Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Mulet väder i Thailand nu

Motsägelser angående vädret!!!

Rekommendera Poster

Gäst Mulet väder i Thailand nu

Har sökt i flera dagar om vädret i Thailand, och hur det brukar vara i november månad.

Överallt står det att oktober är sista regnmånaden och att november inleder torrmånaden. Ändå har jag sett massa diagram som visar på att det ändå regnar kraftigt in i november.

Och fakta måste ju tala för sig själv. Det regnar som tusan just nu.

Och titta hur det var i november förra året:

http://phuket-weather.blogspot.com/2006_11_01_archive.html

Verkar ju som om november är en regnig månad i alla fall!

Så varför säger folk att regnperioden tar slut i oktober och att november är en torr månad

????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Ja precis allt är rellativt och man ser ju att vädret ändrar sig över hela jordklotet....

Men i år har det varit mera regn än förra året vid samma tid,åtminstonde här på Koh Lanta.

Så jag håller med Malee.

MVH Laila på Koh Lanta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Usch

Men det brukar väla ldrig vara fint i början av novmber???

Enligt väder bloggar jag läst så har det alltid varit sånt här pissväder i alla fall första halvan av november.

Känns trisst när man läst att november ska vara okej och så nu när resan närmar sig så märker man att det är brunt vatten vid stränderna för att det regnat så mycket.

Tror inte det hinner bli fint väder på en vecka. Kanske till mitten av november eller slutet av november............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rannsakat mitt minne och kollat min blogg. 2 november ifjol kom solen tillbaka på riktigt. Mellan 5 - 10 nov var det delvis skurar men inget hällregn. Sen sol sol och åter sol! Väderrapporten handlar om Phuket och Khao Lak.

Det verkar väl rätt bra för både Usch och Mia  :l_sunny:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har någonstans hittat (läs stulit) väderkartor som beskriver nederbörden månad för månad i Thailand. Vill minnas att de ska vara ett snitt över de senaste 30 åren.

Även om vädret är mer eller mindre ur led lite varstans i världen i dessa dagar, kan kartorna ge en hint om hur vädret iaf varit de senaste åren:

http://www.sunaman.net/vader/vader.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rannsakat mitt minne och kollat min blogg. 2 november ifjol kom solen tillbaka på riktigt. Mellan 5 - 10 nov var det delvis skurar men inget hällregn. Sen sol sol och åter sol! Väderrapporten handlar om Phuket och Khao Lak.

Det verkar väl rätt bra för både Usch och Mia  :l_sunny:

:Mauridia_29::Mauridia_31::Mauridia_33:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Usch

Jag vill så gärna tro dig, men jag vågar inte. Jag är inställd på det värsta :(

Har inte sovit på 2 dygn....rädd att min drömresa håller på att gå åt h****e

Jag refererade till denna blog:

http://phuket-weather.blogspot.com/2006_11_01_archive.html

Enligt honom så var det pissväder i större delen av november förra året.

Du kanske inte bor i närheten av Phuket dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla inte  >:D på väggen nu !!!

Du får helt enkelt afirmera fram fint väder så blir det så...

Så det så !!!

Nu har Malee sagt att det blir så... Visst då !!!???  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja bara för att dagen kanske börjar med regn är det inte lika med att det kommer att regna hela dagen för det...

Det växlar snabbt här och för en stund sedan hade vi spöregn o det såg mörkt ut för dagen,men nu ca 15 min senare lyser solen :dan

Så som sagt tappa inte hoppet....du får göra det bästa av situationen bara.

Det brukar ju heller inte vara regn i flera dagar i sträck,men kommer det en skvätt (förlåt ett skyfall) så är det över på någon/några tim. Då kan man ju göra annat kanske...

Men visst ska man ut med båt så är det ju inte så himla kul.....

Ha det gott på semestern.

MVH Laila på Koh Lanta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill så gärna tro dig, men jag vågar inte. Jag är inställd på det värsta :(

Har inte sovit på 2 dygn....rädd att min drömresa håller på att gå åt h****e

Jag refererade till denna blog:

http://phuket-weather.blogspot.com/2006_11_01_archive.html

Enligt honom så var det pissväder i större delen av november förra året.

Du kanske inte bor i närheten av Phuket dock.

Ursäkta mig men du läser nog hans blogg som fan läser bibeln: Så här skriver han 12 november: This November is totally different to last year, which was unseasonably wet. Now we have great weather.

Detta skriver han 24 november: I tell you what, it's warm here in Phuket. The beach is lovely, the sun shines all day,

Hur kan du få det till dåligt väder  ??? Jag bor på Phuket sedan 1999.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nettan1

Har följt med stort intresse allt om vädret i Phuket... ska själv åka dit nu på fre 2/11... och man börjar ju så smått ångra att man inte bokade lite senare. Men nu är det ju som det är... och naturligt vis har man ju hoppet kvar. Men hur är det... har ju förstått att det regnar en hel del, men det är väl varmt både på land och i vattnet? Vill passa på och tacka er som uppdaterar oss med vädret hela tiden... man är ju så nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vädret i år är väldigt likt vädret i fjol. Då kom solen tillbaka på riktigt 2 novmeber! Vi får väl hoppas det blir likadant i år också! Just nu uppehåll, men det har regnat som attan tidigare idag.

Jämfört med Sverige är det varmt är det iaf; på land, i vattnet och till och med regnet är varmt  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Usch

Malee. Men jag har läst i Thialäsnk tidning att vattnet är helt brunlerigt av allt skyfall, och jag såg turisters bilder på resedagboken.se att hela himlen såg helt gråmulnig ut! Och stackarna försökte bada ändå i havet. Det såg inte alls ut som alla vackra bilder man sett av Railay Beach. Kunde itne fatta att det kortet var taget ens på Railay beach för vattnet och himlen såg lika grått ut.

Jag msåte betala resan idag om jag ska åka. Så om du har färska bilde rpå hur vädret ser ut nu (tagna de senaste dagarna) langa gärna upp dem. Satt just och tänkte avboka resan men ditt inlägg gav mig lite hopp. Dock behöver jag bildbevis så jag inte slänger 7000 kr i sjön....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nettan1

Då ska jag verkligen hålla tummarna att solen även i år kommer 2/11.

Vädret i år är väldigt likt vädret i fjol. Då kom solen tillbaka på riktigt 2 novmeber! Vi får väl hoppas det blir likadant i år också! Just nu uppehåll, men det har regnat som attan tidigare idag.

Jämfört med Sverige är det varmt är det iaf; på land, i vattnet och till och med regnet är varmt  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 8 dagar. Vadårå?

LIte nyfiken bara för vi åker den 9 nov som sagt...  ;)

Jag funtade ett tag på att flytta fram resan en vecka...

Men nu blir det den 9 efter mycket om o men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Usch

Hur länge blir ni borta?

Ni åker 5 dagar efter oss (om vi nu åker) så du har nog större chans att se sol.

Vilka åker ni med och vad fick ni pröjsa för biljetterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge blir ni borta?

Ni åker 5 dagar efter oss (om vi nu åker) så du har nog större chans att se sol.

Vilka åker ni med och vad fick ni pröjsa för biljetterna?

Solresor. 26000kr, 4 pers.

Ospec. med hotell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Malee. Men jag har läst i Thialäsnk tidning att vattnet är helt brunlerigt av allt skyfall, och jag såg turisters bilder på resedagboken.se att hela himlen såg helt gråmulnig ut! Och stackarna försökte bada ändå i havet. Det såg inte alls ut som alla vackra bilder man sett av Railay Beach. Kunde itne fatta att det kortet var taget ens på Railay beach för vattnet och himlen såg lika grått ut.

Jag msåte betala resan idag om jag ska åka. Så om du har färska bilde rpå hur vädret ser ut nu (tagna de senaste dagarna) langa gärna upp dem. Satt just och tänkte avboka resan men ditt inlägg gav mig lite hopp. Dock behöver jag bildbevis så jag inte slänger 7000 kr i sjön....

Nu talar du om nu i oktober! Tidigare har du talat om november  ::) Jag har aldrig påstått att det inte är regnigt nu. Däremot protesterar jag på att det var regnigt förra november. Men om du vill tänka negativt: November 2005 var blöt! Vill du tänka positivt: regnar det mycket under en period så regnar det mindre efter det. Så det är upp till dig - jag kan inte hållas ansvarig för er semester.

Till vänner säger jag just nu: Lugn nu, det är likadant varje år - alla blir väder-hysteriska i oktober och sen klarnar det upp. Då glömmer alla regnet som föll tills nästa år då de blir väder-hysteriska igen under oktober!

Idag är helt blått västerut och uppehåll. För bilder, kolla webcam från Karon, länk finns i väder-just-nu-tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Usch

Säger dom nånting på nyheterna där då, om att det ser ut som att monsoon perioden snart tar slut? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Det talas inte så himla mkt om väder här nere...kan man väl sammanfatta det hela med...då menar jag att Thaiarna är inte så hysteriska som vi faranger är när det gäller vädret. ::)

De kan inte förstå varför vi bara pratar väder....

Men i dag är det blå himmel även på Koh Lanta... :kla

Fast vi har hunnit med lite regn oxå. Det växlar snabbt o jag säger bara som så: relax vi kan ändå inte göra något åt vädret (tur är väl det) utan försök att njuta vad dagen har att erbjuda(så lever vi här i Thailand).

Det är ingen idé att hetsa upp sig för något man ändå inte kan påverka menar jag >:D

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nettan1

Det är ingen idé att hetsa upp sig för något man ändå inte kan påverka menar jag >:D

MVH Laila

Håller helt med... det blir vad det blir.

Men ändå sitter man här och kollar vad ni skriver som är på plats:) Vi är nog väldigt väderfixerade vi svenskar. Fast det är klart efter denna sommar som det var i år så längtar man efter lite sol och värme. Vi ska stanna i 3 veckor så jag tror nog att man ska kunna få en del härliga bad... men fram till fredag kommer jag nog slaviskt följa vad som skrivs här på forumet :yes3:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×