maco 0 Report post Posted January 8, 2009 Om ni hyr moped så rekommenderar jag att ni använder hjälm och har med svenska körkortet (hört att pass också fungerar). När vi var i Patong (är säkert så på andra ställen i Thailand) så stannade polisen en massa turister, har man inte hjälm kostar det runt 300baht och utan körkort yttligare 300-500baht. Vad som händer om man inte har några pengar på sig har jag ingen aning om. Vet inte om någon varnat om det här på forumet innan, hittade inget när jag sökte Hoppas det var till någon hjälp. Share this post Link to post Share on other sites
Vaktis 0 Report post Posted January 8, 2009 Om ni hyr moped så rekommenderar jag att ni använder hjälm och har med svenska körkortet (hört att pass också fungerar). När vi var i Patong (är säkert så på andra ställen i Thailand) så stannade polisen en massa turister, har man inte hjälm kostar det runt 300baht och utan körkort yttligare 300-500baht. Vad som händer om man inte har några pengar på sig har jag ingen aning om. Vet inte om någon varnat om det här på forumet innan, hittade inget när jag sökte Hoppas det var till någon hjälp. Du måste ha ett mc kort. Och det bör vara ett internationellt.Om inte så är det nog besvärligt om en olycka skulle hända. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted January 8, 2009 För att klara en kontroll behöver du körkort, B brukar räcka, oftast kollar dem knappt på det. Det är ingen Phuket fenomen, kontroller kör dem på de flesta större platser. På Samui kollar dem visserligen inte körkort utan bara hjälm (om dem inte också börjat med det väldigt nyligen där också), men eftersom majoriteten av förarna har hjälm på Phuket kollar dem körkort också. Att bli stoppad på Samui brukar ta betydligt längre tid med proceduren. Om nåt händer så gäller endast internationellt körkort eller thaikort, och du ska då ha A behörighet. Share this post Link to post Share on other sites
inka 1 Report post Posted January 8, 2009 Varför kan man inte få tag på en riktig hjälm när man hyr moppe? Eller har ni rekommendationer på ställe som hyr ut bra moppar OCH hjälmar på Phuket och Koh Samui? Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted January 8, 2009 Varför kan man inte få tag på en riktig hjälm när man hyr moppe? Eller har ni rekommendationer på ställe som hyr ut bra moppar OCH hjälmar på Phuket och Koh Samui? Riktig hjälm enligt svensk syn, blir nog svårt att hitta på uthyrningsställena. Även de man kan köpa på många ställen kostar ju bara mellan 30-200 kronor och har knappast samma kvalitet som en mc hjälm. Huvet är visserligen prio ett att skydda tycker jag men ramlar du på asfalt i endast 50 så kan man hyvla bort kött rejält mot asfalten. Ryggskydd tex har man ju inte ens funderat på heller. Blir nog till att finna sig i faran... Share this post Link to post Share on other sites
Vaktis 0 Report post Posted January 8, 2009 Varför kan man inte få tag på en riktig hjälm när man hyr moppe? Eller har ni rekommendationer på ställe som hyr ut bra moppar OCH hjälmar på Phuket och Koh Samui? Riktig hjälm enligt svensk syn, blir nog svårt att hitta på uthyrningsställena. Även de man kan köpa på många ställen kostar ju bara mellan 30-200 kronor och har knappast samma kvalitet som en mc hjälm. Huvet är visserligen prio ett att skydda tycker jag men ramlar du på asfalt i endast 50 så kan man hyvla bort kött rejält mot asfalten. Ryggskydd tex har man ju inte ens funderat på heller. Blir nog till att finna sig i faran... Eller hyra bil med bälte å airbag Share this post Link to post Share on other sites
Wiz 0 Report post Posted January 8, 2009 Jacka med ryggskydd,armbågsskydd o axelskydd har jag köpt i Sverige men hjälmar o andra saker har jag köpt hos Paddock Proshop tex,Shoei hjälm till mig o lilla gumman. 169/84 Ratchadapisek Road Din Daeng Bangkok Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted January 9, 2009 Hej, En annan varning: Under jul och nyåret samt hela januari (även under resten av året, men i mindre omfattning) ser man ganska ofta relativt unga turister på 250 kubiks crosscyklar och andra lite tyngre motorcyklar. Kännetecken: 1. Klädsel i form av enbart shorts 2. Kön: Man (ibland någon "stackars" tjej därbak) 3. Ålder: 18-30 4. Promillehalt: 0.0-2.0 5. Medelhastighet: 120 km/h. Snabbare på raksträckor 6. Nationalitet: Engelsmän är nog överrepresenterade, men även amerikaner, tyskar, svenskar, australienare, italienare och israeler mfl. Se upp! Ni har blivit varnade! Share this post Link to post Share on other sites
maco 0 Report post Posted January 9, 2009 Haha det där kännar jag igen. Ibland när man skulle gå över gatorna i patong kom det nån idiot i 100blås med bar överkropp på en sporthoj. Hej, En annan varning: Under jul och nyåret samt hela januari (även under resten av året, men i mindre omfattning) ser man ganska ofta relativt unga turister på 250 kubiks crosscyklar och andra lite tyngre motorcyklar. Kännetecken: 1. Klädsel i form av enbart shorts 2. Kön: Man (ibland någon "stackars" tjej därbak) 3. Ålder: 18-30 4. Promillehalt: 0.0-2.0 5. Medelhastighet: 120 km/h. Snabbare på raksträckor 6. Nationalitet: Engelsmän är nog överrepresenterade, men även amerikaner, tyskar, svenskar, australienare, italienare och israeler mfl. Se upp! Ni har blivit varnade! Share this post Link to post Share on other sites
cocinona 0 Report post Posted February 28, 2009 Kan man inte hyra nån mope utan körkort? Share this post Link to post Share on other sites
HANSJO 0 Report post Posted February 28, 2009 Jodå, hyra kan du. Problemet uppstår när farbror polisen stoppar dig och vill titta på ditt körkort. Share this post Link to post Share on other sites
Tony Tiger 0 Report post Posted February 28, 2009 Bästa tipset är nog att undvika hyra moppe på större turistorter eller i storstäder - i alla fall om man är rädd om livet och plånboken. Även om du klarar dig fysiskt vid en olycka kan du räkna med att det kostar en bra slant för dig som "farang". Har hyrt själv i Kao Lak och Ban Phe, men skulle aldrig hyra i tex Patong! TT Share this post Link to post Share on other sites
Valltomta 1 Report post Posted February 28, 2009 Har också hyrt i Khao Lak men skulle aldrig ens överväga att hyra i ex. Kata/Karon/Patong och definitivt inte i Bangkok! Share this post Link to post Share on other sites
lightning 0 Report post Posted February 28, 2009 Hmmm nu blev jag osäker ... är alltså inte moped en moped i Thailand D.v.s inte samma sak som i Sverige. Frågan som uppstår är alltså: - vad är det som gäller för en svensk som hyr moppe i Thailand - vad/vilka regler är det som gäller Hmm det finns säkert nån tråd för detta ... Share this post Link to post Share on other sites
Vaktis 0 Report post Posted February 28, 2009 Hmmm nu blev jag osäker ... är alltså inte moped en moped i Thailand D.v.s inte samma sak som i Sverige. Frågan som uppstår är alltså: - vad är det som gäller för en svensk som hyr moppe i Thailand - vad/vilka regler är det som gäller Hmm det finns säkert nån tråd för detta ... Det finns inte moppe i Thailand. Men det finns mc och för att framföra den som svensk måste du ha ett intenationellt körkort för mc. Share this post Link to post Share on other sites
Valltomta 1 Report post Posted February 28, 2009 Vad menar du Menar du att de vespaliknande mopeder vi hyrde inte var "mopeder"? Share this post Link to post Share on other sites
sislabell 0 Report post Posted February 28, 2009 Stoppades av polisen 3 gånger nu jan/feb då vi var borta en månad i Kata/Karon/Paton området. Hade körkortet (ej MC-kort eller internationellt körkort utan vanligt svenskt) med mig, polisen tittade och bad mig åka vidare. Nemas problemas men jag kanske hade tur. Däremot fastnade de som bara hade passet eller kopia på det med sig. Vad de fick pröjsa vet jag inte. Åker man lugnt och försiktigt med moppen är det ingen fara att åka. Men det finns så klart andra idioter som innebär en fara. Kör hellre moppe än bil i phuket i varjefall. Man är mer "rörlig" med moppen. Share this post Link to post Share on other sites
husse 3 Report post Posted February 28, 2009 Vad menar du Menar du att de vespaliknande mopeder vi hyrde inte var "mopeder"? Nej eftersom thailands minsta "moppar" är 80 cc är dom att betraktas som lätt motorcyckel, och det går lätt att komma upp i 120 km med dom Share this post Link to post Share on other sites
lightning 0 Report post Posted February 28, 2009 Vad menar du Menar du att de vespaliknande mopeder vi hyrde inte var "mopeder"? Nej eftersom thailands minsta "moppar" är 80 cc är dom att betraktas som lätt motorcyckel, och det går lätt att komma upp i 120 km med dom Ååh där ser man ... *puuh* tur man frågade .. "alla" hyr ju "moppe" Share this post Link to post Share on other sites
HANSJO 0 Report post Posted February 28, 2009 Stoppades av polisen 3 gånger nu jan/feb då vi var borta en månad i Kata/Karon/Paton området. Hade körkortet (ej MC-kort eller internationellt körkort utan vanligt svenskt) med mig, polisen tittade och bad mig åka vidare. Nemas problemas men jag kanske hade tur. Däremot fastnade de som bara hade passet eller kopia på det med sig. Vad de fick pröjsa vet jag inte. Allt går bra så länge det inte händer något. Det är då det blir problem med att man inte innehar mc-kort eller internationellt körkort. Share this post Link to post Share on other sites
lightning 0 Report post Posted February 28, 2009 Stoppades av polisen 3 gånger nu jan/feb då vi var borta en månad i Kata/Karon/Paton området. Hade körkortet (ej MC-kort eller internationellt körkort utan vanligt svenskt) med mig, polisen tittade och bad mig åka vidare. Nemas problemas men jag kanske hade tur. Däremot fastnade de som bara hade passet eller kopia på det med sig. Vad de fick pröjsa vet jag inte. Allt går bra så länge det inte händer något. Det är då det blir problem med att man inte innehar mc-kort eller internationellt körkort. Jaha så ... länge jag snattar prylar och kommer undan med det så är det OK även i Thailand ... koolt ... *sarkasm* Share this post Link to post Share on other sites
sislabell 0 Report post Posted February 28, 2009 Jo, egentligen helt idiotiskt att hyra moppe med tanke på att man är helt oskyddad om något skulle hända. Men utan moppe = låst till maffia tuk-tukarna och ingen frihet/rörlighet alls. Nej, smygåka längs vägkanten är min melodi. Share this post Link to post Share on other sites
lightning 0 Report post Posted February 28, 2009 Jo, egentligen helt idiotiskt att hyra moppe med tanke på att man är helt oskyddad om något skulle hända. Men utan moppe = låst till maffia tuk-tukarna och ingen frihet/rörlighet alls. Nej, smygåka längs vägkanten är min melodi. Ja det jag "pratade" med en svensk som hade bar och det tråkiga var att det han sa är det som ingen vill veta och som du sa... *suck* nu har till och med ryska maffian kommit till phuket. När jag läste det som stod på Kata hotellet som jag var på ... så trodde jag det inte det var sant... be aware of the maffia ... please use the hotel taxi ... efter "snacket" med barägaren så tog vi bara taxi på hotellet. Share this post Link to post Share on other sites
HANSJO 0 Report post Posted February 28, 2009 Stoppades av polisen 3 gånger nu jan/feb då vi var borta en månad i Kata/Karon/Paton området. Hade körkortet (ej MC-kort eller internationellt körkort utan vanligt svenskt) med mig, polisen tittade och bad mig åka vidare. Nemas problemas men jag kanske hade tur. Däremot fastnade de som bara hade passet eller kopia på det med sig. Vad de fick pröjsa vet jag inte. Allt går bra så länge det inte händer något. Det är då det blir problem med att man inte innehar mc-kort eller internationellt körkort. Jaha så ... länge jag snattar prylar och kommer undan med det så är det OK även i Thailand ... koolt ... *sarkasm* Nej, det är absolut inte OK. Vad jag menar är att det är MÅNGA som hyr "moppe" i Thailand utan att ha laglig behörighet att göra detta. Och så länge det inte inträffar olyckor så passerar det obemärkt förbi. Men händer det något är man riktigt illa ute och därför finns skäl att överväga om man ska ge sig ut i trafiken utan giltigt förarbevis. Mitt inlägg var definitivt inte menat som en uppmuntran att det är ok att köra olagligt och se det som en bedrift att man kommer undan! Share this post Link to post Share on other sites
husse 3 Report post Posted February 28, 2009 Ja det jag "pratade" med en svensk som hade bar och det tråkiga var att det han sa är det som ingen vill veta och som du sa... *suck* nu har till och med ryska maffian kommit till phuket. När jag läste det som stod på Kata hotellet som jag var på ... så trodde jag det inte det var sant... be aware of the maffia ... please use the hotel taxi ... efter "snacket" med barägaren så tog vi bara taxi på hotellet. Har det gått så långt ? Förra vintern hadde det flyttat in någon rysk maffialedare i nåt nybygt palats mellan Kamala och Surin, man såg hans flotta båt från Kamala Beach, och hela Print hotell var nerlusad med stökiga ryssar. Usch jag bävar för hemkomsten på tisdag morron Share this post Link to post Share on other sites