mats.j

Var ska man bo och varför?

13 inlägg i detta ämne

Hej!

Ska flytta till Thailand inom kort!!

Har funderat på  Ban phe i Rayong!

Min familj består av mej själv och

thai-flickvän och våra 2 döttrar

(4-år och 5 månader)

Vi har släkt i Surin-province och därför

ligger Ban phe bra till tycker jag.(tror jag)

Tänker på skola-hav mm mm

Men har naturligtvis inte varit i hela Thailand så

kanske någon kan tips om....

Var ska man bo och varför??

Intresserad av vad ni som bor i thailand tycker...

Mvh/ Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjlig fråga att svara på!

Titta till familjens behov. Själv föredrar jag att ha släkten på lite avstånd,

men många tycker tvärtom. När vi skulle flytta ner, valde vi Pattaya av

flera skäl. Att vi redan hade vänner där var en orsak. En annan anledning

var att jag själv inte skulle känna mig isolerad p g a språket.

Sätter man sig i en liten by ute på landet, där ingen kan engelska tror jag att man i längden kan känna sig ensam.

Känn er fram! Trivs ni inte på ett ställe så är det ju bara att dra vidare!

Thailand är ett underbart land att leva o bo i och ni kommer säkert hitta rätt

med tiden.

MVH

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omöjlig fråga att svara på!

Titta till familjens behov. Själv föredrar jag att ha släkten på lite avstånd,

men många tycker tvärtom. När vi skulle flytta ner, valde vi Pattaya av

flera skäl. Att vi redan hade vänner där var en orsak. En annan anledning

var att jag själv inte skulle känna mig isolerad p g a språket.

Sätter man sig i en liten by ute på landet, där ingen kan engelska tror jag att man i längden kan känna sig ensam.

Känn er fram! Trivs ni inte på ett ställe så är det ju bara att dra vidare!

Thailand är ett underbart land att leva o bo i och ni kommer säkert hitta rätt

med tiden.

MVH

Janne

Bor ni kvar i Pattaya? Är väldigt inne på att flytta dit och tar gärna emot erfarenheter från någon som bott där hur det är  :)....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vet att det är omöjligt att svara på

frågan men försök! Är intresserad av varför

ni som bor i Thailand valde just

denna plats ni bor på?

Tacksam för svar.

Mvh/ Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte i vilken mån jag är representativ för de flesta svenskar som bor i Thailand, men jag berättar gärna varför jag bor på nedre Sukhumvit:

Jag reser mycket och med taxi tar det 20-30 minuter att komma till Suvarnabhumi flygplats.

Inom 500 meter har jag två skytrain-stationer och en tunnelbanestation, trafikstockningar berör mig inte.

På gångavstånd har jag tre intressanta klubbar där jag är medlem;

http://www.pacificcityclub.com/

http://www.siam-society.org/

http://www.fccthai.com/

Dagligen får jag möjlighet att träffa bildade thailändare och många intressanta personligheter från andra länder. Om jag bodde i provinsen tror jag inte att jag skulle ha dessa möjligheter. Fick just ikväll en inbjudan att träffa den nye premiärministern, H.E. Abhisit Vejjajiva, nästa vecka, är ju väldigt spännande.

Klimatet är förträffligt här.

Prisnivån är anpassad till min betalningsförmåga.

De allra flesta människor är väldigt trevliga att ha att göra med.

Jag har förmånen att få tillbringa somrarna i Stockholm och vintrarna i Bangkok - som jag ser det så bor jag i världens vackraste och varmaste huvudstäder. Om någon kan föreslå ett bättre liv, så är jag tacksam för alla förslag.

Leo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte i vilken mån jag är representativ för de flesta svenskar som bor i Thailand, men jag berättar gärna varför jag bor på nedre Sukhumvit:

Jag reser mycket och med taxi tar det 20-30 minuter att komma till Suvarnabhumi flygplats.

Inom 500 meter har jag två skytrain-stationer och en tunnelbanestation, trafikstockningar berör mig inte.

På gångavstånd har jag tre intressanta klubbar där jag är medlem;

http://www.pacificcityclub.com/

http://www.siam-society.org/

http://www.fccthai.com/

Dagligen får jag möjlighet att träffa bildade thailändare och många intressanta personligheter från andra länder. Om jag bodde i provinsen tror jag inte att jag skulle ha dessa möjligheter. Fick just ikväll en inbjudan att träffa den nye premiärministern, H.E. Abhisit Vejjajiva, nästa vecka, är ju väldigt spännande.

Klimatet är förträffligt här.

Prisnivån är anpassad till min betalningsförmåga.

De allra flesta människor är väldigt trevliga att ha att göra med.

Jag har förmånen att få tillbringa somrarna i Stockholm och vintrarna i Bangkok - som jag ser det så bor jag i världens vackraste och varmaste huvudstäder. Om någon kan föreslå ett bättre liv, så är jag tacksam för alla förslag.

Leo

Kan inte argumentera mot dig då du verkar leva det perfekta livet  :kla! Vad arbetar du med i thailand? Har du egen lägenhet/hus eller hyr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har någon variant av bostadsrätt, fattar inte vad det står på kontraktet, det är på thai, men ingen har försökt köra ut mig.

Mitt arbete består i någon sorts konsultverksamhet, när någon i Europa behöver begåvade synpunkter på något problem, kommer de ibland att tänka på mig och då försöker jag stå till tjänst.

Esse non videre. Tyskar kan tro att det betyder att inte äta något vidare. ;)

Leo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga till er med thaifru/ flickvän.

Pratar ni inte thai??

Har bara bott i thailand 1.5 år och har inte direkt ansträngt mig men kan ju prata en del, bara sista månaderna när jag gick in för det lite mer lärde jag mig det mesta av det ja kan. Har visserligen bara thaivänner men dem pratar ok engelska så därav att jag ändå lärde mig "så lite".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har någon variant av bostadsrätt, fattar inte vad det står på kontraktet, det är på thai, men ingen har försökt köra ut mig.

Mitt arbete består i någon sorts konsultverksamhet, när någon i Europa behöver begåvade synpunkter på något problem, kommer de ibland att tänka på mig och då försöker jag stå till tjänst.

Esse non videre. Tyskar kan tro att det betyder att inte äta något vidare. ;)

Leo

så härligt det låter!  :kla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar ni inte thai??

Jo, det gör vi. När vi inte pratar svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar ni inte thai??

Har bara bott i thailand 1.5 år och har inte direkt ansträngt mig men kan ju prata en del, bara sista månaderna när jag gick in för det lite mer lärde jag mig det mesta av det ja kan. Har visserligen bara thaivänner men dem pratar ok engelska så därav att jag ändå lärde mig "så lite".

Nu är du rolig Endoo - med största säkerhet talar de allra flesta thailändska flick-, pojkvänner, fruar och äkta makar engelska också, inte bara vänner. Hur tror du annars folk lyckats fått till det  ;) Mao så är det förmodligen orsaken till att så många falanger med thailändsk partner inte ansträngt sig så mycket för att lära sig thai. Vi pratar engelska hemma, uppblandat med thai och svenska. Funkar utmärkt!  :first_move:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar ni inte thai??

Nu är du rolig Endoo - med största säkerhet talar de allra flesta thailändska flick-, pojkvänner, fruar och äkta makar engelska också, inte bara vänner. Hur tror du annars folk lyckats fått till det  ;) Mao så är det förmodligen orsaken till att så många falanger med thailändsk partner inte ansträngt sig så mycket för att lära sig thai. Vi pratar engelska hemma, uppblandat med thai och svenska. Funkar utmärkt!  :first_move:

Klart jag förstår att engelska funkar. Jag förklarade bara anledningen till att jag lart mig thai, många som inte har thai fru/man verkar ofta umgås mestadels med andra falanger.

Jag avskyr att behöva prata utrikiska i andra länder, alltså engelska i andra lander än england usa etc  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu