Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Martin

Varning: Länsförsäkringar!

Rekommendera Poster

Måste verkligen utlysa en varning för länsförsäkringarna som verkar vara det största blufföretaget jag har varit med om. Man helt enkelt blåser sina befintliga kunder på försäkringar och tar betalt 2 ggr!

I och med vi reser nästan 60 dagar till Thailand så var jag intresserad av att teckna en extraförsökring för de 13 dagarna som överstiger de 45 dagar som skall ingå i hemförsäkringen!

Länsförsäkringar tar därmed betalt för alla 58 dagar och inte för de överskjutande 13! Hur kan detta vara möjligt? Jo, de förklarar detta på att ett nytt avtal teknas och därför betalar man för alla dagar.

Därmed blir kunden, som redan betalar en hemförsäkring där, blåst på de 45 första dagarna i och med att man betalar de i sin hemförsäkring och sedan en gång till i reseförsäkringen som man tecknar hos hos de!

Dubbelt upp alltså för de första 45 dagarna!

Hur mycket vill man då ha för 13 dagar egentligen? Jo, 750 kr för någon som är över 50 och 550 för mig som är 30 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det här en ny, idiotisk, regel?

I så fall är det dags att återigen börja kolla försäkringsbranschen...  >:( Trist - Länsförsäkringar som varit så bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ringde en chef som är ansvarig för dessa försäkringar.

Han bad om ursäkt och höll med om att kunder får betala dubbelt upp för de första 45 dagar. Många har hört av sig som har uppmärksammat detta och de hade faktiskt ett möte om det idag. LF är ju en paraplyrörelse av många småföretag på olika platser i landet. Inte all atillämpar denna dumma regel och man har bestämt i Skåne att detta skall ändras så fort så möjligt. Han kunde inte lova om man hinner innan vi åker, men han bad mig ringa den 15:e februari för att se om man hade ändrat på reglerna tills dess; dvs man kommer bara betala fö de överskjutande dagar utöver de 45 dagar som redan ingår i försäkringen om man har sin hemmaförsäkring där. Alltså skall det vara på samma sätt som hos Folksam och andra försäkringsbolag.

Skönt att de inser att de lurar folk på pengar enligt de nuvarande reglerna och att de bestämt att rätta till detta!

Om man då väntar med att teckna extraförsäkringen tills man varit borta ett tag, blir det billigara då?? Funkar det alls att göra det om man redan är utomlands?

Med nuvarande regler nej, då de räknar från dagen du flyger ut tills dagen du kommer tillbaka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det här en ny, idiotisk, regel?

I så fall är det dags att återigen börja kolla försäkringsbranschen...  >:( Trist - Länsförsäkringar som varit så bra!

Saken är Malee att om du åker många månader så känner du kanske inte av det och försäkringen lönar sig ändå!

Men de som åker på en resa i 50-70 dagar och måste bara för de 45 första också känner av det, då kostnaden blir ju stor.

Men som jag nämnde ovan så är det tydligen inte alla regionalkontor som tillämpar detta utan det skall finnas de som redan inte gör det. Dock i Skåne och Stockholm skall tillämpas detta och skall ändras så fort så möjligt enligt chefen jag pratad emed idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Martin

Ring ett annat kontor o lyssna på villkoren, jag tror du talat med fel person. Jag har i och försig sockenförsäkringar (lokalt bolag) Jag betalar 20:- pr/dag men startavgiften är 300:-. Kan det vara den som höjer kostnaden. Jag känner fler som har Länsförsäkringar o dom säger att Lf. är billigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde till chefer (inte kundtjänst) i både Malmö, Lund och Hlsingborg. Sådana är reglerna i Skåne. Inte är det startavgiften, då sådan finns inte här i Skåne enligt de. Dessutom beror deras försäktring också på ålder, vilket man inte får glömma.

Visst är den billigast om du är bort 5 månader, men inte om du är bara lite över de 45 dagar som är betalda genom hemförsäkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Martin  :kla Nu har du hjälpt många resenärer! På dom igen! :kla

Ja, jag vägrar betala två gånger för samma sak  :nau

750,- fär 13 dagar för min morsa - nej tack! Bara de hinner ändra det tills vi reser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Swede

Låter som att länsförsäkringar är ett klart fall för Sverkers stora soptunna!  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett dilemma med Folksam. Behövde 15 dagar i tilläggsförsäkring, Folksam som har vår hemförsäkring ville ha 911 kronor för att förlänga reseförsäkringen dessa 15 dagar för min farsa. Han är 61 år och då "kostar" det enligt Folksam.

Fick dock ett tips om www.worldnomads.com där fixade vi en exakt likadan försäkring för 257 kronor/15 dagar.

Själv skaffade jag en tilläggsförsäkring via www.resedagboken.se för 265 kronor. Den försäkringen är fullt tillräcklig för de 15 dagarna.

Kan tillägga att jag spenderat många timmar med att läsa avtal och övrigt vad det gäller villkor för försäkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:dan :dan

OK, nu har länsförsäkringar ändrat reglerna. Våra tillägsdagar som var 13 stycken kostade lika mycket för morsan som för mig, alltså 300 kr var! Det är strax över 20 kr per dag.

:dan :dan

Det är ju en enorm förbättring. Drygt 400 kr för min mor och 300 mindre för mig! Bra jobbat! Bra att de inser att de debiterade kunden 2ggr!  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med Länsfösäkringar idag för att jag ville förlänga dessa 45 dagar som ingår i Hemförsäkringen. Jag skall vara borta mellan 22 Jan och 22 mars så det borde bli 16 dagar extra om jag räknat rätt.

De skulle i alla fall ha 1037kr viket jag tyckte lät dyrt och bad om att få återkomma. När jag nu kollade med Gouda var det 400kr billigare med dem från 46:e dagen. Är det någon som fått bättre pris?

PS.

Till Soppans glädje har jag använt sökfunktionen och lagt inlägget i en gammal tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alltid med Gouda,mycket battre pris an med din hemforsakring.For extra dagar alltsa.

Jo jag har använt dem flera gånger då jag tidigare haft ett annat försäkringsbolag som inte ens haft möjligheten att förlänga. Har hört att Länsförsäkringar skall vara så bra och prisvärda när dett gäller att förlänga hemförsäkringens 45 dagar men icke alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med Länsfösäkringar idag för att jag ville förlänga dessa 45 dagar som ingår i Hemförsäkringen. Jag skall vara borta mellan 22 Jan och 22 mars så det borde bli 16 dagar extra om jag räknat rätt.

De skulle i alla fall ha 1037kr viket jag tyckte lät dyrt och bad om att få återkomma. När jag nu kollade med Gouda var det 400kr billigare med dem från 46:e dagen. Är det någon som fått bättre pris?

PS.

Till Soppans glädje har jag använt sökfunktionen och lagt inlägget i en gammal tråd.

Men vi har en extra reseförsäkring som gäller för hela familjen hos Länsf. Den kostar ..395 kr tror jag det är per år för allihop. Men den kanske inte gäller för så lång tid.. hmmm måste kolla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med Länsfösäkringar idag för att jag ville förlänga dessa 45 dagar som ingår i Hemförsäkringen. Jag skall vara borta mellan 22 Jan och 22 mars så det borde bli 16 dagar extra om jag räknat rätt.

De skulle i alla fall ha 1037kr viket jag tyckte lät dyrt och bad om att få återkomma. När jag nu kollade med Gouda var det 400kr billigare med dem från 46:e dagen. Är det någon som fått bättre pris?

PS.

Till Soppans glädje har jag använt sökfunktionen och lagt inlägget i en gammal tråd.

Härligt Mankan ;)

Å andra sidan så tror jag inte att du tillhör den kategorin som bara spottar ur sig frågor hit och dit utan att först kolla sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med Länsfösäkringar idag för att jag ville förlänga dessa 45 dagar som ingår i Hemförsäkringen. Jag skall vara borta mellan 22 Jan och 22 mars så det borde bli 16 dagar extra om jag räknat rätt.

De skulle i alla fall ha 1037kr viket jag tyckte lät dyrt och bad om att få återkomma. När jag nu kollade med Gouda var det 400kr billigare med dem från 46:e dagen. Är det någon som fått bättre pris?

PS.

Till Soppans glädje har jag använt sökfunktionen och lagt inlägget i en gammal tråd.

Härligt Mankan ;)

Å andra sidan så tror jag inte att du tillhör den kategorin som bara spottar ur sig frågor hit och dit utan att först kolla sig fram.

Kan vara så ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En extraförsäkring är ju inte samma sak som en förlängning

Nä men jag tänkte mest på priset... ;), det blir ju billigare att teckna en reseförsäkring än att förlänga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En extraförsäkring är ju inte samma sak som en förlängning

Nä men jag tänkte mest på priset... ;), det blir ju billigare att teckna en reseförsäkring än att förlänga..

Kan du utveckla ditt resonemang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En extraförsäkring är ju inte samma sak som en förlängning

Nä men jag tänkte mest på priset... ;), det blir ju billigare att teckna en reseförsäkring än att förlänga..

Kan du utveckla ditt resonemang?

Jag undrar jag också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte såhär att om reseförsäkringen kostar 400 per år och täcker hela den längden man är bort så skulle det kunna bli billigare än att förlänga sin hemförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×