åker ni till Ao nang, så de är ganska många små barn där, annars kan barnen ibland bli VÄLDIGT uppmärksammade. Bli inte förvånade om personalen vill låna er son och visa något speciellt i köket eller liknande. Hände hela tiden.

Kolla på Tipa resort i Ao nang. Vi gillade stället, och ligger så där lagom från stranden.

Välling, är en sak vi är ganska ensamma om, så är det något som är viktigt för barnet och er, ta med. Ta med extra nappar om ni använder det. Vi gav bort en använd napp till svenskar på Koh samui som hade tappat bort sina två, och barnet vägrade att sova utan napp. (dom var ganska desperata)

Det finns babyoil med myggskydd att köpa i Thailand, annars är väl tipset att spraya på kläder och liknande, inte på kroppen. Delar av Ao nang kan vara ganska svår med mygg.

Om ni mot all förmodan skulle behöva uppsöka sjukvård, så gör inte som vi gjorde sist. packa ner en extra tidning och dryck. Det hanns inte med att läsa och de hade världens snyggaste lilla kaffehörna med kylda drycker. Från det att vår bil stannade utanför dörren, tills den startade igen, tog det 17 minuter, och då hade vi träffat två sjuksköterskor, en läkare, få behandling och mediciner att ta med tillbaka.

Ett annat tips med handbagaget, är att ni också ser till att ni vuxna har med er ett ombyte. Jag var tacksam för det tipset en gång, då dottern råkade kissa på mig under en thailandsflygning.

Det var mitt lilla inlägg i tipset, men glöm nu inte det viktigaste. Njut av Thailand och njut av tiden med familjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarkusZandra

Jepp, de va i Krabi Aonang som vi va. Det va första gången i Thailand men absolut inte sista!  :)  Aldrig mer kanarieöarna säger jag bara!  :D

Vi åker igen i februari 2010..de är alldeles för länge dit  :)

Hoppas att ni får flytvästen fixad nu så ni kan börja varva ner inför resan.

Ni kommer att få det underbart!

Och thimlea88 kom ju med superbra tips som jag helt hade glömt bort  :D

Jisses va det här forumet är bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen så blir det att kika barnens hus efter myggnät:) tack :)!

Nu åker vi vinter tid och har väl förstått att man kan köpa kläder till våran son där nere, men vi tänker väl ta med iaf 3 plagg? bra dåligt? men vart hittar jag tunna långa byxor och tunna tröjor? det finns ju inga sommarkläder nu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( HJÄLP!! :cr

tACK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi kommer ta med ganska mycket kläder till pojken. Tunna byxor är ganska svårt att hitta så här års. men vi har med strumbyxor. Sedan har vi sodana hära bodysuits eller va det heter en heltäckande ttunn dress men denna är utan ben och armar. Vilöl inte ut och leta kläder det första jag gör, men har med tvätt medle i fall att =)

Vi köpte badbyxor på barnenshus för 70 kronor =) fråga personalen om sommar kläder så kanske de har. och ofta till rea priser också =)

Har även med badring till pojken då jag inte har en aning hur deras kvalite av dem är där.

Men ju mer man läser ju mer bekymmer får man =) det mesta ordnar sig väl på plats =)

Snart så får man komma till den efterlängtade värmen=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluppiz:

Hur gammal är erat barn? Vad menardu med mkt kläder? Fy alla säger olika, dem flesta säger ta med 3-4 plagg och tvätta där nere annars. Men sen tänker jag exakt som dig, men inte min sambo ::) !!! När åker ni?

DU jag kunde inte sagt det bättre själv ju mer man läser här ju mer bekymmer får man haha

Kramen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker på fredAG =)

Har barn på 5 mån 4  år och sex år.

Ja mycket enligt andra alltså=) jag har kanske fem saker av varje. i handbagaget har jag en omgång extra kläder till alla v´barnen plus överdel till mig. Jag tycker inte att vi har så mycket packning, barnen får ju också ta 20 kilo så visst fan kan jag shoppa om jag vill=)

Men sedan har jag gått igenom väskorna x antal ggr och plockat bort kläder varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi blir borta i två veckor . Ska bo i karon. Vi har tagit charter då det vart billigast för oss.

Vi kommer att ha med 20 ´tusen, men har reserv i fall att. men jag tror inte vi kommer att göra av med 20 ens men som sagt man vet aldrig.. NI då???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarkusZandra

Till exempel att barn får super mycket uppmärksamhet där! Min sambo tyckte att det va jobbigt när alla höll på att krama dottern hela tiden. Själv tyckte jag att de va gulligt  :)

Fast lite chockade blev vi en kväll när vi gick på shopping och mitt i allt står det ca 8-10 japaner runt vagnen och knuffar undan oss lite försiktigt, medans en av dom tog foto. Så dottern i vagnen med en hel bunt med japaner runt omkring  :D

De va en syn det!

Extra ombyte till dig och pappan på flyget kan absolut vara bra att ha med!

Dottern kissade ner både mig och sambon på vägen hem, vilket ju inte var så trevligt  :-[

Vi hade med oss en förpackning med pulvermjölk som vi kunde blanda ut med vatten åt tösen, men det dög inte. Men skönt att ha med nånting hemifrån som barnen känner igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då packar vi extra ombyten till flyget.

Jag är super nervös inför flygningen och hur dem kommer gå med Prinsen!! fy hehe!

Både jag och min sambo är inte så förstjusta i om det kommer främmande människor och barra ska pilla och dra i vårat barn hehe så får väl se hur vi tacklar det då:)

Pulver mjölk vad är det? Noll koll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde oockså att det skulle bli jobbigt med alla som petade på Ebba, men de va bara gulligt. Ebba (dottern) älskade uppmärksamheten!  :D

Pulvermjölk..alltså, som semper fast i pulverform som man bara blandar ut med varmt vatten.

Nu vet jag ju inte om du ammar eller om du ger semper tex.

Ebba fick tutteli (finska versionen av semper typ) så därför tog vi med oss tutteli i pulverform då det tar så mycket mindre plats.

Flygningen kommer säkert att gå jätte bra! Vilken tid går flyget ner?

Vi hade turen att flyget dit gick på kvällen och över natten, så dottern sov ju ca halva resan.

Bara lite på en vecka kvar nu då, tusan va spännande! Själv har jag 383 dagar kvar  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha okej men alltså fick hon det istället för bröstmjölk ? Jag ammar inte fortfarande och han får sempers välling:) så d ska jag ladda med:)!! Ja flyget dit går 15.50 så det är ju en ganska okej tid, det var lite tanke i natt vi valde den tiden, MEN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha okej men alltså fick hon det istället för bröstmjölk ? Jag ammar inte fortfarande och han får sempers välling:) så d ska jag ladda med:)!! Ja flyget dit går 15.50 så det är ju en ganska okej tid, det var lite tanke i natt vi valde den tiden, MEN sen flyget hem var inte lika trevligt hahah tror det går klockan 11  ::)

Åt Tösen lika mkt där nere som hon äter hemma om dagarna?

Kram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså jag ammar inte  :)

Hon åt nog väldigt dåligt under dom 2 veckorna. Hon ville inte ha vår mat, så vi gav henne allt hon ville äta bara för att hon skulle få mat i sig.

Tex så gick vi upp till McDonalds och köpte pommes åt henne flera ggr, chips åt hon i mängder vilket ju också gjorde att hon drack massor av vatten!

Sen åt hon också mycket banan, fast det resluterade ju i att hon fick förstoppning istället  :-\

Yoghurt åt hon också, och frukost på hotellet. Så hon behövde aldrig svälta  ;)

Det där med chips va ju rätt enkelt, de va ju de enda hon ville äta och man kunde ta med det överallt  :)

Sen när vi kom hem igen så åt hon normalt med mat, så "chips semestern" förstörde tack o lov inte hennes rutiner hemma  :D

Sorry om jag flummar lite. Märker att texten inte riktigt hänger ihop, men du hänger med va?  :D

Kram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart jag hänger med det är super ;).

Det är väl lite så jag har tänkt att han kommer förmodligen inte äta bra!! alltså då frukost mellis lunch mellis middag osv ja du vet. och även tänkt att man lär ju bli tvungen att ge han det han "vill" äta. Har då tänkt på onyttigheter men kommit fram till att ja bara han äter.

Sen om det är chips ja då får set bli det, vad bra då får han ju i sig salt iaf, och extra vatten haha : :dan 

:big hug:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, så tänkte vi också! Dom får ju i sig nånting då iaf! Sen är det ju också enkelt och billigt att beställa en portion ris tex på restaurang om sonen äter det? De är ju bara att prova sig fram  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sak som min familj hade med sig var 2 vanliga kuddar. Stoppade dom i handbagaget. Eftersom barn under 2 år inte får något eget säte, så kan man lägga dom på golvet framför sig så man slipper att ha dom i knät. Funkade himla bra på en 1-åring. Sov nästan hela resan. Välling är bra att ha med sig. Hade även egna blöjor samt 14 st. barnmatsburkar som vi gav en om dagen till våran lillflicka. Viktigt att se till är att man inte utsätter små barnen för airconditionen, samt skyddar dom från myggen med tunna klädesplagg. Kan vara bra att ta med Lactulos som man kan ge utifall den lilla börjar bli lite hård i magen. Också tänka på att dom dricker mycket vatten och använda t-shirt och solhatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sak som min familj hade med sig var 2 vanliga kuddar. Stoppade dom i handbagaget. Eftersom barn under 2 år inte får något eget säte, så kan man lägga dom på golvet framför sig så man slipper att ha dom i knät.

Fungerar kanske, men är egentligen ur säkerhetssynpunkt inte tillåtet. Du kan läsa en hel del om detta här:

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=10661.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×