alexeliasson

Re-Entry Visum?

7 inlägg i detta ämne

Hej!

Jag har ett 60 dagars visum utfärdat i oktober och jag reser in i Thailand den 1:a december. Min returresa är 90 dagar bort jag har alltså under resans gång tänkt att göra en förlängning i Bangkok. 

Jag är nu sugen på att åka till Filippinerna två veckor i slutet av december. Det betyder att mitt visum upphör och att mitt "visa on arrival" + 7 dagar extension inte kommer räcka. 

Jag har då förstått att det finns något som heter re-entry extension. Jag kan alltså hålla mitt visum intakt trots en utlandsresa, så länge min returresa är inom "visumperioden". (Snurrig än?). 

Vad jag då undrar är...

Ska jag göra min extension om 30 dagar FÖRST och sedan köra på ett re-entry när jag åker till filippinerna? 

Har jag då totalt 90 dagar samt "tillåtelsen" att åka utomlands i 2 veckor? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mycket fel i din text...

Ditt turistvisum so är på 60 dagar kan du förlänga med 30 dagar till så du kan vara max 90 dagar i Thailand. När du kommer tillbaka så får du 30 dagars uppehållstillstånd utan visum och dessa kan du dessutom förlänga med 30 dagar i Thailand.

Varför funderar du på ett re-entry permit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så även om du åker till Filippinerna i 2 veckor så kan du stanna 60 dagar i Thailand utan visum.. Ska du stanna mer än 60 dagar kan du ju annars söka nytt visum i Filippinerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Enligt den här artikeln - och andra - så ska single entry visa (t.ex. mitt) upphöra så fort jag reser utanför Thailand. I andra ord, skulle jag resa nu på min första vecka i Thailand och bara vara utanför Thailand i 2 dagar - så får jag bara 30 dagar när jag kommer tillbaka. Då kan jag inte stanna hela resans längd på 90 dagar som det var tänkt från början. 

Du säger att jag har mycket fel, vad är fel? Single Entry Tourist Visa innebär ju att jag inte kan resa ut-och-in hela tiden. Re-Entry permit är något som gör att mitt visum inte upphör om jag lämnar Thailand för en kort tid. 

Bloggen jag hänvisar kanske har fel. Eller det är andra regler för oss Svenskar/Europeer. Upplys mig gärna om dessa 60 dagar du säger att man får vid åter-inresa, då jag trodde det bara var 30. 

https://www.tielandtothailand.com/thai-re-entry-permit-explained/

http://www.thaiembassy.com/thailand/re-entry-permit-thailand.php

Redigerad av alexeliasson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst ditt inlägg igen. Jag förstår, du föreslår att jag åker in på ett vanligt visa of arrival och sedan förlänger det i BKK. 

Du menar i andra ord att man kan göra på det "formellt rätta" sättet som jag skrev, men att det kanske är "onödiga" steg att gå, korrekt? 

Jag tänkte att ett re-entry permit besvärar mig vissa (om än osannolika) problem att förlänga mitt visum när jag gör min återresa till Thailand. Har läst om små skrönor att när personer flygit in i Thailand 2-3 gånger inom spannet av ett par månader så kan man få lite frågor på sig. Det var detta jag inte ville hamna i kläm med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första. Order "visa on arrival" är helt fel i detta sammanhang och hittar man beskrivningar om detta på nätet är det inte relevant för oss Svenskar (och andra medborgare i Schengen). Utan för oss gäller ett avtal mellan Thailand och Schengen. "Visa exemption" (visum befrielse) . 

Och får oss gäller att man får 30 dagar vin ankomst utan visum . Och detta kan förlängas med 30 dagar på immigration. 
Så om du reser till Filippinerna så du bara har 60 dagar vid återkomsten så bör ju detta inte vara något problem. 
Annars kan du ju som du skriver fixa re entry permit.  Eller annars fixar du ett nytt Turistvisum på Thai ambassaden på Filippinerna. 

hf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, använde fel ord. 

Kanske lättast att då förlänga mitt "visa exemption" när jag kommer tillbaka från Filippinerna, precis som ni säger :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu