Cornelia_nk

thailand i juni

8 inlägg i detta ämne

Vi är två vuxna med två barn som åker till Thailand i 4 veckor, vi landar i Bangkok. frågan är vilka ställen vi ska besöka för bäst väder och lämpligast för barn på 8 år. Önskar även tips på prisvärda boenden där vi inte behöver dela rum samt utflykter som lämpar sig för barn som waterpark, vattenfall, parker mm. tacksam för alla tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det regnar i Thailand så brukar det regna typ 1 timma intensivet sedan är det över lika fort så du behöver inte vara orolig :) för att det ska regna :) Ja har du barn så håller jag nog med att Phuket är en bra plats för en familj med barn.

Redigerad av dreamboy3394
Cornelia_nkh c gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog vara rätt så ostadigt väder i Phuket. Det är ju ändå regnsäsong då. Ett annat problem är höga vågor och starka undervattenströmmar.

vädret är stabilare denna årstid på t.ex Samui.

Cornelia_nkh c gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit runt Phuket i juni vid 2 tillfällen i juni och har haft helt OK väder både 2012  & 2015. En del bilder finns i annan tråd från resan 2015.

En del mulna timmar under vissa dagar och kanske någon kort regnskur. Bäst väder hade vi runt Rawai. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit till Koh Samui och Koh Tao 3 ggr på sommaren och har haft bra väder. Har blivit våra favoritställen i Thailand i kombination med Bangkok.

Inrikesflyg är att rekommendera. Lite dyrare blir det men värt de pengarna tycker jag.

På Koh Tao är det bra snorkling direkt från stränderna och på Samui finns mycket annat att göra och lite större städer.

Mitt tips blir 5 nätter på Koh Tao. Bäst att bo där tycker jag är på norra Mae Haad-stranden, tex Jungle club som är bra och har en fin strandbit, och göra dagsutflykter till Jansom bay (gångavstånd från Sensi Paradise) och Mango bay m fl. för bra snorkling. Något besök till byn Sairee (också gångavstånd) för att äta bästa Pad thaien ever på Fizz vid stranden, och lite variation.

Och sen då Samui. Eftersom ni ska vara borta lite längre tid kan ni ju dela upp tiden där på 2 olika ställen, t ex Chaweng och Lamai, då Chaweng är lite större och Lamai lite mindre.

Sist Bangkok. Där kan ni stanna 4 nätter kanske ifall ni vill. Ju längre tid där, desto mindre stressigt blir det. Boende kan jag rekommendera i Rhambuttriområdet som är mysigt och ligger vid floden. Då kan man lätt ta en taxibåt och förflytta sig smidigt. 

Redigerad av vicky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också Koh Samui, Phangan och den sidan. Där är vädret bra i juni.

Senast vi var där var barnen 7 och 4. Vi gjorde inte så mycket utflykter men i Chaweng på Samui finns hur många som helst som säljer olika utflykter och aktiviteter. En grej vi gjorde var att åka fyrhjuling. Det älskade grabbarna och det var en välordnad, säker tur.

Vi bodde på Chaweng Beach Garden hotell och var jättenöjda. Där finns många olika rum att välja mellan. Läget är perfekt precis vid stranden och ändå mitt i stan! Bra frukost, restaurang och pool. Prisvärt också.

Om ni ska stanna i Bangkok också rekommenderar jag att ta ett hotell med ett bra poolområde, det är härligt efter en dag på stan. I Bangkok finns hur mycket som helst att göra med barn, beror lite på vad barnet gillar! Vi ska tillbaka nu i maj/juni och stanna tio dagar. 

Lycka till med planerandet och resan!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu