Pacman

Thailand är livsfarligt. Åk inte dit !!!

25 inlägg i detta ämne

Läste en tråd om mopedkörning där folk gick i taket när någon drog upp frågan om man kunde låta en 15 åring köra moppe.

Blir lite förvånad när folk går i taket på just mopeder och sedan gladeligen berättar om allt annat dom gör med barnen utan att fundera på dom riskerna som just den aktiviten kan innebära!

Eftersom jag jobbar som brandman så är riskbedömning något man alltid har i bakhuvudet. Vi hittade på en del saker som jag i efterhand funderade på att det hade kanske lite väl hög riskfaktor.  Men man är så förväntansfull och har sett fram emot alla äventyr och upplevelser när man väl är där så man bara kör på..  ( Jag är inte bättre än någon annan )

Tex: Tuk-tuk.  Skulle jag sätta mina barn i en Tuk-tuk i Stockholm under rusningstrafik ?  Knappast.  Men i Bangkok tycker man det är häftigt.

Tex: Åka mellan träden i sele inne jungeln.  Skithäftigt att bli uppkopplad på en vajer och susa genom luften 40 meter ovan mark till nästa träd , nästa träd , osv.

På slutet firade dom ner oss med rep från plattform som låg ca 40 ovan marken.  Fjärillar i magen utlovas.  Görfräckt!! 

Hur länge har den vajern suttit uppe ? Besiktigar dom den någonsin ?  Repet dom firade ner mina barn i , är det rep avsätt för detta ? Hur gammalt är repet ? Hur många skador finns det på det ? Hade det gått av vore det = en säker död för den som hängde där. 

Tex: Var på fisketur med grabben.  En lokal fiskebåt. Besättningen slog knut på sig för att vi skulle trivas , och dom lyckades. Supertrevlig dag på havet.  Båten rymnde ca 20 personer.  Fanns ingen livbåt / flotte ombord.  Såg ingen brandsläckare någonstans. Såg inga flytvästar och ingen som berättade var vi kunde hitta några om något hände. Att simma till land var för långt. Besättningen drack öl med passagerarna. Endast en ur besättningen kunde prata Engelska.  Gasolköket stod bredvid luckan ner till motorn.  Luckan var borta. m.m.

Tex: Är man tio personer + bagage och det finns bara en liten minibuss med sju säten så klämmer man ihop sig och alla bjuder till. Bälte var inte att tänka på.  Barnen har man i knät så alla får plats.  In med resväskorna framför benen och i  knät på dom som inte har barn.  Efter en halvtimme i Thailänsk trafik och ösregn var vi framme vid hotellet och alla var nöjda med att alla kom med.

I Sverige skulle vi skrikit högljutt i samma situation.  Och vi hade skrikit ännu högre om chaffis kört likadant här hemma.  Nu var det bara festligt…

Exemplen kan göras många. 

Men det jag vill få fram är att åker man till ett annat land som inte har samma säkerhetssyn som vi har hemma så tar man större risker oavsätt vad man gör.  Tycker det är fel att bara utmåla en sak som livsfarlig när det faktiskt finns massor av saker som kan bli minst lika förödande.

Viktigaste är att använda sunt förnuft och tänka till 2 gånger innan man gör något så är jag övertygad att man kan få uppleva många fina saker som ligger i balans med en acceptabel säkerhetsnivå.  Sedan vad en acceptabel säkerhetsnivå är , är upp till var och en.

Lev livet med sunt förnuft..  :cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med , man får ta seden dit man kommer , annars kan man stanna hemma ,

men jag skulle inte låta min 15årige son hyra moppe = mc 100cc  i den trafiken annars så ställer jag upp på det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också tänkt på vilka risker man utsätter sig själv och sina barn för.

Som detta med bilbälte t ex...det var ju trots allt inte längesedan man själv låg i baksätet som bebis utan någon säkerhetsanordning med någon förälder som blossade på en cig...

Vi får se om Thailand hamnar i samma säkerhetsstandard som Sverige har numera... ;)

Tänkvärd bra skriven Krönika du har satt ihop...  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med dig om att många ojjar sig i onödan, men med moppen kan jag inte hålla med dig. det är väl ingen mening att utsätta sina barn för extra risker? hade jag barn skulle jag inte vilja att dom åkte moppe hemma heller å då framför allt inte i Thailand,.

men ta seden dit man kommer, då kan man ju lika gärna köra full också eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Man får hitta en egen säkerhetsnivå som känns ok. Men man kan ibland vända på det lite också.. Är vi inte lite väl försiktiga i sverige?

Att leva är farligt! Kanske mår vi bra av att släppa lite av "hängslen och livrems-mentaliteten"? Min uppfattning är att Thai har en annan grundsyn på livet och deras fatalistiska läggning spelar in på säkerhetstänket eller rättare sagt bristen på det. Men att säga "Thailand är farligt - åk inte dit" är om jag får kritisera väl drastiskt. Du kan ju faktiskt bli överkörd på långtidparkeringen på arlanda... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Man får hitta en egen säkerhetsnivå som känns ok. Men man kan ibland vända på det lite också.. Är vi inte lite väl försiktiga i sverige?

Att leva är farligt! Kanske mår vi bra av att släppa lite av "hängslen och livrems-mentaliteten"? Min uppfattning är att Thai har en annan grundsyn på livet och deras fatalistiska läggning spelar in på säkerhetstänket eller rättare sagt bristen på det. Men att säga "Thailand är farligt - åk inte dit" är om jag får kritisera väl drastiskt. Du kan ju faktiskt bli överkörd på långtidparkeringen på arlanda... ;)

Thailand är livsfarligt. Åk inte dit !!  Var bara en rubrik för att locka läsare.

Jag var i Thailand i tre veckor med min familj och vi njöt av varje minut.  Kommer säkert att åka dit igen. Hade folk dött som flugor utomlands så hade ingen rest.  Nä , Thailand är inte farligare än något annat land i Asien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte låta en minderårig köra motorcyckel i sverige innan dom tagit körkort, varför skulle jag göra det i thailans? Jag använder säkerhetsbälte hemma i sverige, varför ska jag inte fråga efter det i taxin i thailand åtminstonde. Att använda den skyddsutrustning som finns är inte fel och livet blir inte roligare för att man riskerar det i ONÖDAN.

Vem inbillar sig att en båt där det finns flytvästar är tråkigare än en utan o.s.v.

Vi styr själva vad vi får, för vi får vad vi betalar för.

PS jag kör gärna moppe/mc i Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske ar annorlunda nar man bor har med sin familj och inte gar igang pa "att leva farligt" pa nagra veckors semester. Jag saknar nastan dagligen det svenska sakerhetstankandet. Visst jag oroar mig inte namnvart men jag ser onekligen till att undvika en hel rad olika situationer som innebar "onodiga risker". Visst ar det kanske charmigt med Buddistisk reinkarnationsfatalism men a andra sidan sa sker det ju en hel massa onodiga dodsfall ocksa - sa kanske inte nagot ideal.

Man behover inte oroa sig men man behover inte heller lamna vettet hemma (som manga verkar gora).

Att ta seden dit man kommer och anamma den ibland korkade synen pa sakerhet kanns mer an lovligt dumt - varfor?

Jag korde under manga ar moppe/mc i Thailand men har sedan en tid slutat eftersom olycksstatistiken talar sitt tydliga sprak (aldre och fegare/klokare kanske). Olycksfrekvensen ar hog och dessutom skyhog bland utlanningar. Utlanningar som inte forstar sig pa den thailandska trafiken.

Kika garna in pa nagot av de internationella sjukhusens akutmottagningar i Bangkok sa ser man vari farorna ligger. Fylleaventyr och trafikolyckor och da ofta i en idiotisk kombination.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med dig om att många ojjar sig i onödan, men med moppen kan jag inte hålla med dig. det är väl ingen mening att utsätta sina barn för extra risker? hade jag barn skulle jag inte vilja att dom åkte moppe hemma heller å då framför allt inte i Thailand,.

att köra full är olagligt , även i Thailand , att ta seden dit man kommer är inte detsamma som att bryta mot Thailändsk lag , tvärtom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra full tycker jag är en helt annan sak.  Rattfyllon ligger på samma låga nivå som pedofiler och våldtäksmän i mina ögon.  Jag har sett vad rattfyllon ställer till med. Tro mig.

Sätter man sig och kör full så har det inget att göra i vilket land du befinner dig i.  Kör man med sprit i kroppen är man dum i huvudet.  Jag anser inte att man är dum i huvudet om man kör moped i Thailand. Om du kommer ihåg olycka utanför Malmö då en rattfull Polsk långtradarchaffis mejade ner en hel familj som dog i lågorna när dom satt i sin  bil. Vid det tillfället önskar man att alla bilförare i Sverige fick vara med och se vad brandmännen fick se vad som fanns kvar i den utbrunna bilen.  Tror folk hade fått klart för sig vad konsekvenserna blir när man kör med sprit i kroppen. Tycker det var en konstig liknelse du drar upp att man lika gärna kan köra full , som att köra moped i Thailand.  Lågt.

>:(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här sitter vi två fam som ska åka på tisdag till Koh Lanta... vi blir bara mer nojjiga av att läsa allt som kan hända.. maneter trafik mm kommer vi att få kul överhuvudtaget, överlever vi?? Hur stor är risken att man träffar på en manet, galen trafikant mm :o???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra full tycker jag är en helt annan sak.  Rattfyllon ligger på samma låga nivå som pedofiler och våldtäksmän i mina ögon.  Jag har sett vad rattfyllon ställer till med. Tro mig.

Sätter man sig och kör full så har det inget att göra i vilket land du befinner dig i.  Kör man med sprit i kroppen är man dum i huvudet.  Jag anser inte att man är dum i huvudet om man kör moped i Thailand. Om du kommer ihåg olycka utanför Malmö då en rattfull Polsk långtradarchaffis mejade ner en hel familj som dog i lågorna när dom satt i sin  bil. Vid det tillfället önskar man att alla bilförare i Sverige fick vara med och se vad brandmännen fick se vad som fanns kvar i den utbrunna bilen.  Tror folk hade fått klart för sig vad konsekvenserna blir när man kör med sprit i kroppen. Tycker det var en konstig liknelse du drar upp att man lika gärna kan köra full , som att köra moped i Thailand.  Lågt.

>:(

Håller med igen. Människor skulle behöva se mera ruggigheter i preventivt syfte. Jag förstår tanken. Men människan är av naturen mästare på att förtränga och det i sig är en överlevnadsmekanism.. Men som wille och andra är inne på, använd förståndet, det räcker långt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här sitter vi två fam som ska åka på tisdag till Koh Lanta... vi blir bara mer nojjiga av att läsa allt som kan hända.. maneter trafik mm kommer vi att få kul överhuvudtaget, överlever vi?? Hur stor är risken att man träffar på en manet, galen trafikant mm :o???

Det finns en massa otrevligheter i Thailand men det finns det här hemma också. Rattfyllan i sverige är på uppåtgående men vi går ut och går ändå. Traffiken i Thailand är inte något föredömme men den är inte superbra hemma heller.

Det finns en massa farliga djur där nere men de flesta av oss tycks ha överlevt.

De ända farliga djur jag faktiskt sett är några ormar och alla mygg förståss.

Största risken är nog den att ni riskerar att få fantastiskt trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Mufflan.

Jag har varit ganska mycket i Thailand,just Kho-Lanta är mitt special ställe,skruva inte upp förväntningarna till höjderna,utan åk dit med det i minnet att ni skall komma till ett lungt varmt o soligt paradis,efter denna resa som ni nu kommer att göra så betar jag 1 bath på att ni gärna åker tillbaka.Maten skall jag inte komentera,ät den ute på dom små matställena inte på resorterna.För att återkomma till "farliga"saker så håller jag med om att trafiken skall man se upp med,man måste titta åt alla håll när man skall passera gatan,om ni har småbarn så låt dom inte gå själv på vägen,det kan komma en hel familj på en 100cc mc med en 9 åring vid styret,under mina år på Kho-Lanta så är det INGA som har blivt biten av orm.Så var försiktiga med trafiken o njut av alla härliga stränder som finns på ön.

Trevlig resa

Hongsong

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänk på att det är vänster trafik  ;)

det tänkte inte jag på. och det va  nära att en lastbil nosade lite på mig.

men han såg väl ett förvirrat blekansikte så han var beredd.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu undrar jag varför man skriver om allt farlgt som kan hända i thailand.Kan inte vara rolig läsning för folk som kanske skall åka första gången. Det kvittar väl var i världen man befinner sig , så finns det alltid risker. Det viktigaste är väl att använda sunt förnuft och tänka efter lite extra. Skall man

hela tiden leta efter farliga saker, är det nog bättre att låsa in sig och hoppas att huset inte rasar.

Har varit 15 ggr i thailand på 8 år och kommit hem utan att råkat ut varken för det ena eller andra. Men jag har heller inte satt mig på en moppe i den trafiken+vänstertrafik eftersom jag inte har någon vana att köra moped hemma.Så jag säger till alla som åker första gången: åk o njut av ett fantastiskt land och använd sunt förnuft!

Åker själv igen om 63 dagar.

Pia-fia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det Pia-fia! Nej det är inte roligt att läsa om alla faror när man ska dit för första gången, men det är kanske  bra att man vet att dom finns farorna alltså så man tar det försiktigt. Fast visst är det roligare att läsa positiva saker om Thailand. Vi längtar, åker den 2 januari till Kata beach :l_sunny:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst så ska man inte bara skriva om farliga saker,det är inte ett så fint land värt,men har man nu en möjlighet att info någon om trafikfaran så gör jag gärna det.Samtidigt måste jag säga att själv kör jag mycket mc o bil på vägarna runt Kho-Lanta-Krabi-Aou-Nang,dykningen är helt fantastisk så fördelarna är milsvida högre än nackdelarna,själv åker jag tillbaka den 22 dec,längtade redan tillbaka sen jag åkte hem förra gången.

Hong-song

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sonen 8 år blev helt paff när en kille(thai) nått år äldre än han kom å körde vespa... killen var för liten för att sitta riktigt på den men körde gjorde han :laugh: Ja inte skulle jag sätta min son där inte.

Jag hade flytväst med till barnen.

Vi åkte bakpå flaket och det var väl det farligaste vi gjorde på resan (+ red elefant  :laugh:)

Åka tuktuk på lanta känns inte så farligt (lågsäsong så det var ganska lugn trafik)

man väljer ju själv hur mycket man vill utsätta sig för faror men helt säker kan man ju aldrig vara. Men det kan jag inte vara hemma heller. ::)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att köra full är olagligt , även i Thailand , att ta seden dit man kommer är inte detsamma som att bryta mot Thailändsk lag , tvärtom..

Det e väl lag på bilbälte med  :JC_see_stars:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu