Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
maco

Varning: Hyra Moped

Rekommendera Poster

Bil är ett mycket bättre val. Betydligt säkrare än moped. Varför skulle det vara bättre med moped om man inte är van att köra i thailand? Det är ju då ett ännu sämre val. Men att fylla flaket kanske inte är så bra det heller.

Nä har man ingen körvana av moped/mc så hyr en bil, eller en chafför som kör runt er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vad jobbig den här tråden börjar bli.

Känns nästan som vi måste boka om hotellet och ta något annat mer centralt. Att hyra bil med chaufför håller inte i längden både med tanke på kronans försvagning och särskilt med tanke på min sjukskrivning kommande arbetslöshet. Som läget är nu så har vi egentligen inte råd att åka längre men det kostar alldeles för mycket att avboka nu också och inte få något alls för pengarna man lagt ut. + att vi behöver definitivt komma iväg och ha det trevligt för vem vet när vi kan komma iväg nästa gång...

Visst, visst så handlar väl tråden främst om säkerhet men det fungerade ju så alldeles fanatasiskt bra förra gången...ja jag vet varken ut eller in längre och ju mer jag ältar detta desto mer kluven blir jag. Hyr de andra två familjerna moppar så kan ju inte vi gärna sitta kvar och uggla på hotellet, hur kul är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut säkrare med bil än mc , hur kan man tro något annat  ???

sen när är man mer skyddad på en mc än i en bil  ???

Är ni van att köra bil i Thailand? Skulle annars LÄTT välja moppe. tycker ärligt det är ren idioti att som turist fylla en bil och flak med folk för att det är lagligt istället för att hyra moppe för att det är "olagligt" om något händer.

grattis till dagens mest korkade uttalande  :hi:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en risk att köra MC i thailand. Men ha hjälm på dig, kör inte så fort och ha förståndet med dig så är det ingen fara.

Lokalbefolkningen kör ju varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni van att köra bil i Thailand? Skulle annars LÄTT välja moppe. tycker ärligt det är ren idioti att som turist fylla en bil och flak med folk för att det är lagligt istället för att hyra moppe för att det är "olagligt" om något händer.

Sådana här uttalanden, från västerlänningar som tycks anse att de inte behöver följa thailändska lagar för att thailändarna är någon någon sorts lägre stående människor, gör mig enbart ledsen.

Självklart ska man alltid försöka följa lagarna i det land man befinner sig i.

Om du inte vill göra det så är det din ensak, men jag tycker inte att du ska uppmana till brott!

Bilden där du kör moppe utan hjälm visar väl hur lite du anser du har att skydda.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut säkrare med bil än mc , hur kan man tro något annat  ???

sen när är man mer skyddad på en mc än i en bil  ???

Är ni van att köra bil i Thailand? Skulle annars LÄTT välja moppe. tycker ärligt det är ren idioti att som turist fylla en bil och flak med folk för att det är lagligt istället för att hyra moppe för att det är "olagligt" om något händer.

grattis till dagens mest korkade uttalande  :hi:

Jag anser att det är betydligt större risk att 12 personer råkar redigt illa ut på ett flak än om 12 personer sitter på 6 olika moppar.

Dessutom så åker moppar om dig på alla sidor och är man ovan att köra bil i Thailand så är det lätt att man skadar någon medtrafikant också.

Att fisköra moppe tycker jag fortfarande känns som ett bättre val än att köra runt med en en bil med packat flak.

Men det är min åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni van att köra bil i Thailand? Skulle annars LÄTT välja moppe. tycker ärligt det är ren idioti att som turist fylla en bil och flak med folk för att det är lagligt istället för att hyra moppe för att det är "olagligt" om något händer.

Sådana här uttalanden, från västerlänningar som tycks anse att de inte behöver följa thailändska lagar för att thailändarna är någon någon sorts lägre stående människor, gör mig enbart ledsen.

Självklart ska man alltid försöka följa lagarna i det land man befinner sig i.

Om du inte vill göra det så är det din ensak, men jag tycker inte att du ska uppmana till brott!

Bilden där du kör moppe utan hjälm visar väl hur lite du anser du har att skydda.

Leo

Jag anser INTE att man ska bryta mot lagen men man har väl lite självtänk. Vad gör du helst i Sverige, kastar upp släkten på ett flak och drar iväg eller sätter dem på moppar? (bortse från lagar utan tänk på vad du själv anser)

Tycker mig dessutom att det är skillnad på olagligheter och olagligheter. om det vore olagligt kan jag heller inte se varför poliserna inte griper förbrytarna i sina kontroller. "Brott" har ju liksom lite olika nivåer. Kan nog gissa att större delen av våra medlemmar här annars är kriminella men tror knappast dem själva kallar sig det för att de kör moppe utan internationellt körkort.

Min bild är tagen utanför huset och du kan nog hitta en hel del bilder på folk som sitter på stora hojar utanm hjälm utan att det betyder att dem KÖR utan hjälm, visserligen kör jag ofta utan hjälm när ja ska korta sträckor i Kamala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som tycks anse att de inte behöver följa thailändska lagar för att thailändarna är någon någon sorts lägre stående människor, gör mig enbart ledsen.

Den tolkningen kan jag INTE fatta. Hur kan du ens antyda att jag skulle anse något sånt???  :cr

Såna här fruktansvärda påhopp gör mig ledsen och förbannad. Skärpning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att det blev pajkastning runt ett så pass "oskyldigt" ämne  :kla

En reflektion av en god vän som är både intelligent och van Thairesenär:

" En majoritet av Thailändarna är första generationen förare oavsett fordonstyp, dvs vi från "väst" är har ofta följt trafiken från baksätet under vår uppväxt och har därför fått en känsla för trafik innan vi ger oss ut på vägarna för egen maskin, Thaiarna har ofta gått direkt från körkort ut i trafiken"

Jag tror det här stämmer till stor del även om det börjar bli vanligt att dagens ungdom har föräldrar med fordon.

Sen har vi ju förstås det här med packade/eller inte packade faranger som vinglar fram på fel sida i trafiken men det är en annan sida av myntet  :C

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att det blev pajkastning runt ett så pass "oskyldigt" ämne  :kla

Vet inte om det är pajkastning riktigt, så är det inte tänkt från min sida.

Att ha olika åsikter är ju inget konstigt, men att bli beskylld för något är ju mindre kul.

Tycker hela tråden plötsligt blev så intressant. Visste inte att det var så otroligt vanligt att ett sälskap far runt på en fylld pickup dem hyrt för att dem saknar internationellt körkort och anser att det känns säkrare med ungarna på flaket och dessutom anser att det är obegripligt att folk hyr moppe utan att ha internationellt MC kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, visst så handlar väl tråden främst om säkerhet men det fungerade ju så alldeles fanatasiskt bra förra gången...ja jag vet varken ut eller in längre och ju mer jag ältar detta desto mer kluven blir jag. Hyr de andra två familjerna moppar så kan ju inte vi gärna sitta kvar och uggla på hotellet, hur kul är det?

"Valltomta", ta beslutet på plats. Ingen idé att sitta hemma och ta ut bekymren i förskott, det förtar ju lite av glädjen med resan.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut säkrare med bil än mc , hur kan man tro något annat  ???

sen när är man mer skyddad på en mc än i en bil  ???

Är ni van att köra bil i Thailand? Skulle annars LÄTT välja moppe. tycker ärligt det är ren idioti att som turist fylla en bil och flak med folk för att det är lagligt istället för att hyra moppe för att det är "olagligt" om något händer.

grattis till dagens mest korkade uttalande  :hi:

Jag anser att det är betydligt större risk att 12 personer råkar redigt illa ut på ett flak än om 12 personer sitter på 6 olika moppar.

Dessutom så åker moppar om dig på alla sidor och är man ovan att köra bil i Thailand så är det lätt att man skadar någon medtrafikant också.

Att fisköra moppe tycker jag fortfarande känns som ett bättre val än att köra runt med en en bil med packat flak.

Men det är min åsikt.

kanske skall förtydliga mig :

att åka på flak , det vill jag inte rekommendera utan

det jag hakade upp mig på var att påstå att köra mc är säkrare än att köra/åka bil..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är det i alla fall lagligt att åka på flaket i Thailand,och har du rätt försäkring så gäller den för alla pasagerare oavsett vart man sitter. Att sedan åka alla 12 på flaket är kanske inte lämpligt men det ryms väl ett antal inne i bilen åxå.

Men det är annars ganska skönt att åka på ett bil flak, påminner lite om att åka hölass som man gorde som barn :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske skall förtydliga mig :

att åka på flak , det vill jag inte rekommendera utan

det jag hakade upp mig på var att påstå att köra mc är säkrare än att köra/åka bil..

Herr Öst.

Allt jag skrivit handlar om att antingen hyra moppe och åka 2 stycken på dem med hjälm eller att hyra en pickup och fylla bil + flak.

Klart bil annars är säkrare än mc, kanske t.o.m. en Trabant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt de 230:-/ person (+100/person eftersom vi inte har något kontor i närheten) som det kostar att skaffa IKK(Internationellt körkort)? Gubben har AB och jag har bara B så jag lär vara olaglig i vilket fall.

Är det någon som fått böter genom att inte kunna visa upp IKK?

Jag förstår att det främsta problemet är OM något händer men annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt de 230:-/ person (+100/person eftersom vi inte har något kontor i närheten) som det kostar att skaffa IKK(Internationellt körkort)? Gubben har AB och jag har bara B så jag lär vara olaglig i vilket fall.

Är det någon som fått böter genom att inte kunna visa upp IKK?

Jag förstår att det främsta problemet är OM något händer men annars?

Japp, har glömt ha med mig körkort några gånger och har fått 300bath i böter. Störande när man vet att det är kontroll och man enbart glömmer.  :)

Dem hovar dagligen in folk som inte har körkort så det är inget ovanligt det gäller även Thaifolk, många saknar körkort eller är för unga. Processen är dock smidigare om man är vit då du troligen får åka till närmsta kontor medan din respektive får stanna kvar eller att du lämnar någon viktig tillhörighet som pant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi såg inte en enda poliskontroll i Khao Lak senast.

Har du IKK eller visar du ditt svenska när du kommer ihåg att ha det med?

Svenska har jag haft. Med A behörighet men i en kontroll är det inte nädvändigt för att klara sig från böter. Khao lak är väl lite mindre, men tex När man kommer in i Patong har de dagligen kontroller vissa perioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett kontroller lite då och då men faktiskt aldrig blivit stoppad (peppar peppar ta i trä). Har skaffat Ikk nu som kom för ett par veckor sedan. Bestälde via MHF som fixade det på ett bra och snabbt sätt.

post-1315-14768711420679_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick betala 210kr för mitt tror det är olika om man är medlem eller ej. Jag är stödjande medlem i MHF vilket betyder att jag gärna tar ett glas. :D men kör nykter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motormännen

Pris internationellt körkort: 

Icke medlem: 230 kr

Porto - om körkortet skickas med post: 15 kr (Sverige)

Tilläggsavgift för mejlad ansökan/foto: 100 kr

MHF

Ej medlem

IKK enl 1949 års konvention  195:- (1-årigt)

 

Expeditionsavgift  15:-

För oss som inte bor i närheten av ett ombud så är MHF mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande  :-\ då var det inte bara första gången jag körde moppe och i vänstertrafik utan jag var olaglig också...

Vi som redan har bestämt att vi ska hyra i år igen. Vi bor så off och vi är så många (12) att det är hopplöst med transport annars. En oerhörd frihet att ha mopparna (givetvis hjälm till alla) när man bor vid Khuk Khak stranden långt från civilisationen.

Tror aldrig vi körde över 60 och i början av april var trafiken lugn. Ta i trä...

:C vet inte hur vi ska göra nu

Varför inte skaffa internationella körkort till alla som ska köra? Motormännen fixar det, det vore väl urdumt att åka i fängelse p g a en administrativ miss?

Leo

IKK är nu införskaffade. Fast jag har ju inget MC kort så olaglig blir jag ändå...hoppas inte de kollar så noga.

http://www.mhf.se/ikk.aspx

billigare än motormännens rf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst valpfan

hur är det att hyra på koh chang? alltså med poliser, och hur är vägarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×