Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Pompom

Hur många bofasta svenskar i Thailand?

Rekommendera Poster

1978  var jag ensam Svensk som bodde i Patong Phuket det är jag helt säker på

men nu är det massvis av Svenskar över hela ön  Och i hela landet måste vara tusentals

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Är nog svårt att föra statestik över detta , en del bor där 3 månader och andra 12 månader om året . Alla ser sig nog som bofasta i landet . Men det är nog tusentals som befinner sig i thailand under längre perioder .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast boende måste ju vara just det. Att man bor här på heltid. Eller?

Vi börjar räkna...

1

...eller kanske åtminstone mer än 6 månader per år.  :th

Hmm. Jag har "bott" här 3 veckor men planerar att bo här 1 år till en början, ev längre, det får vi se sen.

Vet inte, men det känns för tidigt att säga att jag bor här även fast jag faktiskt gör det  :cool

Isåfall är vi 2 stycken till här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast boende måste ju vara just det. Att man bor här på heltid. Eller?

Vi börjar räkna...

1

...eller kanske åtminstone mer än 6 månader per år.  :th

Hmm. Jag har "bott" här 3 veckor men planerar att bo här 1 år till en början, ev längre, det får vi se sen.

Vet inte, men det känns för tidigt att säga att jag bor här även fast jag faktiskt gör det  :cool

Isåfall är vi 2 stycken till här.

Då får du ju skriva 3 ju.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 med Endoo blir det. Och här kommer nummer 5!

Men allvarligt hörrni, kan man få fram siffror? Jag har tidigare frågat på Phukets konsulat, men de har inga bra listor eftersom många inte registrerar sig på ambassaden som utlandsboende (av lathet, ointresse eller okunskap)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom många inte registrerar sig på ambassaden som utlandsboende (av lathet, ointresse eller okunskap)

Där har du ju svaret. På om man är fastboende eller inte.

Vad säger Skatteverket hemma i Sverige? Bor du i Thailand eller Sverige.

Är man utskriven från Sverige och har en thailändsk adress hos Skatteverket - då är man fast boende i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då minskar siffran drastiskt eftersom så många bor på två ställen och är skattskriven i hemlandet. Jag är inskriven som utlandssvensk i Thailand på ambassaden, men skattar i Sverige eftersom jag arbetar för Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill väl av flera skäl inte skriva ut sig ut ett tryggt land som sverige. Allra helst inte när man inte vet hur reglerna ändrar sig hela tiden i detta land  :)

Isåfall bor jag i sverige fast är inte där nånting  ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill väl av flera skäl inte skriva ut sig ut ett tryggt land som sverige. Allra helst inte när man inte vet hur reglerna ändrar sig hela tiden i detta land  :)

Isåfall bor jag i sverige fast är inte där nånting  ;D

Fast det får man inte. Bor man utomlands längre än 180 dagar (tror jag det är) så måste man skriva ut sig.

Svensk är du ju i alla fall. Det går ju inte att ändra på (eller, det gör det ju), så du är ju välkommen att flytta tillbaka, och alltså skriva in dig igen, om du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill väl av flera skäl inte skriva ut sig ut ett tryggt land som sverige. Allra helst inte när man inte vet hur reglerna ändrar sig hela tiden i detta land  :)

Isåfall bor jag i sverige fast är inte där nånting  ;D

Fast det får man inte. Bor man utomlands längre än 180 dagar (tror jag det är) så måste man skriva ut sig.

Svensk är du ju i alla fall. Det går ju inte att ändra på (eller, det gör det ju), så du är ju välkommen att flytta tillbaka, och alltså skriva in dig igen, om du vill.

Japp,, egentligen ska man det, men gör man det står man helt utan svensk skyddsnät, och det vill man inte  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp,, egentligen ska man det, men gör man det står man helt utan svensk skyddsnät, och det vill man inte  :)

Hur står det till med det svenska skyddsnätet nu förtiden?

Det har väl gått rätt så många maskor på senaste tiden, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp,, egentligen ska man det, men gör man det står man helt utan svensk skyddsnät, och det vill man inte  :)

Hur står det till med det svenska skyddsnätet nu förtiden?

Det har väl gått rätt så många maskor på senaste tiden, eller?

Jag har ingen aning, har aldrig haft och kommer nog inte ha heller. Men tanken att det finns och att man är inkluderad känns bra  :glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara lägga till att man inte blir utskriven ur Sverige för att man registrerar sig på ambassaden. Vid katastrof-läge (typ tsunamin) kan ambassaden snabbt få tag på de sina. Vid tsunamin blev jag per sms erbjuden att åka hem så många gånger att min syster var tvungen att ringa upp dom och säga att jag var i säkerhet och varken tänkte eller ville åka hem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara lägga till att man inte blir utskriven ur Sverige för att man registrerar sig på ambassaden. Vid katastrof-läge (typ tsunamin) kan ambassaden snabbt få tag på de sina. Vid tsunamin blev jag per sms erbjuden att åka hem så många gånger att min syster var tvungen att ringa upp dom och säga att jag var i säkerhet och varken tänkte eller ville åka hem

Ok, det är ju nästan konstigt att dem inte har nåt samarbete då skatteverket "jagar" just folk som bor utomlands men inte skrivit ut sig ur landet. Nog prat om det,,vi vill inte väcka en björn som sover  :glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp,, egentligen ska man det, men gör man det står man helt utan svensk skyddsnät, och det vill man inte  :)

Hur står det till med det svenska skyddsnätet nu förtiden?

Det har väl gått rätt så många maskor på senaste tiden, eller?

Jag har ingen aning, har aldrig haft och kommer nog inte ha heller. Men tanken att det finns och att man är inkluderad känns bra  :glad

Så det är mer som ett mentalt skyddsnät då då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara lägga till att man inte blir utskriven ur Sverige för att man registrerar sig på ambassaden. Vid katastrof-läge (typ tsunamin) kan ambassaden snabbt få tag på de sina. Vid tsunamin blev jag per sms erbjuden att åka hem så många gånger att min syster var tvungen att ringa upp dom och säga att jag var i säkerhet och varken tänkte eller ville åka hem

Jo, ambassaden har ju inte något med var man är skriven att göra. De vill ju bara veta vilka svenskar som är här, just om något skulle hända.

Jag har aldrig hört ett ord från dem sen jag gav dem min adress för 4 år sedan eller nåt sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ok, det är ju nästan konstigt att dem inte har nåt samarbete då skatteverket "jagar" just folk som bor utomlands men inte skrivit ut sig ur landet. Nog prat om det,,vi vill inte väcka en björn som sover  :glad

Det vet jag ingenting om eftersom jag är så konstig att jag betalar min svenska skatt utan att knorra  ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp,, egentligen ska man det, men gör man det står man helt utan svensk skyddsnät, och det vill man inte  :)

Hur står det till med det svenska skyddsnätet nu förtiden?

Det har väl gått rätt så många maskor på senaste tiden, eller?

Jag har ingen aning, har aldrig haft och kommer nog inte ha heller. Men tanken att det finns och att man är inkluderad känns bra  :glad

Så det är mer som ett mentalt skyddsnät då då?

Ja, jag antar det, vet inte faktiskt  :th:)

Man hade väl annat att tänka på innan man flyttade och att skriva ut sig ur sverige låg inte på den listan bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning, har aldrig haft och kommer nog inte ha heller. Men tanken att det finns och att man är inkluderad känns bra  :glad

Så det är mer som ett mentalt skyddsnät då då?

Ja, jag antar det, vet inte faktiskt  :th:)

Man hade väl annat att tänka på innan man flyttade och att skriva ut sig ur sverige låg inte på den listan bara.

Men hördu du. Vad vet du egentligen? Har du helt stängt av hjärnkontoret sen du hittade hus och slog dig till ro?  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning, har aldrig haft och kommer nog inte ha heller. Men tanken att det finns och att man är inkluderad känns bra  :glad

Så det är mer som ett mentalt skyddsnät då då?

Ja, jag antar det, vet inte faktiskt  :th:)

Man hade väl annat att tänka på innan man flyttade och att skriva ut sig ur sverige låg inte på den listan bara.

Men hördu du. Vad vet du egentligen? Har du helt stängt av hjärnkontoret sen du hittade hus och slog dig till ro?  :P

nja,,, jag vet inte riktigt. Tog en massage nere på BoPhut beach och det verkade som om blodet som ev tidigare cirkulerade i toppen nu har runnit ner nån annanstans.  :th

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×