Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Amanda

Box Jelly Fish varningen har förstört min semester :(

Rekommendera Poster

Jag åker om drygt en vecka. Var i Thailand 2v vid exakt samma datum förra året. Då låg badade jag, snorklade eller flöt på luftmadrass ca 8 timmar varje dag. Nu har jag även köpt en undervattenskamera för hade tänkt dyka lite extra mycket.

Jag läste kubmanetstråden och blev som alla andra lite skraj. Tänkte att bäst att ta med en flaska vinäger. Jag borde ha lämnat det där.

Men efterforskande som man är så forskade jag vidare om det på internet - något jag nu bittert ångrar. Vet inte om man överhuvudtaget ska våga dopa sig i havet - hela anledningen att jag åker.

Dör man inte av Box Jelly Fish så slutar man så här (med enorma ärr för livet):

http://www.scuba-doc.com/bjsting.jpg

http://www.ourdotcom.com/TripLog/MexicoMainland/PuertoVallarta/images/

NanAndJoeVisit/Jan20_06_AngAfterBoxJellyfishSting.jpg

Och här är en släkting till Box Jelly Fish som också finns i thailand (man plågas rejält, men det är inte riktigt lika stor chans att man dör eftersom det finns mer tid att ta sig till ett sjukhus):

http://www.youtube.com/watch?v=5ovGqH17uuY&feature=related

Fy fan alltså....

Vad ska man göra? Lite vinäger hjälper så klart, men faktum är att man antagligen ändå dör eller blir ärrig för livet. Vinäger tar heller inte bort smärtan.

Och ska man ha på sig en heltäckande skyddsdräkt när man badar, så vad är då poängen med att åka till thailand, då kan man ju lika simma runt i norska fjordar istället.

Vilket dilemma....jag har läst ca en timme varje dag om det här på internet och drömmer mardrömmar inför resan nu :(

Hur ska ni andra göra, eller ni kanske inte har oroat er så mycket ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man ska absolut ta sånt här på allvar när det gäller varningar mm.

Men sen kanske man inte ska dra det för långt heller.

Vad tror du risken kan vara 0,1%- 2% två lär vara för högt.

Då hade man redan hört mycket mer om det här.

Jag skulle hävda att alla som vågar åka i thailands trafik bör också våga bada men så klart vara mer försiktig.

Trafiken dödar och ger dig också ärr. men den har du väll åkt i förut :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Malee,

Min sambo är också väldigt orolig för dessa maneter.

Vet du eller någon annan om dom har sett några på Lanta under hösten?

Är det någon som vet vilken strand tragedin med den unga svenska tjejen hände?

Oddsen är ju betydligt större att det skall hända något på resan till Lanta men man lär ju titta lite mer runt sig när man badar :(

Vi kommer åka till Lanta och Klong dao i vilket fall som helst men det känns bättre att ha koll på om dom varit synliga i området.

7 dagar kvar till avfärd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till att de synts till på Lanta i höst, men däremot har de synts till vid ett par öar i Trang, dvs söder om Lanta.

Viken strand som tragedin inträffade på i vintras vet jag ej, men om du söker på forumet finns säkert det skrivet någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så äckligt!! Såg en video på Youtube där en man får en i ansiktet.  :o Det är ju sant att trafiken dödar mer än dessa djur, men ska jag vara helt ärlig dör jag nog hellre av det än lider av smärtan från en jelly fish...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Malee!

(eller någon annan som kanske vet)

Jag är nyfiken på vad man säger om detta i Thailand?

Hur reagerar Thailändarna?

Nu när högsäsongen är på G så undrar jag hur det blir med badandet för alla turister som är på på till paradiset?

Själv åker vi om drygt 3 veckor och jag vet faktiskt inte om vi vågar bada i havet när vi kommer dit :'(

Visserligen har vi pool på de flesta av hotellen vi kommer att bo på men att inte kunna snorkla är något som vi är otroligt ledsna över.

Undrar oxå hur detta kommer att påverka semestrandet i Thailand framöver?

Hur tänker ni andra som snart skall åka eller ni som bor i Thailand,

kommer ni att våga bada i fortsättningen?

Helene

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Hur tänker ni andra som snart skall åka eller ni som bor i Thailand,

kommer ni att våga bada i fortsättningen?

Helene

Jag tänker inte mer på detta än annat som man riskerar i livet och "annat" har jag inte heller tid att tänka på så mycket eftersom jag har fullt upp med att leva livet :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Malee!

(eller någon annan som kanske vet)

Jag är nyfiken på vad man säger om detta i Thailand?

Hur reagerar Thailändarna?

Nu när högsäsongen är på G så undrar jag hur det blir med badandet för alla turister som är på på till paradiset?

Själv åker vi om drygt 3 veckor och jag vet faktiskt inte om vi vågar bada i havet när vi kommer dit :'(

Visserligen har vi pool på de flesta av hotellen vi kommer att bo på men att inte kunna snorkla är något som vi är otroligt ledsna över.

Undrar oxå hur detta kommer att påverka semestrandet i Thailand framöver?

Hur tänker ni andra som snart skall åka eller ni som bor i Thailand,

kommer ni att våga bada i fortsättningen?

Helene

Helene!  Jag såg en jättebra och informativ intervju där de diskuterar Box JF vara eller icke vara runt Phuket och Krabi. Gå in på Youtube och skriv "intervju box jelly" så kommer den upp. En representant från thailandska Marine Life reservation (eller nått sånt :P) som förklarar faran och ICKEfaran ;)

Mvh Marie som skall snorkla för fullt i ao nang men vara vaksam som hon alltid är ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Malee!

(eller någon annan som kanske vet)

Jag är nyfiken på vad man säger om detta i Thailand?

Hur reagerar Thailändarna?

Nu när högsäsongen är på G så undrar jag hur det blir med badandet för alla turister som är på på till paradiset?

Själv åker vi om drygt 3 veckor och jag vet faktiskt inte om vi vågar bada i havet när vi kommer dit :'(

Visserligen har vi pool på de flesta av hotellen vi kommer att bo på men att inte kunna snorkla är något som vi är otroligt ledsna över.

Undrar oxå hur detta kommer att påverka semestrandet i Thailand framöver?

Hur tänker ni andra som snart skall åka eller ni som bor i Thailand,

kommer ni att våga bada i fortsättningen?

Helene

De flesta thai tar det med fattning - vilket dom gör med det mesta, dom hetsar inte upp sig i onödan. Vare sig det är demonstrationer i Bangkok eler farliga maneter så är det som det är... vad kan man göra åt det?

Att bada, tja jag bor på Phuket, på vår sida har inte någon kubmanet hittats, de som hittats har funnits på östra sidan där ingen badar iaf. Funderar på att ta en sväng till någon av Trangs öar senare och jag kommer inte att undvika bad då.

Hur påverkar det turismen? Det får vi se, det lugnar väl ner sig som vanligt är min gissning. De är ju inte tusentals kubmaneter som simmar runt överallt, visst är dom farliga men det tappar lätt proportionerna i pressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk säger att maneterna inte är värre än trafikolyckor etc. Men skillnaden är att man i trafiken (i alla fall jag) är lite vaksam och på spänn.

Ligger man i havet på en luftmadrass i princip hela dagarna i två veckor vill man inte vara på helspänn hela tiden. Jag åker ju dit för att slappna av.

Jag är varken orolig för tsunami eller trafiken eller hajar eller ormarna...men maneterna gör mig livrädd måste jag säga....

Hade jag inte redan bokat och betalt resan så vet jag inte om jag skulle kunna genomföra den....sover som sagt dåligt och oroar mig både i vaket tillstånd och i drömmarna :(

Det känns som om råkar man ut för en trafikolycka så är chanserna större att man överlever...

Men av maneten dör man i princip, eller får stora läskiga ärr (i bästa fall).

När jag var yngre så hade jag nog inte brytt mig så mycket, leva livet till man dör. Man dör ändå för eller senare och då är det bättre att få ha upplevt saker. Men nu är jag gift och jag tänker framför allt på min man... Det kanske låter töntigt, men särskilt eftersom han inte kunde följa med på resan så blir jag extra orolig då han inte är där hos mig.

PS: Hoppas alla går in på youtube och förfriskar sitt minne i Hjärt- och Lungräddning. Samt att så många som möjligt tar med sig Epipen och vinäger till stranden. Och så får man väl hålla tummarna :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill också passa på att påpeka att man inte kan hänvisa till historiska dödsfall, att före flickan som dog i våras så har det hänt 2002 (alltså med 6 års mellanrum). Läste på nätet att dessa maneter främst rört sig vid norra Australien och typ Filipinerna innan.....men det nya tiderna i klimatet har väl gjort att de blir allt vanligarer i Vietnam och Thailand och andra länder i Sydöst asien....

Bara för att det kanske har skett färre än 10 dödsfall de senaste 10 åren i Thailand betyder det inte att det kommer att vara så framöver. Forskarna har dragit upp hundratals Box Jelly Fish utanför Phuket och Lanta de senaste månaderna bara när de har börjat göra sina test efter att den svenska flickan dog i våras. Tänk er då hur många tusentals det måste krylla av i Thailand?

scary :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja och dom kan ju lika gärna ha varit där redan innan den tragiska olyckan..Bara det att nu får det uppmärsamhet. Sen som någon annan skrev, det är ju inte runt bad/turist ställen utan mer i träsk liknande ställen dom dragit upp dom..Personligen tror jag det här är en hets som blåses upp för mycket. om några månader hör man nog inget om det..

Havs djur kan dyka upp vart som hälst, titta bara på östersjön, där dyker det ibland upp djur som inte alls hör hemma i dom trakterna.

Jag tror det här är ungifär samma sak...

Som jag nämde innan,risken att dö är förmodligen större vid många andra vardagliga sysslor..så handlar nog mer om att koppla bort det. Sen vaksam bör man väll vara oavsett maneter eller inte om man ska guppa runt på en luftmadrass...

Somnade själv på min luftmadrass senaste resan till thailand,vaknade låååångt iväg från stranden..tog mig ett bra tag att komma till rätta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd på det hela. Spela absolut inte på Lotto. Risken finns att ni får 7 rätt + Jokernummer och vinner 100 miljoner. Har hänt minst 4 gånger. Njut nu av semestern och bada , snorkla precis som hundra tusentals människor gör varje dag vid Thailands stränder just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd på det hela. Spela absolut inte på Lotto. Risken finns att ni får 7 rätt + Jokernummer och vinner 100 miljoner. Har hänt minst 4 gånger. Njut nu av semestern och bada , snorkla precis som hundra tusentals människor gör varje dag vid Thailands stränder just nu.

:kla :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under högsäsongen ifjol landade 5.47 millioner människor på Phukets flygplats, många av dessa fortsatte till Krabi, Lanta m.m. Det var ETT mycket tragiskt dödsfall orsakat av kubmanet.

Det fanns förmodligen kubmaneter redan då, men ingen visste att det fanns anledning att leta efter dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju inte ett fall. Det var en australiensk journalists son vid Koh Maak tror jag det var, förra året. Och så var det en svensk kille i Trang för 2 år sedan. Dessa två överlevde mirakulöst. Den svenska killen har skrivit om händelsen i sin blog. Tydligen räddade någon man honom med några läkande blad hävdar han "pak boong talé". Sen är mörkertalet säkert stort. Men jag försökte söka lite bloggar för att se hur vanligt det här är...

Men tack för att ni försöker uppmuntra mig. jag ska försöka tänka på lotto och de andra hundratusentals badande turisterna när jag går i vattnet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ett dödsfall förra säsongen. Det var alltså 5,47 miljoner turister i området. Jag tror inte att mörkertalet är stort (om det ens finns) då dödsfall pga maneter skulle uppmärksammas mycket stort av pressen hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag försökte söka lite bloggar för att se hur vanligt det här är...

Jag också. Citat från http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle08.asp?xfile=data/international/2008/November/international_November234.xml&section=international

"A total of 5,567 deaths have been attributed worldwide to box jellyfish, also called "sea wasps," since 1954."

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Olyckan i April inträffade mitt på Klong dao beach.

Vår 8-åring brändes av samma manet på handen samt läppen.

Min man har skrivit och berättat mer om olyckan på den andra sidan som behandlar ämnet här i forumet.

Hoppas ni alla får en skön vistelse i Thailand. Även jag delar åsikten om att det finns andra faror men förstår även era rädslor.

//Annika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×