Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Jag och frugan bygger hus

Rekommendera Poster

Hoppas att det blir bra, ser fint ut.

Eftersom du kommit så här långt med husbygget så är du säkert medveten om att du som farang aldrig kan äga marken som huset byggs på .

Men det vet du säkert redan.

Lycka till, och hoppas allt går bra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Phatthalung said:

Hoppas att det blir bra, ser fint ut.

Eftersom du kommit så här långt med husbygget så är du säkert medveten om att du som farang aldrig kan äga marken som huset byggs på .

Men det vet du säkert redan.

Lycka till, och hoppas allt går bra 

Tack! Jag är mycket nöjd med byggfirman än så länge. Väggarna (även innerväggarna) är 24-25 cm tjocka, så själva stommen är massiv, jämfört med väldigt många byggen i Thailand. Vi var noga med att vi ville ha det just så. Väggarna är dessutom spikraka, vilket tyvärr inte är regel här. Jag är även mycket nöjd med stenfirmans jobb. Det kostar en hel del extra, men jag kommer garanterat inte ångra att jag adderade detta. 

Beträffande ägande: Jag har tillbringat betydligt mer än en tredjedel av mitt liv i Thailand, så lite har jag snappat upp. ;) Frugan äger marken och jag leasar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer plantera och arrangera en relativt stor tropisk trädgård på denna sidan av huset, när byggarna har lämnat och städat upp området.

I framtiden har vi lösa planer på att bygga ett par poolvillor till för uthyrning, men huruvida det blir verklighet får framtiden utvisa...

CEF6342C-6709-4F80-BE22-BC1B3FE207B9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, MR.Big said:

Smakfullt!!! ska bli roligt att se fortsättningen.Kul med ambitionen att fixa några poolvillor kan vara en bra intäkt med rätt hyresgäster .

Tackar! :17_heart_eyes:

Samui är duktigt överetablerat beträffande boende (och mycket annat), men pga det relativt centrala läget tror jag faktiskt det kan bli en framtida hit. Frugan jobbar numer som fastighetsmäklare och efterfrågan på villor med liten privat pool är fortsatt hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så detta inte bara blir en lång ”egotråd” så tänkte jag sammanfatta lite när byggarna är klara. Dvs ge tips om vad jag skulle gjort på samma sätt som nu och vad jag hade gjort annorlunda. Ni som byggt i Thailand, och kanske även i Sverige, vet nog att det ibland kan uppstå en rad dilemman i kommunikationen med byggaren. Jag gillar verkligen vad de gjort hittills, men det finns även en del saker jag hade ändrat på från start, om jag hade haft nuvarande kunskap för ett år sen.

Mer om detta om ett par-tre månader. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Lianinho said:

Trevligt!

 

hur ser du på Lamai som semester-strand anno 2019?

Tack!

Som vanligt var det rätt stora vågor och högvatten i januari. Men nu fint och lugnt. Som vanligt med andra ord. Fyra kokosnötter av fem. Inte den allra finaste stranden i Thailand, men många prisvärda strandrestauranger och väldigt mycket plats att sola på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×