Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Val

kör nyktert.

Rekommendera Poster

Gäst Vuxen o egen Hjärna

Jag dricker ungefär 8 Singha o kör utmärkt hem till Khon Khen varje kväll -Vad är ert problem ??

Köp en flakmoppe Vetja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker ungefär 8 Singha o kör utmärkt hem till Khon Khen varje kväll -Vad är ert problem ??

Köp en flakmoppe Vetja!

Tror inte at du har någon hjärna, och i så fall, är den nog lika bortsupen som din inloggning här på sidan  :C :C >:D >:D:C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre starköl före körning....Göran har nog rätt.

Rätt i vadå?

Göran har rätt i vad han skriver och jag citerar

"I Sverige visar all forskning på att de flesta som kör rattfulla har alkoholproblem. Det är därför högst troligt att de, som på den här tråden påstår att alkohol och bilkörning är den enskildes ensak, själva har alkoholproblem"

Det är så sant som det är sagt (skrivet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre starköl före körning....Göran har nog rätt.

Rätt i vadå?

Göran har rätt i vad han skriver och jag citerar

"I Sverige visar all forskning på att de flesta som kör rattfulla har alkoholproblem. Det är därför högst troligt att de, som på den här tråden påstår att alkohol och bilkörning är den enskildes ensak, själva har alkoholproblem"

Det är så sant som det är sagt (skrivet).

Och med det vill du säga att du tror dig veta att jag har alkoholproblem. Men skriv det då istället för att hänvisa till Göran. Jag har vissa problem med alkoholhaltiga drycker. Jag blir så förbannat dålig i magen. Jag kan således inte dricka mig berusad varje dag utan måste ta en och annan vilo dag i mellan. Dock går det bättre om jag håller mig till måttlig mängd öl och på så vis undviker någon större berusning. Förvisso kanske det inte var den typen av alkoholproblem du syftade.

Men du kanske drog slutsatsen att jag hade alkoholproblem för att jag ju nämnde att jag i stort sätt varje dag dricker öl när jag semestrar i Thailand. I min värld är man inte alkoholist för det. Är man det in din Anders W?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt varför det skulle vara någon skillnad på att dricka och köra i Svergige jämfört med att göra detsamma i ex. Thailand.

Många verkar tro att bara det är mer "OK" i ett annat land, så är det säkrare...

Helt OK för mig om folk dricker och kör i Thailand - så länge de bara riskerar sin egen hälsa (vilket man ju alltså sällan gör)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att vi i Sverige kunde ha haft kvar gränsen på 0,5 promille. Jag tror inte att de som ligger emellan 0,2 och 0,5 som är någon fara i trafiken. I Sverige riskerar jag körkortet om jag kör med tre starköl innan för västen, det gör jag inte i Thailand. Där har du skillnaden. Bara för att jag försöker följa lagarna i Sverige behöver inte betyda att jag sympatiserar med dem. Jag har resonerat på samma sätt när jag besökt USA där de i vissa delstater har en betydligt högre gräns än i Sverige. Har dock aldrig påstått att det skulle vara säkrare i något annat land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att vi i Sverige kunde ha haft kvar gränsen på 0,5 promille. Jag tror inte att de som ligger emellan 0,2 och 0,5 som är någon fara i trafiken. I Sverige riskerar jag körkortet om jag kör med tre starköl innan för västen, det gör jag inte i Thailand. Där har du skillnaden. Bara för att jag försöker följa lagarna i Sverige behöver inte betyda att jag sympatiserar med dem. Jag har resonerat på samma sätt när jag besökt USA där de i vissa delstater har en betydligt högre gräns än i Sverige. Har dock aldrig påstått att det skulle vara säkrare i något annat land.

Undrar om du hade resonerat likadant om du som jag förlorat en närstående i trafiken..

Fruktansvärt dumt resonemang av dig enligt min åsikt. Det är folk som tänker likadant som dig som säger:  - ÄHH, jag har ju bara tagit ett par öl..... och på ett ögonblicks sekund så finns inte en människa i livet längre. / Marie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är övertygad att jag inte riskerar någons liv för att jag dricker tre öl och kör moppe i Thailand. Om någon i min närhet förolyckats i trafiken eller inte har inte med den saken å göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejjen är ju den att för dig kanske 3 öl är fortfarande så du inte känner av nåt. Personligen blir jag jävligt rolig på 3 öl. Men när det är 3 öl så är 4 eller 6 också OK i nästa stund. Därför är nolltolerans bäst. Självklart är det farligt att dricka öl och köra.

När man skriver att 3 öl inte är så farligt så är det säkerligen din sanning, men för andra är 3 öl väldigt mycket då deras kropp inte kan filtrera den mängden alkohol: Äsch 3 öl...

Jag är för Nolltollerans !

Är övertygad att jag inte riskerar någons liv för att jag dricker tre öl och kör moppe i Thailand. Om någon i min närhet förolyckats i trafiken eller inte har inte med den saken å göra.

Det har med saken att göra om det är du som orsakar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är övertygad att jag inte riskerar någons liv för att jag dricker tre öl och kör moppe i Thailand. Om någon i min närhet förolyckats i trafiken eller inte har inte med den saken å göra.

Det har med saken att göra om det är du som orsakar det.

Nu förstår jag inte riktigt vad du vill komma någonstans med den kommentaren. Jag kommenterade marielils inlägg. Jag tolkade det som hon hade förlorat en närstående i trafiken. Vilket ju naturligtvis är tråkigt. Dock stod inte vad eller vem som var orsak till det. Har du tolkat det på något annat sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att jag är flexibel och inte speciellt inskränkt

men i den här frågan är jag för Nolltolerans! :yes3:

Helene

0.2 är väl egentligen så nära nolltolerans man kan komma. Naturligtvis är det en kompromiss p.g.a. att bl.a godis som kan ge utslag men bara hade varit löjligt om folk åkte dit på rattfylla för dylikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara rejält korkad om man tror att man inte påverkas negativt som fordonsförare efter att ha drukit alkohol. Lika korkad måste man vara om man tror att man kan köra påverkad utan att riskera att andra kan drabbas av hur man kör även om det är en moppe.

Jag tar gärna ett glas eller så men då sätter jag mig inte bakom ratt eller styre och det av omtanke om min omgivning.

Alkohol är en stor orsak till olyckor och drabbar både oskyldiga och skyldiga hårt. Kan hända att du gärna riskerar ditt eget liv men ingen har rätt att riskera någon annans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även måttliga mängder alkohol är lugnande och avslappnande. Sådär som när en kille tar sig en öl innan han ska på en date för att inte vara så nervös inför mötet. Fine.. men det händer i trafiken också. Man blir helt enkelt mindre nervös/rädd för att ta risker. Så även om man inte är berusad av sin en starköl... två starköl... tre starköl (eller vad man nu anser sig klara finemang) så har omdömet påverkats.

Därför, bland annat, hör inte alkohol och trafik ihop. För mig är det precis så enkelt. Och jag kan inte förstå varför man ska slappna av och inte bry sig om sig själv och sina medmänniskor bara för att man är utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara rejält korkad om man tror att man inte påverkas negativt som fordonsförare efter att ha drukit alkohol. Lika korkad måste man vara om man tror att man kan köra påverkad utan att riskera att andra kan drabbas av hur man kör även om det är en moppe.

Jag tar gärna ett glas eller så men då sätter jag mig inte bakom ratt eller styre och det av omtanke om min omgivning.

Alkohol är en stor orsak till olyckor och drabbar både oskyldiga och skyldiga hårt. Kan hända att du gärna riskerar ditt eget liv men ingen har rätt att riskera någon annans.

Du kan tycka att jag är korkad men det ändrar inte min åsikt. Jag tror fortfarande inte att små mängder alkohol orsakar några olyckor. Jag kommer följdaktligen att fortsätta köra moppe i Thailand efter några få öl.

Skål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är fel man att moralisera kring detta. Dock kan jag med säkerhet påstå att de jag känner som dött/skadats i trafiken i Thailand oftast varit påverkade av alkohol.

Väldigt många fast boende faranger och thai, som jag känner, kör alkoholpåverkade emellanåt. Det är moppen eller bilen från puben/baren/restaurangen som gäller. Givetvis skulle olycksstatistiken bli trevligare om alla lät bli. En utopi i nuläget.

Personligen kör jag inte moppe/mc alls. Varken med eller utan promillehalt. Jag får skylla på lite Lille-Skutt-mentalitet och en erfarenhet av alltför många olyckor på kokosmallis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag fattar inte hur vissa människor tänker här i världen!! Köra bil/mc/moppe eller t.o.m cykel efter ha druckit alkohol kan få sånna hemska konsekvenser. En nära släkting till mig körde ihjäl sin kompis och en anna vän till min sambo körde ihjäl sin 1 månads baby. Hur f-n dum i huvvet kan vissa människor vara egentligen??

Efter 2-3 öl kan det börja hända saker i hjärnan som inte "nykter" hjärna skulle kunna göra/se.

Nej, för min del cyklar jag inte ens, efter ha varit ute i stan och röjt  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Många är inga riskanalytiker direkt. Riskerna att få kännbara böter eller mista körkortet är väldigt marginella i Thailand, om du inte orsakar en olycka.

Risken att en polis tar dig för en trafikförseelse är också ganska ringa i stora delar av Thailand. I varje fall riskerar du i så fall bara böter på ett par hundra baht eller lite mer.

Många svenskar, som aldrig skulle köra rattonyktra i Sverige, tar moppen efter tio starköl i Thailand, helt enkelt för att risken att bli haffad är minimal och att påföljderna är kaffepengar i böter.

Ställer du till med en olycka i Thailand kan detta dock innebära en smärre personlig katastrof, även ekonomiskt. En farang jag bor nära blev nyligen dömd till 3,5 års fängelse i Thailand för vållande till annans död. Han har redan spenderat några hundratusen baht på advokater etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Silverbird

Att köra onyktert anser jag lika dumt oavsett om det gäller Thailand eller något annat land - men tyvärr förefaller det som många vill ha en attityd till detta när de är i Sverige och en annan här i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv är inte guds barn, och eftersom toleransen i Thailand är betydligt högre har det hänt att jag kört moppe kortare bitar efter att varit ute. Bra eller dåligt,, svaret är väl givet.

Det finns hyfsat många undersökningar på att man av väldigt små mängder alkohol får sämre reaktionstid. När man väl känner av alkoholen om bara liiite så har man ganska långt tidigare förändrat ämnen på kroppens insida.

Har inte läst alla inlägg här men den som försöker säga annat är antingen väldigt dåligt påläst, ljuger för sig själv eller enbart korkad  :kiss:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×