thomlea88

Ibland blir det riktigt kul med svenska saker...

22 inlägg i detta ämne

När jag har rest, så finns det en period när man slutar undvika svenska grejer utomlands utan istället söker upp dom. Gissa om min min när jag förstår att "the scandinavian bakery" i Laos är svenskt, för varför annars ska det finns chokladbollar och semlor för i Vientiane. Då blir man glad över att hitta en Fatomen där...

Kommer man däremot till Hua hin och ser the euro guesthouse så går man omvägar runt stället och köper inget bröd där, bara för att de serverar köttbullar med lingonsylt.

Hur länge ska man vara borta för att gå från undvika till att söka upp? Vilken är ditt tips? ::) ::)???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det där med mat är juh svårt..

Vi är juh uppväxta med salt.

Det är beroendeframkallande.

Så svaret är enkelt.. rehabilitering? :)

ingen aning.. ge mig salt !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det där med mat är juh svårt..

Vi är juh uppväxta med salt.

Det är beroendeframkallande.

Så svaret är enkelt.. rehabilitering? :)

ingen aning.. ge mig salt !!

Salt... Åhh vad jag saknar salt. Jag har seriöst funderat på att köpa ett litet saltkar att ha med mig i väskan för att ströa på all mat jag stöter på. Har aldrig tidigare reflekterat över hur MYCKET salt jag använder i min mat, men maten här smakar inte likadant som den gör hemma - och det är inte bara annorlunda kryddor!

Köpte potatiskroketter igår på gatan och det var ju himmelskt gott... Men hade varit godare med rejält med stora saltflingor på... Mmmm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland när jag har thailändska gäster, bjuder jag på en liten bit sill eller ett ägg med Kalles kaviar på. Oj, vad de spottar och fräser (fast diskret på thailändskt vis, förstås).

De kan inte fatta att vi kan äta salt mat. Till och med ost och smör är väldigt salt för dem, de fattar inte att vi kan äta något så vedervärdigt. Då brukar jag förklara att det är vårt sätt att konservera maten eftersom vi sedan urminnes tider tvingats bunkra mat under den varma delen av året, för att kunna överleva den kalla.

I Thailand är nästan all mat färsk. Dock har den ibland hunnit bli skämd innan tillagningen och därför har man en tradition av att tillsätta starka kryddor för att dölja den ruttna smaken. Så gjorde vi även i Europa innan Leonardo da Vinci uppfann saltet.  ;)

Leo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland när jag har thailändska gäster, bjuder jag på en liten bit sill eller ett ägg med Kalles kaviar på.

När vi hade besök från Thailand bjöd vi på matjessill en dag. Det slank ner, dock först efter att man lagt på currypasta på sillen. Så numera är en av de svenska saker jag tar med mig till Thailand Abba´s currysill...

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi hade besök från Thailand bjöd vi på matjessill en dag. Det slank ner, dock först efter att man lagt på currypasta på sillen. Så numera är en av de svenska saker jag tar med mig till Thailand Abba´s currysill...

Hasse

Hah, vilken bra ide  :laugh:

Annars brukar jag alltid längta efter en ordentlig kebabpizza, men när jag kommer hem så äter jag en halv sen hatar jag den igen :D

Det är väl saltet som ni säger. När jag var i japan så sög jag i princip av pommesen på McD för saltet. Det har ju absolut inget salt där borta :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värsta i saltväg jag varit med om var när jag till min stora lycka upptäckte att det fanns havregrynsgröt på menyn. Havregrynsgröt och smält smör tänkte jag i mitt lyckorus. Finns det något bättre till kvällsmål?

Och enligt Thai så finns det det. Havregryn i kondenserad mjölk... Det var så sött och kvalmigt att jag inte kunde förmå mig att äta upp.

De höjde något på ögonbrynen (men det var helt okej, inte så att jag gjorde något övertramp eller så) när jag gjorde iordning min egen gröt dagen efter och bara hade vatten och salt i. "No milk?" "Salt?" Och det var ändå ett turistigt ställe som serverade snäll mat.

Men sällan har havregrynsgröt smakat SÅ gott som på en strand i Thailand!! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joda, dom har salt i Thailand, och fins på en del krogar, men dom använder ju soja i maten istället för salt.

Jag köpte till och med hem några förpackningar salt, men dom har inte det där klumpmedlet i frp så man får röra om innan man kan ta salt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joda, dom har salt i Thailand, och fins på en del krogar, men dom använder ju soja i maten istället för salt.

Jag köpte till och med hem några förpackningar salt, men dom har inte det där klumpmedlet i frp så man får röra om innan man kan ta salt

"Dom" använder fisksås i maten  ???

Anledningen till att man saknar salt är forstås att vi i Sverige saltar mer i maten men också för att vi svettas ut saltet i Thailand vilket vi inte gör i lika hög grad hemma. Så SALTA om det finns salt eller ät nåt salt "typ" chips. Saltbrist är inte att leka med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag fattar inte riktigt en grej.. Varför behöver inte thai så mycket salt i maten som vi? Jag menar fysiskt.. för vi kan ju ibland känna saltsug i värme, det verkar dom inte göra, har jag fel? Kanske är det vi som överkonsumerar..?

Thai använder sitt (göaa) salt till en del som vi inte gör.. Min fru och hennes väninnor nyttjar gärna salt till blåbär och jordgubbar medans åtmonstone jag gärna vill ha socker.. Däremot vill dom ha socker till potatis!!

Sweet food, potatis i sockerlag - seep,seep..

Urrrk, säger jag och går till korvmojen.. ;):D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag fattar inte riktigt en grej.. Varför behöver inte thai så mycket salt i maten som vi? Jag menar fysiskt.. för vi kan ju ibland känna saltsug i värme, det verkar dom inte göra, har jag fel? Kanske är det vi som överkonsumerar..?

Thai använder sitt (göaa) salt till en del som vi inte gör.. Min fru och hennes väninnor nyttjar gärna salt till blåbär och jordgubbar medans åtmonstone jag gärna vill ha socker.. Däremot vill dom ha socker till potatis!!

Sweet food, potatis i sockerlag - seep,seep..

Urrrk, säger jag och går till korvmojen.. ;):D

Ja kan det bero på att dom genetiskt är rustade bättre för värme än vi från kalla norden? Mao vi svettas mer dom mindre  ??? Just nu umgås jag med "en syster" som är på besök för första gången i Sverige och hon frös som attan igår när det var 19 grader celsius..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också på genetiken, men också på vad du äter som liten. Vi saltar, dom sockrar. Dom vill ha ris, jag vill ha ost!

och potatis...?

Näää - pasta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag fattar inte riktigt en grej.. Varför behöver inte thai så mycket salt i maten som vi?

Detta är enbart spekulationer: Dels tror jag att det handlar om den smak vi har vant oss vid från barndomen, dels tror jag att vi nordbor generellt svettas mer i det mycket hetare klimatet som råder i Thailand.

När man köper "uppskuren" frukt får man ofta med en liten påse som innehåller en salt-chiliblandning. Thaiarna doppar frukten i den, men jag tycker frukten är mycket godare naturell. Kanske är det en av de vägar de får i sig det salt de behöver?

Stora mängder salt lär inte vara nyttigt, enligt nutritionister, det höjer blodtrycket, gör att kroppen samlar på sig vätska m m. Mina år i Thailand har gjort att jag vant mig vid mat som är betydligt mindre salt, så när jag reser till Europa tycker jag att maten är jättesalt. När jag är i Sverige och bjuder gäster på hemlagad mat, tycker jag att alla smaker framträder perfekt när jag serverar den, men då jag är mån om mina gäster ställer jag alltid fram salt och peppar på bordet och de saltar rejält, för det mesta.

I gemen skulle vi kanske må bättre av att minska saltintaget rejält, men det innebär inte att vi ska ersätta det med socker. Det kan ju jag säga som alltid varit jättesöt.

Leo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag är i Sverige och bjuder gäster på hemlagad mat, tycker jag att alla smaker framträder perfekt när jag serverar den, men då jag är mån om mina gäster ställer jag alltid fram salt och peppar på bordet och de saltar rejält, för det mesta.

Och ibland saltar dom innan dom ens har smakat...  :cr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ibland saltar dom innan dom ens har smakat...  :cr

Gamle Marcus Wallenberg (Dodde) berättade på sin ålders höst, att han alltid bjöd in sina tilltänkta VD:ar till en måltid. Om han (det var bara män som kom i fråga på den tiden) saltade på maten innan han hade smakat, så blev han inte anställd. Dodde ville inte anställa personer med förutfattade meningar.

Den sorteringsmetoden kanske inte skulle vinna något större gehör bland dagens sofistikerade head-hunters, men W-bolagen blev ju väldigt framgångsrika.

I en variant kan man använda metoden när man anlitar konsulter, saltar de maten så saltar de nog räkningen också.

Leo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag fattar inte riktigt en grej.. Varför behöver inte thai så mycket salt i maten som vi?

Detta är enbart spekulationer: Dels tror jag att det handlar om den smak vi har vant oss vid från barndomen, dels tror jag att vi nordbor generellt svettas mer i det mycket hetare klimatet som råder i Thailand.

När man köper "uppskuren" frukt får man ofta med en liten påse som innehåller en salt-chiliblandning. Thaiarna doppar frukten i den, men jag tycker frukten är mycket godare naturell. Kanske är det en av de vägar de får i sig det salt de behöver?

Stora mängder salt lär inte vara nyttigt, enligt nutritionister, det höjer blodtrycket, gör att kroppen samlar på sig vätska m m. Mina år i Thailand har gjort att jag vant mig vid mat som är betydligt mindre salt, så när jag reser till Europa tycker jag att maten är jättesalt. När jag är i Sverige och bjuder gäster på hemlagad mat, tycker jag att alla smaker framträder perfekt när jag serverar den, men då jag är mån om mina gäster ställer jag alltid fram salt och peppar på bordet och de saltar rejält, för det mesta.

I gemen skulle vi kanske må bättre av att minska saltintaget rejält, men det innebär inte att vi ska ersätta det med socker. Det kan ju jag säga som alltid varit jättesöt.

Leo

Ja, jag håller med. Har också tänkt på "fenomenet" att efter ha varit i Thailand en längre tid och man konfronteras med svensk eller europeisk mat så tycker man den är grymt salt, specielt korv och liknande. Det är nog helt riktigt och det är väl bekräftat också att svenskar får i sig för mycket salt pga av koksaltet som tillsätts. Lite kaka på kaka. Tja, inget större problem i alla fall.. Vill thai äta jordgubbar med salt får dom göra det. Hur det matchar grädden låter jag vara osagt :D

Engard var inne på klimatet.. Hennes väninna frös vid 19C. Det går över precis som vi vänjer oss vid värmen i Thailand - i alla fall en del! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha varit i Thailand några månader förra året fick jag kramper i fötterna varje natt gjorde ganska ont och jag fick studsa ur sängen för att det skulle gå över. Var till doktorn och han tog prover och konstaterade kalium och kalciumbrist. Fick en spruta och order att äta mera salt. Saltade mycket mera på maten efter detta och besvären försvann. Kan det vara så att kroppen vant sig vid en viss saltmängd och reagerar när den inte får så mycket som den är van, ungefär som när en knarkare tänder av ? Vet ej men jag blev bra med mera saltintag. flor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej flor,

Bra inlägg...

Lite ironiskt att du ordinerades mer salt och sedan åkte på en grej som brukar innebära att doktorn ordinerar att du borde dra ner på saltet... Jag menar att salt höjer ju inte sällan blodtrycket.

Givetvis har detta inget med varandra att göra, men ibland blir det lite ironiskt. Jag har själv lite högt kolesterol upptäckte doktorn nyligen i en rutinkoll.

Hursomhelst hoppas jag att allt är bra med dig och att du trivs på nya jobbet! Sakta men säkert växer hemsidan (du vet) fram. Om en månad borde allt vara klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:hi:

Apropå salt

Vi hade kompisar hemma i Sverige på besök nu i sommar och bjöd på surströmming, hon är thai. Slank ner ett par klämmor. Liten sipp från snapsen också men sen var det bra med det. Vårt flingsalt var en succe för henne. Hon blandade det med lite socker och färsk chili sedan doppade vi alla det i färsk frukt. fantastiskt gott och annorlunda! :Fi

:hi:

Labbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu