Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
MrsMaja

Amning

Rekommendera Poster

Jag har en liten fråga angående amning. Vi kommer att åka till Thailand i början av december och jag helammar vår dotter (nu 2 månader) jag har läst att man ska amma diskret men undrar nu om någon vet hur diskret man ska vara? Räcker det med en amningströja eller ska man "svepa in sig sig" i en sarong eller ska man gå hem?

Här i Sverige ammar jag mitt barn i tid och otid på alla möjliga platser, försöker dock alltid hitta en liten lugn vrå att amma på. Hur ska jag göra?

// Maja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I BKK ser jag dagligen mödrar som ammar sina barn på olika platser där de hittat en lugn plats att slå sig ner. I en av de parker där jag gärna promenerar, sitter det ofta någon på en bänk och ammar, annars kan man se dem nästan var som helst. Nu vet jag inte hur en amningströja ser ut, men vad jag har sett så drar de bara upp sin T-shirt så att babyn kommer åt ena bröstvårtan. Att amma sitt barn är ju lika naturligt som att en större människa äter och dricker, så varför skulle man inte kunna göra det där och när barnet är hungrigt?

Varje gång jag ser en mor amma sitt barn blir jag varm och glad inombords. Det ser ut att finnas en stark harmoni i den symbios som amningen innebär. Njut av den stund du får tillsammans med din baby och tänk aldrig att någon inskränkt person eventuellt kan störas av vad som är helt naturligt för att ditt lilla barn och du ska må bra. 

Sitt helst i skuggan så att den tunna huden på hjässan inte utsätts för solstrålning. Det är nog ingen bra idé att sola samtidigt som man ammar.

Amma gärna vid start och landning så får babyn inte ont i öronen, tack vare att han/hon tryckutjämnar vid sväljningarna. Försök se till så att babyn är hungrig precis vid takeoff så att hon/han suger under hela stigningen och sedan likadant inför landningen. Då får ni föräldrar en mycket lugnare flygning (och era medresenärer också).

Tillönskar er en härlig amningsfylld resa.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Min Thailandska fru ammar var 5 manaders dotter just nu. Enligt henne sa ar det fortfarande inte helt ok att amma helt oppet. Hon har lost det med en mkt tunn sjal som hon slar om sig om vi ar pa resturang eller dylikt. Dock sa ar det harligt med den goda tillgangen pa amningsrum pa alla storre varuhus etc(vilket ocksa ar en indikation pa att man kanske skall visa lite hansyn).

Till skillnad mot leobkk tycker jag att man sjalvklart skall ta hansyn. Att havda att folk ar inskrankta som kan bli stotta ar bland de mer inskrankta kommentarerna jag hort.

Att ga undan, anvanda en sjal eller sitta i ett amningsrum kan sakert vara bra for att ge dig och barnet den lugna stund ni behover. Stressen som det kan tankas innebara att sitta och amma oppet nar man ar osaker pa folks reaktioner verkar onodig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattat det så är det lite att man ska skyla sig...

det va inte superuppskattat med turister som visade det helt öppet.

Ta en sarong och skyl, det är mitt råd... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot leobkk tycker jag att man sjalvklart skall ta hansyn. Att havda att folk ar inskrankta som kan bli stotta ar bland de mer inskrankta kommentarerna jag hort.  

I detta fall känner jag mig stolt om min kommentar uppfattas som inskränkt. De enda länder där jag inte sett ammande mödrar är arabländerna och USA. Thailand styrs inte av medeltida dogmer eller utpräglad dubbelmoral.

Man bör alltid visa hänsyn, men en babys välbefinnande styrs i stor utsträckning av hunger och törst, babyn har ännu inte lärt sig vad hänsyn är. Har wille tänkt sig att ammande mammor ska sitta på toaletten med sina barn under start och landning? Något amningsrum har jag aldrig upptäckt på något flygplan.

Den som inte kan se amning som något naturligt, bör titta åt ett annat håll i stället för att stöta sig på det.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Leo, även fast jag inte är en av dem som gillar alla lattemammor på söder som sitter och flashar sina bröst i tid och otid. Jag har sett många ammande mammor här i Thailand och de sitter helt öppet och ammar.

De sitter och ammar medans de gör affärer (även med män), i songathews, på banken ja helt enkelt överallt. Ingen Thai har höjt ens på ögonbrynen. Jag har dock tittat lite  ::) för att det för mig är så främmande hur Thai kan vara så öppna med moderskapet när de är så slutna över allting annat. Men barn här är ju en stor stolthet och mycket energi läggs på de små, alla vill ju bara deras bästa - och där ingår att de får mat när de vill ha!

Frågan är ju mest hur bekväm du själv känner dig med att okända människor kan se dina bröst. Men när man är mamma så tillhör den egna kroppen inte längre bara en själv så det kanske inte är något stort problem? En dag får jag veta... ;)

Se det inte som ett problem utan en möjlighet, du kommer att träffa mycket människor på det här sättet, människor som bara vill dig och ditt barn det absolut bästa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matsomay

Till skillnad mot leobkk tycker jag att man sjalvklart skall ta hansyn. Att havda att folk ar inskrankta som kan bli stotta ar bland de mer inskrankta kommentarerna jag hort.

Du har en fantastisk förmåga att reta dig på folk Wille, beror det på något särskilt eller är du bara genuint grinig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Till skillnad mot leobkk tycker jag att man sjalvklart skall ta hansyn. Att havda att folk ar inskrankta som kan bli stotta ar bland de mer inskrankta kommentarerna jag hort.

Du har en fantastisk förmåga att reta dig på folk Wille, beror det på något särskilt eller är du bara genuint grinig?

Oh, jag retar mig inte ett dugg - du skulle se mig nar jag ar grinig pa allvar  ;)

Det jag menar ar att det blir ganska komiskt att kalla folk som har en annan uppfattning an en sjalv for inskrankta.

Efter Leo's och ladyliten's svar sa snackade jag lite med min fru och nagra andra mamor pa babysimmet om just detta eftersom jag var redo att revidera min uppfattning om forekomsten av oppet ammande mammor. Dock vidholl de att i alla "finare miljoer" (deras ordval) sa ar det allmant mycket ovanligt och inte uppskattat. Det som gjorde mig obekvam var att de alla menade att det ocksa var en klassfraga.

Till skillnad mot leobkk tycker jag att man sjalvklart skall ta hansyn. Att havda att folk ar inskrankta som kan bli stotta ar bland de mer inskrankta kommentarerna jag hort.  

I detta fall känner jag mig stolt om min kommentar uppfattas som inskränkt. De enda länder där jag inte sett ammande mödrar är arabländerna och USA. Thailand styrs inte av medeltida dogmer eller utpräglad dubbelmoral.

Man bör alltid visa hänsyn, men en babys välbefinnande styrs i stor utsträckning av hunger och törst, babyn har ännu inte lärt sig vad hänsyn är. Har wille tänkt sig att ammande mammor ska sitta på toaletten med sina barn under start och landning? Något amningsrum har jag aldrig upptäckt på något flygplan.

Den som inte kan se amning som något naturligt, bör titta åt ett annat håll i stället för att stöta sig på det.

Leo

Sjalvklart gar barnets val i forsta hand och att tro att jag pa nagot satt skulle tycka nagot annat ar bizarrt. Det jag sa var 1. man skall visa hansyn och eftersom det ar sa enkelt att antingen anvanda en sjal eller ett amningsrum (dar det finns) sa ar det ingen stor uppoffring. 2. barnet och mamman kanske blir mer avslappnade i avskildhet om man ar osaker pa omgivningens reaktion. Amning i aldrarna 4+ manader kan ibland krava lite lugn och ro eftersom barnet ibland kan vara mkt lattdistraherat.

Leo,

Jag har inte sagt ett ljud om amning pa flygplan sa jag blir lite fundersam varfor du antyder att jag pa nagot satt inte forordar amning vid start och landning. - Detta ar val en sjalvklarhet.

Ditt pastaende om att Thailand ar ett land utan utpraglad dubbelmoral upplever jag personligen som valdigt verklighetsfranvant, men som sagt sa upplever vi onekligen omvarlden olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då beror det säkert på det! Jag befinner mig inte eller mycket sällan i finare miljöer här i Thailand. Jag gillar att befinna mig där "vanliga" människor arbetar och bor, alltså arbetarklass. :)

Men då är det ju lite som här i Sverige, man får köra på känsla. På McDonalds eller kvarterskrogen är det helt OK men på de finare restaurangerna förväntas man inte störa de andras upplevelse med sådant som de inte ska behöva se! :)

Kul att du frågade din fru Wille! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj, det är alltid lika intressant att diskutera ämnet amning. ALLA har nämligen åsikter om det mest naturliga som finns. Att amning är en klassfråga det har jag förstått, så har det väl alltid varit. Kan ju inte historia så bra men ammades inte våra forntida kungar med hjälp av "ammor"?

Jag tar åt mig av råden och ammar som jag gör hemma, "flaschar" inte brösten, använder mig av sunt bondförnuft, tar på mig en sjal eller använder mig av amningströja. Vill bara inte vara en oförskämd turist!

Tack Wille för att du frågade din fru, hon vet nog vad hon pratar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×