Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Val

kör nyktert.

Rekommendera Poster

detta kanske låter löjligt men.... i thailand så blir "tänket" annorlunda... iaf för min del... när jag var där 2004 (första gången ung o dum 21 år...) så hyrde jag o en kompis vespa... kvällen slutade med sjukhus för min del... totalkvaddad vespa etc... uppskrapat högerben i bott också... det hände på koh pagnan...  sen dess kör jag helt nykter... även när jag cyklar...

ha det gott o tack för det fina forumet!!!

pohm kittin thailand....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger.

:kla Kloka ord, jag håller med.

Jag har sett så många svenskar köra onyktert och fattar inte att dom vågar utsätta sig för den risken. :nau

MVH Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack.. ja man lär sig av sina misstag... sett en del hemska olyckor under mina resor till thailand... speciellt i Pattaya..... fy....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska få göra som man vill. Känner man sig klar nog att göra, så gör man det. Det är liksom ens egna val.

Det är däremot en annan sak om man kör så pass full att man riskerar medtrafikanters säkerhet. Så tänk efter en extra gång om ni ska åka på tungt trafikerade vägar. Led moppen, eller ta taxi  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni skriver som om det inte fanns regler.

Bara för att många kör fulla behöver man inte bli som man umgås.

Gränsen är väl 0.5 promille i Thailand. i Sverige 0.2 väl?

Även om man har "lite" koll vid 0.5 så kan man ju leva som man gjorde i Sverige. Inte ens våga ta 1 glas vin till maten.

Jag äger bil men tar alltid taxi om jag vet att jag ska dricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dum

kör alltid nykter i thailand, utom en gång. en väldigt full thai kom på fel sida vägen och frontade med mig, han bröt nacken, tragiskt men jag kunde inget göra. den gången hade jag 0,7 promille kände mig nykter. det fanns många vittnen där som såg att det var hans fel , men sen när jag pratade med snutarna 2 dagar senare så fanns inga vittnen. men om jag betalde 900000 baht skulle allt vara glömt. hade inte så mycke val, torsk i thailand . men bor här ändå, ett fantastiskt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något om trafikreglerna i Thailand

Rules & Regulations

    * Drive on the left side of the road

    * The legal age for driving cars is 18

    * The legal age for riding a motorcycle up to 110cc is 15; 18 is the legal age for riding a motorcycle over 110cc

    * It is compulsory for a driver to have their driving licence and a copy of the vehicle registration document (Blue Book, Lem Tabian)

    * Valid Thai or International Driving Licences are accepted

    * Every vehicle must have a tax sticker, which has to be renewed annually at the local Department of Land Transport Office (DLT)

    * Every vehicle must have at least third party compulsory motor insurance, which has to be renewed annually at the local Department of Land Transport Office (DLT)

    * It is compulsory to wear a seat belt in the front seats of a car. Fines for not wearing a seatbelt can be paid at the local police station

    * Blood-alcohol limit is 0.5 mg

    * Speeding fines must be paid at the local police station

    * Vehicles with red registration plates are not permitted to drive at night

    * From 7 May 2008 a driver may only use a mobile cellular telephone with a handsfree system

Min personliga gräns ligger på ett glas vin eller en liten öl.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska få göra som man vill. Känner man sig klar nog att göra, så gör man det. Det är liksom ens egna val.

Det är däremot en annan sak om man kör så pass full att man riskerar medtrafikanters säkerhet. Så tänk efter en extra gång om ni ska åka på tungt trafikerade vägar. Led moppen, eller ta taxi  :dan

Fast frågan är väl om inte ens eget omdöme sviker en ibland.....

Ofta kan man ju själv känna det som om man kan köra helt säkert även efter ett (par) glas, men reaktionsförmågan försämras faktiskt även då...... :nau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Befogad tråd!

Jag har en svensk vän som dött i trafiken i Thailand och minst tio svenska vänner som skadats. Dessbättre "inte värre" än utslagna tänder, brutna fotleder, hjärnskakningar etc.

Inte bara thai råkar illa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska varken åka Tuk-Tuk eller moppetaxi på kvällar utan det säkraste är att sätta sig i en taxi. På kvällar är det allt för många berusade som far omkring i trafiken både Thai och Faranger. Har en mycket god vän som tog moppetaxi för han inte ville köra påverkad nu ligger han med allvarliga hjärnskador rehab ca. 2 år men han blir aldrig samma kille som tidigare........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska få göra som man vill. Känner man sig klar nog att göra, så gör man det. Det är liksom ens egna val.

Det är däremot en annan sak om man kör så pass full att man riskerar medtrafikanters säkerhet. Så tänk efter en extra gång om ni ska åka på tungt trafikerade vägar. Led moppen, eller ta taxi  :dan

HUR kan man anse att det är ens eget val? Det vore det om det var så att man bara riskerade att skada sig själv, vilket knappast är fallet. Ja, inte ens då faktiskt för skadar någon sig så är det ändå andra som drabbas; anhöriga, vänner och samhället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att man lätt tar seden dit man kommer. Det visar ju vilken karaktär vissa personer har som kör på fyllan i t.ex. Thailand men inte gör det i Sverige.

Dessa personer är inte sällan samma personer som klagar på överförmynderi m.m. För mig visar det bara att det är just dessa personer som behöver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jimmyboy

Jag tycker att man ska få göra som man vill. Känner man sig klar nog att göra, så gör man det. Det är liksom ens egna val.

Det är däremot en annan sak om man kör så pass full att man riskerar medtrafikanters säkerhet. Så tänk efter en extra gång om ni ska åka på tungt trafikerade vägar. Led moppen, eller ta taxi  :dan

Har man det dåliga omdömet att lita på sitt omdöme när man är packad

bör man kalla sig "Packad" i stället för "Packan"!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HUR kan man anse att det är ens eget val? Det vore det om det var så att man bara riskerade att skada sig själv, vilket knappast är fallet. Ja, inte ens då faktiskt för skadar någon sig så är det ändå andra som drabbas; anhöriga, vänner och samhället.

Är man så djävla korkad att man kör när man är för full, så får man skylla sig själv om något händer. Som någon skrev, så är det lätt att man seden dit man kommer. Man accepterar en högre alkoholnivå osv. Lite lurigt.

Tycker bara att det blir lite löjligt när ni moraliserar som gamla tanter om hur farligt det är i trafiken så fort man tagit en öl.

Det är väl klart att man inte sätter sig på ett fordon om man knappt kan stå på benen.

Ni måste förstå att olyckor händer -även om folk inte har druckit.

Slappna av lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara godta en gräns och den gäller både för mig och för alla andra NOLL alkohol i trafiken. Skulle vilja veta vem som är så högfärdig att han/hon anser sig har rätt att riskera livet på alla andra i sin omgivning.

Jag anser att det är en plikt/skyldighet att sätta dit dom man ser köra i fyllan. Kan vara att jag är lite rabiat i denna fråga men alla vet att alkohol och trafik inte hör ihop.

:nau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol och bil eller motorcykelkörning hör aldrig ihop. kör med förnuft...... i alla länder oavsett hur deras regler är. Svenskar borde väl veta i vårt upplysta samhälle att alkohol och körning inte går ihop.    :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige visar all forskning på att de flesta som kör rattfulla har alkoholproblem. Det är därför högst troligt att de, som på den här tråden påstår att alkohol och bilkörning är den enskildes ensak, själva har alkoholproblem.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mr Chiangen

Dessvärre är inte heller taxi en garanti för säkerhet..

För långa skift, sen några whisky på karaokebaren eller till fotbollsmatchen.Ut i taxi igen och börja om.

Ett antal tidiga mornar i Bangkok har jag råkat ut för både övertrötta och fulla chaufförer. Ibland har jag faktiskt gått ut och bytt taxi. De sista åren gick jag över till att beställa taxi från taxicentralen om jag hade en avresa tidigt på¨morgonen eller sent på kvällen.

Temporary farangs har jag hört thailändare kalla fulla faranger på motorcyklar..

En kollega till mig blev ihjälkörd av en Pic Up på Koh Chang, det var hans fel o det hela. 200 000 baht blev hans böter..

Annars riskerar man att det ofta är farangens fel..även om det inte är det så att säga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mr Chiangen

Blev lite syftningsfel i hasten där. HEHE.

En tjej/ kollega på Koh Chang på mc blev påkörd av en man i en pick up. Hon dog dessvärre.Snubben i pick upen fick böta 200 000.Om han var full vet jag ej..

Allt som rör trafik i Thailand är otäckt..

(redigera inlägg får jag bara upp i färska inlägg)

Hur går man in och ändrar sina egna inlägg efter publicering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man kan dricker några pilsner och köra moppe i Thailand. Fan man har ju semester. Slappna av och ta det lungt. ::)

Jag kan bara hålla med Göran eller hur?! Kan inte heller se att semester skulle vara ett godtagbart skäl att riskera livet på dem i ens omgivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man kan dricker några pilsner och köra moppe i Thailand. Fan man har ju semester. Slappna av och ta det lungt. ::)

Jag kan bara hålla med Göran eller hur?! Kan inte heller se att semester skulle vara ett godtagbart skäl att riskera livet på dem i ens omgivning.

He he jag dricker öl i stort sätt varje dag när jag semestrar i Thailand. Oftast kanske en eller max tre stycken under dagtid. Förflyttar mig gör jag med moppen vilket jag tycker är otroligt smidigt. Tror inte det påverkar min omgivnings dödlighet nämnvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×