hasseigöteborg

Medlem
  • Innehållsantal

    709
  • Gick med

  • Besökte senast

Om hasseigöteborg

  • Placering
    Avancerad medlem

Kontakt

  • Hemsida
    http://www.huahinhus.se

Profilinformation

  • Kön
    Not Telling
  1. För det första. Order "visa on arrival" är helt fel i detta sammanhang och hittar man beskrivningar om detta på nätet är det inte relevant för oss Svenskar (och andra medborgare i Schengen). Utan för oss gäller ett avtal mellan Thailand och Schengen. "Visa exemption" (visum befrielse) . Och får oss gäller att man får 30 dagar vin ankomst utan visum . Och detta kan förlängas med 30 dagar på immigration. Så om du reser till Filippinerna så du bara har 60 dagar vid återkomsten så bör ju detta inte vara något problem. Annars kan du ju som du skriver fixa re entry permit. Eller annars fixar du ett nytt Turistvisum på Thai ambassaden på Filippinerna. hf
  2. Altenativet är Santander mitt kort (med kredit). Där är det 0:- i uttagsavgift och dessutom 0% växlingsavg. Men dom tar ränta från första dagen. Dock hindrar det ju inte att man på detta kort sätter in pengar innan uttaget så räntan blir 0. Men kom ihåg att andra inköp som gjorts tidigare på kortet (men inte betalts) tar av insättningen så man måste vid insättning lösa hela skulden + förbetala uttaget. hf
  3. Du fick nog ett brev om detta hem i din brevlåda i början av februari. Jag och min fru fick det då. Kortet kommer inte att förnyas. Dessutom om man av någon anledning behöver ett nytt kort så går inte det. Detta beror nog på dom nya regler som EU införde för något år sedan. Då gick inte dessa kort (ICA och Santander med Spar) att få lönsamhet med. ICA la då på växlingsavg, Santander slutade att nyförsälja och lägger nu ner helt. hf
  4. Är det så att det står i Biljettsystemet att man flyger A330 så blir det säkert så. Under denna vinter är det ju 2 avgångar per dag . Dessa avgår ca 09 resp 11 från Bangkok. På denna linje är det ju så att för en t/r som typ den som vänder kl 09 inte klarar 2 vändningar + resan T/r hel-bkk på 24 timmar. Utan planen växlingskör med en annan lite kortare linje (som Indien och New York). Så för dagen 2 avgångar per dag är det alltså 4 plan involverade. Finnair har idag 10 A350 i drift + 8 A330. Dessutom har man ett antal A350 på order. När alla dessa A350 är levererade kommer alla A330 att säljas. Med denna data som grund har man idag 3 A350 och 1 A330 på linjen till Bangkok. Detta innebär att 09 planet alltid (om dom inte har tekniska problem och sätter in reservplanet som är en A330) är A350 men det som avgår 11 från Bangkok varvas A350 och A330. Nästa år lägger man ju till en avgång som vänder runt 23 på kvällen. Och så tar man bort ca hälften av veckans avgångar på 11 planet. Detta innebär i praktiken att behöver 5 flygplan för linjen till Bangkok men man planerar inte att plocka in fler A350 på denna linjen utan det blir ytterligare en av A330 som tas in där när den plockas bort från en annan linje med nästa A350. Så med andra ord är det troligt att det bara blir A330 på den turen som vänder i Bangkok runt 23-24 på kvällen. Sedan kan det ju alltid bli ändringar. Airbus har ju sin plan på leveranser men det kan bli ändringar där åt ena eller andra hållet. Det kan bli förseningar. Eller så blir det avbokningar från andra kunder som gör att Finnair får snabbare leverans om dom vill. hf
  5. På flyger IST-GOT är det bättre Bussines säten än Finnair har på GOT-HEL. Men som vanligt på Europa flyg är det ju inte liggsäten där. På IST-BKK så är det däremot riktiga liggsäten . När det gäller dessa midnattsflyg som Finnair kör åt båda hållen (Går strax före midnatt från HEL resp BKK) så är det på dom flesta jag kollat fortfarande A330. Och dom Bussines sätena är inte riktigt i klass med dom i A350 resp Turkarnas A330/340/B777
  6. Tror det var ganska länge sedan jag åkte med propeller plan från GBG men ibland kör dom sina Embraer 190 men dessa är ju inte propeller plan. Och ibland kör dom A319-321. Sedan kör dom ibland A330 på hel-bkk då dom fortfarande inte fått alla sina A350. Och vad jag sett så var det just A330 på denna midnattsflight på dom jag kollade senast .
  7. Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden. Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd. Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen. Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar) Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL Så båda har för och nackdelar. Jag hade nog valt Turkarna. hf
  8. Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden. Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd. Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen. Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar) Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL Så båda har för och nackdelar. Jag hade nog valt Turkarna. hf
  9. Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden. Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd. Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen. Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar) Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL Så båda har för och nackdelar. Jag hade nog valt Turkarna. hf
  10. Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden. Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd. Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen. Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar) Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL Så båda har för och nackdelar. Jag hade nog valt Turkarna. hf
  11. Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden. Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd. Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen. Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar) Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL Så båda har för och nackdelar. Jag hade nog valt Turkarna. hf