Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
prome

Ännu en till med budget-förfrågan..

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo åker till Khao Lak i slutet på november och stannar där i 29 dagar. Hur mycket pengar man kan tänkas behöva? Vi kommer inte att festa eller shoppa speciellt mycket, utan mest slappa. Boendet är betalt men någon utflykt blir det garanterat.

Klarar vi oss på 20000SEK 2pers/4v på mat och utflykter?

Väldigt tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kommer leva i lyx på den budgeten!  :dan

Det räcker gott. Tror inte ni kommer spendera mer än 400 kr om dagen.

Låter jättebra det :)

Väldigt tacksam för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag postade samma fråga på reseforum.se ungefär samtidigt som här, nu fick jag svar där;

2500 kr per person och vecka är inte speciellt mycket, funkar väl om ni inte skall handla något, men jag hade tagit med mig mer. Man vill ju inte åka till Thailand och inte handla kläder mm..

en bra tumregel är 1000 kr per dag om ni inte skall handla något eller göra några utflykter, så mina rekommendationer är att ni tar med er lite mer pengar, eller har på kortet för säkerhets skull

Verkar det rimligt?

Blir jag osäker igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 kr ~= 4350 Baht per dag för två personer, för mat, dricka mm.??? (med dagens kurs)

Nja, enligt mig är detta alldeles för mycket. Kanske om man åker på utflykt varje dag och spenderar mycket på shopping, men annars är det verkligen att ta i!

Som du skriver så skall ni inte shoppa så mycket och dessutom har ni inte någa större shoppingcentra i Khao Lak, så 2500 kr per person och vecka verkar rimligt och verkligen tillräckligt för mig om man äter normalt prissatt thaimat, några öl, vatten, läst, snacks ... och några utflykter under de fyra veckorna. Sedan kan man ju göra utflykter på egen hand. Det finns även utflykter soom kostar 800 Baht och de som kostar 2500 Baht med övernattningar mm. Allt beror på vad man gör, men 1000 kr per dag om boendet är betalt är att ta i tycker jag.

Den tumregeln tycker jag är ganska dålig, då du åker inte på utflykter varje dag. Personen som skrev det måste shoppa en del skräp eller äta dyrt och även festa loss en hel del på kvällarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 kr per dag om ni inte skall handla något eller göra några utflykter

Nu blir jag helt förvirrad...vad ska man göra med ca. 5000 bath på en dag om man inte ska göra några utflykter eller handla något. Man kan f*n inte äta för 5000 bath om dagen... :cr

Dom måste mena 1000 bath...inte 1000 SEK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 kr ~= 4350 Baht per dag för två personer, för mat, dricka mm.??? (med dagens kurs)

Som du skriver så skall ni inte shoppa så mycket och dessutom har ni inte någa större shoppingcentra i Khao Lak, så 2500 kr per person och vecka verkar rimligt och verkligen tillräckligt för mig om man äter normalt prissatt thaimat, några öl, vatten, läst, snacks ... och några utflykter under de fyra veckorna.

Om man slår ut 2.500SEK/vecka(7dgr) så får man 357kr per dag och person. Det måste räcka gott med tanke på deras matpriser. Tror inte heller vi äter västerländsk mat alls. Vi har tagit ut baht för ca 12.000SEK och tror vi klarar maten på den summan(12.000/29=413/2=206kr per dag och person). Annars får Visa-kortet gå varmt :)

Återkommer hit när vi kommer hem med en prislista ifrån Khao Lak, finns för dåligt med sådana listor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter med samma fråga oxså.

Åker till Thailand för första gången till Koh Lanta(2v) samt Koh Mook(2v).

Resa och boende samt frukost är redan betalt.

Som trådskaparen så blir det mest sola och slappa.

Det vi kommer att unna oss tror jag är massage ganska ofta samt ta dykcert(Lantadiver) samt några utflyckter(Phi Phi och liknande)

Vi har en budget på ca. 30-40000kr att leva på där nere. Misstänker att Koh Lanta är dyrare,finns mer att göra av med pengarna på där än Koh Mook.

Det verkar tycker ni att det räcker med 200kr/pers exkl. utflyckter/shoping och dag eller?

En som längtar ner.

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

När vi va i Thailand i våras så gjorde vi slut på 15000 sek under 1 månad. Shopping, ev.utflykter, hotell med frukost tillkommer.

Det blir ju 500 sek/dag för en familj och då levde vi riktigt gott, åt nästan bara Thaimat 2ggr/dag förutom frukostbuffen, massage ganska ofta för mig.

Då låg bathen på 5:- vilket motsvarade 2.500 Bath/dag, inga problem alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag och sonen (7år) var iväg så gjorde vi av med 4500:- på två veckor.. Boendet betalt där frukost ingick. Gjorde iof ingen utflykt mer är att vi tillsammans med kompisen hyrde en minibus för 1400 bath då vi åkte till phuket Aquarium, Wat Chalong och Fjärilshuset. Ätit massa god mat, shoppat ytterst lite, druckit öl, drinkar mm varit på Dino Golf, åkt tuktuk, hyrt solstolar.. Haft en riktig slapparsemester för en gångs skull.. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, va svårt jag tycker det är...att veta hur mycket pengar man kan tänkas göra åt med.

Ska åka för första gången. Jag o sambon, 2v. Till Aonang, tänkte göra en del utflykter. Mest till öarna runt omkring o snorkla. Lite shopping blir det också med säkerhet... Vad tror ni, hur mycket ska vi räkna med att vi förbrukar per dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och mannen var 2 v i Ao Nang för nästan exakt ett år sedan. Hotel med frukost var betalt. Gjorde utflykter varannan dag och åt och levde gott samt shoppade lite. Vi gjorde då av med ca 8000:- kr.

Ska dit igen om 13 dagar.....  :kla

Raffizz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och mannen var 2 v i Ao Nang för nästan exakt ett år sedan. Hotel med frukost var betalt. Gjorde utflykter varannan dag och åt och levde gott samt shoppade lite. Vi gjorde då av med ca 8000:- kr.

Ska dit igen om 13 dagar.....  :kla

Raffizz

8000 per person eller tillsammans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom hem förra måndagen och bodde i aonang och lanta + 2 dagar Koh ngai. Jag + 2 barn gjorde av med 17500kr på 3 veckor då hade vi boendet betalt.

I det ingår 2 hyror van till/från lanta á 2700 bht. 2 båt resor till/från koh ngai á 1300. Vi gjorde väl av med ca 500-1000 bht per restaurangbesök inkl dryck.(Oftast 4 lemonshake och 2 öl), minst 4 glassar /dag á 20-50 bht. Vi shoppade spel + lite kläder + några suvenirer. Vi tog 5-6 massager x 2 på á 300 bht.

Bara Koh ngai 3 dagar kostade oss lite över 6000 bht inkl 2 massage (600 bht st)

Köpte ett par dyra solbrillor oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Jag tycker att man kan räkna på en budget, men ändå ta med lite extra.

Sedan bör man ha ett kreditkort med en heldel reserv om fan skulle vara lös.

Olyckor, avreseproblem mm. själv kanske jag har lite väl mkt i reserv, men jag har en köpgräns på 100.000:- på mitt Visa för säkerhetsskull om något tråkigt skulle hända med familjen så kan det vara bra att ha lite extra innan försäkringsbolagen lämnar ersättning.

När vi åkte-07 så va vi optimistiska och tog med 12.000 som vi tänkte skulle räcka, men notan slutade på 20.000 med shopping samt tatueringar för 18000Bath, betalade nog lite för mkt för tatueringarna, men samma kille fyllde i dom gratis iår eftersom det blivit lite ärrbildningar på dom pga av slarv från mig med sol och bad, schyst kille.

Han lovade att fylla i dom en tredje gång gratis om jag inte blev nöjd, men jag tatuerar aldrig mera på ärrbildningar, fyfan vad ont det gjorde på dom områdena.

Mvh: Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju kursen väldigt dålig så man får mindre för pengarna. I sommras när vi reste så var kursen på över 5. Tror 1000 bath blev ca 195 kr.

Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar och gjorde på 3 veckor av med ca 40 000. Då var det boende ( enkelt/medel) mat, shopping transporter, utflykter.

Kunde ha gjort av med mindre och mer. Allt går bara man vill, gäller att prioritera och tänka smart.

Kan tillägga att vi vuxna endast drack ca 2 chang per dag och resten vatten.

Vår budget var ungäefär såhär per person

boende 2000

utflykter 2000

mat + div. 3000

transporter 1000

shopping 2000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×