Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Carola36

Aktiviteter under lågsäsong på Koh Lanta?

Rekommendera Poster

Hej!  :cool

Jag planerar att göra en 8-veckorsresa till Koh Lanta i sommar under juli och agusti. En del påstår att Koh Lanta mer eller mindre är stängt under lågsäsong, andra menar att det visst finns både restauranger och butiker öppna. Hur är det egentligen?

I Aftonbladet stog det efter den tragiska olyckan där den 11-åriga flickan dog att stranden är stängd under lågsäsong på grund av allt skräp som blåser in från havet. Stämmer det? Jag vill gärna sola och bada på t ex den långgrunda stranden Klong Dao Beach, men är nu rädd för maneterna. Är det någon som vet - hur ser möjligheterna till bad ut i havet under juli och augusti?

Hur är det att vistas på Koh Lanta under juli och augusti månad? Vilka aktiviteter finns att syssla med - går det att åka på utflykter, dyka etc under lågsäsong på Koh Lanta? Jag vill inte bara ligga och sola hela dagarna...

Jag älskar mat och vill gärna prova olika maträtter på olika restauranger. Hur ser utbudet med restauranger ut på Koh Lanta under lågsäsong?

Tacksam för tips och råd!

Carola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min man är från Koh Lanta men har bott på Phuket drygt 20 år. Hans spontana kommentar till din fråga var att då ska man naturligtvis åka ut med en båt och fånga krabbor, med burar liknande de vi har till kräftor.

Han pratar om grottbesök m m. Jag ser en drömmande lite hemlängtande blick i hans ögon. Du kanske vill hyra en personlig guide  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:D

En personlig guide är aldrig fel, men lånar du verkligen ut din man?  :o

Att åka ut och fiska är kanske inte min grej, jag hade hellre tagit dykcertifikat. Vet du, din man eller någon annan på forumet hur möjligheterna till dyk ser ut under juli och augusti. Blåser det för mycket eller fungerar det?

Grottor låter däremot spännande. Är din man även grottforskare  :-[

Och vad kan man mer göra på Koh Lanta under lågsäsong än fiska och utforska grottor? Går det att rida elefant eller åka på andra utflykter?

Carola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser vad du vill göra och gillar är min första tanke; varför i hela friden åker du till Koh Lanta under lågsäsong? Vore det inte bättre att välja ett alternativ där det finns lite mer att göra som Koh Chang, Koh Samui, Krabitrakten eller Phuket.

Koh Lanta är väldigt lugnt lågsäsong även om det finns restauranger och hotell öppna. Åtta veckor känns långt där då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja jag måste nog hålla med Malee,trots att Koh Lanta är "min" ö.

Jag bor där större delen av året,men dock inte under lågsäsongen som är just maj-sept. Man kan tulla lite på de begreppen,men i stort sett så.

Det är väldigt mkt stängt o tillbommat på Lanta o det är bl.a för att det oftast är så pass dåligt väder där då att inga turister tycker att det är värt att spendera sin tid där. Det blåser in mkt skräp på stränderna o det är ingen som städar undan det. Vågorna är höga oftast. Men bor man på ett hotell eller en anläggning som har pool,så är det härligt lugnt o bra priser på allt.

Men man kan inte åka ut o ta dykcert under denna tid. Men kolla med Lanta Diver för de kan detta bättre än jag.

Båtturer till mindre öar är oxå i dvala då,för det finns inte underlag att köra o att havet är opålitligt då.

Men den som väljer Lanta ändå lär inte gå hungrig eller inte ha något att ta sig för...för det finns ändå saker att göra men i begränsat utbud.

MVH Laila på Koh Lanta (just nu i Swe)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×