Pacman

Thailand är livsfarligt. Åk inte dit !!!

25 inlägg i detta ämne

Läste en tråd om mopedkörning där folk gick i taket när någon drog upp frågan om man kunde låta en 15 åring köra moppe.

Blir lite förvånad när folk går i taket på just mopeder och sedan gladeligen berättar om allt annat dom gör med barnen utan att fundera på dom riskerna som just den aktiviten kan innebära!

Eftersom jag jobbar som brandman så är riskbedömning något man alltid har i bakhuvudet. Vi hittade på en del saker som jag i efterhand funderade på att det hade kanske lite väl hög riskfaktor.  Men man är så förväntansfull och har sett fram emot alla äventyr och upplevelser när man väl är där så man bara kör på..  ( Jag är inte bättre än någon annan )

Tex: Tuk-tuk.  Skulle jag sätta mina barn i en Tuk-tuk i Stockholm under rusningstrafik ?  Knappast.  Men i Bangkok tycker man det är häftigt.

Tex: Åka mellan träden i sele inne jungeln.  Skithäftigt att bli uppkopplad på en vajer och susa genom luften 40 meter ovan mark till nästa träd , nästa träd , osv.

På slutet firade dom ner oss med rep från plattform som låg ca 40 ovan marken.  Fjärillar i magen utlovas.  Görfräckt!! 

Hur länge har den vajern suttit uppe ? Besiktigar dom den någonsin ?  Repet dom firade ner mina barn i , är det rep avsätt för detta ? Hur gammalt är repet ? Hur många skador finns det på det ? Hade det gått av vore det = en säker död för den som hängde där. 

Tex: Var på fisketur med grabben.  En lokal fiskebåt. Besättningen slog knut på sig för att vi skulle trivas , och dom lyckades. Supertrevlig dag på havet.  Båten rymnde ca 20 personer.  Fanns ingen livbåt / flotte ombord.  Såg ingen brandsläckare någonstans. Såg inga flytvästar och ingen som berättade var vi kunde hitta några om något hände. Att simma till land var för långt. Besättningen drack öl med passagerarna. Endast en ur besättningen kunde prata Engelska.  Gasolköket stod bredvid luckan ner till motorn.  Luckan var borta. m.m.