Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
leobkk

Ny premiärminister i Thailand

Rekommendera Poster

Demokraternas ledare Abhisit Vejjajiva valdes idag till Thailands 27e premiärminister.

Valet kommer säkerligen att lugna de med gula tröjor (PAD), men frågan är vad de med röda tröjor (Thaksintrogna) tar sig till nu.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han valdes av parlamentet, huruvida det förekom röstköp känner jag inte till. Dock röstade han inte på sig själv, det gjorde däremot den andre kandidaten.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PAD är inget parti och har officielt ingenting med vare sig partipolitiken eller demokraterna att göra.

PPP fick 36,63%

Demokraterna fick 30,30%

PPP hade en koalitions regering Demokraterna detsamma nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PAD är inget parti och har officielt ingenting med vare sig partipolitiken eller demokraterna att göra.

PPP fick 36,63%

Demokraterna fick 30,30%

PPP hade en koalitions regering Demokraterna detsamma nu

Tyvarr kommer det nog skrikas valfusk och rostkop... UDD ar redan pa uppsprang sa, en ny sub. incident?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PPP fick 36,63%

Demokraterna fick 30,30%

Ovanstående siffror gäller valkretsarna. Den thailändska demokratin är lite mer komplicerad än så, man har även ett proportionellt valsystem.

PPP fick i senaste valet 233 platser och Demokraterna 165 av totalt 480 i Representanthuset.

F n är endast 437 platser besatta, övriga kommer att tillsättas i ett fyllnadsval den 11 januari. Beroende på hur detta val utfaller, kan antingen bli tal om misstroendevotum mot den nye premiärministern eller också stärks hans ställning.

Dessutom finns det i Thailand en senat med 150 platser där ledamöterna utses av kungen. Dessa ledamöter får inte tillhöra något parti.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt, jag såg på nyheterna på lunchen, Nu är det dom röda som demonstrerar utanf parlamentet och slår sönder grindar och stökar.

Hur ska det gå att få dom lugna, i en demokrati så kan inte alla få som just dom vill, man får väl ge och ta lite lagom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ag tror inte man ska vara lika orolig för dom röda som för PAD, stort problem med PAD var ju att polis och militär vägrade ingripa, så är nog inte fallet mot UDD, så själv TROR jag det blir en lite lugnare period nu innan det kan bli nyval, problemen är ju fortfarande kvar men förhoppningsvis latenta ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ag tror inte man ska vara lika orolig för dom röda som för PAD, stort problem med PAD var ju att polis och militär vägrade ingripa, så är nog inte fallet mot UDD, så själv TROR jag det blir en lite lugnare period nu innan det kan bli nyval, problemen är ju fortfarande kvar men förhoppningsvis latenta ett tag.

Känns jättekul med bara 6 dagar kvar då flyget lyfter mot BKK, kan dom inte hålla sams  ??? Ska det nu börjas igen med demostrationer och ockuperade flygplatser, nya bomber och skottlossning. Snacka om att detta kommer att påverka thailand negativt. Läste i Bangkok Post att man befarar att minst 1 milj. människor riskerar bli arbetslösa under 2009 pga detta löjliga bråk om vilken som persona som skall vara PM. Vad trött jag blir, stackars alla dom thailändare som lever av turismen.  :'(  Jez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

PPP fick 36,63%

Demokraterna fick 30,30%

Dessutom finns det i Thailand en senat med 150 platser där ledamöterna utses av kungen. Dessa ledamöter får inte tillhöra något parti.

Leo

74 utsedda och 76 valda genom val (1 per provins) eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i Bangkok Post att man befarar att minst 1 milj. människor riskerar bli arbetslösa under 2009 pga detta löjliga bråk om vilken som persona som skall vara PM.

Det har nog mer med världsekonomin att göra, även om PAD har förvärrat läget lite med sina aktioner.

Sen är det nog lite mer invecklat än bara ett bråk om vem som ska vara PM...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demokraterna har alltid varit mina favoriter också. Kanske mest för att de är det närmaste ett parti man kommer i Thailand. Aphisit var ett fall framåt, i min mening, när han valdes till partiledare. Tyvärr ett val för sent, men bättre sent än aldrig.

Just nu är jag lite tveksam. Tycker inte han har agerat på ett acceptabelt sätt under den senaste tiden med PAD-demonstrationer.

Tyvärr kommer han nog inte kunna visa sin fulla potential som PM i denna nya regering, som väl kommer att spricka bara någon nyser i plenisalen. Det finns nog tyvärr alltför starka krafter bakom kulisserna för att Mr. Mark ska kunna föra den politik han egentligen vill föra.

Jag hoppas dock att han ska få de gamla stofilerna att förstå att de, Demokraterna, måste bli ett parti för hela landet, inte bara för Bangkok och södern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PPP fick 36,63%

Demokraterna fick 30,30%

Dessutom finns det i Thailand en senat med 150 platser där ledamöterna utses av kungen. Dessa ledamöter får inte tillhöra något parti.

Leo

74 utsedda och 76 valda genom val (1 per provins) eller?

Ja, enligt den nya konstitutionen tycks det vara så. En för varje provins = 75 st + en för Bangkok.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ag tror inte man ska vara lika orolig för dom röda som för PAD, stort problem med PAD var ju att polis och militär vägrade ingripa, så är nog inte fallet mot UDD, så själv TROR jag det blir en lite lugnare period nu innan det kan bli nyval, problemen är ju fortfarande kvar men förhoppningsvis latenta ett tag.

Och när är det nyval?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×