Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
M_Olsson

Filippinerna 2017

Rekommendera Poster

Dags för en liten reseberättelse efter årets tripp till Sydostasien. Denna gång så blev det inte Thailand utan vi valde att testa Filippinerna, och detta i s.k. lågsäsong. I vanlig ordning hade vi lyckats hitta flyg till bra pris, 12 200:-  för 4 pers för resa Stockholm – Kuala Lumpur / Manila –Stockholm. Sedan flyg med AirAsia KL-Kalibo (Boracay) och sedan 2 st inrikes flyg med Cebu Pacific, totalt gick alla flygbiljetter på 16 500:- för 4 pers. J

Eftersom det var första resan till Filippinerna så valde vi kända resmål som Boracay och Panglao (Bohol). Första 8 nätter på Boracay där vi bodde i en schysst lägenhet bokad via Airbnb, ”hotellet” hade fri shuttle till D-Mall (centrala punkten på Staion 2) varje timme och det fungerade även att gå sträckan på egen hand ca 20 min. https://www.airbnb.se/rooms/16367919?s=51

Riktigt fina stränder på Boracay, vi var visserligen mest vid Station 1 & 2 men en dag åkte vi till Puka Beach på norra delen. Mindre med folk och inte så långgrunt, samt otroligt klart och fint vatten. Mellan stränderna är det enklet att ta sig runt med tricykcle, den filippinska varianten av tuk-tuk. Merparten inte anpassade för fullvuxna västerlänningar, ganska så små. Särskilt om man som vi var 4 pers (2 vuxna + 15-åring / 10-åring). Våra barn är ju storleksmässigt att jämföra med en del vuxna ”filipinos”.

Sonen och jag gjorde en kul utflykt till Ariel’s Point (30 min med båt) där man kan hoppa från höga höjder ner i vattnet, allt från 2, 3, 5, 8 & 15 meter.  Var ju tvungen att testa 15 meter och det funkade bra, grabben gjorde mest volter och skruvar från 5 meter. Under hela dagen (även på resan till och från) så fanns det fri tillgång påläsk, öl och sprit för den som behövde förfriskningar. Blev ganska vilt på vägen tillbaka då några små  koreaner skulle mäta sin förmåga i att dricka rom& cola med några fullvuxna amerikaner. Slutade inte så bra. J

https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g294260-d1777846-Reviews-Ariel_s_Point-Boracay_Aklan_Province_Panay_Island_Visayas.html

Bodde även 3 nätter på Henann Lagoon vis Station 2, OK hotell där merparten av gästerna var koreaner och kineser.  https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g294260-d1784219-Reviews-Henann_Lagoon_Resort-Boracay_Aklan_Province_Panay_Island_Visayas.html

Efter totalt 8 dagar på Boracay så var dags att ta sig mot Panglao, fick flyga Caticlan – Cebu där valde att ta en natt för åka båt Cebu – Tagbilaran dagen efter. Vi hade valt att bo på Alona Beach och ett stort nybyggt hotell, återigen Henann. Riktigt fin resort med bra läge vid stranden. Stränderna vid var inte lika fina som på Boracay och Alona var betydligt mindre och lugnare särskilt under lågsäsong. https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g4013744-d2083169-Reviews-Henann_Resort_Alona_Beach-Tawala_Panglao_Panglao_Island_Bohol_Province_Visayas.html

Sonen passade på att ta PADI Open Water, kostade lika mkt eller lite som vad det skulle kostat på Koh Tao, 15 000 peso = 10 000 bath. När certet var klart så åkte vi dagen efter till Balicasag och gjorde 2 fina dyk där vi b.la. fick se flera sköldpaddor. https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g1036817-d4228263-Reviews-Go_Scuba_Bohol-Panglao_Island_Bohol_Province_Visayas.html

Efter totalt 6 dagar var dags att börja avrunda och badsemestern och ta oss mot Manila för 1½ dag. Flyg från Tagbilaran till Manila tar ca 1 timme och planet lyfte ca 10 min före utsatt tid. Lite kul att gå ut från gaten och direkt gå till planet som står på startbanan. När planet var klart för take off så drog det iväg på en gång. Inget krångel med att taxa runt på startbanan.

1½ dag i Manila räckte gott och väl, hann inte se särskilt mkt av sightseeing och trafiken är hemsk. Bangkok känns som civiliserat. Vi besökte både Baclaran market &  Mall 999 där vi antagligen var de enda västerlänningarna den dagen. Fanns massor med billig shopping, men inte riktigt av samma typ av utbud som går att finna i Thailand. Vi kanske inte letade så noga heller. Hotellet vi bodde på låg nära flygplatsen och även ett riktigt stort köpcentrum med ”vanliga” butiker, området runt hotellet kändes betydligt säkrare än de delar som vi tidigare under dagen åkt/gått igenom. https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g298452-d7849637-Reviews-Golden_Phoenix_Hotel_Manila-Pasay_Metro_Manila_Luzon.html

Totalt sett en trevlig och lyckad resa till Filippinerna som vi säkert komma besöka igen, stränderna och dykningen är toppen, priserna är generellt lägre än i Thailand, inhemsk sprit (rom & gin) är otroligt billigt ca 15:- för 75 cl. För er som saknar den gamla starka Chang så finns det bra alternativ i Filippinerna med Red Horse 7% och Colt 45 7,2%, sedan finns det självklart San Miguel i flera varianter. Bra priser på glass, en Cornetto kostade 25 peso, lite drygt 4:- . Ville man klippa håret kund det kosta från  40 peso för en herrklippning.

Den stora skillnaden mellan Thailand är dock maten, den inhemska maten är inte i samma klass som den som går att få i Thailand. Inte alls lika smakrik, men det finns en hel del thaiställen att äta på om man vill ha thaimat.

Det lutar som sagt åt att vi kommer besöka Filippinerna någon mer gång, finns massor med öar att besöka.

20170624_183526.jpg

20170629_161008.jpg

Puka.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kul att höra vad folk tycker om Filippinerna. Jag/vi var där för tio år sedan men har inte varit sugen på att återvända även om vi såg fantastiska platser.

Vi besökte Manila, Bantayan, Cebu, Boracay och Busuanga. Mitt resesällskap drog vidare till El Nido/Palawan och där ska det tydligen vara paradisvackert. Jag drog själv vidare till Vietnam, ett land som jag hellre skulle besöka igen om jag fick välja.

Min summering av bra och dåligt är:

Bra: De flesta pratar god engelska, det är billigt, det finns fantastiska stränder.

Dåligt: Hög kriminalitet (Manila kändes otryggt), tråkig mat, och det blir ändå dyrt om man ska flyga inrikes mellan öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm nice ,, min första var 2003, sedan dessa var jag lite sisådär, till det tuffare klimat vakter överallt med mera, , sedan tog det ca 8 år igen , då var man fast ,fili ppinerna måste man lära känna på 2-3 resor innan man ger sitt omdömme, men nu efter 9 resor e jag helt helt medveten om att detta e bättre än  det såkallade  land of smiles,, ok ta inte illa upp nu,,jag har 15 resor inom Thai men, ni som vil prova på nya Thai ,,res dit landet personerna e helt sjukt ,, maten ok, sådär, men vattnet öarna stränderna där du e helt släjv ,,ehh

lägger upp min fb sida om nån vil joina  så kan vi gemensamt komma till ny ställen!

https://www.facebook.com/groups/1379342195684966/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-20 på 22:02, TJ66 säger:

 ok ta inte illa upp nu,,jag har 15 resor inom Thai men, ni som vil prova på nya Thai ,,res dit

Filippinerna har en ökande antal besökare och jag tror att merparten kommer återvända.  Det är väl egentligen likadant med Thailand, men har man varit i Thailand ett antal gånger så är det enkelt att testa på Filippinerna. Vi lär nog som sagt återkomma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, M_Olsson säger:

Har du bestämt vilka resmål som ska besökas?

Ser i annan tråd att det blir Boracay. Bra val för första resa. Förhoppningsvis är vädret stabilt och bra i början på juni. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev  Palawan som vi åkte runt på till olika ställen, helt ok men stränderna va inte

som Thailands, maten också lite sämre. prisbilden var lägre så det blev en hyfsad

utdelning. Vakter med vapen på alla hotell vi bodde på, säkerheten var hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Filippinerna 2018. Otroligt vacker natur, fina stränder. Ingen rolig mat men billigare. Besökte Malapascua (underbart), Bantayan (inget att ha) och Boracay. en vecka efter att vi lämnade boracay så stängde de ön. Extremt mycket alger, vi vägrade bada där, åkte till annan strand. Flera trampade på sjöborrar som gömde sig i algerna. Nu ska boracay var upprensat men om jag åker tillbaka till filippinerna så blir min rutt att landa i Cebu och sedan åka till öarna i öster och söder. Dock blir det nog Thailand nästa gång, maten lockar! #lovepapayasalladmusteatatleastoneaday

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×