Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
criss

The Tacola Resort & Spa, Koh Kho Khao

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har bott på detta nybyggda/ombyggda hotell på Koh Kho Khao eller som vet något om hotellet?

De öppnade i nov/dec-07. Fritidsresor har hotellet och det står att det kan pågå byggnationer. Gäller det fortfarande?

(Jag planerar att komma dit 7 april-08).

Vilket rum ska man boka om man vill bo beachfront i egen bunglow/villa?

Finns det några andra restauranger i närheten?

Thanks!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker på exakt var hotellet ligger på ön. T.o.m. förra säsongen fanns bara 4 resorts, men nu finns ytterligare 2 (tror jag) och fler är på gång.

Generellt kan man väl säga att man inte ska räkna med att det finns flera restauranger i närheten. Det som kan finnas, är ett av de övriga hotellen inom gångavstånd, och då har du ju en till restaurang där.

Bodde själv på Koh Kho Khao Resort, som ligger precis bredvid Amandara Resort. Kanske 1 km söderut (längs stranden) finns det nybggda Koh Kho Khao Beach Resort. Annars fanns det inga andra restaruranger.

Du ska nog alltså inte räkna med att det finns några andra restauranger vid stranden (där ju hotellen ligger).

Vid själva "hamnen" finns det lite mer vad gäller affärer och restauranger/matställen, men även här är det väldigt begränsat.

Till Koh Kho Khao reser man nog i första hand för att bara koppla av och njuta av den milslånga (snudd på öde) stranden.

Vill man ha lite mer action, får man nog ta en tur över till fastlandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Cotton!  :)

Tack för lite info. Vi vill även ha lugnt och skönt så det gör mig inget om det inte finns så mycket. Lugnet i sig är ju själva tjusningen om man söker det. Samtidigt kanske lite tråkigt om man måste äta på hotellets restaurang varje frukost, lunch, kväll. Personligen gillar jag enkla ställen där man helst kan sitta vid bord direkt på stranden........underbart.  :)

Det vore också mysigt om det finns enkla massage-ställen vid stranden.

Vi kommer även att vara en tid i Khao Lak.

På Fritidsresors sida står det att hotellet ligger bara 600 m från piren. Apollo som också åker till ön har Andaman Princess Resort som verkar ligga på samma avstånd.

Som andra alternativ hade jag Kho Khao Island Resort. Som ska ligga ca 2,5 km från piren. Känner du till det?

Helst skulle jag vilja bo i en fin bungalow med utsikt över havet. Du kanske vet vad som skulle vara mysigt?  :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cotton och Ciss.

När jag var på ön i våras 9 nätter så byggdes ett nytt resort närmast piren ja några hundra meter. Nu vet jag inte om detta är det du söker Criss eftersom jag inte kommer ihåg namnet på skylten vid bygget. Men tittar jag på frittes hemsida så tror jag det rör sig om det närmast piren. Restauranger ja då fanns det bara 2 st då vi var där. Vi åt en hel del på Taco Time och restaurangen nedanför som serverade färsk seafood. Men du Criss förvänta dig inte så mycket restauranger och håll igång, utan lungnet råder. Det finns ju alltid mat på hotellet. Annars kan man ju åka till Khao Lak eller Takuapa.

Vi skall dit igen nu i feb så får vi se vad som hänt på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lanka Lover!  :)

Det låter som om du gillade Koh Kho Khao.  :)

Var bor du själv när du åker dit i februari? Skulle vara kul om du hann berätta lite hur det var. (Åker till Thailand 20/3).

Jag ser jätte mycket fram emot att få komma till ett ställe som verkar mycket lugnt. Tror att det kan bli riktigt härligt och en lisa för själen innan man åker hem till stressigt liv i gamla Svedala igen.

Längtar efter att höra havet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde på Koh Kho Khao Resort och trivdes väldans bra. Nu hade vi turen att få som vi tyckte det bästa boendet på resorten. Bungen närmast havet som kallades Home 1. Vi lyckades också att pruta till ett hyffsat bra pris 2000 bath + frukost. Priset var tror jag 3800 per natt men vi var ju där under lågsäsong.

Till denna resa har vi inte bokat något utan vi åker nog bara dit och ser vad som finns. Jag lade även upp lite bilder i mitt album så titta där.

Ha en underbar resa vi flyger iväg den 18 feb och stannar 1 månad med start på Koh Lanta.

Jag, Cotton och Bullmamma har skrivit om ön förut så sök så finner du mera info..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra pris ni fick!  :dan

Tittade på bilderna från KKK Resort. Bungalowen såg jättefin ut. :)

Fick svar på ett mail jag skickat till The Tacola idag.

Resorten öppnades 5 dec-07, men alla byggnationer var klara och de skrev att de inte skulle finnas något arbete längre. För övrigt så var det ett mkt trevligt mail. Sedan vet man ju aldrig hur mkt som är sanning.

Vi åker den 20 mars (så precis efter du har kommit hem igen) och börjar också på Koh Lanta som verkligen är en favorit. :D Har bott på både Klong Dao och Long Beach 2 ggr. Denna gång tänkte vi prova ett ställe långt söder ut (Kan Tiang Beach). Sedan blir det Khao Lak och sist Koh Kho Khao, totalt 3,5 v.

Såg att du även hade några fina bilder från Koh Ngai....en liten favorit till.  :)

Ha så skönt....inte så långt kvar för er. Men längtan är halva nöjet.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst love tacola

Hej,

Bodde på the tacola resort & spa två veckor och har precis kommit hem. Tacola är verkligen ett fint ställe rent och välskött, detta kan jag säga eftersom jag är rätt noggrann med att det skall vara rent och fint där jag e. Personalen på hotellet är verkligen super trevliga och vänliga. Resorten är färdig byggd och där pågår inga byggnadsarbeten. Det enda som eventuellt ännu skall byggas är en skönhetssalong eftersom den fanns nämnd i hotellets broshyr men inte ännu fanns på hotellet. På stranden inte långt från hotellet finns ett massageställe så man kan få massage på stranden. Hotellet har även ett litet men högklassigt spa som ger massage och olika behandlingar. Till det lilla centrumet på ön är det inte långt från Tacola och man kan även få skjuts av hotellets golfbilar. I centrum finns en skräddare och några butiker inte många dock men man får det man behöver t.ex. flip flops  :) Mellam Tacola och det lilla centrumet finns några restauranger som är små men serverar bra mat, rekomenderas kan bl.a. Taco Time och en i centrum (kommer inte ihåg namnet nu) som finns på höger sida mittemot restaurangen Big Fish. Men som sagt Koh Khao är en liten ö så om man vill ha det lite lugnare och mest vill njuta av solen och värmen trivs man garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst love tacola

välj Spa Villa om ni vill ha havsutsikt men alla Spa Villa har inte havsutsikt så det kan vara lönt att fråga om man kan få havsutsikt i samband med att man gör sin bokning. Bodde i en Spa Villa under två veckor på Tacola och var jätte nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej "love tacola"!  :)

Vad kul att du var nöjd, för jag bokade faktiskt en "Spa Villa" i helgen eftersom jag fick så trevligt svar och bemötande från dem och har även bett om havsutsikt. Var lite orolig eftersom jag inte har hört något alls från någon om hotellet och inte heller hittat någon review på något ställe på nätet.....men nu känns det mycket bättre.  :girl_angel:

Tack också för de andra tipsen! Ååååh...längtar så jag nästan blir tokig.  :JC_hurrah:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst love tacola

Roligt att man kunde hjälpa till och dela med sig av det man vet :)

Hoppas ni får en underbar semester och trivs  :l_sunny:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dorte

Hej

Undskyld jeg blander mig. Vi er en dansk familie der skal bo på Tacola i 14 dage fra den 14. februar. Vi har en lille pige med på 7 mdr og er meget spændt på om stedet er egnet til børn ?

Er der fitnes ?

Vi har bare booket et værelse i hovedbygningen, men kan det anbefales at vælge en anden type værelse ? Vi kommer jo nok til at være en del på værelset, da vores datter jo ikke kan være i solen. Skal vi mon prøve at skrive til hotellet hjemmefra eller kan vi klare det dernede ?

Er der mon parasoller ved poolen ?

Jeg har været i Thailand 4 gange, mne har aldrig rejst med en lille baby før, så vi er meget spændte på det.

Håber du kan hjælpe med alle mine mange spørgsmål.

Mange hilsener

Dorte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att man kunde hjälpa till och dela med sig av det man vet :)

Hoppas ni får en underbar semester och trivs  :l_sunny:

Tack, det kommer vi säkert att ha.  :JC_ThankYou:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var dit och kikade igår - jättefint. Dessutom tycker jag läget är mycket bra, närma den lilla byn vid piren (som någon redan sagt). Så det finns möjlighet att promenera till några andra restauranger - man blir inte så låst vid resorten.

Dorte, tyvärr kollade jag inte efter barnvänlighet men jag såg en del små barn där så det borde vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dorte - Tycker hela Koh Kho Khao är perfekt att resa till med riktigt små barn. Lugn och ro får ni till 100% och alla är verkligen trevliga.

Vill man resa till Koh Kho Khao och uppleva detta lugn (det finns knappt en människa på hela stranden!), så får man nog skynda sig. När vi var där, så berättade dem att det fanna planer på (åtminstone) ett tiotal nya hotell.....

Vi tog en tur runt norra delen av ön och längst upp i norr höll de på att bygga en bungalow-anläggning.

I mitt fotoalbum (här på forumet) finns lite foton från ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dorte

Tusinde tak  :) Det lyder bare skønt...

Det er jo specielt at rejse med en baby og så så langt væk...

Vi trænger netop til fred og ro og bare slappe af og være sammen.

Jeg var sengeliggende i 6 mdr i graviditeten, så jeg trænger til at se noget andet :-)

Hvordan kom I omkring på øen ?

Tror du vi kan købe bleer dernede ?

Hvis du har nogle gode ideer til ting vi skal se eller opleve hører jeg meget gerne om dem - primært skal vi dog bare ned og slappe af med den lille

Jeg har skrevet til Tacola hvor vi skal bo for at høre om vi kan upgrade, men det er åbenbart ikke så nemt, da vi har købt rejsen gennem fritidsresor.

Tak for hjælpen

Dorte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bokade någon tur (runt ön + någon till) direkt på hotellet. Det kan man helt säkert också göra på ert hotell.

Man kan också resa över till fastlandet någon dag (tar inte så lång tid) om man vill kika runt på lite fler affärer och restauranger (och annat).

Planerar ni att resa ut på någon båt-tur, så ta med en flytväst hemifrån till er lilla flicka. Det finns inte bra flytvästar till så små barn i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta går det båtar till Khao Lak och hur mycket kostar det?

Undrar oxå om det går båtar på kvällarna?

Cotton!

Ni var ju där över julen. Hur firade ni julafton?

Fanns det något speciellt på hotellen för turisterna?

Helene

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×