Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
engard

boktips ?

Rekommendera Poster

Nej. Tror knappast folk har gjort det, då den kommit ut i dagarna, men vi har diskuterat författarens motiv i artiklarna som publicerades för någon vecka sedan.

www.thailandforum.se/index.php?topic=8148.0

Sedan ...varför inte länka direkt till artikeln i sydsvenskan .... det sparar lite tid ... och är lite mer relevant.

Artikeln i Sydsvenskan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag inte köpa eller ens vilja läsa en bok av en så manipulerande person, som man såg i den andra tråden.

Det är också den dominerande bilden av turisten som ges i Jennie Dielemans reportagebok ”Välkommen till Paradiset”. Hon har rest i Mexiko, Vietnam, Thailand, Spanien och Dominikanska Republiken och visar att massturismen är en fet snigel som lämnar efter sig ett slemspår av miljöförstörelse, sexhandel, låga löner och förnedring.

Låter ju som en munter bok. Verkar som hennes bok lämnar också något att tänka över vad gäller miljöförstörelse. Kanske hon bord eöverväga att ge ut den enbart i elektronisk form ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Tror knappast folk har gjort det, då den kommit ut i dagarna, men vi har diskuterat författarens motiv i artiklarna som publicerades för någon vecka sedan.

www.thailandforum.se/index.php?topic=8148.0

Sedan ...varför inte länka direkt till artikeln i sydsvenskan .... det sparar lite tid ... och är lite mer relevant.

Artikeln i Sydsvenskan

men se det gick inte då jag försökte..."Denna sida kan ej visas" bidde det

Det jag fick ut av tråden här på TF var att Ving säljer sexköpsguide, prostitutionen etc...inte så mycket annat diskuterades. Ska erkännas att jag bara läste början av tråden...

Däremot undrade jag om någon läst boken, inte vad nån tycker om artikeln.

Enl BP handlar den om mycket mer än så men nu när jag läst hela tråden kan jag förstå din reaktion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....

Däremot undrade jag om någon läst boken, inte vad nån tycker om artikeln.

Enl BP handlar den om mycket mer än så men nu när jag läst hela tråden kan jag förstå din reaktion...

Ja, jag förstod det, men jag tror du hade läst den andra tråden. Boken kom ut i dagarna, faktiskt i måndags (igår) och de flesta som även vill läsa den skulle knappt hinna beställa den någonstans. :) Recensionerna i dessa tidningar kom ju ut just när den släpptes ... säkert lagom arrangerat av författarinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, precis som av dom flesta andra författare måste jag då tillägga. Jan Guillio (stavning?) var i tv förra veckan och promotade både filmen Arn och de nya böckerna...inte helt ovanligt av media att samverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, precis som av dom flesta andra författare måste jag då tillägga. Jan Guillio (stavning?) var i tv förra veckan och promotade både filmen Arn och de nya böckerna...inte helt ovanligt av media att samverka.

Nja, det finns en skillnad på att marknadsföra sin bok och att skapa rubriker med osaningar för att sälja sin bok ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, precis som av dom flesta andra författare måste jag då tillägga. Jan Guillio (stavning?) var i tv förra veckan och promotade både filmen Arn och de nya böckerna...inte helt ovanligt av media att samverka.

Nja, det finns en skillnad på att marknadsföra sin bok och att skapa rubriker med osaningar för att sälja sin bok ...

på vilket sätt har författaren kommit med osanningar ?

Bla kvällstidningar (för att inte nämna "kändis-bladen" kommer ofta, nästan alltid, med osanningar. Så även annan media såsom tv.

Om detta kan bevisas brukar väl det anmälas.

Jag har liksom inte fattat den stora grejen" med den här historien...fastän jag nu läst trådarna flera gånger  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liksom inte fattat den stora grejen" med den här historien...fastän jag nu läst trådarna flera gånger  :cr

Skall inte dra historien till dig som du var en åttaåring, men vissa saker pekade tydligt på att man gick till tidninga med detta en vecka innan hennes bok släpptes för att skapa rubriker. Det som pekar tydligt på det är:

- boken är inte vad den var enligt henne. Framgick tydligt av de som kommenterade i artiklarna bland annat.

- hon var där i mars, men tyckte att hon kunde vänta med att göra detta känt till augusti, en vecka innan boken släpptes.

Det finns andra småsaker i artiklarna som pekar tydligt på varför denna "sensation" publicerades precis innan hon gav ut boken. 1+1 blir 2. De flesta kan lägga ihop hennes avsikter. Tycker själv att det är avskyvärt att använda media på det sättet hon har gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska bli kul att läsa den boken....

Iofs tycker jag att det är bra om turister får upp ögonen och ser vart dom har åkt. Tyvärr är detta citat inte självklart för alla turister:

"Vad betyder det att vi reser mer i dag än tidigare? Jo, det betyder att förutom att vi har en större möjlighet till härliga semestrar också har en chans att se andra kulturer, träffa på andra uppfattningar och bli mer toleranta."

Malee, maila Skansen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bidrar jag med till hennes förtjänst av en sådan absurd bok. Hon verkar vara en ganska så dålig författare, då jag läst recensioner från hennes tidigare bok. Tror att detta var hennes sätt att skapa sig lite uppmärksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst detta kapitlet (tack Martin) och...jaa, så som hon beskriver det såg ju vi det med då vi var på Phuket MEN vi fick oxå:

-härliga människor och vänner för livet

-underbara minnen av vackra platser

-sensationella smakupplevelser

och mer och mer och jaa ni fattar ;)

Det jag vill få fram med detta är att elände och misär det behöver man inte åka ändä till Thailand för att se, det ser jag här i Göteborg med. Visst, inte alls på samma sätt! men jag tror ändå(hoppas) att turismen inte bara är av ondo ::)  / Marie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Martin. Vet inte riktigt vad jag ska säga om artikeln om halvön(!) Phuket. Men den bevisar väl inte hennes tes om att Thailans skulle ha det bättre utan turister? Att Patong är Patong är det nog ingen som chockas över. Undrar över hennes intervjuteknik - är hon är medveten om att thai svarar de det tror att den frågande vill höra? För svaren handlar om missnöje med det ena och det andra. Min gissning är att frågorna ställts med negativ känsla (eller synd-om-känsla), om positiv reporter frågat skulle svaren se annorlunda ut. Thai är kameleonter som anpassar sig till varje situation. Jag menar inte att det är fel, bara att man måste vara medveten om det om man ska skriva något.

Att sen ingen får pengar kvar trots att dom jobbar.... det om något är väl thailändsk kultur! Och om jag fattat saken rätt är det ju den vi ska bevara, med alla sina fel och brister. För västerländsk kultur får inte påverka. I så fall ska västerländska värderingar inte heller appliceras. Då ska vi acceptera den thailändska inställningen som rent traditionellt finns/fanns;  Kvinnor är mindre värda än män och man ska som man ha rätt att köpa sex utanför hemmet. Djur finns för att man ska äta upp dom, eller kedja fast dom för skojs skull. De fanns (finns) också enorma mängder barn som for illa då de har mycket dåligt skydd i landet. Människor i beroendeställning kan utnyttjas hur som helst. Det inkluderar kvinnor som tvingas ha sex med sina chefer för att få behålla jobbet. Allt detta osympatiska beteende finns traditionellt sett i Thailand, är det sånt vi ska hjälpa dom bevara?

Exempel på västerländska värderingar som gjort nytta i Thailand: Pedofiler jagas stenhårt, man börjar ta sina första stapplande steg mot att lära sig djur- och naturvård. Är det dåligt?

Att det finns dumma människor oavsett ursprung är heller ingen nyhet direkt. Och de som är korkade på semestern, oavsett var dom reser skulle aldrig läsa en dylik bok. Men hon är duktig på PR!

Engard, tror du har rätt, dags för mig att mejla Skansen  ;) Ooops, det blev en roman!  :-[

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men guuuud vilken motormun hon som skrivit boken är  :music2: Så jävla irriterande när en människa dessutom inte kan respektera att det måste till minst 2 personer för att en diskussion ska uppstå. Kärringen kacklar ju i princip hela tiden, eller är det bara jag som är trött? ::) Låter som kulspruta när hon pratar *Ratatatatataa*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×