Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst lauri

Nya regler angående visa exemption (30 dagar visumfritt vid ankomst)

Rekommendera Poster

Läste precis den thailändska versionen och den säger inte någonting om max 90 dagar, men, om detta innebär att de tagit bort den regeln kan jag inte svara på. För att kunna göra det måste jag läsa den order denna nya ersätter.

För denna nya säger bara att den är en ersättning för punkt 3 i den gamla. Alltså, om 90 dagar under 180 står i en annan paragraf i den gamla ordern så gäller den fortfarande.

Du som är en hejare på att leta fram dokument Göran, kan kanske fixa fram den gamla så vi kan se vad som står i den?

Isaan Lawyers har haft vänligheten att översätta polisorder 777/2551 men det är inte det dokument som behandlar besök i Thailand utan visum. Det dokumentet är den polisorder som nu ger villkoren för att få uppehållstillstånd i landet och eftersom den inte hör till trådens rubrik kommer jag att lägga ut det dokumentet i en separat tråd.

Om jag förstått det hela så är det polisorder 778/2551 som behandlar de visumfria inresorna och för den ordern har jag bara en thailändsk version. Jag bifogar den om du av en händelse missat den Guava.

Göran

Order of the Royal Thai Police No. 778-2551 - Tourist Visa Exemtion.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guava,

Jag kan inte bifoga den gamla polisordern 608/2549, den som ersätts av 778/2551, eftersom filen är på 301 kb och Martin har satt en begränsning till 300 kb. Jag har tyvärr inget zipprogram.

Om jag tolkar 777/2551 rätt så står där att paragraf 3 i polisorder 608/2549 nu inte längre gäller. Det är den paragrafen som tidigare reglerat max antal visumfria dagar till 90 under en 180 dagarsperiod.

I polisorder 778/2551 står det inte heller något om någon sådan begränsning, vilket skulle innebära att den är borttagen helt och hållet.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hela så är det polisorder 778/2551 som behandlar de visumfria inresorna och för den ordern har jag bara en thailändsk version. Jag bifogar den om du av en händelse missat den Guava.

Jo, det är den som handlar om visumfria inresor och vad den säger är att den ersätter paragraf 3 från den tidigare ordern. Förändringarna är som redan skrivits i denna tråden, att man får 30 dagar om man anländer utan visum till Thailand, med undantag av om man kommer landvägen från ett grannland, då får man bara 15, så länge man inte är malaysisk medborgare och tar sig in landvägen från Malaysia, då får man 30 dagar.

Men om det är som du säger att paragraf tre tidigare också omtalade 90 dagar max under 180 dagar så gäller inte längre denna begränsning.

Den nya ordern talar bara om flera inresor, utan att på något sätt begränsa dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hela så är det polisorder 778/2551 som behandlar de visumfria inresorna och för den ordern har jag bara en thailändsk version. Jag bifogar den om du av en händelse missat den Guava.

Jo, det är den som handlar om visumfria inresor och vad den säger är att den ersätter paragraf 3 från den tidigare ordern. Förändringarna är som redan skrivits i denna tråden, att man får 30 dagar om man anländer utan visum till Thailand, med undantag av om man kommer landvägen från ett grannland, då får man bara 15, så länge man inte är malaysisk medborgare och tar sig in landvägen från Malaysia, då får man 30 dagar.

Men om det är som du säger att paragraf tre tidigare också omtalade 90 dagar max under 180 dagar så gäller inte längre denna begränsning.

Den nya ordern talar bara om flera inresor, utan att på något sätt begränsa dessa.

Då kan man nog helt klart fastställa att begränsningsregeln är borttagen.

När jag tänkt efter en stund så undrar jag om inte den här ändringen egentligen är till för att försvåra för medborgare i grannländerna att komma över och jobba i Thailand. Thailand har ju haft stora problem med framför allt burmeser och kambodjaner som uppehåller sig olagligt i landet.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Med all respekt,

Då kan man nog helt klart fastställa att begränsningsregeln är borttagen

Den dagen man kan verkligen kan fastställa något sådant här (i praktiken) så köper jag en tårta (Swensen's).

Jag tror fortfarande att regionala skillnader och individuella tjänstemän kommer att "spela turisten spratt" även i framtiden. Men visst är det bra med fastställda regler på pappret, då majoriteten lär följa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hela så är det polisorder 778/2551 som behandlar de visumfria inresorna och för den ordern har jag bara en thailändsk version. Jag bifogar den om du av en händelse missat den Guava.

Jo, det är den som handlar om visumfria inresor och vad den säger är att den ersätter paragraf 3 från den tidigare ordern. Förändringarna är som redan skrivits i denna tråden, att man får 30 dagar om man anländer utan visum till Thailand, med undantag av om man kommer landvägen från ett grannland, då får man bara 15, så länge man inte är malaysisk medborgare och tar sig in landvägen från Malaysia, då får man 30 dagar.

Men om det är som du säger att paragraf tre tidigare också omtalade 90 dagar max under 180 dagar så gäller inte längre denna begränsning.

Den nya ordern talar bara om flera inresor, utan att på något sätt begränsa dessa.

Då kan man nog helt klart fastställa att begränsningsregeln är borttagen.

När jag tänkt efter en stund så undrar jag om inte den här ändringen egentligen är till för att försvåra för medborgare i grannländerna att komma över och jobba i Thailand. Thailand har ju haft stora problem med framför allt burmeser och kambodjaner som uppehåller sig olagligt i landet.

Göran

Det kan nog vara intentionen. Frågan är om det kommer att göra så stor skillnad. Många av de burmeser som arbetar illegalt passerar ju överhuvudtaget inte någon gränskontroll varför en ändring i reglerna knappast kommer att ha någon betydelse för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du flyger tillbaka från Kambodja, skall det vara precis som förut, dvs. du får 30 visumfria dagar när du passerar immigration på flygplatsen. Tar du dig tillbaka över landgränsen får du bara 15 dagar.

Visserligen så har jag inte sett att dom skulle ha börjat tillämpa dom här nya reglerna vid gränsen mot Kambodja, men det kommer nog.

Men jag behöver bara 7 dagar...

Jag kommer till thailand den 15 december....lämnar thailand (ej flyg) den 8 januari. Kommer tillbaka till gränsen (landvägen igen) den 15 för att flyga hem den 19 jan. går det tro? Jag åker ju om 10 dagar så jag har inte så mycket tid att söka visum...

Om du nu kommer tillbaka till Thailand den 15:e och flyger hem den 19:e behöver du väl bara 4 dagar inte 7. I vilket fall är ju 15 mer än både 4 och 7 tillsammans så då borde det väl inte spela någon roll om du nu får 30 eller 15 dagar.

Ringde våran visum firma som ombesörjer visum till oss när vi ska på tjänsteresa och de sa att jag kommer klara det utan att behöva söka visum. Bara jag tar med en kopia på hotell bokningen i cambodja som styrker att vi ska dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här mailet kom idag och det bekräftar att 180 dagars regeln är borta

för ett 40-tal länder ( Phuket Gazettes nyhetsmail ):

Phuket Immigration clarifies new visa rules

PHUKET CITY: At a press conference held late yesterday, Phuket Immigration confirmed that foreigners arriving without visas at any of Thailand’s non-airport immigration checkpoints will be granted permits-to-stay of only 15 days, half the former number.

The conference was led by Phuket Immigration Superintendent Chanatpol Yongbunjerd, who also confirmed that the former rule limiting foreigners entering on “visa exemptions†from staying more than 90 days over a 180-day period was no longer in effect.

As a result, foreigners from any of the 40 countries eligible for “visa exemptions†can now legally reside in Thailand year-round, provided they don’t mind making a “visa run†every 15 days (30 days if by air) and abide by all other laws and regulations.

The new 15-day rule is now in effect at all 54 land border checkpoints, including the seaport checkpoint at Ranong, popular with Phuket-based foreigners doing visa runs to Burma.

The new order, issued on November 25, is intended as a way of stopping foreigners from working illegally in the country in industries such as real estate, Col Chanatpol said.

Col Chadpol said he was working closely with Thai Dive Association (TDA) President Ronnachai Chindapol to find ways to improve the diving industry’s compliance with Thai immigration and labor laws, recognizing the role that foreign dive instructors play in the industry.

On the issue of migrant workers from neighboring countries such as Burma, Col Chanatpol said he personally thought their number might be in the range of 70,000 to 80,000. Of these, as many as 50,000 might be unregistered, he estimated.

Col Chanatpol said he was in favor of raising the quota on such workers, as doing so would have many advantages. These would include stemming the spread of dangerous diseases such as dengue fever through mandatory health checks, and increasing government revenue through collection of work permit fees.

However, the previous Cabinet’s plan to raise quotas early in 2009 will now have to be put on hold until a new Cabinet is formed and decides on the issue, he said.

Col Chanatpol also used the meeting to introduce two new Immigration Inspectors recently assigned to his office: Lt Col Kanya “Taen†Petchpairoj, who will be in charge of visa issues and administrative matters, and Lt Col Suparerk Pankosol, who recently transferred from Samut Prakan and will be in charge of investigations.

During the press conference, Pol Capt Napat Noosen released figures for permit-to-stay extension applications received by Phuket Immigration in 2007. The list revealed the United Kingdom as the single greatest source of applicants, with 2,560 (1,207 on tourist visas, 1,353 for non-immigrant visas).

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Sitter i Bangkok nu efter att ha varit ett par veckor i Laos... Vi aterkom till Thailand igar vid NohKai och i mitt pass star de nu att jag bara far stanna till den 10jan(15 dagar iom vi kom landvagen)... Pratade med tourist information har pa koh san road och de sa att man kan ansoka om ett 7 dagars extended visa... Skall fixa de, problemet ar bara att vi aker hem den 18onde sa kommer bli en dag overstay... Far se var de sager pa immigration eller om vi kontaktar svenska embasaden forst...

Aterkommer med uppdatering om vad som galler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trots massvis med inlägg på diverse forum om den nya regeln så glömde jag också helt bort den :)

så blir en extra resa förbi hanoi innan jag åker hem å de e ju inte fyskam det heller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Som Martin säger, Svenska ambassaden kan nog inte göra så mycket, eller snarare ingenting, åt detta.

Ta på dig propra kläder (inga shorts, t-shirt, sandaler), ta med dig pass, passfoto, 1900 baht, kopior på  passets sida med personlig information och på sidan där dom senaste inresestämplarna finns och flygbiljett hem, Öva lite på ditt vänligaste leende och bege dig till immigration på soi Suan Phlu.

Förklara där din belägenhet, var noga med att säga att det var ditt eget fel att du inte hållit reda på dom nya reglerna och fråga sedan snällt om dom inte skulle kunna ge dig den åtta dagars förlängning som du behöver i stället för bara sju dagar. Regeln med 15 dagar över landgräns är ändå fortfarande väldigt nyoch dom kanske visar viss förståelse. Var artig, bli inte upprörd, arg eller visa din besvikelse om det inte går.

Dom är inte alltid helt omöjliga mot sökanden som ändå bara vill göra det rätta.

Kom ihåg att man ibland kan komma ganska långt med gammalt hederligt rövslickeri.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grrr pa tourist information... Var visst inte oppet idag pa immigration fast de sa att de skulle vara oppet till 4 pa 2 stallen vi fragade... och sa har de stangt till 4de... Vi som ska flyga vidare soderut den andra... Kanske man kan fa extended pa flygplatsen?? Annars far man se om man inte kan losa de i Phuket som jag gissar pa ar de storsta som kan ha sant lite mer soder ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har det ju pratats en hel del om vad som gäller angående maximala antal dagar i Thailand under viss tid.

Vad som står skrivet på olika ställen har jag inte full koll på men fick just berättat av en person att:

När jag anlände frågade tullen varför jag var här och sa att nästa gång är det troligt att du inte får komma in.

Personen har varit i Thailand 1.5 år på visum och sedan även utnyttjat 3 x 30 dagars visumfria inresor och har alltså varit i landet betydligt mer än 90 dagar senaste 180.

Kom visserligen in trots detta men det lät ju som om regeln med 90 dagar på 180 ligger kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag o min sambo åker till Thailand i nov och tänkte stanna till juni. Om man då fixar ett visa 60 dagar och ansöker om 30 till och har ett double entry. kan man då åka in igen och få 60 dagar till plus att man ansöker om 30 dagar till.  alltså 60+30 60+30. Skulle det funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!! Men de +30 dagarna måste man söka om i bangkok?                                                                                                    Och det är väl inte helt säkert att man får +30 dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Dom 30 extra dagarna söker du hos immigration, behöver inte vara i Bangkok, utan det finns immigrations office på andra ställen också, bl.a. Phuket och Krabi. Dom 30 dagarna brukar inte vara något problem, men det som är riktigt viktigt är att dom 60 dagarna inte har gått ut innan man man ansöker om förlängning.

http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×