Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Flyver(s)

Flyga med Air China

Rekommendera Poster

Jag undrar också varför du inte gillar att åka med Finnair?? Vi har fått jättebra service, bra med benutrymme, inte lång väntetid i Helsinki. Sen är det ju mina "landsmän" som jag åker med  :D Gillar även Thai air

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket på grund av väntetiden vid mellanlandning. Om räknar om tiden i pengar så blir det inte lika billigt längre  ;)

Hmm, men vi betalade 16000 för våra biljetter som samma dagar skulle kosta 32000:-

Tror då att det är helt ok att vänta ett par timmar.

32000 med vilka ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jg bara undrar varför du dissar Finnair? det är ett av världens säkraste flygbolag..

Som alla flygbolag har även Finnair sina plus och minus.

Det jag personligen inte gillar med Finnair och nu syftar jag enbart på deras Bangkokrutt, är att de fortfarande flyger med de ålderstigna MD 11:orna. Jag har aldrig uppskattat att flyga med MD 11:orna eller dess foeregångare DC 10:orna.

En foerdel som Finnair har, vilket de har gemensamt med alla One World Alliancebolagen, är det sätt på vilket de räknar incheckat bagage och som är foermånligare än Star Alliance konventionella modell.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Air China klassas som ett trestjärningt flygbolag av Skytrax. Det finns f.n. 87 kommentarer från passagerare som nyligen flygit med Air China och deras kommantarer kan läsas på foeljande länk:

http://www.airlinequality.com/Forum/air_china.htm

Jag vill också rikta en kommentar till David och ditt påstående att Air China ligger bättre till än SAS. Det är faktiskt så att SAS ligger på 12:e plats medan Air China ligger på 58:e plats i den s.k. Airline Accident Rating, vilken är baserad på olyckor med doedsfall under de senaste tjugo åren. Air Chinas senaste krasch med doedsfall och enda under perioden, inträffade 2002. Foer SAS del var det Linateolyckan 2001.

Bäst till ligger tre bolag från USA, Delta, Southwest Airline och Northwest Airline medan Lufthansa är Europas bästa bolag på plats fyra. Bästa asiatiska bolag är All Nippon Airways på 11:e plats. Sinapore Airlines ligger på 76:e plats beroende på kraschen på Taiwan 2000 medan Thai hamnar foerst på 85:e plats beroende på kraschen 1998 i Surat Thani.

Det finns många sätt att räkna på och beroende på modell hamnar bolagen hoegre eller lägre i rankingen.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAS tog 32000:- För tre personer. Vi betalade 16000:- för tre pers samma datum.

Finair...det är en lång historia. Säkerhet, kanske det men allt annat...bemötande etc har fått mig att flippa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAS tog 32000:- För tre personer. Vi betalade 16000:- för tre pers samma datum.

Finair...det är en lång historia. Säkerhet, kanske det men allt annat...bemötande etc har fått mig att flippa

Vi flyger med Air China den 12 dec för ca 27 000 kr, 4 pers (2 vuxna, 2 ungdomar 15 och 17 år). Bara några dagar efter vi bokade våra biljetter gick samma bokning på 35 000 kr, samma flight, så vi hade nog tur :D

//Lena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAS tog 32000:- För tre personer. Vi betalade 16000:- för tre pers samma datum.

Finair...det är en lång historia. Säkerhet, kanske det men allt annat...bemötande etc har fått mig att flippa

Det finns flera bolag än SK o CA....Iofs är säkert kineserna billigast men om man räknar om tiden i pengar så vet de f..n  ;)

Tveksam om du komer att finna kinesernas bemötande bätre än finnarnas men ser fram emot rapport  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska själv åka AC tillsammans med familjen den 14 december.

en som jobbar i resebranchen

En detalj bara eftersom du jobbar i resebranschen så du inte skickar folk till Toronto när dom ska till Bangkok...

AC är Air Canada (eller möjligen air condition)

CA är Air China

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David_

jag ska själv åka AC tillsammans med familjen den 14 december.

en som jobbar i resebranchen

En detalj bara eftersom du jobbar i resebranschen så du inte skickar folk till Toronto när dom ska till Bangkok...

AC är Air Canada (eller möjligen air condition)

CA är Air China

;)

när jag skrev AC var det inte IATAs förkortning, utan snarare för folk skulle förstå vad jag menade. detsamma om AY, TG mfl som kanske inte alla vet..men visst du har en poäng där. varför krångla till det och riskera missförstånd. ;)

Förästen...såg att det finns billiga CA biljetter kvar över nyår med bara 4 timmars väntan i PEK (avresa t.ex 25dec eller 21dec +500kr) på dit vägen och valfri stopp där på hemvägen (avresa närsomhelst i januari). Priset ligger på ca 7900kr. se t.ex

Stockholm till Beijing  

 

Flyg 1 fredag, den 26 december 2008  

 Avresa: 17:50 Stockholm, Sverige - Arlanda, terminal 5  

Ankomst: 09:25 +1 dag(ar)    Beijing, Kina - Capital Flygplats, terminal 3  

Flygbolag: Air China CA912 e  Flygplan: Boeing 767-200/200ER  

 

Pristyp: Economy with restrictions  

 

Beijing till Bangkok  

 

Flyg 1 lördag, den 27 december 2008  

 Avresa: 13:30 Beijing, Kina - Capital Flygplats, terminal 3  

Ankomst: 17:50  Bangkok, Thailand - Suvarnabhumi International  

Flygbolag: Air China CA959 e  Flygplan: Boeing 737-800  

 

Pristyp: Economy with restrictions  

 

Bangkok till Beijing  

 

Flyg 1 måndag, den 12 januari 2009  

 Avresa: 01:20 Bangkok, Thailand - Suvarnabhumi International  

Ankomst: 06:30  Beijing, Kina - Capital Flygplats, terminal 3  

Flygbolag: Air China CA980 e  Flygplan: Boeing 757-200/300  

 

Pristyp: Economy with restrictions  

 

Beijing till Stockholm  

 

Flyg 1 torsdag, den 15 januari 2009  

 Avresa: 14:00 Beijing, Kina - Capital Flygplats, terminal 3  

Ankomst: 16:35  Stockholm, Sverige - Arlanda, terminal 5  

Flygbolag: Air China CA911 e  Flygplan: Boeing 767-200/200ER  

 

Pristyp: Economy with restrictions

lycka till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jg bara undrar varför du dissar Finnair? det är ett av världens säkraste flygbolag..

Som alla flygbolag har även Finnair sina plus och minus.

Goran

Det verkar i alla fall gå bra för dom när man läser det här:

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/finnair-oekade-115-procent-till-asien-i-juni-226875

Sedan har man ju alltid sina egna erfarenheter. Själv kan jag inte uttala mig. Har aldrig åkt långlinje med Finnair. Till/från Bangkok har det blivit SAS, Thai, KLM och Austrian. Inget att klaga på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnair har jag alltid gillat. Tycker det är ett av de mer personliga internationella flygbolagen, strongt av dem att kunna hålla igång det med en liten hemmamarknad mittemellan gamla Aeroflot och SAS.

Förr var maten ombord mer finsk än den utslätade internationella de serverar nu. Man kunde få kålrotslåda eller syltade mujkor, hade aldrig smakat någotdera när jag såg det på menyn, men det smakade väldigt äkta på något vis. Inte tillgjort och anpassat, en enkel man har väl en enkel smak. På väg ut från HEL är maten bättre än från BKK, de borde välja en annan catering där. Deras gamla DC10:or tycks hänga med ett tag till på BKK-linjen, vet ingen annan som kör med dessa gamla plan, men de funkar bra och är någorlunda bekväma. Sedan de fick fina instrument framme i cockpit och slipper flyga efter vägkartan så går det så bra, så bra.

Det där med att servera landets husmanskost ombord var något som SAS gjorde på väg mot Skandinavien förr, man kunde få köttbullar, pannbiff o liknande. Tyvärr var de befriade från den viktiga löken p g a att man inte ville sätta fart ;) på passagerarnas magar. Annars längtar jag ofta efter svensk husmanskost när jag varit borta länge från Sverige, stekt strömming, fläskpannkaka, falukorv, dillkött etc.

Aeroflot var på sin tid inte lika omtänksamma om våra magars beteende, man serverade ett svart syrat bröd som var jättegott, men satte sådan rotation att man vid framkomsten nästan kunde flyga tillbaka hem för egen maskin...

Sjöskog eller Vanda, som de nu kallar HEL efter att ha flyttat från Malms flygplats olympiaåret 1952, är ganska liten så det går lätt att byta plan och de 35 minuter som man haft på sig mellan stockholmsplanets ankomst och bangkokmaskinens avgång har räckt mer än väl. Snabba, effektiva anslutningar gör hela resan mycket kortare mellan ARN och BKK.

Personalen är vänlig och de flesta talar svenska, det är inte alltid de gör det på SAS från CPH sedan de slutade med 3-2-2-regeln för något år sedan. Den innebar att realtionen svenskar-norrmän-danskar i kabinen skulle vara 3-2-2. Numera är det nästan enbart danskar till och från CPH på Intercont.

Tyvärr har vi kunnat läsa att Finnair lägger ner sin dagflygning BKK-HEL i vinter, synd, de förlorar en konkurrensfördel. SAS har enligt tidtabellen sin flight kvar på dagarna under vintersäsongen, men Finnair har väl tagit i för hårt med sin asiensatsning och måste dra ner kostnaderna när bränslepriserna dragit iväg p g a spekulation.

Om man flyger "där framme" i kabinen, så har Finnair betydligt bättre stolar än Thaiair, men lite sämre än SAS. Å andra sidan brukar Finnair vara några tusen billigare på en T/R-biljett. Numera får man, om man så vill, en necessär på Finnair, till för några år sedan fick man nöja sig med strumpor och öronproppar.

Personligen åker jag mycket hellre med Finnair än med något av de asiatiska bolagen som kanske är lyxigare, men kräver ytterligare en mellanlandning mellan ARN och BKK.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppennyhet för alla Er som skall flyga med Air China efter 26 oktober.

de skall nämligen sätta in sina splitter nya Airbus 330 på linjen ARN-PEK. Vad jag kan se av deras övriga nyinsatta A330 verkar de ha ganska avancerade videounderhållning även för ekonomipassagerarna

se t.ex

http://www.airchina.com.cn/AboutAirChina/AirChinaNews/37400.shtml

Vi ska själv iväg med dessa den 14 december så det var roligt att höra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon om det går bra att lämna flygplatsen och "gå på stan" några timmar? Behövs visum? Måste man fixa visum före avresan eller kan man få det på flygplatsen?

Hej, åkte förra julen med airchina till bangkok och hem i januari.

Du kan lämna flygplatsen och får ett dagsvisum på plats. Du behöver alltså inte söka i förväg! Jag lämnade inte flygplatsen själv (sova 7 timmar på hårda bänkar var ingen hit förvisso) men min lillebror och hans två vänner fick lämna flygplatsen när de fått dagsvisum. De flög samma tid som er och hade 11 timmar i bejing.

Fyll i pappret de lämnar på flyget och hoppas du hittar nån på flygplasten som pratar engelska.. ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att dom betalade nånting alls. Jag tror också att man bara säger att man ska stanna under dagen, dom kollar ju din flygbiljett. När ni kommer av planet och dom kollar papprerna så tror jag visumet fixas där på plats.. Min bror sa att det var väldigt enkelt och smidigt. Kanske att om där i kollen kallar på någon som snackar engelska! Lycka till =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mr Chiangen

Air China, ganska effektiva  o full fart..

Ut från gate innan folk sitter ut från flyget innan det landat..

Men det har mest med kinesiska passagerare ombord att göra..

Oansett det, få tillbud. det var nån i Korea för ett par år sen.. Men deras flygflotta är relativt ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAS tog 32000:- För tre personer. Vi betalade 16000:- för tre pers samma datum.

Finair...det är en lång historia. Säkerhet, kanske det men allt annat...bemötande etc har fått mig att flippa

Vi flyger med Air China den 12 dec för ca 27 000 kr, 4 pers (2 vuxna, 2 ungdomar 15 och 17 år). Bara några dagar efter vi bokade våra biljetter gick samma bokning på 35 000 kr, samma flight, så vi hade nog tur :D

//Lena

Låter ju helt underbart...men suck, vilken väntar i peking......har hört att det har byggt om en del på deras flygplats inför OS och den ska vara hur stor som helst. Kanske hittar något att göra.

Vart ska ni åka i Thailand??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×