Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
GoEast

Arrival and Departure card

Rekommendera Poster

varför ska man fylla i sin lön samt yrke??

Varför ska du göra det? Det finns inga frågor om det på blanketten och knappast någon plats att skriva det heller.

.

Leo

Det finns det väl. Jag brukar då i alla fall fylla i det där det står "Yeurly income" och "Occupation".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför ska man fylla i sin lön samt yrke??

Varför ska du göra det? Det finns inga frågor om det på blanketten och knappast någon plats att skriva det heller.

Om man inte har bokat något boende kan man skriva namnet på något hotell man känner till, jag har aldrig hört talas om att Immigration ringer hotellet och kollar någon bokning och om de, mot all förmodan, skulle göra det så finns det inget som säger att man måste ha förbokat något rum, man kan faktiskt avse att åka till ett hotell och boka ett rum vid ankomsten.

Leo

Leo har du aldrig vänt på blanketten  ;). Se på bilden (längst ned) som GoEast lagt med i första inlägget i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leo har du aldrig vänt på blanketten  ;). Se på bilden (längst ned) som GoEast lagt med i första inlägget i tråden.

Hej Lena.

Nej, faktiskt inte och märkligt nog har jag aldrig blivit tillfrågad av Immigration om att fylla i den sidan.

När jag nu såg din fråga gick jag och letade upp en blankett, visst har du rätt, frågorna finns mycket riktigt där. Av någon underlig anledning befinner jag mig ändock i BKK. Det kanske bevisar min tes om att Thailand är ganska smidigt - det finns alltid någon utväg, jag har inte ens ett giltigt visum hit!!! Det gick ut för ett år sedan. Jajaja, i sinom tid ska jag söka ett nytt, men så länge de godkänner mitt gamla varje gång jag reser in, har jag inte känt något behov av att förnya det....

För övrigt har min grannfrus kusins ingifta faster tidigare varit gift med han som är chef för Immigration i BKK, men han ska gå i pension i maj, så jag måste fixa ett uppehållstillstånd innan dess.

Amazing Thailand.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Satt och skrev ut kopia på Arrival card och blir inte klok på det. Skall man skriva sin adress i Thailand både på framsidan och baksidan? Tycker det verkar konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt har min grannfrus kusins ingifta faster tidigare varit gift med han som är chef för Immigration i BKK, men han ska gå i pension i maj, så jag måste fixa ett uppehållstillstånd innan dess.

Amazing Thailand.

Leo

Nej Leo ta den trevligare vägen och gör lite släktforskning på den tillträdande chefen. Ev finns det någon trevlig dam (släkting) som kan ordna så du slipper både UT och att vända blad  ;)

Lena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Leo ta den trevligare vägen och gör lite släktforskning på den tillträdande chefen. Ev finns det någon trevlig dam (släkting) som kan ordna så du slipper både UT och att vända blad  ;)

Lena

Ahhhh, naturligtvis har du helt rätt, som vanligt!

Har du kanske också något tips om namn och telefonnummer till den där damen?  ;)

Det är kanske dags att vända blad ändå?  ;)

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Satt och skrev ut kopia på Arrival card och blir inte klok på det. Skall man skriva sin adress i Thailand både på framsidan och baksidan? Tycker det verkar konstigt.

Nja kan bara se att man skall skriva det på ett ställe. Står väl inget om adress i thailand på baksidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhhh, naturligtvis har du helt rätt, som vanligt!

Har du kanske också något tips om namn och telefonnummer till den där damen?  ;)

Det är kanske dags att vända blad ändå?  ;)

Leo

Nu har du fått flera tips av mig, skräddarutbildning och släktforskning.

Att bistå med telefonnummer skulle bli alltför lätt.

Och visst är det dags att vända blad men inte det tråden avser  ;)

Lena

PS Nu har vi spårat ur igen  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du fått flera tips av mig, skräddarutbildning och släktforskning.

Att bistå med telefonnummer skulle bli alltför lätt.

Och visst är det dags att vända blad men inte det tråden avser  ;)

Lena

PS Nu har vi spårat ur igen  :D

Vem vill inte ha det så lätt som möjligt? Högst 55 kilo.  :)

Varenda dag är det jättemånga klockor som bara försvinner, visst är det jättebra att det finns såna som du och jag som kan spåra ur.  :D

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en anledning är väl att de vill hålla koll på hur länge man är där och inkasser lite pengar om det nu råkar vara så att man åker ut efter visat har gått ut. en annan anledning är att de vill försäkra sig om att det finns likvida medel så personen i fråga klarar sig på de pengar man har när man anländer till Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en anledning är väl att de vill hålla koll på hur länge man är där och inkasser lite pengar om det nu råkar vara så att man åker ut efter visat har gått ut. en annan anledning är att de vill försäkra sig om att det finns likvida medel så personen i fråga klarar sig på de pengar man har när man anländer till Thailand.

Och alla är säkert super ärliga när de fyller i  ;)

Var det inte ngn här på forumet som hjälpte en medresenär att fylla i och skrev att personen i fråga var kungen av norge.... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Visumets nummer, om du har ansökt och fått visum.  ;)

Har du ingen visum, dvs. om du skall vistas i Thailand utan visum (max. 30 dagar) som turist, lämnas det tomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad menas med visa nr?

vad ska man skriva där?

Har du inte ansökt om ett visum hos thailändska ambassaden/konsulatet i Sverige, så behöver du inte skriva i något.

De som t.ex. har ett 60-dagars visum, har ett visum inklistrat i passet och då står det ett datum för visumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Det gör dom. Och gör dom inte det (ibland tar dom slut på planet) så finns blanketter att få före immigration på flygplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en anledning är väl att de vill hålla koll på hur länge man är där och inkasser lite pengar om det nu råkar vara så att man åker ut efter visat har gått ut. en annan anledning är att de vill försäkra sig om att det finns likvida medel så personen i fråga klarar sig på de pengar man har när man anländer till Thailand.

Den där tesen om att man uppgett vilket yrke/inkomst för att inkasera avgift om man stannar för länge stämmer nog dåligt..

Då jag å min familj..strulade till det med resan förra året (då de ändrade om nya dagar flyg=30 dagar går du över gränsen=15 dagar.. :cr)nåja när vi skulle hem så delade vi upp oss på 7 olika pass kontroller för att se om de alla e lika noga å NEJ.. vissa av oss fick betala å vissa inte å det va 10 åringen 14 å 16åringen å så då jag å jag va den enda som hade inkomst/yrke mannen å ytterligare 2 ungdommar slapp betala våra "över" dagar...

I år fixar vi visa hemmifrån :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som förstår varför dom håller på med dessa kort, jag menar dom scannar ju även passet när man kommer och åker, jag tycker detta är en helt onödig grej ?????

Det är väl inte direkt det enda som verkar "helt onödigt" i Thailand..... ::).

Nej, det är nog bara att gilla läget och acceptera att man har lite olika mentalitet i olika länder..... ;):)

Det samma gäller när man flyget till USA, men håll ordning på den del du får ha under din vistelse annars blir det MYCKET problem vid hemfärden såg jag på ett annat par....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad skriver man nu på

baksidan på occupation + country of residence.

är det sistnämnda namnet på min stad +landet jag kommer ifrån? ( men det e ju bara upprepning isåfall  ??? )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad skriver man nu på

baksidan på occupation + country of residence.

är det sistnämnda namnet på min stad +landet jag kommer ifrån? ( men det e ju bara upprepning isåfall  ??? )

Occupation: vad du jobbar med.

Country of residence : var du är bosatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst insayt

Ja, egentligen kan man ju undra i dessa datortider varför man skall fylla i dessa kort, även när man åker till Indien gör man det? Men som sagts här, det är bara att gilla läget :dan

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×