Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
saigon

Thailandsjuristerna och husköp

Rekommendera Poster

Hej,

Trevligt med lite officiell respons och klargörande från företaget i fråga. :kla

Hur vet vi det ? oreggad och utan referenser så kan det vara skrivet av vem som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Vilken tur att den advokaten händelsevis råka läsa detta forum, som skrivs på

svenska med tanke på att, Saigon är inte Widings o Me är inte Bert Boye. Man

undrar om det är dåligt med jobb åt ThailandsJuristerna numera. Nu väntar vi bara

på att någon på Justitia skriver anonymt o förklarar att TJ är kreditvärdiga numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anonym

Jobbar inte på Justitia men har den köptjänsten på det företag jag jobbar  :) Kan vara bra att ha. Kreditvärdigheten måste man "förtjäna" den ändras inte omg bara för att man bet en räkning typ. Skriver anonym pga att jag inte vill bli påhoppad i övrigt på forumet då jag är medlem.

Varför jag kollade upp o svarade är därför att det org nr han bet åt inte var Thailandsjuristerna utan ett helt annat bolag och det finns inget dotterbolag vid namn TJ så något tycker jag är skumt.

Anonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst

Fick ont i en visdomstand och behövde dra ut den.

Gick till tandläkaren för att dra ut den.

Det gick bra den här gången men fick höra i efterhand att det var bysmeden som knäckte extra som "tandläkare".

Trots att det gick bra vill jag inte behandlas av någon som tror och utger sig för att vara tandläkare som inte är det.

Finns också en så kallad eftermarknad, vad händer om komplikationer uppstår. Har någon annan tand skadats så mer vård krävs, täcker tandläkarens försäkring detta? Skulle tro det. Tror dock inte bysmeden har försäkring för sådant

Kontentan av detta.

Går jag till tandläkare förutsätter jag att det är en utbildad sådan jag besöker, inte någon som utger sig för detta bara.

En liten parallell jag inte kunde låta bli att dra. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Fick ont i en visdomstand och behövde dra ut den.

Gick till tandläkaren för att dra ut den.

Det gick bra den här gången men fick höra i efterhand att det var bysmeden som knäckte extra som "tandläkare".

Trots att det gick bra vill jag inte behandlas av någon som tror och utger sig för att vara tandläkare som inte är det.

Finns också en så kallad eftermarknad, vad händer om komplikationer uppstår. Har någon annan tand skadats så mer vård krävs, täcker tandläkarens försäkring detta? Skulle tro det. Tror dock inte bysmeden har försäkring för sådant

Kontentan av detta.

Går jag till tandläkare förutsätter jag att det är en utbildad sådan jag besöker, inte någon som utger sig för detta bara.

En liten parallell jag inte kunde låta bli att dra. ;)

:rolling on the floor: :rolling on the floor: :rolling on the floor: :rolling on the floor:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anonym1

Hej,

Trevligt med lite officiell respons och klargörande från företaget i fråga. :kla

Hur vet vi det ? oreggad och utan referenser så kan det vara skrivet av vem som helst.

Så då borde vi kanske inte lite på anonyms inlägg i heller för han skriver också oreggad. Men det är klart det går bra att skriva anonymt om man kritiserar för skriver man något positivt blir man på hoppad. Det är en fantastisk â€värld†som ni har skapat här där endast negativa kommentarer tillåts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anonym

Det jag skriver går ju lätt även för andra att kolla om de har intresset. men att kolla att den engelskspråkige är anställd blir nog lite svårare.

Sen var det ju den ena "possitiva" till TJ som ville veta vart jag fått uppgifterna och vad så då svarade jag på det och konstigt nog är det ingen som ifrågasatt mina uppgifter hmmmmmm undrar varför  :cr

Anonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bert Boye

En officiell kommentar från Thailand Juristerna!

Det är ingen av de inblandade, vänner, kompisar eller andra i deras vänskapskrets som är Saigon som skrivit inlägget. Det är faktiskt en nöjd kund och inget annat. Det fanns ingen kontakt mellan kunden och TJ innan inlägget skrevs för hade vi fått redan på det innan hade vi bet honom att avstå med tanke på den inflammerade diskussionen som finns om oss.

Tanken om att starta TJ kommer efter ett antal år i husbranschen där kunder blint skrev på kontrakt. Vi ville göra något för marknaden för att det skulle bli säkrare för Svenskar att köpa hus i Thailand. Det finns idag många som Saigon som är mycket nöjda över att ha anlitat TJ och inga av era inlägg kommer någonsin att bita på dem. Vi har säkert avstyrt ett antal affärer där man kan anta att kunderna hade blivit lurade på sina pengar. Så ärligt talat tycker vi inte att det är det viktigaste, att kunderna får hjälp att säkert köpa en fastighet.

Som slutkommentar till er alla, det finns inget i vår organisation som ni kan anse vara ohederligt det är ni som tror det. Ni anklagar mig för att inte vara jurist men jag har heller aldrig utgett mig för att vara det. Ja jag håller föredrag om Thailand på mässor i Skandinavien men inte som jurist utan för att jag har blivit tillfråga att göra det av mässarrangörerna. Klart är ju att åhörarna vill veta vem som talar och jag presenterar mig med namn och som ägare till företaget. Dessa föredrag finns det ett antal regler för de ska vara objektiva, säljande för landet (inte för hus), inga rekommendationer får ske till husförsäljare. Om nu Göran tycker att det är säljmöten kan jag inte göra så mycket åt det men alla andra tusentals personer som har lyssnat anser det vara bra och objektivt.

Är säker på att ni kommer att vända och vrida på allt detta men detta är de fakta som finns och personen som skrev ett inlägg är anställd och det är hennes egna ord och inte mina, jag uppmanade henne att göra det för att visa att det finns jurister i företaget. Av naturliga skäll vill hon inte ge mer information än vad hon skrev.

I ställer för att spekulera ring oss om ni har frågor om vår organisation för inget är hemligt eller konstigt.

Bert Boye

Thailand Juristerna

P.s vi kommer inte att svara på frågor på detta forum utan endast via telefon eller epost!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Alltid-utbildad

Går jag till tandläkare förutsätter jag att det är en utbildad sådan jag besöker, inte någon som utger sig för detta bara.

Men förutsätter du även att ägaren är tandläkare? För det är egentligen det som avhandlas.

Om jag har ett stort kontaktnät med personer som kan hjälpa andra i vilken bransch som helst då kan jag genom mitt bolags namn visa vad jag kan hjälpa med.

Förstår inte upprördheten, har ni samma krav på andra varor och tjänster ni köper? Att ägaren skall vara 100% utbildad i den vara eller tjänst han erbjuder? Eller är det så att ni alla svälter och går omkring nakna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anonym1

Ja är det inte just det som är fallet här. Jag vet om en kille Rune heter han har ett stort lantbruk i skåne men utbildad bonde är han inte. Han har ett husföretag också som bygger nya hus, men snickare är han inte. Så om ni skulle köpa eller en del av er har kanske redan gjort det, köpt ett hus som hans företag har byggt kräver ni då att han ska vara snickare för att han äger ett byggföretag? Rune har för övrigt ett 20 tal andra företag som han äger. Förövrigt ägs väll folktandvården av kommuner och landstig är inte så säker på att våra folkvalda är så mycket tandläkare!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick du kontakt med någon som är jurist hos Thailandsjuristerna ?

min fråga var som ovan , inte vad ägaren har för utbildning , utan om det fanns

någon jurist hos Thailandsjuristerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst

Kära "Alltid-utbildad".

Som jag avslutade mitt inlägg så gjorde jag bara en parallell.

Har aldrig trott att någon av de inblandade är tandläkare.

Och nej jag har inte samma krav inom alla branscher.

Men när jag köper vissa tjänster från företag där namnet uppger att de representerar en viss yrkeskategori, förutsätter jag att de då innehar och har tillförskaffat sig den utbildning som sig bör för att kalla sig det de gör ex. tandläkare, jurist eller dylikt.

Detta är min personliga uppfattning och på det sätt jag köper mina tjänster på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska nu ta risken och ställa en fråga i min okunighet eller kanske det blir ett påstående. Jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel (vilket mycket väl kan vara fallet).

Om jag är advokat så måste jag ha en formell kompetens och någon typ av tillstånd/licens. Om jag är husmäklare (i sverige) så ska jag ha något i den vägen också. Likadant med sjuksköterskor, läkare. Dessa "yrken" är "skyddade" i lag. Jurist kan i stort sätt vem som helst bli då titeln jurist inte är skyddad.

I princip skulle jag kunna ha en juristbyrå och kalla mig för jurist men inte för advokat då jag saknar juridisk utbildning på akademisk nivå.

Vad som sedan är moraliskt riktigt är en annan sak. :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan rör ju oxå lite om hurvida det överhuvudtaget finns ett företag som heter Thailandjuristerna.

Om jag förstått saken rätt finns inget sådant företag registrerat i vare sig Sverige eller Thailand.

Även om man nu som man påstår besitter kompetensen så borde ju företagsnamnet faktist vara registrerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska nu ta risken och ställa en fråga i min okunighet eller kanske det blir ett påstående. Jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel (vilket mycket väl kan vara fallet).

Om jag är advokat så måste jag ha en formell kompetens och någon typ av tillstånd/licens. Om jag är husmäklare (i sverige) så ska jag ha något i den vägen också. Likadant med sjuksköterskor, läkare. Dessa "yrken" är "skyddade" i lag. Jurist kan i stort sätt vem som helst bli då titeln jurist inte är skyddad.

I princip skulle jag kunna ha en juristbyrå och kalla mig för jurist men inte för advokat då jag saknar juridisk utbildning på akademisk nivå.

Vad som sedan är moraliskt riktigt är en annan sak. :cr

Så här skriver Stockholms Universitet beträffande juristexamen:

"Juristprogrammet, 270 högskolepoäng, leder till juristexamen. Efter tre terminer på juristprogrammet kan man välja kurser som leder till en fil kand i Rättsvetenskap, 180 högskolepoäng."

Advokat blir man om man bli upptagen i advokatsamfundet, vilket kräver att man är jurist, dvs har behörig universitetsutbildning.

Hoppas det är svar på frågan.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anonym1

Frågan rör ju oxå lite om hurvida det överhuvudtaget finns ett företag som heter Thailandjuristerna.

Om jag förstått saken rätt finns inget sådant företag registrerat i vare sig Sverige eller Thailand.

Även om man nu som man påstår besitter kompetensen så borde ju företagsnamnet faktist vara registrerat.

Om du läser alla inlägg så framgår det klart och tydligt. Företag kan kallas sig för vad de vill och ha ett annat registrerat bolagsnamn finns inget konstigt med detta. Om du tittar onkring dig (om du är i Sverige) så finns där kanske en ICA butik. Denna ICA butik ägs av en handlare och har ett företag som kanske heter Bengts livs HB. Enligt er tes ska man nu inte handla av denna man. Finns nog tusen tals liknande exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst alltid-utbildad

Ska nu ta risken och ställa en fråga i min okunighet eller kanske det blir ett påstående. Jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel (vilket mycket väl kan vara fallet).

Om jag är advokat så måste jag ha en formell kompetens och någon typ av tillstånd/licens. Om jag är husmäklare (i sverige) så ska jag ha något i den vägen också. Likadant med sjuksköterskor, läkare. Dessa "yrken" är "skyddade" i lag. Jurist kan i stort sätt vem som helst bli då titeln jurist inte är skyddad.

I princip skulle jag kunna ha en juristbyrå och kalla mig för jurist men inte för advokat då jag saknar juridisk utbildning på akademisk nivå.

Vad som sedan är moraliskt riktigt är en annan sak. :cr

Denna länk svarar på er fråga

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jurist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan så hända. Men just när det gäller juridik, läkare och en del andra tjänster tycker jag att man har rätt att ställa högre krav.

Det minsta man kan kräva att juridikverksamheten finns med i den verksamhet som man registrerat att man skall bedriva.

Jag tycker det är ytterst tveksamt om den skall innefattas i övriga företagstjänster. Under personaluthyrning passar det definitivt inte.

Alla företag(reggad i Sverige) står i Justitia. som företag kan man gå in och kolla andra företag om tex de har f-skattsedel.

Maxli blev reggad 2007-10-01 i annat namn sedan 2007-10-31 som Maxli.

Bransch: 782 Personaluthyrning 8299 Övriga företagstjänster.

Delägare i företaget Dyk in dykcenter HB

Står inte om Thailandsjuristerna i detta företag.

Anonym

Är det något som man inte får skriva ut så får adm ta bort det  :)

Jag tycker det är konstigt att man inte kan hitta Thailandsjuristerna som företag utan att det är till Maxli Saigon betalat....

Kan ju oxå nämna att kredit avrådes enl sidan jag har tillgång till och det tycker jag säger ganska mycket om ett företag.

Anonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BB

Det kan så hända. Men just när det gäller juridik, läkare och en del andra tjänster tycker jag att man har rätt att ställa högre krav.

Det minsta man kan kräva att juridikverksamheten finns med i den verksamhet som man registrerat att man skall bedriva.

Jag tycker det är ytterst tveksamt om den skall innefattas i övriga företagstjänster. Under personaluthyrning passar det definitivt inte.

Alla företag(reggad i Sverige) står i Justitia. som företag kan man gå in och kolla andra företag om tex de har f-skattsedel.

Maxli blev reggad 2007-10-01 i annat namn sedan 2007-10-31 som Maxli.

Bransch: 782 Personaluthyrning 8299 Övriga företagstjänster.

Delägare i företaget Dyk in dykcenter HB

Står inte om Thailandsjuristerna i detta företag.

Anonym

Är det något som man inte får skriva ut så får adm ta bort det  :)

Jag tycker det är konstigt att man inte kan hitta Thailandsjuristerna som företag utan att det är till Maxli Saigon betalat....

Kan ju oxå nämna att kredit avrådes enl sidan jag har tillgång till och det tycker jag säger ganska mycket om ett företag.

Anonym

Håller helt med dig har ändrat på bolagsverket idag till Juridisk rådgivning och personaluthyrning. Denna ändring gäller från den 1/1 2008.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska nu ta risken och ställa en fråga i min okunighet eller kanske det blir ett påstående. Jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel (vilket mycket väl kan vara fallet).

Om jag är advokat så måste jag ha en formell kompetens och någon typ av tillstånd/licens. Om jag är husmäklare (i sverige) så ska jag ha något i den vägen också. Likadant med sjuksköterskor, läkare. Dessa "yrken" är "skyddade" i lag. Jurist kan i stort sätt vem som helst bli då titeln jurist inte är skyddad.

I princip skulle jag kunna ha en juristbyrå och kalla mig för jurist men inte för advokat då jag saknar juridisk utbildning på akademisk nivå.

Vad som sedan är moraliskt riktigt är en annan sak. :cr

Denna länk svarar på er fråga

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jurist

Tack Alltid-utbildad!

Det var som jag trodde Jurister kan vi vara allihop fast vi får inte tjänstjöra i rätten. Man kan utbilda sig till jurist fast man kan inbilla sig till jurist också. Kul nu kan man lägga till Jurist på kortet och i telefonkatalogen. :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Ska nu ta risken och ställa en fråga i min okunighet eller kanske det blir ett påstående. Jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel (vilket mycket väl kan vara fallet).

Om jag är advokat så måste jag ha en formell kompetens och någon typ av tillstånd/licens. Om jag är husmäklare (i sverige) så ska jag ha något i den vägen också. Likadant med sjuksköterskor, läkare. Dessa "yrken" är "skyddade" i lag. Jurist kan i stort sätt vem som helst bli då titeln jurist inte är skyddad.

I princip skulle jag kunna ha en juristbyrå och kalla mig för jurist men inte för advokat då jag saknar juridisk utbildning på akademisk nivå.

Vad som sedan är moraliskt riktigt är en annan sak. :cr

Denna länk svarar på er fråga

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jurist

Tack Alltid-utbildad!

Det var som jag trodde Jurister kan vi vara allihop fast vi får inte tjänstjöra i rätten. Man kan utbilda sig till jurist fast man kan inbilla sig till jurist också. Kul nu kan man lägga till Jurist på kortet och i telefonkatalogen.  :dan

Mitt förslag till titel, dykande jurist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.thailandsforum.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=1524

Tjaa.

Jag ska dra mitt strå till stacken efter att jag hört att min fru har lagt ett inlägg idag för att tala om att hon arbetar på TJ och i högsta grad har en jurist utb.

Det var efter att jag hittat ovanstående forum och efter några inlägg där som minfru fick jobb hos TJ och har arbetat där sedan dess. Lägg märke till datum som jag la inläggen. Allt min fru skrev är sant och att hon skriver på engelska är för att hon inte kan så bra svenska ännu att hon till fullo kan förstå och utrycka sig rätt. Jag kan också säga att min fru är nationalist för sitt land och skulle aldrig göra ngt för att vara oseriös mot thailand eller ngn som ämnar t ex skaffa sig ett boende där. Detta eftersom hon verkligen hoppas att ingen ska känna sig lurad i thailand. Jag har försökt att förklara för henne vad som pågår här på forumen men hon kan inte riktigt förstå det hela eftersom hon anser att varken hon eller Bert eller TJ i övrigt har gjort ngt fel.

Nu lite reflexioner och paralleler:

Jag arbetar som byggare och har flackat runt mellan några olika firmor. Jag kan säga att hittils på dom enskilda firmor jag har varit har det inte varit samma namn som är registrerat som firman har på sina bilar och som står i telekatalogen och som firman använder ut till kund. inget konstigt anser jag.

detta tror jag är vanligt eftersom många firmor har fastigheter under samma firma som är registrerat men kallar då den delen av firman för ngt annat.

(förlåt till alla er som tycker jag är övertydlig i mina förklaringar men jag skriver så här tydligt för att även issanbo ska förstå)

Organisationsnr: tror jag inte någon enskild firma skriver ut på nätet, detta eftersom det är samma som persnr. det står på typ lönespecar, fakturor mm.mm

Och till den ngt lustiga diskutionen om ifall Bert är jurist eller inte:

Ingvar Kamprad hur många år skola har han???

eftersom det är en ngt udda kunskap bert sitter inne med kan han nog kalla sig jurist inom sitt område, Han har drivit firma i Thailand, Han har sålt hus i Thailand, han har bott där ganska lång tid och har även haft familj där med allt vad det innebär. Jag har sett Bert's föredrag och jag kan inte se vad som är fel med att han talar possetivt om att köpa hus i Thailand, det är bl a det som hans firma öerlever på, men han gör inte reklam om ngn mäklare, han misskreddar heller ingen vad jag hört. Jag vet också att vid frågor till Bert om han är jurist svarar han alltid NEJ. Det var också vad han sa när jag frågade innan Min fru blev anställd, men han förklarade sin bakgrund och det tyckte jag var mer värt. Erfarenhet tror jag ofta är minst lika viktigt som utbildning.

P.S Det är min privata bedömning att Bert borde kunna kalla sig jurist innom sitt område...

I övrigt kan jag inte förstå hur man kan miss kredda personer och företag så som det har gjorts här på desse två forum. Finns det någon kund här som inte är nöjd med det jobb som TJ har gjort??? Ni som inte har haft med Tj att göra ni är bara ute och svamlar i ett stort mörker, Har ni inga fritidsintressen??? I och försig har det tidigare varit lite sandlåda från båda sidor men det har gott överstyr, Vad har TJ gjort fel??? inte skrivit ut sitt orgnr på nätet, det var väl där allt började om jag inte missminner mig. Spy galla är alltid lätt, säga ngt bra ges det aldrig tid till för oss svenskar, det ser man och hör väldigt ofta...

låt forumen vara lite konstruktiva och lägg ner skitsnacket nu. rekomendera och varna för bra resp dåliga företag men va konstruktiva...

OBS: Jag blev medlem här idag för att skriva detta. jag har varit medlem på det andra forumet sen i dec men har inte varit inne sen Min fru fick jobb bara så alla vet och inte behöver diskutera det. Istället för att snacka dynga om mig och min fru skicka ett mail och kom förbi på en fika... mkt trevligare...

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dundee:

Ditt inlägg tillför inget nytt i denna diskussion och därför slåss den ihop med denna tråd som redan handlar om samma sak.

Dessutom lägg inte in samma inlägg på två ställen, där det ena inläggen är egen tråd. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×